Am rezumat รฎn cele de mai jos cele doua capitole รฎn care psihanalistul argentinian Horacio Etchegoyen se ocupฤ de teoria lui Jacques Lacan privind conceptul de transfer, รฎn cartea sa Fundamentele teoriei psihanalitice, respectiv โDialectica transferului dupฤ Lacanโ ลi โTeoria subiectului presupus a cunoaลteโ.
Nonagenarul Ricardo Horacio Etchegoyen este o figurฤ de marcฤ รฎn domeniu. S-a analizat cu psihanalistul argentinian de origine austriacฤ Heinrich Racker ลi s-a format cu Enrique Pichon Riviรจre, Marie Langer, Leรณn Grinberg ลi Josรฉ Bleger, fiind influenลฃat, ca mulลฃi alลฃi psihanaliลti argentinieni, de teoriile lui Melanie Klein. Din 1957 a practicat รฎn La Plata ลi a predat la Universitatea Naลฃionalฤ din Cuyo, iar din 1966 a รฎnceput sฤ lucreze รฎn Departamentul Adulลฃi al celebrei clinici londoneze Tavistock, analizรขndu-se aici cu influentul psihanalist newyorkez Donald Meltzer, un postkleinian ลi bionian stabilit la Londra dupฤ analiza sa cu Melanie Klein.
Horacio Etchegoyen fost ales รฎn 1991 preลedinte al Asociaลฃiei Internaลฃionale de Psihanalizฤ, fiind primul latino-american cu aceastฤ demnitate.
Dialectica transferului dupฤ Lacan
Etchegoyen spune cฤ, din punct de vedere teoretic, tema transferului ridicฤ douฤ chestiuni fundamentale pe care s-au concentrat pรขnฤ acum toate studiile: pe de-o parte felul รฎn care situaลฃia analiticฤ determinฤ transferul, iar pe de alta parte natura repetiลฃiei transferenลฃiale. Freud susลฃinea cฤ transferul nu ar depinde de analizฤ, cฤ analiza doar รฎl identificฤ, dar nu-l ลi creeazฤ (รฎn „Postscriptum” la Cazul Dora). Vorbind despre transferul erotic ca fiind provocat de tratament, nu-ลi contrazice pozitia initialฤ โ spune Etchegoyen – deoarece considerฤ cฤ circumstanลฃele tratamentului fac posibil acest proces (care decurge din tulburare): cadrul analitic nu creeazฤ acest transfer, ci doar รฎl face posibil, iar participarea analistului este clar numitฤ seducลฃie contratransferenลฃialฤ. Etchegoyen: Nu e nici o รฎndoialฤ cฤ existฤ serii complementare รฎntre situaลฃia oferitฤ de cadrul analitic ลi predispoziลฃia adusฤ de pacient; dar problema realฤ este de a se vedea care este elementul decisiv. Pฤrerea mea este cฤ, dacฤ Complexul oedipian n-ar exista, cadrul analitic n-ar putea determina un transfer erotic, ci o dragoste ca oricare alta: ceea ce รฎnclinฤ balanลฃa este Complexul oedipian al pacientului. Mai mult decรขt atรขt, cadrul este plฤnuit astfel รฎncรขt transferul apare fฤrฤ sฤ fie perturbat. (Nu am luat รฎn considerare contratransferul din raลฃiuni de simplicitate ลi metodฤ. Faptul cฤ analistul poate participa cu propriile conflicte oedipiene nu schimba natura fenomenului, ci doar o complicฤ.)
Etchegoyen spune ca „transferul” este un fenomen repetitiv รฎn care valoarea sa simbolicฤ รฎl delimiteazฤ de repetiลฃie. Ne aminteลte cฤ Freud a vฤzut relaลฃia dintre transfer ลi repetiลฃie ca fiind indestructibilฤ deoarece transferul, sub influenลฃa principiului plฤcerii, รฎncearcฤ sฤ repete o situaลฃie pentru a gฤsi un final mai bun (concepลฃie pe care se bazeazฤ chiar posibilitatea tratamentului psihanalitic).
Ideea de la care a pornit Lacan, รฎn Seminarul al XI-lea, Cele patru concepte fundamentale ale psihanalizei (1964) โ explicฤ Etchegoyen โ este cฤ procesul analitic este esenลฃialmente dialectic (dialectica hegelianฤ); analiza ar trebui รฎnลฃeleasฤ ca un proces รฎn care teza ลi antiteza duc la o sintezฤ care redeschide procesul. Pacientul oferฤ teza ce constฤ รฎn materialul cu care el se confruntฤ, iar noi avem de operat o rasturnare dialecticฤ propunรขnd o antitezฤ care รฎl confruntฤ pe analizand cu adevฤrul pe care el รฎl respinge. Procesul se reia รฎntr-o nouฤ desfaลurare a adevarului, pacientul emiลฃรขnd o nouฤ tezฤ. Ca acest proces sa meargฤ bine, nu este necesar sฤ aparฤ transferul. Etchegoyen spune cฤ acesta este punctul-cheie ลi teza fundamentalฤ a lui Lacan: fenomenul transferenลฃial apare numai dacฤ, din diverse motive, procesul dialectic este รฎnterupt.
Pentru a-ลi ilustra aceastฤ teorie, Lacan ia รฎn discuลฃie Cazul Dora, vฤzรขndu-l ca pe un proces dialectic รฎn care au loc teza ลi antiteza. Prima tezฤ pe care Dora o prezintฤ este o problemฤ serioasฤ legatฤ de relaลฃia tatฤlui ei cu dna K, aลa cum o simte ea. Dora este afectatฤ de faptul cฤ, pentru a ascunde aceasta relaลฃie, tatฤl ei ignorฤ avansurile pe care dl K i le face ei, simลฃindu-se manipulatฤ รฎn acest fel. Freud opereazฤ aici prima rasturnare dialecticฤ cerรขndu-i Dorei sฤ priveascฤ ce rol joacฤ ea รฎn aceste evenimente. Antiteza constฤ รฎn ideea cฤ ea nu este atรขt de pasivฤ pe cรขt se pretinde, confruntรขnd-o astfel pe Dora cu un nou adevฤr. Dora trebuie sฤ recunoascฤ apoi cฤ participฤ la toate acestea ลi ca beneficiazฤ de exemplu de favorurile dlui K ลi de acelea ale tatฤlui ei, apฤrรขnd acum ca un actor, mai degraba decรขt ca o victimฤ. รn acest moment, Dora are un brusc atac de gelozie fata de tatฤl ei, iar aceasta este a doua situaลฃie pe care ea o aduce, a doua ei tezฤ. Freud opereazฤ a doua rasturnare dialecticฤ spunรขndu-i cฤ gelozia ei trebuie sฤ aibฤ alte cauze: conflictul ei de rivalitate cu d-na K nu atรขt ca amantฤ a tatฤlui ei, cรขt ca soลฃie a dlui K care e interesat de ea. Lacan spune cฤ aici pretinsul obiect de gelozie (tatฤl, din spusele Dorei, sau dl K, รฎn opinia lui Freud) ascunde un interes faลฃฤ de persoana subiectului rival (dna K), un interes a cฤrui naturฤ e mai puลฃin acceptabilฤ รฎn discursul comun. Din aceasta decurge o nouฤ versiune a adevarului – atracลฃia Dorei faลฃฤ de dna K. Dar pentru aceastฤ a doua desfaลurare a adevฤrului care apare din gelozia Dorei faลฃฤ de relaลฃia tatฤlui sฤu cu dna K, Freud propune douฤ explicaลฃii: (1) dragostea oedipianฤ faลฃฤ de tatฤ ลi (2) dragostea faลฃฤ de dl K. Freud รฎi aratฤ Dorei รฎn primul rรขnd cฤ gelozia ei faลฃฤ de tatฤ este eroticฤ, ea identificรขndu-se cu cele douฤ femei ale tatฤlui sฤu (mama Dorei ลi dna K) ลi, รฎn al doilea rรขnd, cฤ ea este รฎndragostitฤ de dl K ลi, dacฤ ea subliniazฤ legatura filialฤ cu tatฤl ei, e ca sฤ-ลi reprime dragostea pentru dl K (dragostea infantilฤ faลฃฤ de tatฤ a fost reactivatฤ pentru a reprima dragostea pentru dl K).
Subscrieลฃi la Cafe Gradiva
Primiลฃi รฎn flux sau email evenimentele, ideile ลi interpretฤrile cu sens.
Urmฤriลฃi-ne pe WhatsApp
Abonaลฃi-vฤ la Newsletter
Lacan spune cฤ Freud a eลuat รฎn a treia rฤsturnare dialecticฤ ce ar fi deturnat-o pe Dora de la dragostea pentru dl K la o legaturฤ homosexualฤ cu dna K. Dupฤ Lacan, dacฤ Freud n-a reuลit acest al treilea pas, este din cauza contratransferului sฤu. รn „Postscriptum”, Freud spune cฤ a eลuat din cauzฤ cฤ n-a fost รฎn stare sฤ รฎnteleagฤ situaลฃia homosexualฤ dintre Dora ลi dna K adฤugรขnd chiar faptul cฤ, รฎnainte de a descoperi importanลฃa homosexualitฤลฃii รฎn psihonevroze, a fost incapabil de a le รฎntelege pe ambele. Freud nu a putut opera a treia rฤsturnare dialecticฤ prin care ar fi trebuit sฤ-i spunฤ Dorei cฤ gelozia ei ascunde dragostea pentru dna K. Daca Freud s-a pus pe sine in locul dlui K, a fost โ considera Lacan โ pentru ca fenomenul contratransferului l-a impiedicat sa accepte ca Dora nu il iubeste pe el ca identificat cu dl K, ci o iubeste pe dna K.
Dupa Lacan, explica Etchegoyen, transferul capata sens in momentul dialectic in care este produs si care de obicei exprima o eroare din partea analistului. รn viziunea lui Lacan, analistul รฎnsuลi este cauzฤ a stagnฤrii procesului, iar transferul apare ca o capcanฤ prin care analistul rฤmรขne implicat รฎn situaลฃie. Pentru ca aceasta sฤ nu se รฎntรขmple, analistul trebuie sฤ-i รฎntoarcฤ analizandului sentimentele sale printr-o rฤsturnare dialecticฤ. Numai dacฤ analistul nu este รฎmpiedicat de contratransferul sฤu poate oferi o antitezฤ potrivitฤ. Lacan descrie transferul ca pe un moment de eลuare รฎn contextul relaลฃiei dialectice a curei, daca procesul dialectic eลueazฤ, transferul apare ca o capcanฤ, ca un obstacol. A treia rฤsturnare dialecticฤ, spune Lacan, ar fi confruntat-o pe Dora cu misterul propriei ei fiinลฃe, propriului ei sex, propriei ei feminitฤลฃi. Ea a rฤmas fixatฤ oral la mamฤ ลi รฎn acest sens e formulat stadiul oglinzii unde subiectul รฎลi recunoaลte Eul รฎn celฤlalt (Lacan, 1949). Dora nu se poate accepta pe sine ca obiect al dorinลฃei unui bฤrbat.
Etchegoyen considerฤ cฤ tehnica lacanianฤ a rฤsturnฤrii dialectice simplificฤ lucrurile deoarece, dacฤ Freud ar fi procedat cum sugereazฤ Lacan, Dora s-ar fi putut simลฃi respinsฤ. รn teoria lacanianฤ, spune Etchegoyen, stadiul oglinzii este punctul de รฎnceput al structurฤrii Eului. Este clar o fazฤ anterioarฤ celei oedipiene ลi trebuie รฎnลฃeleasฤ ca vรขrstฤ a narcisismului primar. Stadiul oglinzii implicฤ o relaลฃie diadicฤ รฎntre mamฤ ลi copil unde cel din urmฤ รฎลi descoperฤ Eul oglindit รฎn ea: subiectul รฎลi descoperฤ Eul รฎn reflectarea lui รฎn mamฤ deoarece prima noลฃiune despre Eu vine de la celฤlalt, dupฤ Lacan. Eul este prin natura lui centrat pe sine รฎnsuลi, iar cererea lui vine cฤtre „celalalt”, care este un „celฤlalt” cu „c” mic. „Celฤlalt” cu „C” mare fiind tatฤl situaลฃiei triangulare. รn relaลฃia cu mama, relaลฃie ce este รฎntotdeauna diadicฤ, o nouฤ desfฤลurare a stadiului oglinzii se produce cรขnd apar fraลฃii ลi, cu ei, gelozia primitivฤ ลi agresivitatea. รn aceastฤ situaลฃie, spune Etchegoyen, existฤ o triadฤ fenomenologicฤ, รฎn realitate ei continuรขnd sฤ fie doi pentru cฤ relaลฃia copilului cu fratele sฤu e definitฤ doar รฎn virtutea dorinลฃei de a ocupa un loc, de a fi lรขngฤ mamฤ, dorit sau iubit de ea. O rupturฤ fundamentalฤ a relaลฃiei diadice se produce doar dupฤ acest al doilea moment al stadiului oglinzii, cรขnd apare tatฤl. Tatฤl intrฤ รฎn scenฤ ลi taie aceastฤ legฤturฤ imaginarฤ ลi narcisicฤ, obligรขnd copilul sฤ se plaseze รฎn al treilea loc. Este configurarea clasica a complexului oedipian โ spune Etchegoyen โ dar aceasta face ca subiectul sa se poatฤ รฎnscrie รฎn ordinea simbolicฤ, departe de lumea imaginarฤ, ลi sฤ accepte falusul ca semnificant care ordoneazฤ relaลฃia ลi diferenลฃa dintre cele douฤ sexe.
Autorul spune cฤ Lacan a รฎnลฃeles relaลฃia Dorei cu dl K ca fiind imaginarฤ ลi deci diadicฤ: dl K este un frate cu care ea are o problemฤ de rivalitate (ลi agresivitate) pentru mama reprezentatฤ de dna K. รn acest context, tatฤl Dorei de asemenea serveลte drept frate rival. รn stadiul oglinzii copilul, care รฎลi obลฃine identitatea primarฤ reflectatฤ รฎn mamฤ, se identificฤ cu dorinลฃa ei รฎn scopul de a menลฃine structura diadicฤ ลi de a fi iubit รฎntr-un mod narcisic. รn teoria freudianฤ dorinลฃa mamei, ca a tuturor femeilor, este de a avea penis, iar copilul se imagineazฤ ca fiind penisul pe care mama ลi-l doreลte. Copilul este, รฎn acest sens, „dorinลฃa de a fi dorinลฃฤ”, pentru cฤ dorinลฃa lui este doar de a fi dorit de mamฤ. รn stadiul oglinzii, existฤ o relaลฃie imaginarฤ รฎn care obiectul ลi subiectul se oglindesc unul pe celฤlalt ลi sunt esenลฃialmente la felโฆ Relaลฃia imaginarฤ a copilului cu mama este consolidatฤ de situaลฃia รฎn care el devine parte a mamei, penisul pe care ea doreลte sฤ รฎl aibe, iubit รฎntr-un mod narcisic. Copilul este dorinลฃa ei, situaลฃia imaginarฤ are loc deoarece el รฎi poate satisface dorinลฃa (de a avea un penis). รn acest punct, tatฤl apare รฎn scenฤ ลi situaลฃia triangularฤ capฤtฤ formฤ.
Etchegoyen ne explicฤ faptul cฤ Lacan distinge trei etape ale complexului oedipian. รn prima, tatฤl este localizat รฎntr-o condiลฃie de frate (care รฎncearcฤ sฤ ocupe locul รฎn dorinลฃa mamei) cu toate problemele rivalitฤลฃii specifice stadiului oglinzii. Pรขnฤ la acest moment, copilul a trฤit รฎntr-o lume imaginarฤ a identificฤrii cu mama, unde tatฤl nu conteazฤ. รn a doua fazฤ oedipianฤ, tatฤl opereazฤ castrarea: el separฤ copilul de mamฤ ลi-l face sฤ simtฤ cฤ el nu e penisul mamei (ลi pe mamฤ o face sฤ simtฤ despre copil cฤ nu este penisul ei). Aici tatฤl apare รฎn principal ca (Supraeu) castrator. Aceastฤ castrare e absolute necesarฤ dupฤ Lacan (ลi dupฤ toลฃi analiลtii โ adaugฤ Etchegoyen). Dupฤ ce tatฤl a operat castrarea ลi ลi-a stabilit legea, odatฤ ce a pus lucrurile la punct separรขnd copilul de mamฤ ลi rupรขnd fascinaลฃia specularฤ ce รฎi unea, a treia fazฤ poate avea loc, fazฤ รฎn care tatฤl e permisiv, dรขnd ลi facilitรขnd pentru copil o identificare ce nu mai este atรขt de mult legatฤ de Supraeu, ci de Idealul Eului: este momentul cรขnd copilul doreลte sฤ fie ca tatฤl sฤu. Cรขnd copilul realizeazฤ cฤ tatฤl are falusul ลi รฎnลฃelege cฤ el รฎnsuลi nu este falusul, vrea sฤ fie ca tata (care nu este falusul dorit de mamฤ, de asemenea, deoarece are falusul). Aceasta รฎi permite copilului sฤ depฤลeascฤ o situaลฃie รฎn care dilema sa era cumva a fi sau a nu fi falus (din faza a doua) cฤtre o alta, a treia fazฤ cรขnd รฎลi doreลte sฤ aibe un falus, iar nu sฤ fie unul. Aceastฤ trecere presupune accesul la ordinea simbolicฤ, Lacan admiลฃรขnd, ca ลi Freud, un stadiu falic รฎn care alternarea falic-castrat (prezenลฃa sau absenลฃa falusului) reprezintฤ este ceea ce determinฤ diferenลฃa dintre sexe. Castrarea รฎl ajutฤ pe copil sฤ recunoascฤ aceastฤ diferenลฃฤ: el nu este falusul, mama nu are falus ลi pe aceastฤ axa sunt stabilite toate diferenลฃierile pentru care falusul e un simbol ce รฎl face semnificantul primar. Un fapt concret este รฎnlocuit cu un semnificant: penisul, ca organ anatomic, este substituit de falusul ca simbol. Lacan numeลte asta „metafora paternฤ”: cรขnd apare ca simbol al diferenลฃelor, falusul este o metaforฤ ลi aceastฤ metaforฤ este Legea Tatฤlui, legea care subordoneazฤ individual ordinii simbolice forลฃรขndu-l sฤ accepte castrarea.
Una din presupunerile teoretice ale lui Lacan โ spune Etchegoyen โ este cฤ relaลฃia Dorei cu dna K se รฎnscrie รฎn stadiul oglinzii: fixaลฃie oralฤ ลi homosexualitate legate de dorinลฃa de a fi penisul mamei. Dl K este rivalul Dorei, pe o poziลฃie egalฤ, de frate, iar cรขnd Freud s-a identificat cu dl K, s-a plasat รฎntr-o situaลฃie imaginarฤ, rezonรขnd รฎntr-o relaลฃie diadicฤ, รฎn afara unei castrฤri simbolice care ar fi trebuit sฤ rezulte din poziลฃia unui tatฤ. Ceea ce ar fi trebuit sฤ facฤ Freud la acel moment era sฤ impunฤ Legea Tatฤlui ลi sฤ o separe pe Dora de dna K. Lacan susลฃine cฤ aceasta demonstreazฤ cฤ fenomenul transferului este รฎntotdeauna o gresealฤ a analistului care se plaseazฤ รฎntr-o situaลฃie imaginarฤ. Situaลฃia transferenลฃialฤ รฎn termeni de „tu” ลi „eu” este lipsitฤ de semnificaลฃie ลi doar reproduce fascinaลฃia imaginarฤ. Transferul nu este real (รฎn sensul realitฤลฃii simbolice), e ceva ce apare cรขnd dialectica analiticฤ stagneazฤ. Arta ลi ลtiinลฃa analistului constau รฎn restabilirea ordinii simbolice fฤrฤ a-ลi permite sฤ fie capturat รฎntr-o situaลฃie imaginarฤ. รn opinia lui Lacan โ explicฤ Etchegoyen โ interpretarea de transfer nu acลฃioneazฤ prin ea รฎnsฤลi, este o iluzie, ceva ce ne ลฃine รฎntr-un plan imaginar al stadiului oglinzii ลi nu ne permite sฤ operฤm rฤsturnarea dialecticฤ cerutฤ de moment. Etchegoyen considerฤ aceastฤ opinie a lui Lacan ca fiind originalฤ ลi extremฤ. Autorul spune cฤ, pentru Lacan, Imaginarul este รฎntotdeauna o decepลฃie.
รn teoria lacanianฤ, analiza este un proces dialectic care investigheazฤ istoria pacientului ลi unde transferul pune รฎn luminฤ momentul รฎn care analistul nu poate oferi antiteza corespunzฤtoare. Transferul e definit ca fiind rezistenลฃฤ ลi, mai exact, rezistenลฃฤ a analistului. Etchegoyen spune cฤ Lacan รฎลi imagineazฤ un proces analitic รฎn care, ideal, transferul ar putea sฤ nu existe: dacฤ analistul รฎnลฃelege โtotulโ, procesul รฎลi poate urma cursul sฤu ลi transferul n-ar avea nici un motiv sฤ aparฤ. Lacan se รฎntreabฤ dacฤ nu cumva transferul nu poate fi considerat ca entitate total legatฤ de contratransfer, definit ca suma prejudecฤลฃilor, pasiunilor, perplexitฤลฃii, chiar insuficientei informaลฃii din partea analistului, la un moment dat รฎn procesul dialectic. Lacan considerฤ cฤ rezistenลฃa este รฎntotdeauna a analistului, el e cel care obstrucลฃioneazฤ procesul dialectic. Dupฤ Lacan, analistul trebuie sฤ procedeze รฎntotdeauna ca un tatฤ: funcลฃia analistului trebuie localizatฤ รฎn registrul patern, separรขnd ordinea imaginarฤ de cea simbolicฤ. A confrunta subiectul cu castrarea este o funcลฃie specific paternฤ. Intervenลฃia analistului este de a destrฤma iluzia diadei mamฤ-copil.
Etchegoyen considerฤ tehnica lui Lacan ca extrem de severฤ. El spune cฤ Lacan foloseลte Cazul Dora pentru a-ลi ilustra tezele asupra transferului, vฤzรขndu-l ca pe o greลealฤ din partea analistului, dar tehnica dialecticฤ e insuficientฤ. Aceasta este รฎntr-adevฤr susลฃinutฤ de diferenลฃa รฎntre Imaginar ลi Simbolic. Vฤzut astfel, transferul este รฎntotdeauna un fenomen imaginar, iar ceea ce analistul trebuie sฤ facฤ este sฤ รฎl distrugฤ; ideea este ca fuziunea cu „celalalt” (cu litera mica) impiedica accesul la Celalalt (cu litera mare), Lacan spunand ca rezistenta este intotdeauna ceva proiectat in sistemul „eu”-„tu”, sistemul imaginar, baza transferului fiind construita astfel. In aceasta situatie, analistul cade in capcana imaginara in care subiectul insusi se afla, el ramanand blocat intr-o relatie duala si imaginara. Dupa Lacan, relatia analitica nu ar trebui conceputa ca duala, ci integrand al treilea termen, Celalalt (cu litera mare), care determina simbolic istoria personala. In fine, transferul e o iluzie de care analistul trebuie sa se debaraseze.
Etchegoyen: Putem spune, pentru a conchide, ca tehnica pe care o propune Lacan pare aplicabila numai nevrozelor รฎn care accesul la ordinea simbolica e posibil รฎntotdeauna, analizandul putand abandona de la รฎnceput ordinea imaginara, diferentiindu-se pe sine de obiect.
Teoria subiectului presupus a cunoaste
Daca transferul ramane blocat in Imaginar, unde analistul si pacientul se oglindesc unul pe celalalt si raman prizonierii fascinatiei lor narcisice, consideram ca procesul psihanalitic capata forma doar de cand analistul transforma relatia duala intr-una simbolica pentru care e necesar ca el sa ocupe locul Marelui Celalalt.
รn Cele patru concepte fundamentale ale psihanalizei (1964), Lacan oferฤ o nouฤ ipotezฤ care รฎnscrie transferul รฎn ordinea simbolicฤ. Punctul de pornire al argumentului lui Lacan este un studiu asupra funcลฃiei analistului. Pentru analist, una este sฤ fie inclus รฎn relaลฃia dualฤ a stadiului oglinzii ลi alta sฤ ocupe al treilea loc รฎn ordinea simbolicฤ cerutฤ. Bazรขndu-se pe aceastฤ diferenลฃฤ, Lacan corecteazฤ poziลฃia analistului รฎn situaลฃia analiticฤ. Funcลฃia analistului este – spune Miller โ de a nu permite ca relaลฃia imaginarฤ sฤ domine situaลฃia analiticฤ. Analistul trebuie sฤ fie รฎn locul Celuilalt. Pentru a admite transferul pacientului รฎn relaลฃie cu analistul plasat รฎn Simbolic in poziลฃia Marelui Celฤlalt (deci nu in Imaginar), Lacan creeazฤ termenul de „subiect presupus a cunoaลte” prin care caracterizeazฤ funcลฃia analistului รฎn acest transfer simbolic, reabilitรขnd astfel conceptul de „transfer”, explica Etchegoyen. Analistul ca subiect presupus a cunoaลte este locul รฎn care pacientul gฤseลte deja semnificanลฃii ce urmeazฤ a-l constitui ลi pe el, adicฤ este cel pe care รฎl credem ca a fost dintotdeauna acoloโฆ Dumnezeuโฆ iar Etchegoyen ne explicฤ pe larg รฎn continuare aceastฤ concepลฃie lacaniana.
Lacan spune cฤ atunci cรขnd introduce regula asociaลฃiilor libere, analistul รฎi spune pacientului cฤ tot ceea ce el spune va fi valorizat, va avea sens, iar cu acest mecanism al tratamentului analistul devine pentru pacient subiect ce este presupus a cunoaลte. Lacan spune cฤ pรขnฤ la sfรขrลitul tratamentului, subiectul presupus a cunoaลte ce se instaleazฤ iniลฃial va fi expulzat, รฎn sensul cฤ va dispฤrea ca investiลฃie din partea pacientului. Dupa J. A. Miller, acest proces prin care subiectul presupus a cunoaลte este evacuat la sfรขrลitul tratamentului coincide cu pierderea obiectului aลa cum a propus Melanie Klein. Lacan spune cฤ analizandul รฎncercฤ la marginea cadrului sฤ stabileascฤ o relaลฃie imaginarฤ cu analistul de cรขnd รฎi atribuie acestuia cunoaลterea a ceea ce se รฎntรขmplฤ cu el. Cรขnd analistul nu-i permite sฤ-l plaseze รฎn acest rol ลi-l face pe analizand sฤ รฎnลฃeleagฤ cฤ singurul care รฎnลฃelege ce se รฎntรขmplฤ cu el (care este dorinลฃa lui) este analizandul รฎnsuลi, nivelul simbolic este cรขลtigat. Etchegoyen admite aceastฤ idee a lui Lacan spunรขnd cฤ, รฎntr-adevฤr, analizandul ne atribuie o cunoaลtere a lui pe care noi nu o avem, iar obiectivul nostru este sa corectฤm aceastฤ credinลฃฤ care provine dintr-o fascinaลฃie narcisicฤ. รl citeazฤ รฎn continuare pe Winnicott care spunea de asemenea cฤ trebuie sฤ deziluzionฤm pacientul treptat, pรขnฤ cรขnd รฎl facem sฤ-nลฃeleagฤ cฤ toatฤ cunoaลterea obiectului existฤ doar in imaginaลฃia sa. Ca o primฤ aproximare a acestei teorii, spune Etchegoyen, chiar de la inceputul curei, analizandul presupune cฤ analistul posedฤ toatฤ cunoaลterea รฎn ceea ce-l priveลte ลi apoi pe parcurs, treptat, abandoneazฤ aceastฤ presupunere. Subiectul presupus a cunoaลte este consecinลฃa imediatฤ a regulii fundamentale. Cรขnd acest fenomen apare รฎn starea lui purฤ, avem deja de-a face cu psihoza, pacientul crede cฤ analistul รฎi ลtie gรขndurile (paranoia) ลi chiar cฤ le provoacฤ. รn aceste cazuri extreme, transferul funcลฃioneazฤ din plin, considerฤ Lacan, iar fenomenul subiectului presupus a cunoaลte se desfฤลoarฤ รฎn toatฤ amploarea sa. Etchegoyen considerฤ cฤ, รฎn aceastฤ formฤ, Lacan defineลte transferul psihotic. รn cazuri mai puลฃin grave, cรขnd analistul introduce regula fundamentalฤ ลi cu ea รฎi dฤ pacientului o garanลฃie cฤ tot ceea ce el spune poate fi interpretat, analizandul รฎn general se aratฤ sceptic ลi temฤtor.
รn aceastฤ a doua teorie a sa, Lacan recunoaลte transferul รฎn orice situaลฃie analiticฤ, numind-o „discurs analitic”, teoria subiectului presupus a cunoaลte fiind valabilฤ รฎn orice moment รฎn care analistul introduce regula fundamentalฤ, รฎnsฤ, cu cรขt mai afectat este pacientul, cu atรขt el รฎl va vedea pe analist drept subiectul presupus a cunoaลte, รฎn persoanฤ, aลa cum, de exemplu, este รฎn cazurile de paranoia. Etchegoyen presupune cฤ teoria subiectului presupus a cunoaลte implicฤ faptul cฤ, รฎn fiecare moment รฎn care enunลฃฤm antiteza ลi operฤm rฤsturnarea dialecticฤ, implicit รฎl ajutฤm pe analizand sฤ creadฤ cฤ suntem subiectul presupus a cunoaลte. Dacฤ รฎi propunem pacientului sฤ integreze antiteza noastrฤ, รฎnseamnฤ cฤ interpretarea de transfer este un instrument indispensabil ลi zilnic, fapt pentru care psihanalistul argentinian considerฤ cฤ cele douฤ teorii ale lui Lacan nu sunt prea uลor de conciliatโฆ
Aceastฤ mare schimbare รฎn gรขndirea lui Lacan poate fi observatฤ รฎn Cele patru concepte fundamentale ale psihanalizei รฎn care spune cฤ transferul este o punere รฎn scenฤ a realitฤลฃii Inconลtientului. Cu aceastฤ aserลฃiune, explicฤ Etchegoyen, Lacan se apropie de opinia celorlalลฃi psihanaliลti care, รฎn general, este cฤ transferul e un fenomen universal ลi el derivฤ รฎn special din funcลฃionarea Inconลtientului, din procesele primare. Lacan spune cฤ dorinลฃa care determinฤ transferul este dorinลฃa celuilalt, dorinลฃa analistului. Aceasta ne duce la o altฤ expresie a gรขndirii lui Lacan, spune Etchegoyen. Cerรขndu-i pacientului sฤ vorbeascฤ ลi sฤ spunฤ tot ce-i vine รฎn minte, instalฤm pe de-o parte subiectul presupus a cunoลte ca o coloanฤ vertebralฤ a transferului (transfer imaginar), iar pe de altฤ parte analistului รฎi conferฤ o putere asupra sensurilor a ceea ce analizandul spune. Aceastฤ poziลฃie, de interpret, รฎl face pe analist deลฃinฤtorul adevฤrului, afirmฤ Lacan, pรขnฤ รฎn extrema de a decide semnificaลฃia a ceea ce e direcลฃionat cฤtre el. รn acest moment, fiind in plus ลi subiect presupus a cunoaลte sensul, analistul este deja Celฤlalt (transfer simbolic). Aici o diferenลฃฤ รฎntre Celฤlalt care รฎntr-adevฤr ลtie (in Simbolic) ลi subiectul care e presupus a ลti (in Imaginar) e clar stabilitฤ, comenteazฤ Etchegoyen, fapt ce รฎl รฎndreptฤลฃeลte sฤ presupunฤ, spune el, cฤ aceastฤ diferenลฃฤ este aceeaลi cu aceea dintre ordinea simbolicฤ si cea imaginara. Nivelul simbolic al transferului apare evident atunci cand analistul, รฎn loc sฤ ocupe locul subiectului presupus a cunoaลte pe care pacientul i-l conferฤ, ocupฤ, รฎn schimb, locul Marelui Celฤlalt โ ne spune Etchegoyen. Tot el comenteazฤ mai departe: cum este traversat acest traseu, fฤrฤ a cฤdea nici รฎn autoritarism, nici รฎn afirmaลฃii teoretice, dacฤ ne abลฃinem de la interpretฤrile transferenลฃiale (cum indemna Lacan in prima teorie), este – cred โ mai uลor de conceput decรขt de realizat รฎn practica actualฤ din cabinet. Autorul spune in continuare cฤ, pentru Lacan, ascultฤtorul e รฎntotdeauna cel care decide asupra รฎnลฃelesului, รฎn orice dialog; cel care tace e cel care deลฃine puterea asupra mฤsurii รฎn care oferฤ semnificaลฃii a ceea ce spune celฤlalt, dar cรขnd ascultฤtorul devine vorbitor, aceastฤ putere este de fapt รฎmpฤrลฃitฤ. Dialogul analitic, pe de altฤ parte, e complet asimetric pentru cฤ analistul e tฤcut sau, dacฤ vorbeลte, o face pentru a sublinia semnificaลฃia a ceea ce-a spus analizandul. รn acest fel, doar analistul deลฃine puterea. Din acest punct de vedere, discursul (situaลฃia) analiticฤ este esenลฃialmente un contract รฎntre analist ลi pacient รฎn care cel din urmฤ conferฤ analistului locul Marelui Celฤlalt.
Coloana vertebralฤ a transferului, fundamentul sฤu este, deci, modalitatea รฎn care discursul analitic e stabilit de invitaลฃia la asociere liberฤ care construieลte un dialog asimetric. Lacan spune cฤ acest dialog nu este un fenomen, ci o structurฤ. El insistฤ a nu se confunda structura cu fenomenele care derivฤ din ea. Structura funcลฃioneazฤ mai presus de fenomene ลi constฤ รฎn faptul cฤ analistul se plaseazฤ singur รฎn locul Celuilalt, Marele Celฤlalt. รn plan fenomenologic โ ne explicฤ Etchegoyen โ aceastฤ situaลฃie structuralฤ poate fi la originea unor sentimente diverse (fenomene / experiente): mulลฃumire, credulitate, admiraลฃie, neรฎncredere ลi altele. Vreau sฤ insist รฎn acest punct โ deoarece รฎmi pare a fi o concepลฃie lacanianฤ de o realฤ valoare โ cu faptul cฤ, formulรขnd teoria transferului, nu trebuie sฤ confundฤm cele douฤ dimensiuni: fenomenul ลi structura. Teoria subiectului presupus a cunoaลte nu se referฤ la o experienลฃฤ a analizandului, ci la o presupunere ce apare dintr-o situaลฃie foarte structuratฤ. (โฆ) Aceastฤ diferenลฃฤ รฎntre structura ลi fenomenul din discursul analitic este, fฤrฤ รฎndoialฤ, baza pentru รฎnลฃelegerea nu numai a teoriei noi asupra transferului a lui Lacan, ci a teoriei transferului รฎn general.
Teoria transferului รฎn Simbolic e bazatฤ pe ceea ce Lacan a numit de la รฎnceput ca fiind contractul analitic. Structura dialogului analitic (construita de analist in ordinea simbolica) are la baza credinลฃa pacientului cฤ noi ลtim adevฤrul (credinta construita de pacient in ordinea imaginara) din momentul cรขnd el a รฎncheiat contractul cu noi. Structura nu este legata de repetiลฃie, รฎn timp ce fenomenele care decurg din ea sunt repetitive. รn acest fel, la nivelul sฤu simbolic, transferul rฤmรขne nelegat de repetiลฃie. Lacan se bazeazฤ chiar pe Freud care a admis faptul cฤ realitatea prezentฤ interfereazฤ cu trฤirile aduse de transfer (fenomenele repetitive ce decurg din structura). Etchegoyen considerฤ cฤ รฎn acest fel Lacan ajunge la conceptul de alianลฃฤ terapeutica. Vorbind despre contractul analitic, teoria transferului simbolic nu mai corespunde unei teorii a repetiลฃiei. Cu toate acestea, autorul se รฎntreabฤ dacฤ putem totuลi numi acest transfer simbolic ca fiind simpla alianลฃฤ terapeuticฤ sau contract psihanalitic. Cu alte cuvinte โ explicฤ Etchegoyen โ structura dialogului analitic aparลฃine ordinii simbolice, dar nu poate reprezenta transferul (aลa cum l-am definit pรขnฤ acum), ci acesta este definit numai de fenomene / trairile ce decurg din structurฤ (care sunt repetitive). Etchegoyen spune ca tema transferului ocupฤ un loc foarte important in gandirea lui Lacan prin aceste doua teorii care leagฤ transferul de ordinea imaginarฤ si de cea simbolicฤ. Teoria imaginarฤ asupra transferului, enuntatฤ in 1951, e conceputฤ de Lacan ca fiind un proces diadic, specular si narcisistic in care a treia persoanฤ lipseste, Celฤlalt care redistribuie rolurile in cuplul mamฤ-copil impunand Legea Tatalui. Daca analistul nu se plaseaza pe sine ca fiind a treia persoanฤ care trebuie sa efectueze castrarea, intra in spatiul imaginar ramanand in situatia eu-tu. Aceasta este ceea ce i s-a intamplat lui Freud cu Dora.
Multi ani mai tarziu, in 1964, Lacan propune o serie de idei care articuleazฤ teoria simbolica asupra transferului. Potrivit acestei teorii, discursul analitic este o structura definitฤ chiar de la inceputul relatiei, cand analistul introduce regula fundamentala. De la acel moment, analistul ocupa un loc special in aceasta nou formata structurฤ si este locul subiectului presupus a cunoaste. Este evident cฤ, atribuindu-i analistului pozitia subiectului presupus a cunoaste, analizandul incearcฤ sฤ stabileascฤ o relatie imaginarฤ si narcisistฤ: dacฤ pacientul afirma ca analistul stie ce se intampla cu el, cu pacientul, este pentru ca analistul si pacientul sunt una; dar daca analistul nu-si permite sa fie plasat in aceasta pozitie si considerฤ asta ca fiind doar o presupunere a pacientului, nivelul simbolic este stabilit. In acest fel, cum spun toate teoriile, functia analistului este de a ramane in final exclus din viata si mintea analizandului.
In final, Etchegoyen spune cฤ e important sa intelegem ideile acestui mare ganditor pentru ca ele se regasesc in multe linii doctrinare ale psihanalizei de astazi si ne explicฤ, in ultima parte a acestor douฤ capitole, conceptul de semnificant. In toatฤ opera sa, Lacan accentueazฤ farฤ incetare ca Inconstientul este structurat ca un limbaj si nu e simpla intamplare โ spune Etchegoyen. Ecrits incepe cu seminarul despre Scrisoarea furata in care utilizeazฤ povestea lui Poe pentru a-si ilustra teoria despre semnificant. Lacan mentioneazฤ ca personajele din poveste sunt definite in relatie cu scrisoarea ca semnificant care determinฤ destinul oricui o are. In relatia dintre rege, reginฤ si ministru, pozitia ultimului se schimbฤ cand isi insuseste scrisoarea si in acelasi timp ramane prins in noua pozitie. Cand incepe sa prinda forma relatia dintre seful de politie, ministru si Dupin, ultimul, de asemenea, ca posesor al scrisorii, devine intr-un fel diferit fatฤ de cum era inainte de acest moment. Atunci cand personajele intra in posesia scrisorii, sunt din ce in ce mai mult dominati de ceva mai puternic decat caracteristicile lor individuale. Personajele se definesc in relatie cu un singur protagonist โ scrisoarea. Continutul (semnificatul) scrisorii nu este important in intriga povestii. Lacan spune ca influenta scrisorii asupra posesorului ei este sa il feminizeze. Etchegoyen comenteazฤ cฤ faptul ca hotul, insusindu-si scrisoarea reginei (cฤci de la ea fusese furatฤ), se identificฤ cu obiectul pagubit si imprumutฤ trฤsฤturi ale personalitatii victimei este ceva ce nu se potriveste gandirii lui Lacan. Nu se poate potrivi farฤ sฤ-i afecteze teoria, deoarece scrisoarea nu poate fi doar un semnificant, ci un simbol al unui obiect al experientei asa cum este sanul, penisul sau mama, de exemplu. Autorul considerฤ ca sunt multe moduri in care povestea lui Poe poate fi inteleasฤ psihanalitic si nu doar unul singur, asa cum pretinde Lacan. Astfel, Freud a considerat regina ca fiind femeia cu penis, mama falicฤ, iar Melanie Klein n-ar fi putut avea vreo indoialฤ cฤ regina cu scrisoarea este mama care contine in ea penisul tatฤlui, bebelusii si fecalele pe care fiul โ ministrul le ataca cu invidie si gelozie. Conform teoriei lui Lacan, semnificantii, ca unitati lingvistice, nu pot fi legati de obiecte ale experientei, ci numai intre ei insisi, ca lanturi de semnificanti, deoarece exista semnificantii primari anteriori oricarui obiect al experientei. Etchegoyen spune ca semnificantul lui Lacan este fara indoiala descendent al teoriei lui Ferdinand de Saussure privind semnul lingvistic ce e definit ca o combinatie intre concept (semnificat) si imaginea acustica (semnificant). Semnificantul apartine Simbolicului, iar semnificatul Imaginarului si este (acesta din urma) celalalt cu „c” mic โ obiectul dorintei (dorinta, sau lipsa obiectului dorit, apartinand ordinii simbolice). In lantul de semnificanti, sensul poate sฤ aparฤ numai cand este surprinsฤ suprapunerea dintre semnificant si semnificat. In teoria lui Lacan, transferul trebuie inteles ca transfer de semnificanti in care dorinta nu va fi niciodata satisfacutฤ deoarece ea nu este acelasi lucru cu nevoia. Lacan stabileste o noua relatie intre transfer si repetitie, considerand ca repetitia nu este reactualizarea unei nevoi, ci cautarea a ceva nou. In acest sens transferul, la nivelul sฤu simbolic (ca transfer de semnificanti), nu este o repetitie a lucrurilor din trecut, o umbrฤ a iubirilor timpurii ci, din contrฤ, o actiune a Simbolicului si instrument pentru accesul la materialul inconstient.
Dupa Lacan, analistul, ca obiect imaginar a mic (autre โ celalalt cu „c” mic) al dorintei trebuie sฤ permitฤ semnificantilor sa circule metonimic (schimbandu-si pozitia in structura dialogului analitic) pentru ca semnificantii sa-l poatฤ reprezenta in Simbolic. In teoria lacanianฤ, repetitia are doar scopul de a simboliza (de a construi semnificanti), in timp ce Etchegoyen ne spune ca, din contra, ea se produce pentru cฤ nu se poate simboliza, gandi, reaminti. Spunand ca transferul nu trebuie confundat cu perlaborarea (working through), autorul argentinian adaugฤ cฤ in acest fel teoria lacaniana tinde sa vadฤ problemele intr-un mod ingust si unilateral.
Teoria lacanianฤ considerฤ cฤ semnificantul are efect terapeutic deoarece este sursa ordinii simbolice a pacientului, iar psihanalistul nu trebuie decat sa permitฤ ordinii simbolice sa se instaleze pentru a se putea astfel construi Simbolicul pacientului. Dacฤ existฤ rezistente, acestea sunt numai ale psihanalistului in construirea acestei relatii in Simbolic. Aceste idei โ observa Etchegoyen – nu se refera la un conflict intre subiectul presupus a cunoaste (apartinand Imaginarului) si Marele Celalalt (apartinand Simbolicului); in schimb, ele ne sugereaza – spune el – incredere totala, ca sa nu spun oarba, in desfasurarea semnificantului si potentialul sau terapeutic. Scopul analistului fiind de a-si infrange rezistentele, presupunem ca, intr-un timp mai lung sau mai scurt, semnificantul va fi capabil sa triumfe peste ele. Acesta este pretul โ spune in final Etchegoyen – si este unul mare dupa parerea mea pe care scoala lacaniana pana la urma il plateste pentru a lua ca punct de referinta al teoriei si practicii psihanalitice relatia subiectului cu semnificantul.
"Analistul ca subiect presupus a cunoaลte este locul รฎn care pacientul gฤseลte deja semnificanลฃii ce urmeazฤ a-l constitui ลi pe el, adicฤ este cel pe care รฎl credem ca a fost dintotdeauna acoloโฆ Dumnezeuโฆ"
Iata o mostra de omnipotenta-omniscienta imaginara, asa cum o concepe "marele Celalalt", analistul si ganditorul Lacan.
Am avut revelatia distantei de dimensiuni aproape cosmice intre cum gandeste el cura si cum o inteleg eu.
๐ Ideea aici ar fi ca pacientul il investeste astfel pe analist, nu ca analistul se crede Dumnezeu – asta nu inseamna ca Lacan nu era constient de geniul lui… :))
Zi-ne cum intelegi tu cura!
Sigur ca la asta se refera Lacan, la ce simte pacientul despre analistul sau, dar sa nu uitam ca Lacan e mintea care formuleaza aceasta teza, ca si cum transferul idealizant ii convine de minune, i se potriveste manusa si il gratifica.
Tot Lacan zice ca transferul e un impas in cura (expresie, poate, a conflictului intern intre dorinta de a fi idealizat si interdictia de a se lasa idealizat). Asa incat ma intreb ce mai ramane din ea cand vezi lucrurile in felul acesta…
Eu vad cura mai degraba relational, fara sa simt ca relatia e un al treilea neaparat. Cred insa ca intre cei doi se face un schimb, nu simetric, dar perceptibil de transfer si contratransfer. Si analistul vine cu transferul lui in relatie, contratransferul analistului nu este doar un ecou si un raspuns la transferul pacientului, ci o combinatie de transfer si contratransfer in proportii diferite, in functie de persoana si momentul specific al curei.
:)) Imi place cum il analizezi pe Lacan. Spune ca e un impas in cura transferul (pentru ca il intelegea numai ca pe transfer imaginar, fuzional) dar se razgandeste, dupa cum vezi ca remarca si Etchegoyen, si descrie apoi transferul simbolic care se instaleaza numai daca psihanalistul este in stare sa iasa din situatia imaginara si sa ocupe locul Marelui Celalalt sau, cum a spus Jessica Benjamin mult mai tarziu, sa iasa din complementaritate (din relatia duala) si sa construiasca un al treilea impartasit.
Sunt intru totul de acord cu tine ca analistul isi constituie contratransferul atat din ceea ce trezeste pacientul in el cat si din propriul transfer dar proportiile diferite – cum spui tu – le vad acum din perspectiva relationista: nu cred ca o buna analiza diminueaza propriul transfer al psihanalistului.
Marele celalalt…Cum suna asta? Sigur ca teoria cu realul, imaginarul si simbolicul e fascinanta, dar si Lacan face ce-a facut Freud: merge pana in panzele albe pentru a-si justifica teoria. Sa nu uitam cum statea cu orele si-si contempla nodul…Adevarul e ca nu-mi place omul, dar o parte a gandirii lui e important de parcurs. La Paris nu prea se mai vorbeste de Lacan, iar lacanienii fac eforturi sa recupereze atentia. N-am stat destul ca sa stiu daca reusesc. Pentru ca niciun lacanian nu e Lacan. Doar asta si-a si dorit maestrul, sa fie inegalabil. Morala este, poate, ca atunci cand ai asemenea dorinte ramai fara urmasi care sa-ti duca mai departe mostenirea.
Franta a parasit de cativa ani practica psihanalizei.
Francezii agreeaza psihoterapia cognitiva si comportamentala, este foarte cautata. Sedinta este de 100 euro sustinuta de asigurarea de stat si de cea privata. Este la mare cautare aceasta terapie intrucat este eficace, previne resuta si are rezultate.
Institutiile se indreapta catre aceste forme de psihoterapie pt consiliere si psihoterapie. Traiesc acolo de 5 ani, sunt un medic care a fost fortat sa faca aceasta alegere.
Regretul este ca romanii se lasa pacaliti de acesti psihanalisti francezi care nu mai au piata si se indreapta spre Romania si formand intr-un domeniu apus,psihanaliza. Sara, medic psihiatru.
@ Sara: Sigur, in Franta ca peste tot, se da o lupta serioasa intre psihanaliza si psihoterapiile alternative. Dar a spune ca psihanaliza a murit in Franta e un neadevar, am stat si eu acolo cu o bursa si nu pot confirma aceasta descriere.