Curs de formare în psihoterapie psihanalitică & Curs de formare în consiliere psihologică psihodinamică - ÎNSCRIERI 2022

  • Despre
  • Autori
  • Parteneri
  • Scrie la noi
  • Promovează
  • Newsletter
  • Contact
Sustine Gradiva
 
Cafe Gradiva
Cauta terapeut
Promovează-ţi evenimentul
  • Prima pagină
  • Ştiri
  • Evenimente
  • Psi
    • Psihoterapie
    • Psihanaliză
    • Psihiatrie
    • Psihologie
  • Cultură
  • Societate
  • Podcast
No Result
View All Result
Cauta terapeut
Promovează-ţi evenimentul
  Curs de formare în psihoterapie psihanalitică & Curs de formare în consiliere psihologică
– înscrieri 2022 >>>
No Result
View All Result
Cafe Gradiva
No Result
View All Result
Caută terapeut | Promovează-ţi evenimentul

Psihanaliza aplicata la literatura: Hagi Tudose – portret psihanalitic

Cafe Gradiva by Cafe Gradiva
in Fără categorie
18
Psihanaliza aplicata la literatura: Hagi Tudose – portret psihanalitic
Share

Citeştedespre

Oedip Conversatia Coppola psihanaliza

Muzică psihanalitică (pentru tot felul de Oedipi). Conversaţia (1974)

3 ianuarie 2022
propaganda psihic traumatizat ceausescu

Propaganda rodește numai pe terenul unui psihic traumatizat

15 decembrie 2021
Proiectionistul Oedip José Maria Cabral

Proiecționistul, încă un Oedip literal

7 decembrie 2021
Lucrarea de fata isi propune sa prezinte analiza structurii de personalitate a unui personaj din literatura luand in considerare o incadrare tipologica mixta: tipologia personalitatii propusa de Fritz Riemann si cea propusa de Sigmund Freud.
Cele doua sisteme se intalnesc intr-un punct in care devin aproape echivalente. Desi analiza diferentiala a structurilor de personalitate propusa de Sigmund Freud o precede cronologic pe cea a lui Riemann si a constituit poate un punct de plecare in constructia tipologica a acestuia din urma, exista totusi perspective diferite, impuse in primul rand de spatiul cultural in care cei doi psihanalisti si-au construit teoriile. Teoria freudiana este raliata conceptiilor vremurilor sale, culturii, moralei si cutumelor vremii care generau anumite tipuri de comportamente si implicit patologii, pe cand Riemann vorbeste despre o tipologie a „contemporaneitatii”, in care transpar foarte clar evolutia si prefacerile suferite de societate – exemplele pe care el le ofera in sprijinul teoriei sale sunt congruente cu manifestarile „moderne” ale patologiiilor descrise de psihanaliza clasica.

Psihoterapia psihanalitica a unui copil Asperger

Dupa Fritz Riemann (Formele fundamentale ale angoasei, Editura Trei, 2005), exista patru tipuri de personalitati, fiecare guvernata de regulile complicate ale unei angoase fundamentale:
  1. personalitatile schizoide, care au ca traire de baza angoasa primara de autodaruire; 
  2. personalitatile depresive, guvernate de angoasa de autodevenire sau angoasa „de a deveni tu insuti”;
  3. personalitatile obsesionale, construite in jurul angoasei de schimbare si
  4. personalitatile isterice, pentru care angoasa de necesitate reprezinta „motorul emotional”.

Tipologia de personalitate propusa de S. Freud si discutata in mod explicit de psihanalistii post-freudieni se bazeaza din punct de vedere conceptual pe descrierea pe care Freud o face in Trei eseuri asupra teoriei sexualitatii (1905). Astfel, putem vorbi despre trasaturi de personalitate care contin componente ale stadiilor dezvoltarii psihosexuale: oralitate, analitate, falicitate.

La randul lor, aceste categorii de trasaturi pot fi impartite in mai multe sub-trasaturi sau trasaturi partiale:

  1. oralitatea a fost discutata de Melanie Klein si K. Abraham in termenii unei oralitati pasive si a unei oralitati culpabilizate (sadic-oral);
  2. analitatea contine prin insasi definitia data de Freud, doua componente antinomice: retentiv, centrat pe „a avea”, „a retine” si expulsiv, centrat pe „a da”, „a expulza”;
  3. uretralitate, care precede stadiul falicitatii si care se traduce prin confuzia dintre libidoul genital si cel de tip uretral, dintre sexualitatea genitala si cea uretrala (Laplanche si Pontalis, Vocabularul psihanalizei, Humanitas, 2004);
  4. falicitate, etapa ultima de dezvoltare psihosexuala, in care pulsiunile partiale sunt integrate si libidoul gaseste o modalitate superioara de satisfacere si care se termina cu stabilirea organizarii genitale, dupa faza de latenta. 

Dupa tipologiile descrise mai sus, personajul ales pentru excursul prezent se inscrie in tipul anal sau obsesional: Hagi Tudose, din nuvela lui Barbu Stefanescu Delavrancea. Dupa tipologia freudiana, Hagi Tudose este anal-retentiv, este condus de dorinta de „a avea”, de „a strange”, „a retine”. Dupa tipologia lui Riemann, Hagi Tudose este obsesionalul prin excelenta: dorinta lui, devenita patologica de a mentine o ordine a lucrurilor, de a se asigura ca exista mereu o „rezerva” personala si (mai ales) secreta.

Hagi Tudose, asa cum este el descris de autorul sau, apare ca o personalitate avara. Stim despre el ca isi gasea placerea in economiile cat mai rigide, in infranarea nevoilor sau a dorintelor de orice fel, gasind in aceste actiuni placerea; placerea, de fapt, de a-si refuza siesi satisfacerea unor alte dorinte sau nevoi care ar fi insemnat obtinerea unei placeri directe. Aceasta caracteristica, a satisfacerii indirecte apartine analitatii si se consteleaza in descrierea personajului ca trasatura dominanta. Toate exemplele de „avaritie” sunt de fapt exemple de satisfacere indirecta. Hagi Tudose se crampona aprig de opinii, experiente, atitudini, principii si obisnuinte din care facea legi inamovabile. El evita noile experiente sau incerca sa le echivaleze cu ceea ce stia deja. Tendinta de a mentine ceea ce exista deja, fara nici o deschidere catre nou sau schimbare provine evident dintr-o angoasa de evolutie, de schimbare sau modificare. Fixarea in vechi si cunoscut este evident reversul unei temeri fundamentale pe care personajul o resimte profund si din fata careia nu se poate sustrage.


Fixatia lui asupra „agonisirii” de orice tip este detaliul ce revine obsedant pe parcursul nuvelei. Freud descria stadiul anal al dezvoltarii psihosexuale ca fiind caracterizat de doua pulsiuni opuse: cea de retentie si cea de evacuare. Pornind de la legatura dintre pulsiunea partiala si zona erogena a mucoasei anale, Freud caracteriza acest stadiu prin comportamentul copilului de „pedepsire” sau „recompensare” a adultului: fecalele sunt „moneda de schimb”. De aceea, acest stadiu este dominat de valorizari ale schimburilor: parintele este cel fata de care se exercita aceasta manifestare. Valoarea suprema este acordata singurei „avutii” pe care micuta persoana o poseda. Ulterior, semnificatia de „cadou” poate fi transferata asupra altor obiecte din lumea inconjuratoare apropiata: bucati de obiecte, obiecte mici, jucarii sau parti din acestea, haine etc. Fiind o pulsiune partiala, copilul va prefera la randul lui parti ale unor obiecte; el va „colectiona” piese mici, capace, rotite, bucati de hartie colorata, monede etc. Acest comportament poate fi coroborat si cu nevoia de individualizare: copilul simte nevoia de a opera diferente, delimitari si categorizari.

Impunerea „disciplinei” igienei personale este traita interior ca o trauma, o despartire de un spatiu privilegiat si protector, unde regulile il eludau si unde dorintele lui erau satisfacute din exterior, fara efort personal. Cu aceasta ocazie, a intrarii in perioada anala, copilul are pentru prima oara impresia de efemeritate, el se afla in fata unei situatii de „pierdere” careia trebuie sa ii faca fata. Pierderea este mare, pericolul resimtit este major, fiind cu atat mai puternic cu cat puterea de simbolizare este lipsita de posibilitatea unei verbalizari. Angoasa de schimbare este cea care va „regiza” de acum incolo intr-o masura relativa schimburile sale cu lumea. De aceea mentinerea unui relativ echilibru va depinde si de felul in care copilul isi gestioneaza aceasta angoasa. In mod evident, el are trei posibilitati:

  1. daca acest stadiu este trecut cu suport si cu atentie din partea adultului, atunci copilul va integra aceasta experienta, o va refula sanatos;
  2. daca, dimpotriva, adultul va fi prea constrangator, prea strict si va impune vointa proprie fara sustinere, copilul va dezvolta caracteristici de “avaritie” – va face o fixatie de „retentie” in stadiul anal;
  3. daca adultul va fi inconsecvent, va oscila intre severitate nejustificata si laxism, atunci copilul va dezvolta caracteristici de „anarhism”- va face o fixatie de „expulzare” in stadiul anal (cu alte cuvinte, va dezvolta comportamente de lipsa de disciplina, dezordine si inconsecventa).
Hagi Tudose este un personaj care este manat de impulsul nestavilit de a „strange”. Avaritia lui se construieste pe simbolistica pecuniara: „moneda de schimb” pe care o prefera Hagi Tudose e banul. Ca atare, el va continua intreaga viata sa agoniseasca banii intr-o maniera compulsiva, va dezvolta o obsesie care ii va cuprinde treptat intreaga existenta: el va alege sa nu isi satisfaca foamea sau poftele pentru ca acestea costa prea mult, va evita sa isi asigure un minim confort pentru ca il considera costisitor, va fi zgarcit cu ceilalti pentru ca va considera ca acestia sunt niste sarlatani care doresc sa obtina de la el banii pe care el ii valorizeaza atat.

Se poate observa ca, adiacent trasaturii obsesionale, personajul inglobeaza si o componenta paranoida: cu cat strange mai multi bani, cu cat se adanceste in angoasa si pune in practica simptomul de tip anal, cu atat se teme mai mult. Curentul psihic subiacent poate fi explicat printr-o absenta psihica pe care incearca sa o compenseze intr-o maniera materiala: este un complex de inferioritate. El intuieste ca materialul nu poate substitui psihicul si dezvolta maniera de functionare paranoida. Este o externalizare a culpei, ca solutie logica in cadrul simptomatologiei in discutie: conflictul intern dintre nevoile si dorintele reprimate si culpabilitatea resimtita este atat de puternic, incat nu mai poate fi continut si astfel devine imperioasa plasarea responsabilitatii in afara subiectului, intr-un spatiu extern care sa poata fi investit astfel cu toate atributele unei instante coercitionale. In acest fel, devine o obligatie repetitia compulsiva. Iar complexul de culpabilitate este diminuat.

In fapt, intreaga problematica este una a dificultatii de a alege intre dorintele proprii, intre confortul unei satisfaceri directe si teama de a trai aceasta satisfactie. Este ca si cum insasi placerea ar fi temuta: este atat de mare, incat personajul se fereste sa o traiasca, din teama disproportionata de a nu fi „inghitit” de intensitatea placerii.

Culpabilitatea initiala provine dintr-o interdictie mult prea severa care, odata interiorizata, provoaca o pulsiune agresiva distructiva impotriva instantei care introduce interdictia. Dar aceasta instanta este de obicei fiinta cea mai iubita, asa ca pulsiunea allo-distructiva intra in conflict cu sentimentul pozitiv de atasament, ceea ce genereaza un conflict puternic. Rezolvarea nu poate fi decat gasirea unui alt obiect pentru pulsiunea agresiva: intoarcerea agresivitatii impotriva propriei persoane, interiorizarea culpei si plonjarea intr-un complex simptomatic de autopedepsire pentru indrazneala de a fi simtit placerea relaxarii propriului corp, pentru dorinta de neacceptat de a fi simtit placerea unui confort senzorial si intim. Si astfel se pune in miscare intreaga structura a viitoarei personalitati, care va continua repetitia autodistructiva.

Mai tarziu, problematica anala va fi completata de una paranoida, care preia treptat tensiunea conflictului si o transpune in exterior, de unde ea capata puterea de a se manifesta in voie, fara ca personajul (Hagi Tudose) sa o mai poata controla. El traieste o iluzie care capata proportii din ce in ce mai extinse, pana intr-atat incat nu mai poate trai fara a lua in calcul aceasta prezenta, care ii valideaza intr-un fel obsesia: externalizand, poate astfel sa aiba un pretext obiectiv pentru comportamentele sale.

Cititi despre Psihanaliza, Sigmund Freud, freudismul si psihanalistii


Ceea ce nu poate prevedea sau controla Hagi Tudose, amanuntul pe care il banuieste si care ii scapa pana in final este tocmai imposibilitatea de a se elibera de aceasta obsesie care il impiedica sa simta contacte umane prietenoase. Tocmai simptomul lui il invalideaza, il tine departe de acest tip de relatie firesc. De fapt, din teama fundamentala de a imparti cu ceilalti confortul afectiv sau din refuzul initial de a participa la confortul afectiv oferit de altcineva, Hagi Tudose se izoleaza intr-o lume guvernata de lipsa. Angoasa este provocata de trairea unei lipse si genereaza in continuare o lipsa: teama de schimbare, de modificare a unui cadru securizant genereaza si intretine tocmai lipsa acestuia. Hagi Tudose este prizonierul unei lumi guvernate de fixatia anala a „obisnuitului”, el are tipicuri atitudinale, comportamentale, prejudecati si perseveratii ideatice, traieste intr-un spatiu populat in intregime de teama de dezintegrare. Dorinta exista, dar ea este inabusita de fiecare data; pentru ca dorinta si implicit satisfacerea ei ar provoca o schimbare, iar schimbarea inseamna patrunderea intr-un taram al noului, care nu poate fi dinainte controlat sau stabilit.

Hagi Tudose isi traieste obsesia cu perseverenta, cu obstinatie si dedicatie nevrotica, este complet absorbit de aceasta si isi dedica intregul efort mentinerii ei, pentru ca renuntarea ar presupune expunerea virtuala la un pericol pe care personalitatea nevrotica structurata nu l-ar putea elabora. Mentinerea in cadrul unei „obisnuinte” are efectul de a intari aceasta obisnuinta, pana la gradul de imuabil in care, orice amanunt venit din exterior perturba „echilibrul” fragil si genereaza tensiuni sau conflicte interne care nu pot fi sustinute. In astfel de cazuri, intra in joc mecanisme de aparare specifice (proiectia, identificare cu agresorul) care trimit in mediul extern culpabilitatea extrema, permitand astfel continuarea repetitiei compulsive, mentinerea obsesiei fara a o incarca din nou cu tensiunea initiala.

Intreaga constelatie simptomatologica a lui Hagi Tudose este una „tragica”, in masura in care suferinta este descrisa ca pandant al unei traume reiterate si extinse. Drama acestui personaj se releva in final, cand sfarsitul vietii sale este mentinut sub povara aceleiasi tensiuni care a insotit intreaga existenta si care se incheie in singurul mod posibil.

Ca o concluzie, putem spune despre personajul lui Hagi Tudose ca este unul dintre personajele-tip care ilustreaza un tipar de functionalitate nevrotica in dimensiunea ei exacerbata, dusa la extrem, caricaturizata. In mod evident, acest personaj este construit cu scop moralizator, pentru a atrage atentia asupra unor trasaturi de personalitate ce pot deveni la un moment dat defecte si care pot inhiba evolutia armonioasa a unei personalitati. 

Georgiana Fluturica
masterand psihoterapii psihanalitice

Imagini: Jean Gascon şi Michel Aumont în rolul lui Harpagon, în două montări ale piesei Avarul de Molière.

www.cafegradiva.ro 

Curs de formare in psihoterapie psihanalitica & Curs de formare in consiliere psihologica psihodinamica – inscrieri 2022 Curs de formare in psihoterapie psihanalitica & Curs de formare in consiliere psihologica psihodinamica – inscrieri 2022 Curs de formare in psihoterapie psihanalitica & Curs de formare in consiliere psihologica psihodinamica – inscrieri 2022
Tags: analitateangoasăautor: Georgiana FluturicăCartepsihanaliză şi literaturărubrică: Atenţie se interpretează!tulburare obsesiv-compulsivă

  Şi pentru că tot sunteţi aici…

...va solicităm sprijinul, dragă cititoare, dragă cititorule. Audiența noastră a crescut foarte mult, cu deosebire în ultima vreme. Cafe Gradiva - Cultură, societate, psihoterapie este o publicație online unică, din câte cunoaștem, prin profil editorial, format și continuitate. Din 2007, am publicat mii de articole, eseuri, interviuri, știri, corespondențe și transmisiuni de la evenimente locale, naționale și internaționale, recenzii și cronici, anchete, sinteze și dosare, pictoriale, sondaje, opinii și comentarii - scrise, video, audio și grafice, de psihanaliză și psihoterapie de varii orientări, de psihiatrie, psihologie și dezvoltare personală, dar și sociale, educaţionale şi comunitare, pentru drepturile omului şi nediscriminare, culturale, literare și artistice, istorice și filosofice. Realizarea lor a presupus, cale de mulți ani, o muncă enormă, uneori „la foc continuu” ori „în direct”, consacrând nopți, weekend-uri și vacanțe. Au fost necesare felurite resurse, implicare și bani, toate în regim de voluntariat.

Faptul că ne citiți și că reveniți mereu ne încurajează și ne arată că suntem pe drumul bun. Ca publicație de tip magazin independentă editorial, nefinanţată, apărând într-o piață media vastă și cu mari resurse, avem nevoie de susținerea dv. pentru a face mai departe jurnalism psi de calitate. Fiecare contribuție de la dv., mai mare sau mai mică, este foarte importantă pentru a putea continua.
 Susţineţi Cafe Gradiva cu 1 euro sau mai mult - durează doar un minut. Vă mulţumim! 

Sustine Cafe Gradiva

Cafe Gradiva

Cafe Gradiva

Cafe Gradiva - Cultură, societate, psihoterapie este un magazin online de psihologie, psihoterapie, psihanaliză şi psihiatrie şi cu deschidere spre sfera artistică şi culturală, educaţională, socială şi a proiectelor comunitare.

Citeşte şi

Filmul Sticletele Sigmund Freud
Psi

Filmul Sticletele (sau o amintire din postumitate a lui Sigmund Freud)

by Marin Marian-Bălaşa
15 iunie 2021
Privatizarea linistea psihanaliza
Societate

Privatizarea normalităţii: linişte pentru bogaţi, zgomote pentru săraci?

by Dorin-Liviu Bîtfoi
9 februarie 2021
Hitler necrofil plictisitor Erich Fromm
Psi

De ce Hitler era plictisitor

by Erich Fromm
5 decembrie 2020
Load More
Next Post
An Island for All Seasons

An Island for All Seasons

Comments 18

  1. Georgiana Branisteanu says:
    14 ani ago

    M-am gandit, citind lucrarea, ce se intampla cu personalitatile obsesionale care, la un moment dat, sufera o decompensare paranoida cu deliruri sistematizate… M-am indepartat acum de profilul personajului, desi nici acesta nu este departe de aceasta granita dar, ma intreb daca exista oare vreo forma de interventie sau sustinere psihoterapeutica (adica daca ar putea cere ajutor…) pentru un astfel de suferind. In situatiile de criza, defensele obsesionale devin nefunctionale, din ceea ce am vazut eu, persoana nemaiputand sa „auda” realitatea obiectului… si sa faca „deal” cu propriile angoase, furia paranoida indreptata asupra obiectului „persecutor” fiind poate singura incercare de supravietuire.

    Răspunde
  2. Cafe Gradiva says:
    14 ani ago

    Interesanta lucrarea ca sinteza. Ma intreb insa de ce nu exista mai multe trimiteri, textuale, la personajul literar, pentru a vedea punctual cum se aplica teoria psihanalitica.

    Răspunde
  3. Georgiana Branisteanu says:
    14 ani ago

    Asa este… Lucrarea poate fi imbogatita cu analiza amanuntita a continutului textului si, de aceea, eu o invit cu mare drag pe autoare la o prezentare deteliata in cadrul sedintelor A.I.Ps.A..

    Răspunde
  4. Unknown says:
    14 ani ago

    apropo de intrebarea Georgianei, parerea mea este sa se lucreze pe delir, pe elementele lui. de acolo se pot scoate elementele realului care pot fi intarite. oricit ar delira pacientul, tot ramine ceva infinitezimal treaz si in contact cu realitatea in el. in plus, sustinere multa, inainte de interpretare.

    Răspunde
  5. Baldovin says:
    14 ani ago

    Tendintele paranoide si eventual sadismul nu vin datorita unei bizare fixatii pe acest fantomatic „stadiu libidinal” ci tocmai pe fondul prelungirii unui stil de viata auster al robului din care el provine. Amenintat de autoritatile statului ermetic el va dezvolta ulterior simptome paranoide cu tematica persecutorie in special. Zgarcenia patologica este o ramasita a chibzuirii fondurilor si a consumului minim pe care acest stil de viata il implica in mentalitatea robului. Lacomia si obezitatea deriva din aceeasi predispozitie iar elementele de diferentiere sunt foarte putine si neinsemnate fata de asemanari. Retentia fecalelelor pe care psihanalistii o ofera ca explicatie pentru zgarcenie prea putin semnificativa. Cum orice lucru din lumea asta are cel putin 2 cauze si fenomenele psihce se supun acestui fapt. Pot sa accept o influenta a unui libido femeiesc in zgarcenie si sctele psihice de tip paranoid insa cauza principala, esentiala este stilul de viata al robului secolelor/mileniilor trecute si nu particularitatile libidoului infantil care, de fapt, sufera influenta acestora si nu le cauzeaza.

    pe blogul meu de concept :
    http://baldovinconcept.blogspot.com/2008/03/limitele-explicative-ale-teoriei.html am scris mai multe despre stadiul anal

    Răspunde
  6. georgiana fluturica says:
    14 ani ago

    multumesc pentru interes! promit sa revin cat de curand cu o aprofundare cu mai multe exemple si trimiteri la text si, da, voi participa a intalnirile AIPsA, cu mare drag! abia astept! salutari!

    Răspunde
  7. gadjodillo says:
    14 ani ago

    care nuvela?
    eu stiam ca e o piesa de teatru. e drept, cindva, in copilarie, am citit=o si repovestita sub forma de nuvela – cam cum am citit si shakespeare intr-a cincea, repovestit „pentru elevi”. Eu cred ca acestei analize ii lipseste ceva, iar acel ceva este credibilitatea pe care ar fi capata-o daca noi am fi simtit ca autoarei ii e apropiat/cunoscut personajul. Deocamdata, analiza arata ca si cum ar fi facuta din amintiri.

    Răspunde
  8. Cafe Gradiva says:
    14 ani ago

    E si nuvela (1887), si piesa de teatru (1912 sau 1913). Nuvela o puteti afla pe net la http://ro.wikisource.org/wiki/Hagi-Tudose si la alte cateva adrese.

    De acord ca interpretarea psihanalitica ar fi avut mult de castigat prin lucru pe text si ca pierde proportional in lipsa acestuia. Fundamentul psihanalizei aplicate e detaliul. Eventual, se puteau evoca / invoca si alte personaje similare celebre (Shakespeare, Moliere, Balzac, Gogol etc.).

    Dar, in fine, poate ca acest lucru se va intampla intr-o mai mare masura pe viitor – premisele mi se par bune.

    Răspunde
  9. Anonim says:
    13 ani ago

    mai clar………… omul era nebuuuuuuuunu…….il rodea sufletul daca dadea banii lui pe ceva….. NU SUPORTA GANDUUL CA ISI CHELTUIE BANI(chiar daca erau pt lucruri necesare)

    Răspunde
  10. Anonim says:
    12 ani ago

    banal

    Răspunde
  11. Anamaria Ivan says:
    12 ani ago

    hmmm… ce-o fi vrand sa spuna… ?

    Răspunde
  12. clausisme says:
    12 ani ago

    Interesant mie Hagi Tudose imi starnea mila si oarecum il simpatizam probabil asta spune mai multe despre mine decat despre opera.

    Răspunde
  13. Anonim says:
    12 ani ago

    fara comentarii, felicitari !

    Celeste

    Răspunde
  14. Anonim says:
    12 ani ago

    analiza mi se pare facuta cam scolareste, de tip referat ca sa iei nota mare la examen 🙂
    insa e f buna tema si as vrea sa o vad dezvoltata – ii doresc spor si inspiratie autoarei si astept cu interes continuarea! 😉
    owl

    Răspunde
  15. Anonim says:
    12 ani ago

    ah, apropo, de ce se pace master in psihanaliza? ;)la ce foloseste? 🙂
    o

    Răspunde
  16. Carmen-Corina Gugu says:
    12 ani ago

    la nimic…
    de fun, asa. 😉
    cinstit.

    Răspunde
  17. Georgiana Branisteanu says:
    12 ani ago

    🙂 Masteratul pe care l-ati citit in titulatura autoarei este cel de psihoterapii psihanalitice de la Universitatea Hyperion (tinut de formatori din Asociatia Romana de Psihoterapie Psihanalitica) dar exista acum si unul de psihanaliza la Titu Maiorescu (cu formatori ai Asociatiei Internationale de Psihanaliza-IPA). Cursurile teoretice de psihanaliza (atat pentru studenti cat si pentru masteranzi) cred ca sunt foarte importante pentru familiarizarea lor cu acest domeniu. In fond, cine s-ar apuca de o formare daca nu are habar cel putin la un nivel teoretic de acel domeniu?! Ar putea fi acesta primul pas si pentru multi, chiar este… Sigur ca in general, masteratele sunt o continuare a "meseriei" pe care o invatam in studentie iar in ceea ce priveste psihanaliza, acest lucru nu este posibil insa, ca insertie in domeniu, este important sa ai posibilitatea sa participi la un curs/conferinta al(a) unui psihanalist pentru a te familiariza cu discursul specific (chiar daca acest discurs ti-l vei insusi si transforma pe cont propriu ulterior).

    Răspunde
  18. Anonim says:
    5 ani ago

    Am studiat nuvela cu elevii de clasa a VI. A fost interesant, elevii au fost incantati…

    Răspunde

Lasă un răspuns Anulează răspunsul

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Sunt de acord cu Termeni şi condiţii şi Acord de confidenţialitate.

Curs de formare în psihoterapie psihanalitică & Curs de formare în consiliere psihologică psihodinamică Curs de formare în psihoterapie psihanalitică & Curs de formare în consiliere psihologică psihodinamică Curs de formare în psihoterapie psihanalitică & Curs de formare în consiliere psihologică psihodinamică

Primeşte Cafe Gradiva pe email

Scrie la Cafe Gradiva! Scrie la Cafe Gradiva! Scrie la Cafe Gradiva!

Ca la carte

A apărut „Psihoterapia vieţii cotidiene” de Nossrat Peseschkian
Cafe Gradiva

A apărut „Psihoterapia vieţii cotidiene” de Nossrat Peseschkian

8 octombrie 2020
Walter Benjamin, „Capitalismul ca religie” – în interpretarea lui Giorgio Agamben
Cafe Gradiva

Walter Benjamin, „Capitalismul ca religie” – în interpretarea lui Giorgio Agamben

8 octombrie 2020
Promovaţi-vă evenimentele la Cafe Gradiva! Promovaţi-vă evenimentele la Cafe Gradiva! Promovaţi-vă evenimentele la Cafe Gradiva!

Terapeuţi

psihoterapeut Gabriela Tudor Popescu în Braşov

Psihoterapeut Gabriela Tudor Popescu în Braşov, Carpaţilor 13

13 aprilie 2022
Psihoterapeut Dorin Bîtfoi în Bucureşti

Psihoterapeut Dorin Bîtfoi în Bucureşti, sector 3

13 aprilie 2022
Psihoterapeut Alexa Bîtfoi în Bucureşti

Psihoterapeut Alexa Bîtfoi în Bucureşti, sector 4

13 aprilie 2022
Psihoterapeut Alina Neagoe în Constanţa

Psihoterapeut Alina Neagoe în Constanţa, Traian 70

13 aprilie 2022
Cafe Gradiva

Cafe Gradiva - Cultură, societate, psihoterapie este o revistă magazin online de psihoterapie, psihanaliză, psihologie şi psihiatrie, cu interese în sfera culturală şi artistică, socială, educaţională şi comunitară.

Urmăreşte-ne

Caută terapeut

Psihologi | Braşov | Bucureşti | Sector 4 | Constanţa | Psihoterapeuţi | Braşov | Bucureşti | Sector 3 | Sector 4 | Constanţa | Psihoterapeuţi psihanalişti | Bucureşti | Sector 4 | Constanţa

Psihologi online | Skype | WhatsApp | Zoom | Psihologi la telefon | Psihoterapeuţi online | Skype | WhatsApp | Zoom | Psihoterapeuţi la telefon | Psihoterapeuţi psihanalişti online | Skype | WhatsApp | Zoom | Psihoterapeuţi psihanalişti la telefon

Primeşte Cafe Gradiva pe email

  • Despre
  • Autori
  • Termeni şi condiţii
  • Acord de confidenţialitate
  • Cookies
  • Contact

© 2020 Cafe Gradiva - Pshanaliza, psihoterapie, psihiatrie, psihologie.

No Result
View All Result
  • Ştiri
  • Evenimente
  • Gradiva Podcast
  • Cauta terapeut
  • Terapeut? Înscrie-te!
  • Scrie la noi
  • Promovează
  • Newsletter
  • Contact

© 2020 Cafe Gradiva - Pshanaliza, psihoterapie, psihiatrie, psihologie.

Utilizăm module cookie pentru a vă asigura că beneficiați de cea mai bună experiență pe site-ul nostru. Mai mult aici.