Dintre cărţile de specialitate ale lui Brătescu, cea de care mă simt mai aproape şi pe care o admir mai mult pentru exemplaritatea reuşitei e Freud şi psihanaliza în România. Nu ezit s-o pun alături de teza de doctorat a psihologului francez de origine română Serge Moscovici, apărută în 1976, La Psychanalyse, son image et son public, care i-a adus autorului o imensă popularitate şi a stat la temelia teoriilor sale despre reprezentările sociale. Fără a se număra printre adepţii lui Freud, Brătescu înregistrează cu obiectivitatea unui adevărat cercetător, nelipsit de o secretă empatie pentru severul şi adesea capriciosul şef de şcoală, tot ceea ce s-a scris la noi în aproape un secol despre sau în jurul psihanalizei. Întinderea documentării e pur şi simplu excepţională, iar mărturia autorului că „eforturile mele de a nu scăpa nici o referinţă importantă… au căpătat aspecte obsesive” trebuie luate ad litteram. Această acribie pozitivistă a totalizării informaţiei, extrem de dificilă în vremea noastră, e dublată de un spirit critic mereu la pândă, care judecă, măsurat, dar implacabil, şi ceea ce se situează în linia standardelor de plauzibilitate şi ceea ce rămâne dedesubt, frizând nerozia ori superficialitatea. O surpriză pentru cei ce nu-l cunosc pe autor (şi nu bănuiesc că savantul medic a scris în tinereţe versuri şi a abandonat mai multe încercări de roman) o constituie incursiunile analitice în literatura celor ce implică în creaţie motive de tip freudist, de la Hortensia Papadat-Bengescu la Mircea Cărtărescu şi de la suprarealişti la onirişti. Consideraţiile fine şi aplicate au adesea stringenţa şi subtilitatea unui critic profesionist. Ele au permanent grija de a nu supralicita, tentaţie inerentă când sunt studiate „influenţele”. În acest spirit, observă oportun Brătescu, dacă „deschizând fereastra poemului, te găseşti în faţa unei privelişti interioare asupra căreia zăbovise în felul său şi Freud, nu trebuie neapărat să crezi că marele vienez este cel care l-a condus pe poet în faţa acelei ferestre, ci mai degrabă să pui pe seama «întâmplării» inconştiente binevoitoare o asemenea potrivire.” E un exemplu, unul dintr-o mie, care confirmă că lucrarea pe care o discut e un model de abordare probă, la obiect, de informaţie exhaustivă, cântărită şi contextualizată ingenios, un instrument de referinţă indispensabil nu numai celor interesaţi nemijlocit de freudism, ci şi tuturor celor ce se ocupă de istoria culturii, civilizaţiei, mentalităţilor etc. la noi.
Subscrieţi la Cafe Gradiva
Primiţi în flux sau email evenimentele, ideile şi interpretările cu sens.