Obiectul tranziลฃional, fenomenele tranziลฃionale, aria de iluzie, gฤsit-creatul, mama suficient de bunฤ, capacitatea de holding, prezentare a obiectului, adevฤratul ลi falsul Self, capacitatea de solicitudine ลi capacitatea de a fi singur, spaima de prฤbuลire, fiinลฃarea, mediul, squiggle, utilizare a obiectului… acestea sunt cรขteva dintre cuvintele, conceptele, reprezentฤrile care ne vin รฎn minte cรขnd auzim numele lui D. W. Winnicott, psihanalistul transmiลฃฤtor al unui ideal al non-rupturii, dupฤ cum scriu รlisabeth Roudinesco ลi Michel Plon รฎn Dicลฃionarul de psihanalizฤ. รn spatele simplitฤลฃii aparente a conceptelor mai sus numite stฤ o operฤ de o originalitate rarฤ, de o complexitate nebฤnuitฤ, o profunzime deschizฤtoare de sensuri, impregnatฤ de smerenia eliberatoare a psihanalistului.
Winnicot s-a preocupat de cele mai arhaice stadii de dezvoltare a individului ลi poate ca asta face ca scrierile sale sฤ fie atรขt de complexe, ininteligibile pe alocuri; cum, la รฎnceputul vieลฃii neintegrarea, neajutorarea, stฤrile de prฤbuลire, lipsa de limite Eu โ Non-Eu, apoi integrarea firavฤ urmatฤ de dezintegrฤri, reintegrฤri, fuziunea cu mediul, angoasa sunt trฤite extrem de intens, รฎntreaga noastrฤ viaลฃa stฤ sub pecetea apฤrฤrilor de astfel de stฤri, neputรขndu-ni-le reprezenta prea uลor.
Psihanalistul a pus un accent deosebit pe mediul din jurul bebeluลului, care are o importanลฃฤ capitalฤ รฎn dezvoltarea noii fiinลฃe; la รฎnceput nu existฤ un bebeluล singur, ci un bebeluล รฎn braลฃele mamei sale, un cuplu de รฎngrijire, un aranjament mediu-individ, ลi doar prin ceea ce este mama, prin capacitatea ei de adaptare, iniลฃial totalฤ, apoi relativฤ, la nevoile bebeluลului sฤu, acesta creลte, รฎncepe sฤ facฤ mici diferenลฃieri รฎntre Eu ลi Non-Eu, sฤ se integreze puลฃin cรขte puลฃin pe tot parcursul vieลฃii. Tot aici, รฎn arhaismul individului, are loc dezvoltarea psyche-ului din soma ลi a minลฃii, un caz special de funcลฃionare a continuumului psyche-soma, o inflorescenลฃฤ la limita funcลฃionฤrii psihosomatice (D. W. Winnicott, Natura umanฤ, Editura Trei, p. 40); la รฎnceputul vieลฃii existฤ doar soma, psihicul apฤrรขnd doar o datฤ cu elaborarea funcลฃionฤrii somatice (fantasme) ce duce la crearea amintirilor, amintiri care asigurฤ continuitate individului; pentru ca aceastฤ elaborare sฤ aibฤ loc, รฎngrijirile materne, stabilitatea bunฤtฤลฃii mediului din jur, capacitatea de reverie a mamei (a gรขndi negรขnditul copilului), dupฤ cum spune Bion, sunt decisive pentru destinul micii fiinลฃe.
Winnicot vorbeลte despre importanลฃa crucialฤ pe care o are preocuparea maternฤ primarฤ a unei mame suficient de bune (good enough mother), dar nebune dupฤ copilul ei รฎn faza cea mai timpurie a vieลฃii unui bebeluล, sau, cum spune R. Roussilon, aflatฤ รฎntr-o stare pasionalฤ; รฎncepรขnd de la sfรขrลitul sarcinii ลi continuรขnd รฎn primele sฤptฤmรขni dupฤ naลtere, mama intrฤ รฎntr-o stare de nebunie sฤnฤtoasฤ, de hiper sensibilitate cvasi-patologicฤ ce ar putea fi comparatฤ cu o stare de disociere, de retragere, de fugฤ din realitate, cu un episod schizoid, care รฎi permite sฤ se adecveze total, sensibil, delicat; este faza รฎn care mama trฤieลte aproape unitฤ cu bebeluลul de care abia s-a despฤrลฃit corporal, poate simลฃi ลi veni รฎn รฎntรขmpinarea nevoilor lui, asigurรขndu-i astfel continuitatea fiinลฃฤrii (baza pentru stabilirea eului, datฤ de a fi al mamei). Un eลec al mamei รฎn aceastฤ primฤ secvenลฃฤ de viaลฃฤ extrauterinฤ lasฤ noul-nฤscut descoperit รฎn faลฃa ingerinลฃelor mediului ce ameninลฃฤ acut cu anihilarea, cฤci neexistรขnd limite รฎntre el ลi exterior, orice stimul mai puternic, fie intern, fie extern, รฎl atacฤ din ลi รฎn interior, ameninลฃรขndu-i existenลฃa, nimicindu-l, fฤrฤ ca mama sฤ fie un filtru de excitaลฃie pentru bebeluลul ei, atenuรขndu-i angoasele de anihilare.
Pe mฤsurฤ ce bebeluลul รฎncepe sฤ se organizeze, sฤ se acomodeze cu noul mediu, adecvarea mamei nu mai e totalฤ, ceea ce permite copilului sฤ nu rฤmรขnฤ claustrat รฎn fuziune, ci sฤ punฤ รฎncet, รฎncet, spaลฃii รฎntre el ลi celฤlalt; dezvoltarea se petrece armonios atunci cรขnd mama are capacitatea de holding, adicฤ รฎl conลฃine, รฎl susลฃine รฎn descoperirea lumii, รฎl poartฤ pe ลi รฎn braลฃe, la รฎnceput fizic ลi psihic, apoi doar psihic, pentru ca mai tรขrziu, viitorul adult sฤ se poatฤ purta singur รฎn braลฃe, รฎi permite spaลฃiul ลi timpul necesar creลterii prin oferirea iluziilor pozitive, a experienลฃei de omnipotenลฃฤ, ce asigurฤ elanul pulsiunii de viaลฃฤ. Doar aลa bebeluลul va trece prin etapele inerente unei dezvoltฤri sฤnฤtoase: dependenลฃฤ absolutฤ, dependenลฃฤ relativฤ ลi independenลฃฤ relativฤ, care dureazฤ toatฤ viaลฃa.
Subscrieลฃi la Cafe Gradiva
Primiลฃi รฎn flux sau email evenimentele, ideile ลi interpretฤrile cu sens.
Urmฤriลฃi-ne pe WhatsApp
Abonaลฃi-vฤ la Newsletter
Funcลฃia de holding, sau de conลฃinere, cum a numit-o Bion, este vitalฤ ลi รฎn terapia psihanaliticฤ; grosso modo spus, analistul, prin conลฃinere supravieลฃuieลte la ceea ce pacientul nu poate tolera รฎn el รฎnsuลi, la ceea ce el a proiectat, fฤrฤ sฤ se rฤzbune ลi transformฤ conลฃinutul proiecลฃiei รฎntr-o interpretare, generรขnd astfel dezvoltarea bebeluลului din pacient. Alain de Mijolla, รฎn Dicลฃionarul internaลฃional de psihanlizฤ, scrie cฤ un holding reuลit รฎnseamnฤ รฎngrijirea oferitฤ de mamฤ copilului รฎntr-o mutualitate a identificฤrilor รฎncruciลate, ce duce la integrarea self-ului.
Mama suficient de bunฤ este o mamฤ obiลnuitฤ, naturalฤ, devotatฤ copilului, care se poate pune, prin empatie, รฎn stare de preocupare primarฤ, cฤci ลi ea a fost odatฤ bebeluล, dar care are capacitatea de a-l deziluziona treptat pentru a-i permite รฎnscrierea รฎn mediu, apariลฃia ลi dezvoltarea dorinลฃei, a capacitฤลฃii de a obiectiviza, individualizarea, unificarea, simลฃirea sinelui propriu; ea permite copilului sฤ participe la รฎngrijirea proprie, รฎl รฎnsoลฃeลte, moduleazฤ atรขt reacลฃiile bebeluลului la ingerinลฃele mediului, cรขt ลi pe acestea din urmฤ, stฤ รฎntre mediul exterior ลi bebeluล, dar รฎi ลi cuprinde pe amรขndoi introducรขndu-l pe primul copilaลului, prezentรขndu-i-l. R. Rousillon scrie cฤ aceastฤ mamฤ oferฤ constanลฃฤ afectivฤ copilaลului, este suficient de previzibilฤ, coerentฤ, armonioasฤ, sesizabilฤ, transformabilฤ ลi, poate cel mai important lucru, este o fiinลฃฤ la care se poate ajunge (R. Rousillon, Manual de psihologie ลi psihopatologie clinicฤ generalฤ, p. 73). Doar o mamฤ suficient de bunฤ va putea sฤ-i ofere copilului protecลฃia necesarฤ, aลa รฎncรขt sฤ-i insufle ceea ce va deveni mai tรขrziu, capacitatea de conลฃinere proprie, sฤ-l ajute รฎn construirea aลa-numitului Eu-piele (Didier Anzieu).
Winnicot vorbeลte despre cele trei funcลฃii ale obiectului matern, ale mediului facilitator: holding, handling (รฎngrijirile, manipulฤrile copilului) ลi prezentare a obiectului รฎn ritmul dezvoltฤrii bebeluลului, pentru a nu genera o traumฤ รฎn faลฃฤ cฤreia el sฤ reacลฃioneze printr-o apฤrare intensฤ; eลecul รฎndeplinirii acestora face ca tendinลฃele รฎnnฤscute spre integrare, personalizare (coluziune psihosomaticฤ) ลi adaptare la realitate (elaborarea elementelor de timp ลi spaลฃiu, iniลฃierea relaลฃiilor de obiect) sฤ nu se poatฤ realiza, copilul dezvoltรขnd apฤrฤri excesive, cristalizate รฎntr-un Self fals, cel adevฤrat fiind ลฃinut รฎnchis, baricadat pentru a nu ieลi la suprafaลฃฤ, acolo unde lucrurile par a sta bine; o astfel de persoanฤ pare adaptatฤ societฤลฃii, poate chiar prea adaptatฤ, dar chinul menลฃinerii pe suprafaลฃa ce ascunde Self-ul adevฤrat รฎi genereazฤ un sentiment de futilitate a vieลฃii. Mai mult, carenลฃele de holding din copilฤria timpurie pot distorsiona grav traseul afectiv al individului pรขnฤ la dezvoltarea unei personalitฤลฃi schizoide, schizofrenie, autism, ca apฤrฤri รฎmpotriva agoniilor primitive, a prฤbuลirilor trฤite / netrฤite.
Experienลฃa de omnipotenลฃฤ, despre care a scris Winnicott, este diferitฤ de fantasma sau sentimentul de omnipotenลฃฤ, cรขnd subiectul se crede omnipotent รฎn dorinลฃa de a se apฤra de o nimicnicie crudฤ; scriind despre un caz clinic รฎn care pacienta fantasma omnipotenลฃa, รฎntr-o notฤ de subsol din „Visare, fantasmare ลi trฤire” (p. 53), analistul scrie:
Experienลฃa omnipotenลฃei ลฃine รฎn mod fundamental de dependenลฃฤ, รฎn vreme ce aceastฤ omnipotenลฃฤ ลฃine de lipsa de speranลฃฤ cu privire la dependenลฃฤ.
รn experienลฃa primarฤ, mama se adapteazฤ aproape perfect nevoilor bebeluลului, ลi cum limitele รฎntre el ลi lumea exteriorฤ nu sunt stabilite (nu existฤ Eu ลi Non-Eu), nemฤrginirea, nediferenลฃierea, nelimitarea, dar ลi satisfacerea, รฎi permit acestuia sฤ fie stฤpรขn peste sรขnul care hrฤneลte, mama care รฎngrijeลte รฎn locul ลi timpul unde ลi cรขnd copilul are nevoie, generรขndu-i o experienลฃฤ de omnipotenลฃฤ: el a creat ceea ce รฎl hrฤneลte exact atunci cรขnd a avut nevoie; astfel ia naลtere obiectul subiectiv (nu este perceput obiectiv, deลi el existฤ), o fantasmฤ รฎn care ceea ce vine din copil ลi ceea ce vine din realitate nu e distins, un obiect creat รฎn interacลฃiune (mama trebuie sฤ fie acolo sฤ-i ofere bebeluลului sรขnul, pentru a-i permite trฤirea cu adevฤrat a omnipotenลฃei, รฎnlesnirea viitoarei capacitฤลฃi de halucinare atunci cรขnd ea nu va apฤrea exact cรขnd el vrea cu toatฤ forลฃa ลi pentru a-i insufla รฎncrederea primarฤ), ce stฤ la originea fiinลฃฤrii, a creativitฤลฃii umane, ce oferฤ sentimentul cฤ รฎn lume existฤ ceva bun ลi cฤ el poate crea ceva bun, chiar dacฤ la momentul respectiv bebeluลul doar fiinลฃeazฤ (gฤsirea sรขnului matern echivaleazฤ cu gฤsire selfului / sinelui propriu), neexistรขnd diferenลฃiere รฎntre el ลi mamฤ, sรขn, mediu. รntre sรขnul mamei ลi copilul ei e o zonฤ de iluzie, o arie intermediarฤ, unde se รฎntrepฤtrunde creaลฃia bebeluลului cu contribuลฃiile mamei, sau mai bine spus unde bebeluลul se hrฤneลte din sรขnul parte din el (bebeluลul este, fiinลฃeazฤ) ลi mama hrฤneลte (elementul masculin din mamฤ face) copilul parte din ea รฎnsฤลi.
Obiectul subiectiv, la รฎntรขlnirea cu obiectul obiectiv, devine obiect tranziลฃional; aceastฤ nouฤ relaลฃionare subiectiv-obiectiv are loc numai dacฤ mediul bun pe care se poate conta รฎi permite bebeluลului sฤ fie nebun รฎntr-un mod particular care le este รฎngฤduit bebeluลilor (D. W. Winnicott, „Creativitatea ลi originile ei”, p. 107).
Cรขnd vorbeลte despre obiectele subiective ลi apoi despre cele tranziลฃionale, Winnicott mai foloseลte o sintagmฤ paradox, gฤsit-creatul, adicฤ bebeluลul, dupฤ trฤirea unei prime experienลฃe de satisfacere care lasฤ urme mnezice, รฎn momentele de tensiune, รฎลi creeazฤ obiectul satisfฤcฤtor (mama), care se gฤseลte รฎn exterior aลteptรขnd sฤ fie creat ลi care oferฤ un rฤspuns suficient de bun copilului; e un moment de รฎntรขlnire รฎntre creaลฃia internฤ a copilului ลi ce gฤseลte el รฎn exterior, generรขndu-i astfel o iluzie de autosatisfacere, ce ลฃine de etapa narcisismului primar, cรขnd copilul doar este, fฤrฤ a ลti despre mediu. Mai mult, gฤsit-creatul implicฤ ลi o distanลฃฤ รฎntre cele douฤ, adicฤ รฎntre ceea ce copilul creeazฤ ลi ceea ce gฤseลte, distanลฃฤ temporalฤ ลi spaลฃialฤ aล spune eu, distanลฃฤ care creลte treptat รฎn funcลฃie de capacitฤลฃile copilului ลi de adaptarea mamei suficient de bune. รn stadii ulterioare, obiectul va fi investit, creรขndu-se astfel o relaลฃie de obiect, urmatฤ, รฎn cel mai fericit caz, de utilizarea obiectului asupra cฤreia mฤ voi opri mai tรขrziu.
Obiectul tranziลฃional este un obiect material din lumea exterioarฤ care are o valoare electivฤ pentru copil, precede stabilirea funcลฃiei realitฤลฃii din punct de vedere al dezvoltฤrii copilului, e prima posesiune a ne-minelui, dupฤ cum spune Winnicot, nu e nici parte a corpului bebeluลului (mai รฎnainte รฎลi sugea pumniลorul), nu vine nici dinฤuntrul sฤu, nu e halucinaลฃie, dar nici obiect al realitฤลฃii externe pentru el, deลi vine din afarฤ din punctul de vedere al unui observator; e situat รฎntre degetul mare ลi jucฤria de pluล, adicฤ รฎntre mine ลi ne-mine, dar nu e nici mine, nici ne-mine, e un obiect creat de el, dar noi ลtim cฤ obiectul e extern, ocupฤ spaลฃiul dintre subiectiv ลi obiectiv, permite instalarea capacitฤลฃii de a accepta diferenลฃa ลi similitudinea; poate fi un colลฃ de pฤturicฤ pe care copilul รฎl smotoceลte รฎnainte de adormi, poate fi o jucฤrie de pluล care รฎl liniลteลte, e un obiect alintat cu afecลฃiune, dar ลi iubit รฎn mod excitant ลi mutilat, cฤci bebeluลul reclamฤ control total asupra lui, deลi nu-l poate avea, aลa cum รฎl are asupra obiectelor interne; e indispensabil pentru copil ลi de aceea nu trebuie sฤ i se ia, sฤ fie modificat รฎn vreun fel sau sฤ fie spฤlat de cฤtre pฤrinลฃi oricรขt de murdar ar fi, cฤci asta ar รฎnsemna o discontinuitate pentru copil, o rupturฤ; iniลฃiativele legate de acest obiect atรขt de iubit arhaic trebuie sฤ aparลฃinฤ bebeluลului; chiar dacฤ e doar un obiect fฤrฤ viaลฃฤ, pentru bebeluล are multฤ viaลฃฤ ลi o intruziune a adultului รฎn relaลฃia dintre bebeluล ลi obiectul tranziลฃional รฎnseamnฤ moartea celui din urmฤ, nesupravieลฃuirea lui la iubirea purฤ ลi crudฤ a micuลฃului. Acest obiect va fi dezinvestit treptat, prezenลฃa sa va fi din ce รฎn ce mai difuzฤ, nu i se va face doliu, nu devine obiect intern, nu va fi uitat, nici aruncat, ci lฤsat undeva รฎn lada cu vechituri, รฎntr-un colลฃ de casฤ, dar pฤstrat peste ani.
Acelaลi lucru e valabil ลi pentru fenomenul tranziลฃional, care nu mai e doar un obiect, dar care are rolul unui obiect liniลtitor; Winnicott vorbeลte aici despre gรขngureala bebeluลului sau cรขntecele pe care copilul le fredoneazฤ รฎnainte de culcare, precum ลi despre artฤ, religie, culturฤ, care apar mai tรขrziu, cรขnd dezvoltarea aduce cu sine ลi augmentarea zonei dintre realitatea internฤ ลi cea externฤ, astfel, fenomenele tranziลฃionale dispersรขndu-se; obiectele tranziลฃionale ลi fenomenele tranziลฃionale sunt situate รฎntre erotismul oral ลi adevฤrata relaลฃie de obiect, รฎntre activitatea creativฤ primarฤ ลi proiecลฃia a ceea ce a fost deja introiectat, รฎntre nerecunoaลterea primarฤ a stฤrii de รฎndatorare ลi recunoaลterea acesteia (spre exemplu atunci cรขnd copilul spune mulลฃumesc pentru un obiect primit), รฎntre creativitatea primarฤ ลi percepลฃia obiectivฤ bazatฤ pe testarea realitฤลฃii (D. W. Winnicott, „Obiecte tranziลฃionale ลi fenomene tranziลฃionale”, p.30).
Aceastฤ arie intermediarฤ a experimentฤrii, aลa cum o numeลte Winnicott, este o zonฤ de odihnฤ, interfaลฃa dintre subiectiv conceput ลi obiectiv perceput, รฎn care realitatea interioarฤ ลi cea exterioarฤ se รฎmpletesc armonios, dar rฤmรขn ลi separate, o arie care existฤ de la sine, un fel de dat natural care asigurฤ continuitatea existenลฃei, a fiinลฃฤrii, care apฤrฤ รฎmpotriva anxietฤลฃii de tip depresiv, รฎmpotriva unei angoase de separare: Se poate spune despre obiectul tranziลฃional cฤ este o chestiune de รฎnลฃelegere รฎntre noi ลi bebeluล ca noi sฤ nu punem niciodatฤ รฎntrebarea: Tu ai conceput acest lucru sau ลฃi-a fost prezentat din afarฤ? Ceea ce este important este cฤ รฎn acest punct nu se aลteaptฤ nici o decizie (id.).
Obiectele ลi fenomenele tranziลฃionale mai au o trฤsฤturฤ importantฤ ลi anume faptul cฤ ele sunt semnificative atรขt pentru subiect, cรขt ลi pentru obiectul extern, e un fel de รฎmpฤrtฤลire a experienลฃei รฎntre cele douฤ pฤrลฃi: pฤrinลฃii recunosc valoarea obiectului tranziลฃional pentru copilul lor, iar mai tรขrziu, spre exemplu scriitorul รฎmparte un spaลฃiu comun cu cititorii sฤi, aลa cum bebeluลul รฎmpฤrลฃea jucฤria sa cu mama, sau, mai bine spus, obiectul era el ลi mama รฎn acelaลi timp. Apฤrรขndu-se continuu รฎmpotriva acceptฤrii depline a realitฤลฃii externe ลi / sau a celei interne, individul รฎลi oferฤ rฤgazul acestui spaลฃiu intermediar mine โ ne-mine, pentru a-ลi ลฃese รฎmpletitura celor douฤ realitฤลฃi.
La Winnicot, prima organizare a Eului se naลte din experimentarea ameninลฃฤrilor cu anihilarea, care nu duc la anihilare ลi care sunt urmate, รฎn mod repetat, de recuperare, astfel รฎncรขt รฎncrederea รฎn recuperare contureazฤ treptat un Eu cu o capacitate de a face faลฃฤ frustrฤrii. Psihanalistul a utilizat termenul de self pentru a desemna sentimentul de sine, obลฃinut atunci cรขnd se realizeazฤ o continuitate de a fi atรขt din punct de vedere al realitฤลฃii psihice, cรขt ลi a schemei corporale, o unitate a individului รฎn ansamblul sฤu. Serge Lebovici, รฎn glosarul din Arborele vieลฃii, scrie cฤ selful este cel care รฎi conferฤ o anumitฤ independenลฃฤ, o anumitฤ distanลฃฤ defensivฤ care รฎi permite sฤ simtฤ cฤ existฤ orice ar fi. Dacฤ la Freud aparatul psihic era รฎmpฤrลฃit รฎntre Eu, Se ลi Supraeu, Winnicott vorbeลte despre un self โfalsโ ลi unul โadevฤratโ, primul desemnรขnd adaptarea excesivฤ la realitatea exterioarฤ, ca apฤrare faลฃฤ de lipsa de identificare a mamei cu bebeluลul ei, ce creeazฤ o discontinuitate รฎntre corp ลi spirit, รฎn timp ce self-ul adevฤrat este negativul celui fals. Self-ul fals e un fel de personalitate de รฎmprumut care poate fi foarte bine adaptatฤ societฤลฃii, dar care lasฤ subiectului un sentiment acut de inutilitate, de vid, de futilitate, cฤci acesta, รฎn loc sฤ integreze experienลฃele mediului รฎn self-ul sฤu, รฎลi transformฤ self-ul la mediu, neputรขnd sฤ-l conลฃinฤ pe acesta din urmฤ; falsul self se origineazฤ รฎntr-un eลec รฎn contactul iniลฃial dintre bebeluล ลi mediu, cรขnd self-ul, รฎn faลฃa spaimei de anihilare, preia funcลฃiile neรฎndeplinite ale mamei, dar cum nici capacitatea fizicฤ, nici cea psihicฤ nu รฎi permit copilului รฎndeplinirea suficient de bunฤ a holding-ului, el rรขmรขne prins รฎn รฎncercarea disperatฤ de a se menลฃine, fฤrฤ a-ลi mai trฤi pe deplin experinลฃele proprii dezvoltฤrii sale, fฤrฤ a mai experimenta รฎn totalitate cruzimea iubirii specificฤ stadiului primar, rฤmรขnd, mai tรขrziu, cu o capacitate de a iubi schiopฤtรขndฤ ลi cu o strigฤtoare agresivitate nemediatฤ; subiectul รฎnvaลฃฤ lucrurile, dar nu le locuieลte, trฤieลte, experimenteazฤ. Self-ul adevฤrat permite spontaneitatea naturalฤ, autenticitatea, leagฤ, uneลte, conลฃine, trฤieลte, creeazฤ fenomenele tranziลฃionale.
Jacques Andrรฉ scrie despre self-ul fals, sau personalitatea „ca ลi cum” a Hรฉlรจnei Deutsch:
Trฤim „ca ลi cum”, o viaลฃฤ care se preface, viaลฃa unui personaj fฤrฤ autor, marginalizรขnd ce este mai primejdios: afectele, emoลฃiile. […] Atรขta „inteligenลฃฤ” ลi atรขtea „facultฤลฃi de adaptare” duc, cu bunฤ ลtiinลฃฤ, la reuลita socialฤ, cu toate cฤ te simลฃi ลi mai golit ลi mai artificial pe mฤsurฤ ce faลฃada se lฤrgeลte. Pรขnฤ รฎn clipa cรขnd detresa, cea a „copilului” neglijat, e brutal scoasฤ la ivealฤ, prฤbuลire din care anturajul nu pricepe nimic: „Avea totul pentru a fi fericit ลi…” (Jacques Andrรฉ, Cele 100 de cuvinte ale psihanalizei, p.75).
O dozฤ de Self fals avem cu toลฃii รฎn noi, cฤci altfel nu am putea trฤi cu ceilalลฃi, dar diferenลฃa dintre patologie ลi aลa-zisa sฤnฤtate e datฤ de sentimentul de unitate, sentimentul de implinire afectivฤ a subiectului, de bogฤลฃie sufleteascฤ. Winnicott plecฤ de la premisa cฤ acest Self adevฤrat existฤ รฎn fiecare din noi, dar cฤ รฎn patologie el este protejat, acoperit, รฎnchis de Selful fals, subiectul menลฃinรขnd douฤ relaลฃii:
una secretฤ, tฤcutฤ cu o lume interioarฤ de fenomene subiective […] ลi aceastฤ relaลฃie este singura care pare realฤ ลi una dintre un sine fals ลi un mediu extern sau implantat doar vag perceput (D. W. Winnicott, Natura umanฤ, p. 136),
รฎmpiedicรขnd ลi dezvoltarea capacitฤลฃilor de solicitudine ลi de solitudine autentice.
Dacฤ Freud vorbeลte despre capacitatea de iubi ลi de a munci, Winnicott aduce รฎn prim plan cele douฤ concepte descrise mai sus, cฤrora li se adaugฤ un al treilea, capacitatea de utilizare a obiectului. Prima se referฤ la capacitatea de investire a subiectului, care nu doar descarcฤ impulsurile brute, aลa cum o fฤcea asupra mamei-obiect atunci cรขnd รฎลi trฤia iubirea crudฤ/agresivitatea primarฤ, ci, ca urmare a unificฤrii celor douฤ mame (mama-obiect al cruzimii bebeluลului ลi mama-mediu din perioadele de liniลte pulsionalฤ), el trฤieลte un sentiment de culpabilitate, atenuat prin reparaลฃiile pe care le va face mamei-mediu, care acum e doar mama ลi care รฎi oferฤ bebeluลului ลansa trฤirii pulsiunilor, ลansa atenuฤrii intensitฤลฃii acestora, ลansa integrฤrii sale, ลansa experimentฤrii reciprocitฤลฃii.
Capacitatea de a fi singur รฎn prezenลฃa celuilalt nu se referฤ la o retragere defensivฤ din faลฃa lumii ostile, sau la neglijare, abandon sau distrugerea self-ului, ci la o experienลฃฤ pozitivฤ ลi, chiar mai mult, la lucrul cel mai de preลฃ al cuiva, scrie J. B. Pontalis รฎn International Dictionary of Psychoanalysis. La a fi singur, adicฤ la a fi un รฎntreg, unic, separat ลi totuลi รฎmpreunฤ cu ceilalลฃi, a avea o identitate proprie, a fi รฎncrezฤtor, conลฃinut ลi conลฃinฤtor, creator, la a fiinลฃa continuu ลi a percepe discontinuitatea รฎntr-o legฤturฤ permanentฤ, sau chiar ruptura pentru a prezerva legฤtura, nu se poate ajunge decรขt dacฤ mediul conลฃinฤtor, capacitatea de reverie a mamei au fost introiectate de bebeluล. Tot Pontalis explicฤ:
Sunt singur ลi รฎn acelaลi timp nu sunt singur: nu numai cฤ menลฃin prezenลฃa mamei รฎn interiorul meu, dar am reuลit sฤ mฤ dezleg de โnebuniaโ ei ลi sฤ nu mฤ mai simt anihilat dacฤ pleacฤ ลi nu mai reprezint interesul ei major (I am alone and at the same time I am not alone: not that I maintain the presence of the mother within myself; rather, I have managed to disentangle myself from her „madness,” and no longer feel annihilated if she goes away and if I am no longer of concern to her, in J. B. Pontalis, International Dictionary of Psychoanalysis).
Mฤ voi opri acum asupra a ceea ce Winnicott numeลte capacitatea de utilizarea obiectului, ce presupune capacitatea subiectului de a avea relaลฃii de obiect, la care se adaugฤ aspecte ce ลฃin de natura realฤ a obiectului. Dacฤ รฎn relaลฃia de obiect primitivฤ, subiectul investeลte masiv obiectul prin mecanismele proiective ลi identificatorii, trฤind parcฤ singur cu proiecลฃiile sale, รฎn utilizarea unui obiect, acesta din urmฤ are o existenลฃฤ independentฤ, aparลฃine unei realitฤลฃi รฎmpฤrtฤลite ลi nu e doar acoperit de proiecลฃii, are o identitate proprie care e acceptatฤ de subiect. รn tranziลฃia de la o secvenลฃฤ (relaลฃia de obiect arhaicฤ) la alta (utilizarea obiectului), despre care Winnicott spune cฤ e cea mai dificilฤ sarcinฤ din dezvoltarea umanฤ, subiectul distruge obiectul subiectiv, prin plasarea lui รฎn lumea exterioarฤ, รฎn afara controlului omnipotent, cฤci numai aลa poate fi creatฤ alteritatea. Dacฤ obiectul supravieลฃuieลte acestui atac fantasmat, subiectul dobรขndeลte capacitatea de a-l utiliza. Ce ar putea รฎnsemna supravieลฃuirea obiectului? Holding, conลฃinere, obiectul nu se rฤzbunฤ, ci manifestฤ o acceptare fermฤ, dar plinฤ de รฎnลฃelegere, constantฤ. Doar prin trฤirea alteritฤลฃii ลi a supravieลฃuirii obiectului, subiectul se poate bucura de calitฤลฃile acestuia, poate รฎnvฤลฃa de la el, se poate juca cu el, simลฃi plฤcere รฎn a-l utiliza, tot aลa cum aล putea spune ลi despre obiect รฎn a se lฤsa utilizat, รฎn a se deda frumuseลฃii jocului.
Despre squiggle, jocul desenului, pe care Winnicott l-a folosit ca metodฤ de comunicare cu micii pacienลฃi รฎn consultaลฃiile terapeutice, el spune cฤ nu este o tehnicฤ, ci un joc natural, flexibil, fฤrฤ reguli, ce poate fi jucat de oricare douฤ persoane. Psihanalistul folosea squiggle-ul pentru a iniลฃia comunicarea cu pacienลฃii copii, creรขnd un spaลฃiu รฎn care cei doi, copilul ลi terapeutul, รฎmpฤrtฤลeau, prin desene la care contribuiau amรขndoi, sensuri, interpretฤri, idei. รn ce constฤ jocul? Analistul deseneazฤ o linie la รฎntรขmplare, pe care copilul o va transforma dupฤ dorinลฃa sa, se discutฤ despre noul desen, apoi copilul, la rรขndul sฤu, mรขzgรขleลte ceva ลi analistul completeazฤ pornind de la ceva-ul trasat de micul pacient, jocul prelugindu-se atรขt timp cรขt cei doi protagoniลti, care construiesc, reconstruiesc desene, sensuri, relaลฃii, simt plฤcerea รฎmpฤrtฤลirii, curiozitatea descoperirii.
Puลฃinele concepte abordate รฎn aceastฤ lucrare sunt departe de a fi fost epuizate ca รฎnลฃelesuri รฎn cele cรขteva cuvinte de mai sus, de fiecare datฤ ele รฎmplinindu-se cu noi ลi noi valenลฃe. Ceea ce am scris nu este decรขt un fir รฎntins cฤtre gฤsirea ลi regฤsirea operei lui Winnicot, atรขt de bogatฤ รฎn originalul ลi originarul uman, รฎn crearea unei autentice experienลฃe de citit, de gรขndit, de elaborat, de recitit, de regรขndit, de reelaborat, de descoperit ลi redescoperit. Winnicott a explorat adรขncimile umane cu o compasiune, naturaleลฃe, deschidere, รฎnลฃelegere imense, transmiลฃรขndu-ลi bogata experienลฃฤ clinicฤ รฎn lucrฤrile scrise… rฤmรขne ca noi sฤ-i โutilizฤmโ opera asemeni copilului care รฎลi utilizeazฤ obiectele primare, analizandului care รฎลi utilizeazฤ analistul, a oricฤrei fiinลฃe care รฎลi utilizeazฤ obiectele, รฎmbogฤลฃindu-se ลi รฎmbogฤลฃindu-le.
Bibliografie
- Andrรฉ J., 100 de cuvinte ale psihanalizei, Editura Fundaลฃiei Generaลฃia, Bucureลti, 2010
- Bion W. R., Aux sources de lโexpรฉrience, PUF, Paris, 2001
- De Mijolla A. (coord.), International Dictionary of Psychoanalysis, Thompson Gale, 2005
- Laplanche J., Pontalis J. B., Vocabularul psihanalizei, Editura Humanitas, Bucureลti, 1994
- Lebovici S., Arborele vieลฃii โ Elemente de psihopatologia bebeluลului, Editura Fundaลฃiei Generaลฃia, Bucureลti, 2006
- Ribas D., Donalds Woods Winnicott, Editura Fundaลฃiei Generaลฃia, Bucureลti, 2003
- Roudinesco ร., Plon M., Dicลฃionar de psihanalizฤ, Editura Trei, Bucureลti, 2002
- Rousillon R., Manual de psihologie ลi psihopatologie clinicฤ generalฤ, Editura Fundaลฃiei Generaลฃia, Bucureลti, 2010
- Thomรค H., Kรคchele H., Tratat de psihanalizฤ contemporanฤ, vol. II: Practicฤ, cap. „Contratransferul”, Editura Trei, Bucureลti, 2000
- Winnicott D. W., Opere1: De la psihiatrie la psihanalizฤ, cap. „Agresiunea รฎn relaลฃie cu dezvoltarea emoลฃionalฤ”, ,,Mintea ลi relaลฃia sa cu psiho-soma”, „Preocuparea maternฤ primitivฤ”, „Psihozฤ ลi รฎngrijirea copilului”, „Dezvoltarea emoลฃionalฤ primitivฤ”, Editura Trei, Bucureลti, 2003
- Winnicott D. W., Opere 3: Natura umanฤ, Editura Trei, Bucureลti, 2004
- Winnicott D. W, Opere 6: Joc ลi realitate, cap. „Obiecte tranziลฃionale ลi fenomene tranziลฃionale”, „Visare, fantasmare ลi trฤire”, „Creativitatea ลi originile ei”, Editura Trei, Bucureลti, 2006
- Winnicott D. W., Spaima de prฤbuลire โ explorฤri psihanalitice, cap. „Clivajul elementelor masculine ลi feminine observabile la femei ลi bฤrbaลฃi”, „Spaima de prฤbuลire”, „Jocul Squiggle”, „Despre ยซutilizarea unui obiectยป”, Editura Fundaลฃiei Generaลฃia, Bucureลti, 2006