Curs de formare în psihoterapie psihanalitică & Curs de formare în consiliere psihologică psihodinamică - ÎNSCRIERI 2022

  • Despre
  • Autori
  • Parteneri
  • Scrie la noi
  • Promovează
  • Newsletter
  • Contact
Sustine Gradiva
 
Cafe Gradiva
Cauta terapeut
Promovează-ţi evenimentul
  • Prima pagină
  • Ştiri
  • Evenimente
  • Psi
    • Psihoterapie
    • Psihanaliză
    • Psihiatrie
    • Psihologie
  • Cultură
  • Societate
  • Podcast
No Result
View All Result
Cauta terapeut
Promovează-ţi evenimentul
  Curs de formare în psihoterapie psihanalitică & Curs de formare în consiliere psihologică
– înscrieri 2022 >>>
No Result
View All Result
Cafe Gradiva
No Result
View All Result
Caută terapeut | Promovează-ţi evenimentul
Home Cafe Gradiva

Religia, o trăire a numinosului

Dorin-Liviu Bîtfoi by Dorin-Liviu Bîtfoi
in Cafe Gradiva
0
Religia, o trăire a numinosului
Share

Citeştedespre

neurastenie psihastenie burnout

Neurastenie, psihastenie și starea de oboseală: burnout-ul în secolul al XIX-lea

29 martie 2022
Mircea Lăzărescu psihopatologia fobiei

Mircea Lăzărescu despre corporalitate în psihopatologia fobiei

21 martie 2022
Tristeţea şi patologia depresivă

Tristeţea reactivă şi patologia depresivă

9 mai 2022

Când cu mulţi ani în urmă mi-am exprimat dorinţa de a colabora cu teologii, nu ştiam efectiv nimic şi nici nu visam în ce fel şi în ce măsură dorinţa avea să mi se împlinească. […] În cei de-acum cincizeci de ani de muncă de pionierat, pe care îi am în spate, am avut parte de critică pozitivă şi negativă atât de abundentă, încât ştiu să apreciez orice încercare de colaborare pozitivă. Critica din această direcţie e constructivă şi de aceea binevenită.

Considerate superficial, psihoterapia psihopatologică şi medicală sunt foarte departe de zona de interes special a teologului, şi de aceea e de aşteptat ca elaborarea unui limbaj comun, inteligibil de ambele părţi, să ceară un efort deloc neînsemnat. Pentru a realiza acest lucru e nevoie ca ambele părţi să dispună de anumite convingeri fundamentale. De acestea ţine în primul rând recunoaşterea faptului că obiectul eforturilor bilaterale este omul bolnav psihic, care suferă şi care are nevoie să fie luat în seamă atât din punct de vedere somatic, respectiv biologic, cât şi din punct de vedere spiritual, respectiv religios. Problema nevrozei se întinde de la sfera instinctuală tulburată până la ultimele întrebări şi decizii privind concepţia despre lume. Nevroza nu este un fenomen încapsulat
şi precis delimitat, ci o reacţie a întregului individ. O terapie pur simptomatică e interzisă aici, evident mai mult decât în bolile care sunt doar somatice, cu toate că şi acestea posedă întotdeauna o componentă psihică sau un fenomen secundar de natură psihică, dacă nu sunt chiar psihogene. Medicina recentă [1952] tocmai a început să ţină seamă de acest fapt, pe care psihoterapeuţii l-au evidenţiat de multă vreme. În ce mă priveşte, am făcut de multă vreme şi fac necontenit experienţa că o terapie orientată doar biologic nu e suficientă şi că e nevoie de o completare de natură spirituală. Medicul psiholog înţelege limpede acest lucru în cazul viselor care ca enunţuri ale inconştientului joacă un rol deloc neglijabil în terapie. Cine lucrează aici onest şi în spirit critic trebuie să recunoască faptul că înţelegerea viselor nu e un lucru simplu, ci pretinde reflecţii care trec mult dincolo de punctele de vedere pur biologice. Apariţia incontestabilă a motivelor arhetipale în vise este cauza pentru care oricine încearcă în mod serios să înţeleagă cu adevărat visele nu poate evita informarea în domeniul istoriei de idei. Asemănarea anumitor motive onirice cu mitologemele este atât de mare, încât ele pot fi considerate nu doar similare, ci chiar identice. Prin această constatare nu doar visul este ridicat în contextul mai larg al mitologemului, ci întreaga problematică a mitologiei este pusă în legătură cu viaţa sufletească a individului. Dar de la mitologeme la enunţul religios nu e decât un pas. În vreme ce figurile mitice apar ca scheme palide şi relicve ale unei vieţi trecute şi înstrăinate, enunţul religios reprezintă o trăire nemijlocit numinoasă. El este un mitologem viu.

Am redat un citat mai lung, dar cred că destul de lămuritor, cel puţin la un nivel introductiv, din monumentala carte tradusă în acest an la Editura Trei şi semnată de Carl Gustav Jung, Psihologia religiei vestice şi estice. Carte care reprezintă numărul 11 din seria de Opere complete Carl Gustav Jung, iniţiată de Editura Trei – şi totodată numărul 100 al colecţiei “Biblioteca de psihanaliză” a acestei edituri, o colecţie iniţiată încă de la înfiinţarea editurii. Volumul, masiv, are la bază aşa-numitele Terry Lectures de la Universitatea Yale din 1937, dar mult revizuite şi augmentate cu diverse intervenţii ulterioare şi alte texte.

Citatul de mai sus este, spuneam, semnificativ pentru concepţia jungiană asupra religiei, un domeniu la care, precum ştim, marele psihiatru şi psihanalist elveţian s-a oprit mai îndelung – şi în conexiune cu numeroase alte domenii (precum alchimia), care, toate, încercau să dea seamă de manifestările numinosului, o noţiune pe care Jung o preia explicit de la marele teolog şi istoric al religiilor Rudolf Otto. Desigur, este vorba în concepţia lui Jung asupra religiilor despre toate ingredientele care i-au făcut notorietatea: necesitatea cunoaşterii istoriei ideilor, existenţa arhetipurilor, o interpretare originală – prin prisma acestora – a viselor, conexiunile spiritualiste. A rezultat un sistem extrem de nuanţat, de stufos şi de bine articulat, bazat pe o extraordinară cunoaştere jungiană a realităţilor la care se referă, dar totodată, prin statutul său dual, de psiholog abisal cu lansări în domenii culturale precum religia, i-a adus acuze – aşa cum suntem avertizaţi sintetic de pe coperta a IV-a a volumului, probabil de eminentul cunoscător al operei jungiene şi psihanalist Vasile Dem. Zamfirescu: din partea teologilor acuza de “psihologism”, din partea psihologilor şi a psihanaliştilor – pe cea de “misticism”. Avem, bineînţeles, o înţelegere jungiană a religiei din perspectiva inconştientului colectiv şi o diferenţiere fundamentală din acest punct de vedere de perspectiva freudiană, fundată pe inconştientul individual.

Precum am amintit deja, cultura şi cunoştinţele lui Jung, care-i permit să se lanseze în asemenea speculaţii culturale – în ceea ce el numeşte metoda amplificării – aceste cunoştinţe sunt foarte vaste, foarte solide, foarte aprofundate. Aşa încât în studiile acestui volum de 700 de pagini întâlnim interpretări – pe terenul fie al religiei occidentale, fie pe cel al religiei orientale – ale relaţiei dintre psihologie şi religie şi dintre psihoterapie şi asistenţa spirituală, ale dogmei Trinităţii, ale simbolului transsubstanţierii în liturghiei, ale Cărţii tibetane a Marii Eliberări, a relaţiei dintre yoga şi Occident, a cărţii I Ching şi altele. În toate aceste interpretări, Jung se consideră un adept al punctului de vedere fenomenologic,

ceea ce vrea să spună că se ocupă de fenomene, întâmplări, experienţe – pe scurt, de fapte.

Acest punct de vedere nu exclude deducţiile şi chiar speculaţiile, însă perfect licite, după cum chiar autorul o declară:

Sunt de părere că principiile empirismului ştiinţific nu sunt lezate dacă ocazional formulez reflecţii ce depăşesc simpla adunare şi clasificare de materiale experimentale. Cred că, de fapt, experienţa fără reflecţie nici nu este posibilă, deoarece “experienţa” este un proces de asimilare, fără de care nu este cu putinţă nici un fel de înţelegere.

Traseul foarte întins al gândirii lui Carl Gustav Jung în problemele interpretării religiei nu poate fi însă nici măcar rezumat într-un simplu semnal sau cronică, cu atât mai mult cu cât este vorba despre un domeniu şi o problematică foarte ramificate, proteice şi, cum spunea, stufoase. Cel mai bine este de aceea ca volumul Psihologia religiei vestice şi estice, recent tradus la Editura Trei, să fie parcurs şi înţeles pe îndelete, în toate etapele şi nuanţele unei gândiri atât de complexe – şi am putea spune chiar luxuriante.

C. G. Jung, Opere complete 11: Psihologia religiei vestice şi estice, Editura Trei, 2010

http://cafegradiva.blogspot.com/
Curs de formare in psihoterapie psihanalitica & Curs de formare in consiliere psihologica psihodinamica – inscrieri 2022 Curs de formare in psihoterapie psihanalitica & Curs de formare in consiliere psihologica psihodinamica – inscrieri 2022 Curs de formare in psihoterapie psihanalitica & Curs de formare in consiliere psihologica psihodinamica – inscrieri 2022
Tags: autor: Dorin-Liviu BîtfoiC. G. Jungdosar: C. G. Jungpsihanaliză şi religiepsihologie analiticarecenziirubrică: Ca la carterubrica: cr

  Şi pentru că tot sunteţi aici…

...va solicităm sprijinul, dragă cititoare, dragă cititorule. Audiența noastră a crescut foarte mult, cu deosebire în ultima vreme. Cafe Gradiva - Cultură, societate, psihoterapie este o publicație online unică, din câte cunoaștem, prin profil editorial, format și continuitate. Din 2007, am publicat mii de articole, eseuri, interviuri, știri, corespondențe și transmisiuni de la evenimente locale, naționale și internaționale, recenzii și cronici, anchete, sinteze și dosare, pictoriale, sondaje, opinii și comentarii - scrise, video, audio și grafice, de psihanaliză și psihoterapie de varii orientări, de psihiatrie, psihologie și dezvoltare personală, dar și sociale, educaţionale şi comunitare, pentru drepturile omului şi nediscriminare, culturale, literare și artistice, istorice și filosofice. Realizarea lor a presupus, cale de mulți ani, o muncă enormă, uneori „la foc continuu” ori „în direct”, consacrând nopți, weekend-uri și vacanțe. Au fost necesare felurite resurse, implicare și bani, toate în regim de voluntariat.

Faptul că ne citiți și că reveniți mereu ne încurajează și ne arată că suntem pe drumul bun. Ca publicație de tip magazin independentă editorial, nefinanţată, apărând într-o piață media vastă și cu mari resurse, avem nevoie de susținerea dv. pentru a face mai departe jurnalism psi de calitate. Fiecare contribuție de la dv., mai mare sau mai mică, este foarte importantă pentru a putea continua.
 Susţineţi Cafe Gradiva cu 1 euro sau mai mult - durează doar un minut. Vă mulţumim! 

Sustine Cafe Gradiva

Dorin-Liviu Bîtfoi

Dorin-Liviu Bîtfoi

este psihoterapeut şi psihanalist-în-formare. | Contactează

Citeşte şi

trăiri obsesiv-compulsive
Psihoterapie

Îndoieli şi trăiri obsesiv-compulsive

by Alexandra Frîncu
4 mai 2022
colecţionarism patologic hoarding
Psihoterapie

Despre colecționarism și ordine patologică în obsesii

by Alexandra Frîncu
20 martie 2022
transmiterea psihogenealogică Bernard Clavier
Psihoterapie

Transmiterea psihogenealogică: individul rămâne întotdeauna conectat la genealogie

by Alexandra Frîncu
7 martie 2022
Load More
Next Post
Gabriela Novaro cântă „Villa Freud”

Gabriela Novaro cântă "Villa Freud"

Lasă un răspuns Anulează răspunsul

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Sunt de acord cu Termeni şi condiţii şi Acord de confidenţialitate.

Curs de formare în psihoterapie psihanalitică & Curs de formare în consiliere psihologică psihodinamică Curs de formare în psihoterapie psihanalitică & Curs de formare în consiliere psihologică psihodinamică Curs de formare în psihoterapie psihanalitică & Curs de formare în consiliere psihologică psihodinamică

Primeşte Cafe Gradiva pe email

Scrie la Cafe Gradiva! Scrie la Cafe Gradiva! Scrie la Cafe Gradiva!

Ca la carte

Alchimiile autismului
Cafe Gradiva

Alchimiile autismului

8 octombrie 2020
John Bowlby despre tendinta de patologizare si trairea doliului
Cafe Gradiva

John Bowlby despre tendinta de patologizare si trairea doliului

22 noiembrie 2020
Promovaţi-vă evenimentele la Cafe Gradiva! Promovaţi-vă evenimentele la Cafe Gradiva! Promovaţi-vă evenimentele la Cafe Gradiva!

Terapeuţi

psihoterapeut Gabriela Tudor Popescu în Braşov

Psihoterapeut Gabriela Tudor Popescu în Braşov, Carpaţilor 13

13 aprilie 2022
Psihoterapeut Dorin Bîtfoi în Bucureşti

Psihoterapeut Dorin Bîtfoi în Bucureşti, sector 3

13 aprilie 2022
Psihoterapeut Alina Neagoe în Constanţa

Psihoterapeut Alina Neagoe în Constanţa, Traian 70

13 aprilie 2022
Psihoterapeut Alexa Bîtfoi în Bucureşti

Psihoterapeut Alexa Bîtfoi în Bucureşti, sector 4

13 aprilie 2022
Cafe Gradiva

Cafe Gradiva - Cultură, societate, psihoterapie este o revistă magazin online de psihoterapie, psihanaliză, psihologie şi psihiatrie, cu interese în sfera culturală şi artistică, socială, educaţională şi comunitară.

Urmăreşte-ne

Caută terapeut

Psihologi | Braşov | Bucureşti | Sector 4 | Constanţa | Psihoterapeuţi | Braşov | Bucureşti | Sector 3 | Sector 4 | Constanţa | Psihoterapeuţi psihanalişti | Bucureşti | Sector 4 | Constanţa

Psihologi online | Skype | WhatsApp | Zoom | Psihologi la telefon | Psihoterapeuţi online | Skype | WhatsApp | Zoom | Psihoterapeuţi la telefon | Psihoterapeuţi psihanalişti online | Skype | WhatsApp | Zoom | Psihoterapeuţi psihanalişti la telefon

Primeşte Cafe Gradiva pe email

  • Despre
  • Autori
  • Termeni şi condiţii
  • Acord de confidenţialitate
  • Cookies
  • Contact

© 2020 Cafe Gradiva - Pshanaliza, psihoterapie, psihiatrie, psihologie.

No Result
View All Result
  • Ştiri
  • Evenimente
  • Gradiva Podcast
  • Cauta terapeut
  • Terapeut? Înscrie-te!
  • Scrie la noi
  • Promovează
  • Newsletter
  • Contact

© 2020 Cafe Gradiva - Pshanaliza, psihoterapie, psihiatrie, psihologie.

Utilizăm module cookie pentru a vă asigura că beneficiați de cea mai bună experiență pe site-ul nostru. Mai mult aici.