Curs de formare în psihoterapie psihanalitică & Curs de formare în consiliere psihologică psihodinamică - ÎNSCRIERI 2022

  • Despre
  • Autori
  • Parteneri
  • Scrie la noi
  • Promovează
  • Newsletter
  • Contact
Sustine Gradiva
 
Cafe Gradiva
Cauta terapeut
Promovează-ţi evenimentul
  • Prima pagină
  • Ştiri
  • Evenimente
  • Psi
    • Psihoterapie
    • Psihanaliză
    • Psihiatrie
    • Psihologie
  • Cultură
  • Societate
  • Podcast
No Result
View All Result
Cauta terapeut
Promovează-ţi evenimentul
  Curs de formare în psihoterapie psihanalitică & Curs de formare în consiliere psihologică
– înscrieri 2022 >>>
No Result
View All Result
Cafe Gradiva
No Result
View All Result
Caută terapeut | Promovează-ţi evenimentul
Home Cafe Gradiva

Abolitionism BD: Django Unchained

Cafe Gradiva by Cafe Gradiva
in Cafe Gradiva
0
Abolitionism BD: Django Unchained
Share

Citeştedespre

Freudism Nina Cassian Sigmund

Freudism de Nina Cassian: 75 de ani de la debut

6 mai 2022
Woody Allen Bananas psihanaliză

Woody Allen în psihanaliză. Cel mai faimos analizand al lumii împlineşte azi 85 de ani!

22 decembrie 2020
Charcot isterie sex

De la Charcot la „revistele pentru bărbaţi”: când isteria devine fantezie

18 decembrie 2020

De la fontul cu care e scris genericul, la zoom in-urile si zoom out-urile de tipul

ma iau singur la misto 

care ne arata cu degetul ceea ce oricum vedeam, la omagiul pe care soundtrack-ul il aduce Trilogiei dolarilor (in care fluierul e prima voce si care include o piesa a veteranului Ennio Morricone, Ancora qui), incheind cu participarea Django-ului dintai, Franco Nero, cel mai nou film al lui Quentin Tarantino e pentru spaghetti westerns ceea ce e, pentru rockeri, rockerul cu un tricou pe care scrie „rocker”. Desi maculat cu buna stiinta cu cateva elemente de romance, din care nu lipsesc joaca nevinovata cu partile rusinoase ale unui om de zapada, Django Unchained ramane fidel filonului italian consacrat de Sergio Leone in anii ’60, ceea ce inseamna ca n-are nici in clin, nici in maneca cu istoria. Drept urmare criticile privind verosimilitatea filmului nu-si au rostul: nu e un tratat despre perioada care a precedat Razboiul Civil in Statele Unite ale Americii, la fel cum nici Inglorious Basterds, adica ceea ce am denumit primul spaghetti western al lui Tarantino, nu era o relatare a unor evenimente care chiar s-ar fi putut intampla in timpul celui de-al Doilea Razboi Mondial.

Pe de alta parte, ceea ce Inglorious Basterds avea din plin, iar lui Django ii lipseste este impartirea judicioasa a informatiei, a unor personaje catre celelalte personaje si a naratorului, indiferent de natura lui, catre spectator. Ca si penultimul film al lui Tarantino, Django poate fi interpretat ca o suita de negocieri in care accesul la date al negociatorilor este inegal. Schultz (Christoph Waltz) negociaza cu negutatorii de sclavi achizitia lui Django (desi stie de la bun inceput ca il va obtine, intr-un fel sau altul). Tot Schultz negociaza cu Django (Jamie Foxx) termenii colaborarii lor (desi stie de la bun inceput ca Django nu are cum sa-l refuze). Politistul judiciar negociaza cu Schultz conditiile predarii sale (dar nu stie deocamdata nimic despre acesta). Schultz isi negociaza cu politistul judiciar conditiile de eliberare si remunerare (si stie dinainte ca va avea castig de cauza) s. a. m. d.

Regulile acestui joc tranzactional sunt cat se poate de la vedere, ele fiind enuntate chiar de Schultz:

Cand ajungem pe plantatie, vom juca un rol. Vei fi un personaj. In timpul reprezentatiei, nu ai voie sa iesi din personaj.

Cele doua roluri pe care Django si Schultz le interpreteaza nu il impresioneaza foarte tare pe ultimul si cel mai redutabil adversar al celor doi, monsieur Candie (Leonardo DiCaprio), care pune cartile pe masa de indata ce le intelege jocul (si il intelege destul de curand, desi, inainte de abolirea sclaviei, tactica „politistul bun / politistul rau” nu era cunoscuta inca sub acest nume). Drept razbunare, dar si pentru a obtine o pozitie privilegiata in cadrul ultimei negocieri, si Django incalca regulile jocului, atunci cand demasca intentia lui Candie de a castiga un avantaj simbolic prin etalarea propriei sale forte, in confruntarea cu un adversar lipsit de orice sansa (un sclav fugar).

Daca exista tensiune reala in Django Unchained, acesta tine de arta cuplului de negociatori de a-l tine in sah pe cel pe care vor sa-l convinga, si de spectacolul aferent pe care Candie-vanzatorul il ofera, acceptand orice afront, atata timp cat mai nutreste speranta de a-si obtine banii. Cat timp Candie detine mai putine informatii decat Schultz si Django (si decat noi, in acelasi timp), suspansul e asigurat, iar principalele doua intrebari care se pun sunt cat o sa mai reziste el la insolentele lui Django, respectiv cat de tare va intinde acesta din urma coarda. Din momentul in care Candie e pus la curent cu intentiile celor doi, acest suspans dispare.

In toate cele cinci segmente ale lui Inglorious Basterds, un personaj pozitiv, cu o acoperire intotdeauna vulnerabila si de care e constient ca ar putea fi demontata in orice moment, era pus in aceeasi camera cu unul negativ, care chiar stia, inca din primele momente, secretul interlocutorului sau. In mod inteligent, momentul confruntarii venea de fiecare data insuportabil de tarziu.

In Django Unchained, pisica mananca soarecele de indata ce il prinde. Candie nu se joaca deloc cu cei doi, finalul e astfel grabit, iar locul suspansului e luat de un stimul mai putin sofisticat, dar mai eficient, si anume violenta.

Vreti violenta? Luati violenta!

pare sa le raspunda Tarantino celor care l-ar vedea in pielea unui regizor de drame de salon.

Executiile violente care au loc atunci cand te astepti mai putin, excesul de morga si de elocinta, ignoranta si de agramatismul omului de culoare, puse in oglinda cu hipercorectitudinea si cu savoir faire-ul omului alb, sunt printre principalele resurse de umor ale filmului. Acestora li se adauga personajul sclavului Stephen, al carui servilism devine paradoxal in interpretarea lui Samuel L. Jackson. Din Jules din Pulp Fiction a mai ramas doar discursul fioros pe care il tine in fata cuiva care nu mai are mult de trait; in tot cazul, daca Stephen ar detine un portofel, cu siguranta pe el nu ar mai scrie Bad Mother Fucker.

Cateodata, umorul devine parodie in toata regula, ca atunci cand personalul unei plantatii, sub conducerea proprietarului, intentioneaza sa ii linseze pe Schultz si Django (si sfarsesc prin a se certa din cauza vestimentatiei pre-Ku Klux Klan, precum personajele din Reservoir Dogs din cauza poreclelor-culori), sau cand Django il biciuieste pe unul dintre asupritorii lui de altadata. Despre propriul sau personaj, Jamie Foxx a declarat ca l-a atras tocmai pentru ca e primul supererou negru si, intr-un fel, asa si e (dovada sta finalul, in care lasa in spate un morman de cadavre si primeste, din punct de vedere al filmarii, tratamentul rezervat unui supererou). Albul e dusmanul, iar avantajul lui e ca nu mai trebuie sa-si demonstreze odiosenia, pentru ca o lume intreaga o cunoaste prea bine (la fel sta treaba si cu nazistii lui Inglorious Basterds). Hulita non-culoare apare peste tot, e a luminii care cade peste masa lui Django la salon, a bumbacului, a hainelor lui Big Daddy si a casei lui Big Daddy. Din cand in cand se face dreptate, iar albul asta imaculat e stropit cu o arteziana chicios-estetica de sange (bumbacul si calul, improscate si vazute in ralanti).

Acestea fiind spuse, Django Unchained marcheaza inca un capitol in povestea de dragoste dintre baiatul care a refuzat sa creasca si genul altadata nefrecventabil caruia el i-a redat onoarea si alaturi de care insista sa ramana, la bine si la rau.

Cătălin Olaru

Preluat din Cultura

www.cafegradiva.ro

Curs de formare in psihoterapie psihanalitica & Curs de formare in consiliere psihologica psihodinamica – inscrieri 2022 Curs de formare in psihoterapie psihanalitica & Curs de formare in consiliere psihologica psihodinamica – inscrieri 2022 Curs de formare in psihoterapie psihanalitica & Curs de formare in consiliere psihologica psihodinamica – inscrieri 2022
Tags: autor: Cătălin Olarurubrică: Artvizierrubrica: crrubrica: cronici

  Şi pentru că tot sunteţi aici…

...va solicităm sprijinul, dragă cititoare, dragă cititorule. Audiența noastră a crescut foarte mult, cu deosebire în ultima vreme. Cafe Gradiva - Cultură, societate, psihoterapie este o publicație online unică, din câte cunoaștem, prin profil editorial, format și continuitate. Din 2007, am publicat mii de articole, eseuri, interviuri, știri, corespondențe și transmisiuni de la evenimente locale, naționale și internaționale, recenzii și cronici, anchete, sinteze și dosare, pictoriale, sondaje, opinii și comentarii - scrise, video, audio și grafice, de psihanaliză și psihoterapie de varii orientări, de psihiatrie, psihologie și dezvoltare personală, dar și sociale, educaţionale şi comunitare, pentru drepturile omului şi nediscriminare, culturale, literare și artistice, istorice și filosofice. Realizarea lor a presupus, cale de mulți ani, o muncă enormă, uneori „la foc continuu” ori „în direct”, consacrând nopți, weekend-uri și vacanțe. Au fost necesare felurite resurse, implicare și bani, toate în regim de voluntariat.

Faptul că ne citiți și că reveniți mereu ne încurajează și ne arată că suntem pe drumul bun. Ca publicație de tip magazin independentă editorial, nefinanţată, apărând într-o piață media vastă și cu mari resurse, avem nevoie de susținerea dv. pentru a face mai departe jurnalism psi de calitate. Fiecare contribuție de la dv., mai mare sau mai mică, este foarte importantă pentru a putea continua.
 Susţineţi Cafe Gradiva cu 1 euro sau mai mult - durează doar un minut. Vă mulţumim! 

Sustine Cafe Gradiva

Cafe Gradiva

Cafe Gradiva

Cafe Gradiva - Cultură, societate, psihoterapie este un magazin online de psihologie, psihoterapie, psihanaliză şi psihiatrie şi cu deschidere spre sfera artistică şi culturală, educaţională, socială şi a proiectelor comunitare.

Citeşte şi

Utilizarea dramei creative şi a artei povestirii în îngrijirea persoanelor cu boala Alzheimer
Psi

Utilizarea dramei creative şi a artei povestirii în îngrijirea persoanelor cu boala Alzheimer

by Teodora Dobrescu
29 noiembrie 2020
Copilul și sanctuarul
Cafe Gradiva

Copilul și sanctuarul

by Cafe Gradiva
22 noiembrie 2020
Growing Up, maturizarea fortata a copiilor nedoriti si dorinta de vindecare
Cafe Gradiva

Growing Up, maturizarea fortata a copiilor nedoriti si dorinta de vindecare

by Cafe Gradiva
22 noiembrie 2020
Load More
Next Post
Marc Pautrel, Un voyage humain

Marc Pautrel, Un voyage humain

Lasă un răspuns Anulează răspunsul

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Sunt de acord cu Termeni şi condiţii şi Acord de confidenţialitate.

Curs de formare în psihoterapie psihanalitică & Curs de formare în consiliere psihologică psihodinamică Curs de formare în psihoterapie psihanalitică & Curs de formare în consiliere psihologică psihodinamică Curs de formare în psihoterapie psihanalitică & Curs de formare în consiliere psihologică psihodinamică

Primeşte Cafe Gradiva pe email

Scrie la Cafe Gradiva! Scrie la Cafe Gradiva! Scrie la Cafe Gradiva!

Ca la carte

perverşii narcisici manipulare parinti
Psi

Perverşii narcisici şi manipulările „părinteşti”

26 februarie 2021
Ce vede (proiecteaza) alchimistul in picatura de vin
Cafe Gradiva

Ce vede (proiecteaza) alchimistul in picatura de vin

8 octombrie 2020
Promovaţi-vă evenimentele la Cafe Gradiva! Promovaţi-vă evenimentele la Cafe Gradiva! Promovaţi-vă evenimentele la Cafe Gradiva!

Terapeuţi

Psihoterapeut Dorin Bîtfoi în Bucureşti

Psihoterapeut Dorin Bîtfoi în Bucureşti, sector 3

13 aprilie 2022
Psihoterapeut Alina Neagoe în Constanţa

Psihoterapeut Alina Neagoe în Constanţa, Traian 70

13 aprilie 2022
psihoterapeut Gabriela Tudor Popescu în Braşov

Psihoterapeut Gabriela Tudor Popescu în Braşov, Carpaţilor 13

13 aprilie 2022
Psihoterapeut Alexa Bîtfoi în Bucureşti

Psihoterapeut Alexa Bîtfoi în Bucureşti, sector 4

13 aprilie 2022
Cafe Gradiva

Cafe Gradiva - Cultură, societate, psihoterapie este o revistă magazin online de psihoterapie, psihanaliză, psihologie şi psihiatrie, cu interese în sfera culturală şi artistică, socială, educaţională şi comunitară.

Urmăreşte-ne

Caută terapeut

Psihologi | Braşov | Bucureşti | Sector 4 | Constanţa | Psihoterapeuţi | Braşov | Bucureşti | Sector 3 | Sector 4 | Constanţa | Psihoterapeuţi psihanalişti | Bucureşti | Sector 4 | Constanţa

Psihologi online | Skype | WhatsApp | Zoom | Psihologi la telefon | Psihoterapeuţi online | Skype | WhatsApp | Zoom | Psihoterapeuţi la telefon | Psihoterapeuţi psihanalişti online | Skype | WhatsApp | Zoom | Psihoterapeuţi psihanalişti la telefon

Primeşte Cafe Gradiva pe email

  • Despre
  • Autori
  • Termeni şi condiţii
  • Acord de confidenţialitate
  • Cookies
  • Contact

© 2020 Cafe Gradiva - Pshanaliza, psihoterapie, psihiatrie, psihologie.

No Result
View All Result
  • Ştiri
  • Evenimente
  • Gradiva Podcast
  • Cauta terapeut
  • Terapeut? Înscrie-te!
  • Scrie la noi
  • Promovează
  • Newsletter
  • Contact

© 2020 Cafe Gradiva - Pshanaliza, psihoterapie, psihiatrie, psihologie.

Utilizăm module cookie pentru a vă asigura că beneficiați de cea mai bună experiență pe site-ul nostru. Mai mult aici.