…the proximity of art and life against the backdrop of contemporary politics exploring issues of distrust, suspicion, delusion, fear and terror.
The world is witnessing dramatic and shocking events, which create an atmosphere of uncertainty and unease. The destruction of the World Trade Center and more recently the London Underground attacks sparked the chain reaction of events that are shaping future prospects of the world through horror and terror. Fictional apocalyptic stories are worryingly similar to everyday reality, causing increasing fear and creating a climate of anxiety. When does the mind become paranoid?
Paranoia is the terrifying fear of being hurt.Paranoia is a false accusation pretending to be real.Paranoia is the accuser side of the false or unreal self. The feeling is real but the characters are displaced and substituted. The accused is merely a stand-in for the real person.Paranoia needs an enemy, but can’t seem to find the real persecutor. So, anyone will do.Paranoia victimizes the innocent by accusing them of being guilty of harmful actions that never occurred in the first place.Paranoia claims that you are guilty before the trial and the probability of your innocence is denied and rejected.Paranoia thrives in an inner universe of intensely walled off, suppressed and repressed hurt and pain.Paranoia is based on the rejection, denial and suppression of vital parts of the self.
Presenting works of international artists exploring the essence of paranoia as one’s deluded interpretation of events, not the perception of the events themselves. Artists exhibiting in PARANOIA are from diverse ethnic and cultural backgrounds, many from the world’s areas of conflict. The exhibition incorporates digital technology, conceptual work, performance, photography, video, installation and drawing.
Caini vagabonzi intr-o expozitie la Muzeul Freud din Londra
Robert BALAN / 19 ianuarie 2007
Muzeul FREUD din Londra gazduieste pana pe 11 martie o expozitie despre „cei cinci ani de teama si credulitate publica” de dupa atacurile din 11 septembrie. Intitulata „Paranoia”, expozitia al carui curator este sarbul Predrag Pajdic aduna impreuna patruzeci de artisti din Orientul Mijlociu, dar si din Statele Unite, Bosnia, Serbia. Printre acestia si romanul Mircea Cantor. Dupa atacurile asupra Turnurilor Gemene, razboiul din Irak si bombardamentele de la Londra, Pajdic spune ca a fost preocupat de atmosfera de frica si isterie publica ce a devenit intre timp un lucru comun in viata fiecaruia. „Povestile umflate din mass-media accentuau aceasta paranoia”, spune curatorul intr-un interviu din cotidianul britanic „The Daily Star”. „Vesticii erau portretizati ca eliberatori. Atunci ce erau ceilalti? Am incercat sa gasesc si un punct de vedere al celor din Orientul Mijlociu”, mai spune Pajdic.
Kaled Ramadan, un artist de origine libaneza care locuieste in Danemarca, expune la Muzeul Freud haina sa de ploaie pe spatele careia este imprimata inscriptia „sunt arab”. Un israelian, Doron Solomons, proiecteaza un montaj in care a intercalat imagini cu fiica sa cu cele ale unui barbat oprit de patrula pe strada pentru a fi controlat daca detine sau nu bombe. Un fel de balet al inotatorilor este proiectat pe tavanul unei camere de Tatiana Strugar din Serbia. La prima vedere nu sunt decat niste oameni care inoata, dar cine studiaza atent imaginile poate observa ca fiecaruia dintre acesti oameni ii lipseste cel putin un membru. Filmarea este realizata la o sedinta de terapie a unor raniti in razboi. Americanul Jakie Saloum prezinta un film depre imaginea negativa a arabilor la Hollywood, in timp ce o londoneza, Oreet Ashery, a pus un evreu si un arab sa maseze in acelasi timp mana dreapta si stanga a unuia dintre spectatori.
Cel mai bun lucru din expozitie, sutine site-ul britanic «thisislondon», care prezinta evenimentele culturale din capitala Marii Britanii este filmul artistului roman, Mircea Cantor. Video-ul intitulat „Departure” prezinta „frumusetea pura a animalelor in contrast cu instinctul brut”, spune cronicarul in „The Daily Star”. Artistul roman care traieste in Franta a pus impreuna intr-o camera alba, goala, un lup si o caprioara si a filmat reactiile acestora. Contrar asteptarilor, lupul, care fusese totusi hranit inainte, nu se repede la prada. Priveste de jos caprioara, miroase unul din locurile unde aceasta a calcat, apoi se asaza si isi linge labele. Caprioara e desigur nervoasa, dar nu se inghesuie intr-un colt cum ar fi de asteptat. Efectiv nu se intampla nimic, dar relatia dintre cele doua animale este foarte tensionata.
Pana acum expozitia care include video-uri, fotografie, performance, instalatii, desene si arta digitala a mai fost prezentata in alte doua orase britanice, Leeds si Southend, si criticata de unele ziare care sustineau ca ar fi o expozitie a teroristilor de la 11 septembrie. Curatorul sarb spune ca nici nu se putea un mai bun exemplu de manipulare mediatica si a inceput deja sa lucreze la o noua expozitie care va cuprinde 70 de artisti din Orientul Mijlociu. robert.balan@gandul.info
Subscrieţi la Cafe Gradiva
Primiţi în flux sau email evenimentele, ideile şi interpretările cu sens.