• Despre
  • Autori
  • Parteneri
  • Scrie la noi
  • Promovează
  • Newsletter
  • Contact
Sustine Gradiva
Cafe Gradiva
Terapeuti
Urmariti-ne pe WhatsApp
  • Prima pagină
  • Ştiri
  • Evenimente
  • Psi
    • Psihoterapie
    • Psihanaliză
    • Psihiatrie
    • Psihologie
  • Cultură
  • Societate
  • Podcast
No Result
View All Result
Terapeuti
Urmariti-ne pe WhatsApp
No Result
View All Result
Cafe Gradiva
No Result
View All Result
Urmariti-ne pe WhatsApp
Home Cafe Gradiva

Run, Lola, run!

Cafe Gradiva by Cafe Gradiva
in Cafe Gradiva
Run, Lola, run!

Citiţi despre

Biomarkers for Depression: Promise or Prime Time?

Tabara de psihanaliza aplicata „Psihanaliza si societate: noile mitologii”

Curs de pregatire profesionala continua ,,Intelegerea adolescentilor si metode de lucru’’

Filmul este construit pe trei scenarii, cele trei fugi ale Lolei, pe care le-am privit ca pe un vis repetitiv al personajului principal. Conflictul repetat ar putea fi angoasa de abandon, foarte primitiva, traita intens in pozitia schizo-paranoida. Elementele de continut ale filmului ce sustin identificarea acestei problematici sunt reprezentate de intalnirile episodice pe care Lola le are in toate cele trei planuri, simetric, aceste intalniri in serie suferind modificari de la o fuga la alta. Am considerat modificarile aparute in scenariul visului repetitiv ca fiind determinate de transformari in modul de functionare psihica al Eului infantil (evident, reprezentat de personajul Lola, ca autor al visului).

Se pare ca, permanent, miza conflictului interior al Lolei este vitala (Manni risca sa fie impuscat) si reprezinta un pretios continut vehiculat (geanta cu bani) care este succesiv:
  • continut pierdut (de Manni in metrou),
  • continut cersit (prezenta cersetorilor dar si a Lolei care ii cere bani celui pe care il crede tatal ei),
  • continut refuzat (tatal ii refuza cererea),
  • continut jefuit (magazinul in prima fuga, banca in cea de-a doua),
  • continut castigat (la loterie de catre femeia cu copilul pe care o loveste Lola in fuga ei, la ruleta de catre Lola),
  • continut gasit (cersetorul gaseste geanta, Manni o regaseste in final),
  • continut restituit (catre Ronni),
  • continut pastrat (de catre Lola dupa ce Manni ii spune in final ca totul este in regula).
Toate aceste operatii presupun schimburi dintre Eu si obiect pe diferite nivele. Acest continut psihic pe care Eul il cere la limita dintre viata si moarte de la obiect apare ca fiind legitimitatea, identitatea, apartenenta…

Prima intalnire a Lolei este cu mama…, care o striga dintr-un fotoliu din camera de zi, cu un pahar de bautura in mana si cu telefonul la care vorbeste cu amantul ei. Lola o ignora identic in toate cele trei scenarii insa, relatia de abandon reciproc este reluata in toate relatiile ulterioare ale Lolei pentru a fi depasita. La lift se intalneste cu un vecin care are un caine ce o latra fioros aratandu-si coltii. Eul infantil e speriat de pulsiunile agresive, pericolul fiind de distrugere si pierdere a obiectului. In a doua fuga, stapanul cainelui ii pune piedica, iar ea se prabuseste pe scari. Sunt incercari esuate ale Eului de a-si gestiona propria agresivitate care se intoarce si mai puternica (cainele este tinut in lesa, dar stapanul sau il ajuta in atacul asupra Lolei). Abia in a treia fuga apararile functioneaza pentru ca ea se asteapta la aceasta intalnire si face un salt peste cei doi. Intalnirea Lolei cu femeia care are copilul mic in carucior aduce tema recurenta a filmului: efortul Eului parental de a-si asuma obiectul copil si angoasa acestuia din urma fata de un posibil abandon. In primele doua fugi, Lola o loveste pe femeia cu caruciorul destabilizand-o. In cea de-a treia fuga, acest impact nu mai are loc la fel ca si impactul din intalnirea cu cainele. Se pare ca in aceasta a treia fuga, investitiile emotionale sunt mai slabe, mai echilibrate, atat cele pozitive, de sprijin (nevoia de ajutor de la tata), cat si cele negative (impactul cu cainele care este un pericol sau cu femeia pentru care Lola este la randul ei un pericol). In aceasta a treia fuga, angoasa “a fi devorat – a devora” dispare. Personajele cu care Lola intra in contact atat in aceste doua intalniri (stapanul cu cainele si femeia cu copilul), cat si in ulterioarele intalniri nu mai apar ca hiperpozitive sau hipernegative, gonflate de catre transferul ei.

In prima fuga, tema abandonului apare si in scenele derulate rapid privitoare la femeia cu caruciorul: aceasta ramane saraca si pierde copilul. Asistentul social care ia copilul devine mama de inlocuire. Pierderea obiectului ar putea fi structuranta numai daca travaliul de doliu ar permite inlocuirea sa simbolica. Dar este o separare prematura si dureroasa deoarece functia parentala inca s-ar fi cerut a fi mentinuta. Scena este traita emotional fiind ecou al primei scene in care apare ruptura oricarei comunicari dintre Lola si mama care o striga din camera si in care separarea nu este traita emotional in nici un fel, ci doar ca reprezentare. In cea de-a doua fuga, scena privind istoria cuplului mama-copil, daca o vedem ca fiind anexa proiectiva a realitatii psihice a Lolei, ca intr-un vis al acesteia in care continutul latent este multiplicat in mai multe personaje, aceasta scena prezinta date modificate. Femeia cu caruciorul castiga la loterie si devine bogata. In cea de-a treia fuga, femeia traieste experienta unei conversiuni religioase, scena ce ar putea fi vazuta ca pe o evolutie, ca pe o imbogatire cu o dimensiune simbolica si consecutiva aportului material vital adus de castigul la loterie. 

Urmatoarea intalnire a Lolei este cu grupul de calugarite in mijlocul caruia, in primele doua fugi, produce un splitting. In cea de-a treia fuga, ea trece pe strada pe langa grup. Din nou apare impactul brusc si agresiv cu obiectul care este clivat in primele doua scene, obiectul ramanand intreg abia in a treia fuga in care, Eul isi permite distanta fata de acesta.

Subscrieţi la Cafe Gradiva

Primiţi în flux sau email evenimentele, ideile şi interpretările cu sens.

Urmăriţi-ne pe WhatsApp

Abonaţi-vă la Newsletter

O noua intalnire cu obiectul partial apare in scena sau stadiul… in care Lola refuza permanent bicicleta furata. In a doua fuga apare constientizarea si punerea in cuvinte a statutului acestui obiect, ca obiect furat. Lola nu isi poate revendica inca, intr-un mod nelegitim, continutul lipsa, lucru pe care il va face insa mai tarziu jefuind…

Aparitia tatalui si relatia Lolei cu acesta concentreaza conflictul central al filmului sau visului, in interpretarea noastra: relatia de abandon. Apar figuri materne suprapuse, fiecare avand o lipsa. Mama legitima este dependenta de alcool; apare ca mama neajutorata si absenta ca functie. Mama amanta este nesigura in statut si functie materna. Investirea copilului pe care si-l doreste este realizata prin intermediul partenerului care i se refuza (discutia din birou, dintre tata si amanta lui).

In prima fuga, amanta il anunta pe tatal Lolei ca vor avea un copil, copil care, insa, este nelegitim… In continuare, tatal o refuza pe Lola, spunandu-i ca este nelegitima. In cea de-a doua fuga, amanta il anunta ca va avea un copil care nu este al lui iar in continuare, in acelasi cadru, Lola il jefuieste amenintandu-l cu un pistol. Daca in prima fuga tatal este atotputernic, iar Eul infantil asteapta pasiv de a fi investit cu identitate (legitimitate), in cea de-a doua fuga, conflictul este deschis: Lola isi dobandeste ceea ce are nevoie jefuind. Investitia Eului infantil si cererea lui mare catre obiect sunt la fel de puternice dar devine posibila confruntarea, obiectul fiind mult mai abordabil. In cea de-a treia fuga, obiectul este dezinvestit, in relatie fiind deja introiectat ca obiect intern protector: Lola rateaza intalnirea cu tatal, dar pleaca mai departe la cazinou unde castiga singura banii.

O alta parte a Eului Lolei este reprezentata de catre ambulanta. In prima fuga, Lola intalneste ambulanta la intoarcerea de la banca, dupa refuzul tatalui. Dupa discutia cu tatal in care afla ca nu este copilul sau, identitatea ei este amputata. Ambulanta simbolizeaza limita in care resursele vitale ar putea fi conservate si resuscitate. Opreste brusc la semafor, in fata panoului de sticla fragil, transportat cu grija, sugerand faptul ca frana a fost la limita fragilitatii panoului… Eul se afla in pericol de prabusire, de imbucatatire, de spargere in cioburi. Suprafata sa psihica este transparenta, neclar delimitata si fragila dar, totusi apararile sunt inca in stare sa franeze brusc un impact…

Sticla, ca material, are un rol semnificativ in toate cele trei scenarii: de fiecare data cand Lola tipa, tensiunea interioara ajungand la o limita de nesuportat, obiecte din sticla se sparg in cioburi imprastiate in toate directiile. In cea de-a doua fuga, prabusirea se produce: soferul ambulantei refuza sa o ia pe Lola, panoul urias se face tandari pentru ca soferul nu mai poate frana, iar ulterior il accidenteaza pe Manni. “Salvarea” nu mai poate fi functionala (accidentele acestea, inclusiv cel mortal, sunt produse de catre o ambulanta…). In cea de-a treia fuga, lucrurile se reaseaza intr-un mod mult mai adaptativ in care pulsiunile de viata sunt activate: Lola urca in ambulanta pentru a-l salva pe barbatul de la banca aflat pe targa.

Actiunea de jefuire are si ea o evolutie interesanta de-a lungul celor trei fugi, daca le privim asa cum ne-am propus, ca fiind trei scenarii onirice intersectate, partial suprapuse. In prima fuga, Lola si Manni esueaza in actiunea lor de jefuire a magazinului, actiune soldata cu moartea Lolei. In cea de-a doua fuga, Lola reuseste sa isi jefuiasca tatal scapand de politistii ce inconjurasera banca si care nu o banuiau. Ea supravietuieste si, facand rost de acesti bani, pare a-i fi salvat viata si lui Manni. In continuare, insa, speriindu-l pe soferul ambulantei, actiunea ei de a-l salva pe Manni nu poate functiona pentru ca soferul derutat il loveste pe acesta. Actiunea Lolei de a face rost de bani reuseste dar Manni este mort. Abia in cea de-a treia fuga datele problemei se modifica fundamental, nemaifiind nevoie de jefuire. Lola se descurca si fara ajutorul tatalui si castiga la cazinou cu numarul reprezentand minutele pe care le avea la dispozitie: 20, iar pe de alta parte, jumatatea ei masculina se salveaza in paralel descoperind geanta cu bani la cersetor.

Un alt capitol al evolutiei Lolei este cel care inchide fiecare scenariu de fuga: aparitia secventei de memorie cand ea si Manni discuta in pat. In prima fuga, dupa ce Lola este impuscata, secventa arata discutia in contradictoriu dinte ea si Manni in care ea se arata nemultumita de iubirea lui exprimandu-si nevoi imposibil de multumit. Ii reproseaza ca, daca nu ar fi cunoscut-o, i-ar fi spus unei alte fete ca este minunata. Este voba despre distinctia intre obiect si functia pe care acesta o indeplineste. Pare imposibila inlocuirea obiectului. Iubirea nu poate sa satisfaca total pentru ca obiectul ei este doar suport al unei functii, iar inlocuirea, pierderea, doliul, sunt insuportabile Eului aflat in pozitia schizo-paranoida. In cea de-a doua fuga, dupa accidentarea lui Manni, el apare ca parte vulnerabila, neputand accepta separarea: “Daca eu as muri, treptat tu m-ai uita si apoi ai cunoaste un alt barbat”. Suferinta exprimata este una anterioara capacitatii Eului de a avea relatii de obiect adica, de a functiona nefuzional, distinct de un obiect de relatie intreg. La finalul celei de-a treia fugi si de fapt, al filmului, nu mai apare secventa de memorie deoarece dispare starea de agonie regresiva.

Intreaga panorama a celor trei fugi partial suprapuse face observabila o diferenta care apare de fiecare data ca posibila. Fiecare element al scenariului repetitiv are un destin modificat, dand aceasta diferenta pe care o putem privi ca fiind evolutiva pentru personaj, aproape in spirala ca si scara pe care o coboara Lola, experienta sa fiind de fiecare data reparatorie…

Georgiana Brănişteanu

este candidat – Societatea Română de Psihanaliză.

DE ACELAŞI AUTOR

    document.write(„”);

Toate articolele acestui autor

*

Şi pentru că tot sunteţi aici…

...va solicităm sprijinul, dragă cititoare, dragă cititorule. Audiența noastră a crescut foarte mult, cu deosebire în ultima vreme. Cafe Gradiva - Cultură, societate, psihoterapie este o publicație online unică, din câte cunoaștem, prin profil editorial, format și continuitate. Din 2007, am publicat mii de articole, eseuri, interviuri, știri, corespondențe și transmisiuni de la evenimente locale, naționale și internaționale, recenzii și cronici, anchete, sinteze și dosare, pictoriale, sondaje, opinii și comentarii - scrise, video, audio și grafice, de psihanaliză și psihoterapie de varii orientări, de psihiatrie, psihologie și dezvoltare personală, dar și sociale, educaţionale şi comunitare, pentru drepturile omului şi nediscriminare, culturale, literare și artistice, istorice și filosofice. Realizarea lor a presupus, cale de mulți ani, o muncă enormă, uneori „la foc continuu” ori „în direct”, consacrând nopți, weekend-uri și vacanțe. Au fost necesare felurite resurse, implicare și bani, toate în regim de voluntariat.

Faptul că ne citiți și că reveniți mereu ne încurajează și ne arată că suntem pe drumul bun. Ca publicație de tip magazin independentă editorial, nefinanţată, apărând într-o piață media vastă și cu mari resurse, avem nevoie de susținerea dv. pentru a face mai departe jurnalism psi de calitate. Fiecare contribuție de la dv., mai mare sau mai mică, este foarte importantă pentru a putea continua.
 Susţineţi Cafe Gradiva cu 1 euro sau mai mult - durează doar un minut. Vă mulţumim! 

Cafe Gradiva

Cafe Gradiva

Cafe Gradiva - Cultură, societate, psihoterapie este un magazin online de psihologie, psihoterapie, psihanaliză şi psihiatrie şi cu deschidere spre sfera artistică şi culturală, educaţională, socială şi a proiectelor comunitare.

Citiţi şi

Discursul eliberator sau despre metaforizarea terorii în „Floarea de menghină”

Discursul eliberator sau despre metaforizarea terorii în „Floarea de menghină”

by Cafe Gradiva
8 octombrie 2020
A fost un act ratat?

A fost un act ratat?

by Cafe Gradiva
8 octombrie 2020
Nebunia publica
Cafe Gradiva

Nebunia publica

by Cafe Gradiva
22 noiembrie 2020
Load More
Next Post
Si terapeuţii au nevoie de terapie

Si terapeuţii au nevoie de terapie

Comments 5

  1. Unknown says:
    17 ani ago

    Imi place foarte mult aceasta opinie. Pare o interpretare cu cap si coada, coerenta care chiar imi da noi contexte de folosire ale unor anumite concepte, lamurindu-mi-le cu inca o geana de lumina. Interpretarea condenseaza foarte multa informatie teoretica, care trebuie privita cu ochi de specialist, trairea umana a psihanalistului cu „limba de lemn” reiesind doar dc esti macar „putin” informat cu privire la conceptele folosite si bineinteles doar dc esti interesat de subiect.

    Răspunde
  2. lonelypsi says:
    17 ani ago

    Of….asta inseamna psihanaliza aplicata? Mie mi se pare un impresionant exercitiu de gandire. Cum ramane cu trairea?

    Răspunde
  3. Anonim says:
    17 ani ago

    …E foarte curios cum acest mod de „aplicare” a psihanalizei iti da fiori…E atat de „aplicata” incat se rupe total de esenta psihanalizei.

    Răspunde
  4. Cafe Gradiva says:
    17 ani ago

    @anonim: Daca doriti sa va explicati… Si sa va semnati comentariile, potrivit regulii acestui blog.

    Răspunde
  5. Georgiana Branisteanu says:
    17 ani ago

    @anonim(30/8): Eu mi-am postat lucrarea pe blog si apoi am plecat in concediu…:)
    Aveti dreptate: lucrarea se adreseaza unui public foarte restrans. Limbajul de lemn ma ajuta pe mine personal pentru a exprima mult intr-un spatiu mai restrans dar, denota foarte mare zgarcenie fata de un public mai putin familiarizat cu terminologia de specialitate.

    @ionelypsi: Atunci cand ma apuc de scris, imi vin in minte mai multe linii de interpretare. Intotdeauna, varianta pe care o alegem are la baza si relatia emotionala a celui ce scrie cu filmul/cartea etc. pe care il/o interpreteaza pentru ca nu ne putem sustrage acestei relatii, ca si in relatiile interumane care, toate detin un background emotional.
    Citind lucrarea mea, puteti presupune, de exemplu, ca ceea ce m-a facut sa interpretez in aceasta schema de gandire (obligatoriu trebuie sa existe una, impresionanta sau nu!) este traseul emotional pe care eu l-am parcurs de la o fuga a Lolei la alta. Adica, este destul de limpede ca eu m-am simtit reparata de la o fuga la alta…:)
    O alta schema de interpretare ar putea fi urmatoarea:
    Luam ca „realitate obiectiva” prima fuga a Lolei iar celelalte doua le putem privi ca fiind defense maniacale. Ultima fuga, cea mai neverosimila prin optimismul exagerat, poate fi interpretata, cu argumente pe text, in detaliu, asa cum am lucrat eu, ca fiind un scenariu de-a dreptul omnipotent culminand cu momentul in care Lola pariaza la cazinou pe numarul 20. Apar din greu elemente de gandire magica: scenele religioase, vindecarea miraculoasa a celui din ambulanta etc..
    Care ar fi trairea emotionala predominanta in aceasta situatie de interpretare? Cred ca ea s-ar putea exprima astfel: „Las-o balta cu a doua sau a treia varianta de fuga… pentru ca in realitate, lucrurile nu se termina bine in astfel de situatii…”:)

    @anonim(1/9): Dvs. ma desfiintati total:) si de aceea am sa fac si eu o gluma cam agresiva dar, nu as vrea sa va supar si mai tare, sper…
    Tonul convins si foarte avizat pe care il folositi este in discrepanta cu poezia termenului de „esenta psihanalizei”.:)
    Mi-as dori foarte mult sa nu va fi suparat si sa mai scrieti pentru ca mie imi place sa corespondam pe blog!
    Acum, lasand gluma si rautatile de-o parte, cred ca prin „esenta psihanalizei” aveti in vedere aspecte ale experientei dvs. pe care le simtiti ca sunt adevarate. Daca veti reveni cu explicatii, asa cum v-a incurajat si colegul meu, sunt sigura ca vom descoperi puncte comune care vor lega aceasta „ruptura totala”.

    P.S.:
    Este important sa va semnati comentariile in vreun fel ca sa ne fie usor sa ne adresam unii altora. In istoria acestui blog, am avut la inceput o situatie in care anonimii trebuiau „numerotati”… ca sa stim cine cui se adreseaza…

    Răspunde

Lasă un răspuns Anulează răspunsul

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Sunt de acord cu Termeni şi condiţii şi Acord de confidenţialitate.

Promovaţi-vă evenimentele la Cafe Gradiva! Promovaţi-vă evenimentele la Cafe Gradiva! Promovaţi-vă evenimentele la Cafe Gradiva!

Ca la carte

Câţi dintre copiii identificaţi cu “tulburări ale deficitului de atenţie” nu sunt mai degrabă isterici?
Cafe Gradiva

Câţi dintre copiii identificaţi cu “tulburări ale deficitului de atenţie” nu sunt mai degrabă isterici?

16 noiembrie 2020
Contractul psihanalitic demagogic
Cafe Gradiva

Contractul psihanalitic demagogic

8 octombrie 2020

Terapeuţi

psihoterapeut Teodora Dobrescu în Bucureşti

Psihoterapeut Teodora Dobrescu în Bucureşti, sector 3

25 aprilie 2025
psihoterapeut Gabriela Tudor Popescu în Braşov

Psihoterapeut Gabriela Tudor Popescu în Braşov, Carpaţilor 13

28 mai 2023
Psihoterapeut Dorin Bîtfoi în Bucureşti

Psihoterapeut Dorin Bîtfoi în Bucureşti, sector 4

26 martie 2025
Psihoterapeut Alexa Bîtfoi în Bucureşti

Psihoterapeut Alexa Bîtfoi în Bucureşti, sector 4

11 august 2024
Psihoterapeut Alina Neagoe în Constanţa

Psihoterapeut Alina Neagoe în Constanţa, Traian 70

28 mai 2023
Cafe Gradiva - Psihoterapie, psihanaliza, psihiatrie, psihologie

Cafe Gradiva - Cultură, societate, psihoterapie este o revistă magazin online de psihoterapie, psihanaliză, psihologie şi psihiatrie, cu interese în sfera culturală şi artistică, socială, educaţională şi comunitară.

Urmăreşte-ne

Caută terapeut

Psihologi | Braşov | Bucureşti | Sector 4 | Constanţa | Psihoterapeuţi | Braşov | Bucureşti | Sector 3 | Sector 4 | Constanţa | Psihoterapeuţi psihanalişti | Bucureşti | Sector 4 | Constanţa

Psihologi online | Skype | WhatsApp | Zoom | Psihologi la telefon | Psihoterapeuţi online | Skype | WhatsApp | Zoom | Psihoterapeuţi la telefon | Psihoterapeuţi psihanalişti online | Skype | WhatsApp | Zoom | Psihoterapeuţi psihanalişti la telefon

Primeşte Cafe Gradiva pe email

  • Despre
  • Autori
  • Termeni şi condiţii
  • Acord de confidenţialitate
  • Cookies
  • Contact

© 2020 Cafe Gradiva - Pshanaliza, psihoterapie, psihiatrie, psihologie.

No Result
View All Result
  • Ştiri
  • Evenimente
  • Gradiva Podcast
  • Cauta terapeut
  • Terapeut? Înscrie-te!
  • Scrie la noi
  • Promovează
  • Newsletter
  • Contact

© 2020 Cafe Gradiva - Pshanaliza, psihoterapie, psihiatrie, psihologie.

Utilizăm module cookie pentru a vă asigura că beneficiați de cea mai bună experiență pe site-ul nostru. Mai mult aici.
×