Obiectul tranziลฃional, fenomenele tranziลฃionale, aria de iluzie, gฤsit-creatul, mama suficient de bunฤ, capacitatea de holding, prezentare a obiectului, adevฤratul ลi falsul Self, capacitatea de solicitudine ลi capacitatea de a fi singur, spaima de prฤbuลire, fiinลฃarea, mediul, squiggle, utilizare a obiectului… acestea sunt cรขteva dintre cuvintele, conceptele, reprezentฤrile care ne vin รฎn minte cรขnd auzim numele lui D. W. Winnicott, psihanalistul transmiลฃฤtor al unui ideal al non-rupturii, dupฤ cum scriu รlisabeth Roudinesco ลi Michel Plon รฎn Dicลฃionarul de psihanalizฤ. รn spatele simplitฤลฃii aparente a conceptelor mai sus numite stฤ o operฤ de o originalitate rarฤ, de o complexitate nebฤnuitฤ, o profunzime deschizฤtoare de sensuri, impregnatฤ de smerenia eliberatoare a psihanalistului.
Winnicot s-a preocupat de cele mai arhaice stadii de dezvoltare a individului ลi poate ca asta face ca scrierile sale sฤ fie atรขt de complexe, ininteligibile pe alocuri; cum, la รฎnceputul vieลฃii neintegrarea, neajutorarea, stฤrile de prฤbuลire, lipsa de limite Eu โ Non-Eu, apoi integrarea firavฤ urmatฤ de dezintegrฤri, reintegrฤri, fuziunea cu mediul, angoasa sunt trฤite extrem de intens, รฎntreaga noastrฤ viaลฃa stฤ sub pecetea apฤrฤrilor de astfel de stฤri, neputรขndu-ni-le reprezenta prea uลor.
Psihanalistul a pus un accent deosebit pe mediul din jurul bebeluลului, care are o importanลฃฤ capitalฤ รฎn dezvoltarea noii fiinลฃe; la รฎnceput nu existฤ un bebeluล singur, ci un bebeluล รฎn braลฃele mamei sale, un cuplu de รฎngrijire, un aranjament mediu-individ, ลi doar prin ceea ce este mama, prin capacitatea ei de adaptare, iniลฃial totalฤ, apoi relativฤ, la nevoile bebeluลului sฤu, acesta creลte, รฎncepe sฤ facฤ mici diferenลฃieri รฎntre Eu ลi Non-Eu, sฤ se integreze puลฃin cรขte puลฃin pe tot parcursul vieลฃii. Tot aici, รฎn arhaismul individului, are loc dezvoltarea psyche-ului din soma ลi a minลฃii, un caz special de funcลฃionare a continuumului psyche-soma, o inflorescenลฃฤ la limita funcลฃionฤrii psihosomatice (D. W. Winnicott, Natura umanฤ, Editura Trei, p. 40); la รฎnceputul vieลฃii existฤ doar soma, psihicul apฤrรขnd doar o datฤ cu elaborarea funcลฃionฤrii somatice (fantasme) ce duce la crearea amintirilor, amintiri care asigurฤ continuitate individului; pentru ca aceastฤ elaborare sฤ aibฤ loc, รฎngrijirile materne, stabilitatea bunฤtฤลฃii mediului din jur, capacitatea de reverie a mamei (a gรขndi negรขnditul copilului), dupฤ cum spune Bion, sunt decisive pentru destinul micii fiinลฃe.
Winnicot vorbeลte despre importanลฃa crucialฤ pe care o are preocuparea maternฤ primarฤ a unei mame suficient de bune (good enough mother), dar nebune dupฤ copilul ei รฎn faza cea mai timpurie a vieลฃii unui bebeluล, sau, cum spune R. Roussilon, aflatฤ รฎntr-o stare pasionalฤ; รฎncepรขnd de la sfรขrลitul sarcinii ลi continuรขnd รฎn primele sฤptฤmรขni dupฤ naลtere, mama intrฤ รฎntr-o stare de nebunie sฤnฤtoasฤ, de hiper sensibilitate cvasi-patologicฤ ce ar putea fi comparatฤ cu o stare de disociere, de retragere, de fugฤ din realitate, cu un episod schizoid, care รฎi permite sฤ se adecveze total, sensibil, delicat; este faza รฎn care mama trฤieลte aproape unitฤ cu bebeluลul de care abia s-a despฤrลฃit corporal, poate simลฃi ลi veni รฎn รฎntรขmpinarea nevoilor lui, asigurรขndu-i astfel continuitatea fiinลฃฤrii (baza pentru stabilirea eului, datฤ de a fi al mamei). Un eลec al mamei รฎn aceastฤ primฤ secvenลฃฤ de viaลฃฤ extrauterinฤ lasฤ noul-nฤscut descoperit รฎn faลฃa ingerinลฃelor mediului ce ameninลฃฤ acut cu anihilarea, cฤci neexistรขnd limite รฎntre el ลi exterior, orice stimul mai puternic, fie intern, fie extern, รฎl atacฤ din ลi รฎn interior, ameninลฃรขndu-i existenลฃa, nimicindu-l, fฤrฤ ca mama sฤ fie un filtru de excitaลฃie pentru bebeluลul ei, atenuรขndu-i angoasele de anihilare.
Pe mฤsurฤ ce bebeluลul รฎncepe sฤ se organizeze, sฤ se acomodeze cu noul mediu, adecvarea mamei nu mai e totalฤ, ceea ce permite copilului sฤ nu rฤmรขnฤ claustrat รฎn fuziune, ci sฤ punฤ รฎncet, รฎncet, spaลฃii รฎntre el ลi celฤlalt; dezvoltarea se petrece armonios atunci cรขnd mama are capacitatea de holding, adicฤ รฎl conลฃine, รฎl susลฃine รฎn descoperirea lumii, รฎl poartฤ pe ลi รฎn braลฃe, la รฎnceput fizic ลi psihic, apoi doar psihic, pentru ca mai tรขrziu, viitorul adult sฤ se poatฤ purta singur รฎn braลฃe, รฎi permite spaลฃiul ลi timpul necesar creลterii prin oferirea iluziilor pozitive, a experienลฃei de omnipotenลฃฤ, ce asigurฤ elanul pulsiunii de viaลฃฤ. Doar aลa bebeluลul va trece prin etapele inerente unei dezvoltฤri sฤnฤtoase: dependenลฃฤ absolutฤ, dependenลฃฤ relativฤ ลi independenลฃฤ relativฤ, care dureazฤ toatฤ viaลฃa.
Subscrieลฃi la Cafe Gradiva
Primiลฃi รฎn flux sau email evenimentele, ideile ลi interpretฤrile cu sens.
Urmฤriลฃi-ne pe WhatsApp
Abonaลฃi-vฤ la Newsletter
Funcลฃia de holding, sau de conลฃinere, cum a numit-o Bion, este vitalฤ ลi รฎn terapia psihanaliticฤ; grosso modo spus, analistul, prin conลฃinere supravieลฃuieลte la ceea ce pacientul nu poate tolera รฎn el รฎnsuลi, la ceea ce el a proiectat, fฤrฤ sฤ se rฤzbune ลi transformฤ conลฃinutul proiecลฃiei รฎntr-o interpretare, generรขnd astfel dezvoltarea bebeluลului din pacient. Alain de Mijolla, รฎn Dicลฃionarul internaลฃional de psihanlizฤ, scrie cฤ un holding reuลit รฎnseamnฤ รฎngrijirea oferitฤ de mamฤ copilului รฎntr-o mutualitate a identificฤrilor รฎncruciลate, ce duce la integrarea self-ului.
Mama suficient de bunฤ este o mamฤ obiลnuitฤ, naturalฤ, devotatฤ copilului, care se poate pune, prin empatie, รฎn stare de preocupare primarฤ, cฤci ลi ea a fost odatฤ bebeluล, dar care are capacitatea de a-l deziluziona treptat pentru a-i permite รฎnscrierea รฎn mediu, apariลฃia ลi dezvoltarea dorinลฃei, a capacitฤลฃii de a obiectiviza, individualizarea, unificarea, simลฃirea sinelui propriu; ea permite copilului sฤ participe la รฎngrijirea proprie, รฎl รฎnsoลฃeลte, moduleazฤ atรขt reacลฃiile bebeluลului la ingerinลฃele mediului, cรขt ลi pe acestea din urmฤ, stฤ รฎntre mediul exterior ลi bebeluล, dar รฎi ลi cuprinde pe amรขndoi introducรขndu-l pe primul copilaลului, prezentรขndu-i-l. R. Rousillon scrie cฤ aceastฤ mamฤ oferฤ constanลฃฤ afectivฤ copilaลului, este suficient de previzibilฤ, coerentฤ, armonioasฤ, sesizabilฤ, transformabilฤ ลi, poate cel mai important lucru, este o fiinลฃฤ la care se poate ajunge (R. Rousillon, Manual de psihologie ลi psihopatologie clinicฤ generalฤ, p. 73). Doar o mamฤ suficient de bunฤ va putea sฤ-i ofere copilului protecลฃia necesarฤ, aลa รฎncรขt sฤ-i insufle ceea ce va deveni mai tรขrziu, capacitatea de conลฃinere proprie, sฤ-l ajute รฎn construirea aลa-numitului Eu-piele (Didier Anzieu).
Winnicot vorbeลte despre cele trei funcลฃii ale obiectului matern, ale mediului facilitator: holding, handling (รฎngrijirile, manipulฤrile copilului) ลi prezentare a obiectului รฎn ritmul dezvoltฤrii bebeluลului, pentru a nu genera o traumฤ รฎn faลฃฤ cฤreia el sฤ reacลฃioneze printr-o apฤrare intensฤ; eลecul รฎndeplinirii acestora face ca tendinลฃele รฎnnฤscute spre integrare, personalizare (coluziune psihosomaticฤ) ลi adaptare la realitate (elaborarea elementelor de timp ลi spaลฃiu, iniลฃierea relaลฃiilor de obiect) sฤ nu se poatฤ realiza, copilul dezvoltรขnd apฤrฤri excesive, cristalizate รฎntr-un Self fals, cel adevฤrat fiind ลฃinut รฎnchis, baricadat pentru a nu ieลi la suprafaลฃฤ, acolo unde lucrurile par a sta bine; o astfel de persoanฤ pare adaptatฤ societฤลฃii, poate chiar prea adaptatฤ, dar chinul menลฃinerii pe suprafaลฃa ce ascunde Self-ul adevฤrat รฎi genereazฤ un sentiment de futilitate a vieลฃii. Mai mult, carenลฃele de holding din copilฤria timpurie pot distorsiona grav traseul afectiv al individului pรขnฤ la dezvoltarea unei personalitฤลฃi schizoide, schizofrenie, autism, ca apฤrฤri รฎmpotriva agoniilor primitive, a prฤbuลirilor trฤite / netrฤite.
Experienลฃa de omnipotenลฃฤ, despre care a scris Winnicott, este diferitฤ de fantasma sau sentimentul de omnipotenลฃฤ, cรขnd subiectul se crede omnipotent รฎn dorinลฃa de a se apฤra de o nimicnicie crudฤ; scriind despre un caz clinic รฎn care pacienta fantasma omnipotenลฃa, รฎntr-o notฤ de subsol din „Visare, fantasmare ลi trฤire” (p. 53), analistul scrie:
Experienลฃa omnipotenลฃei ลฃine รฎn mod fundamental de dependenลฃฤ, รฎn vreme ce aceastฤ omnipotenลฃฤ ลฃine de lipsa de speranลฃฤ cu privire la dependenลฃฤ.
รn experienลฃa primarฤ, mama se adapteazฤ aproape perfect nevoilor bebeluลului, ลi cum limitele รฎntre el ลi lumea exteriorฤ nu sunt stabilite (nu existฤ Eu ลi Non-Eu), nemฤrginirea, nediferenลฃierea, nelimitarea, dar ลi satisfacerea, รฎi permit acestuia sฤ fie stฤpรขn peste sรขnul care hrฤneลte, mama care รฎngrijeลte รฎn locul ลi timpul unde ลi cรขnd copilul are nevoie, generรขndu-i o experienลฃฤ de omnipotenลฃฤ: el a creat ceea ce รฎl hrฤneลte exact atunci cรขnd a avut nevoie; astfel ia naลtere obiectul subiectiv (nu este perceput obiectiv, deลi el existฤ), o fantasmฤ รฎn care ceea ce vine din copil ลi ceea ce vine din realitate nu e distins, un obiect creat รฎn interacลฃiune (mama trebuie sฤ fie acolo sฤ-i ofere bebeluลului sรขnul, pentru a-i permite trฤirea cu adevฤrat a omnipotenลฃei, รฎnlesnirea viitoarei capacitฤลฃi de halucinare atunci cรขnd ea nu va apฤrea exact cรขnd el vrea cu toatฤ forลฃa ลi pentru a-i insufla รฎncrederea primarฤ), ce stฤ la originea fiinลฃฤrii, a creativitฤลฃii umane, ce oferฤ sentimentul cฤ รฎn lume existฤ ceva bun ลi cฤ el poate crea ceva bun, chiar dacฤ la momentul respectiv bebeluลul doar fiinลฃeazฤ (gฤsirea sรขnului matern echivaleazฤ cu gฤsire selfului / sinelui propriu), neexistรขnd diferenลฃiere รฎntre el ลi mamฤ, sรขn, mediu. รntre sรขnul mamei ลi copilul ei e o zonฤ de iluzie, o arie intermediarฤ, unde se รฎntrepฤtrunde creaลฃia bebeluลului cu contribuลฃiile mamei, sau mai bine spus unde bebeluลul se hrฤneลte din sรขnul parte din el (bebeluลul este, fiinลฃeazฤ) ลi mama hrฤneลte (elementul masculin din mamฤ face) copilul parte din ea รฎnsฤลi.
Obiectul subiectiv, la รฎntรขlnirea cu obiectul obiectiv, devine obiect tranziลฃional; aceastฤ nouฤ relaลฃionare subiectiv-obiectiv are loc numai dacฤ mediul bun pe care se poate conta รฎi permite bebeluลului sฤ fie nebun รฎntr-un mod particular care le este รฎngฤduit bebeluลilor (D. W. Winnicott, „Creativitatea ลi originile ei”, p. 107).
Cititi despre Psihanaliza, Sigmund Freud, freudismul si psihanalistii
Cรขnd vorbeลte despre obiectele subiective ลi apoi despre cele tranziลฃionale, Winnicott mai foloseลte o sintagmฤ paradox, gฤsit-creatul, adicฤ bebeluลul, dupฤ trฤirea unei prime experienลฃe de satisfacere care lasฤ urme mnezice, รฎn momentele de tensiune, รฎลi creeazฤ obiectul satisfฤcฤtor (mama), care se gฤseลte รฎn exterior aลteptรขnd sฤ fie creat ลi care oferฤ un rฤspuns suficient de bun copilului; e un moment de รฎntรขlnire รฎntre creaลฃia internฤ a copilului ลi ce gฤseลte el รฎn exterior, generรขndu-i astfel o iluzie de autosatisfacere, ce ลฃine de etapa narcisismului primar, cรขnd copilul doar este, fฤrฤ a ลti despre mediu. Mai mult, gฤsit-creatul implicฤ ลi o distanลฃฤ รฎntre cele douฤ, adicฤ รฎntre ceea ce copilul creeazฤ ลi ceea ce gฤseลte, distanลฃฤ temporalฤ ลi spaลฃialฤ aล spune eu, distanลฃฤ care creลte treptat รฎn funcลฃie de capacitฤลฃile copilului ลi de adaptarea mamei suficient de bune. รn stadii ulterioare, obiectul va fi investit, creรขndu-se astfel o relaลฃie de obiect, urmatฤ, รฎn cel mai fericit caz, de utilizarea obiectului asupra cฤreia mฤ voi opri mai tรขrziu.
Obiectul tranziลฃional este un obiect material din lumea exterioarฤ care are o valoare electivฤ pentru copil, precede stabilirea funcลฃiei realitฤลฃii din punct de vedere al dezvoltฤrii copilului, e prima posesiune a ne-minelui, dupฤ cum spune Winnicot, nu e nici parte a corpului bebeluลului (mai รฎnainte รฎลi sugea pumniลorul), nu vine nici dinฤuntrul sฤu, nu e halucinaลฃie, dar nici obiect al realitฤลฃii externe pentru el, deลi vine din afarฤ din punctul de vedere al unui observator; e situat รฎntre degetul mare ลi jucฤria de pluล, adicฤ รฎntre mine ลi ne-mine, dar nu e nici mine, nici ne-mine, e un obiect creat de el, dar noi ลtim cฤ obiectul e extern, ocupฤ spaลฃiul dintre subiectiv ลi obiectiv, permite instalarea capacitฤลฃii de a accepta diferenลฃa ลi similitudinea; poate fi un colลฃ de pฤturicฤ pe care copilul รฎl smotoceลte รฎnainte de adormi, poate fi o jucฤrie de pluล care รฎl liniลteลte, e un obiect alintat cu afecลฃiune, dar ลi iubit รฎn mod excitant ลi mutilat, cฤci bebeluลul reclamฤ control total asupra lui, deลi nu-l poate avea, aลa cum รฎl are asupra obiectelor interne; e indispensabil pentru copil ลi de aceea nu trebuie sฤ i se ia, sฤ fie modificat รฎn vreun fel sau sฤ fie spฤlat de cฤtre pฤrinลฃi oricรขt de murdar ar fi, cฤci asta ar รฎnsemna o discontinuitate pentru copil, o rupturฤ; iniลฃiativele legate de acest obiect atรขt de iubit arhaic trebuie sฤ aparลฃinฤ bebeluลului; chiar dacฤ e doar un obiect fฤrฤ viaลฃฤ, pentru bebeluล are multฤ viaลฃฤ ลi o intruziune a adultului รฎn relaลฃia dintre bebeluล ลi obiectul tranziลฃional รฎnseamnฤ moartea celui din urmฤ, nesupravieลฃuirea lui la iubirea purฤ ลi crudฤ a micuลฃului. Acest obiect va fi dezinvestit treptat, prezenลฃa sa va fi din ce รฎn ce mai difuzฤ, nu i se va face doliu, nu devine obiect intern, nu va fi uitat, nici aruncat, ci lฤsat undeva รฎn lada cu vechituri, รฎntr-un colลฃ de casฤ, dar pฤstrat peste ani.
Acelaลi lucru e valabil ลi pentru fenomenul tranziลฃional, care nu mai e doar un obiect, dar care are rolul unui obiect liniลtitor; Winnicott vorbeลte aici despre gรขngureala bebeluลului sau cรขntecele pe care copilul le fredoneazฤ รฎnainte de culcare, precum ลi despre artฤ, religie, culturฤ, care apar mai tรขrziu, cรขnd dezvoltarea aduce cu sine ลi augmentarea zonei dintre realitatea internฤ ลi cea externฤ, astfel, fenomenele tranziลฃionale dispersรขndu-se; obiectele tranziลฃionale ลi fenomenele tranziลฃionale sunt situate รฎntre erotismul oral ลi adevฤrata relaลฃie de obiect, รฎntre activitatea creativฤ primarฤ ลi proiecลฃia a ceea ce a fost deja introiectat, รฎntre nerecunoaลterea primarฤ a stฤrii de รฎndatorare ลi recunoaลterea acesteia (spre exemplu atunci cรขnd copilul spune mulลฃumesc pentru un obiect primit), รฎntre creativitatea primarฤ ลi percepลฃia obiectivฤ bazatฤ pe testarea realitฤลฃii (D. W. Winnicott, „Obiecte tranziลฃionale ลi fenomene tranziลฃionale”, p.30).
Aceastฤ arie intermediarฤ a experimentฤrii, aลa cum o numeลte Winnicott, este o zonฤ de odihnฤ, interfaลฃa dintre subiectiv conceput ลi obiectiv perceput, รฎn care realitatea interioarฤ ลi cea exterioarฤ se รฎmpletesc armonios, dar rฤmรขn ลi separate, o arie care existฤ de la sine, un fel de dat natural care asigurฤ continuitatea existenลฃei, a fiinลฃฤrii, care apฤrฤ รฎmpotriva anxietฤลฃii de tip depresiv, รฎmpotriva unei angoase de separare: Se poate spune despre obiectul tranziลฃional cฤ este o chestiune de รฎnลฃelegere รฎntre noi ลi bebeluล ca noi sฤ nu punem niciodatฤ รฎntrebarea: Tu ai conceput acest lucru sau ลฃi-a fost prezentat din afarฤ? Ceea ce este important este cฤ รฎn acest punct nu se aลteaptฤ nici o decizie (id.).
Obiectele ลi fenomenele tranziลฃionale mai au o trฤsฤturฤ importantฤ ลi anume faptul cฤ ele sunt semnificative atรขt pentru subiect, cรขt ลi pentru obiectul extern, e un fel de รฎmpฤrtฤลire a experienลฃei รฎntre cele douฤ pฤrลฃi: pฤrinลฃii recunosc valoarea obiectului tranziลฃional pentru copilul lor, iar mai tรขrziu, spre exemplu scriitorul รฎmparte un spaลฃiu comun cu cititorii sฤi, aลa cum bebeluลul รฎmpฤrลฃea jucฤria sa cu mama, sau, mai bine spus, obiectul era el ลi mama รฎn acelaลi timp. Apฤrรขndu-se continuu รฎmpotriva acceptฤrii depline a realitฤลฃii externe ลi / sau a celei interne, individul รฎลi oferฤ rฤgazul acestui spaลฃiu intermediar mine โ ne-mine, pentru a-ลi ลฃese รฎmpletitura celor douฤ realitฤลฃi.
La Winnicot, prima organizare a Eului se naลte din experimentarea ameninลฃฤrilor cu anihilarea, care nu duc la anihilare ลi care sunt urmate, รฎn mod repetat, de recuperare, astfel รฎncรขt รฎncrederea รฎn recuperare contureazฤ treptat un Eu cu o capacitate de a face faลฃฤ frustrฤrii. Psihanalistul a utilizat termenul de self pentru a desemna sentimentul de sine, obลฃinut atunci cรขnd se realizeazฤ o continuitate de a fi atรขt din punct de vedere al realitฤลฃii psihice, cรขt ลi a schemei corporale, o unitate a individului รฎn ansamblul sฤu. Serge Lebovici, รฎn glosarul din Arborele vieลฃii, scrie cฤ selful este cel care รฎi conferฤ o anumitฤ independenลฃฤ, o anumitฤ distanลฃฤ defensivฤ care รฎi permite sฤ simtฤ cฤ existฤ orice ar fi. Dacฤ la Freud aparatul psihic era รฎmpฤrลฃit รฎntre Eu, Se ลi Supraeu, Winnicott vorbeลte despre un self โfalsโ ลi unul โadevฤratโ, primul desemnรขnd adaptarea excesivฤ la realitatea exterioarฤ, ca apฤrare faลฃฤ de lipsa de identificare a mamei cu bebeluลul ei, ce creeazฤ o discontinuitate รฎntre corp ลi spirit, รฎn timp ce self-ul adevฤrat este negativul celui fals. Self-ul fals e un fel de personalitate de รฎmprumut care poate fi foarte bine adaptatฤ societฤลฃii, dar care lasฤ subiectului un sentiment acut de inutilitate, de vid, de futilitate, cฤci acesta, รฎn loc sฤ integreze experienลฃele mediului รฎn self-ul sฤu, รฎลi transformฤ self-ul la mediu, neputรขnd sฤ-l conลฃinฤ pe acesta din urmฤ; falsul self se origineazฤ รฎntr-un eลec รฎn contactul iniลฃial dintre bebeluล ลi mediu, cรขnd self-ul, รฎn faลฃa spaimei de anihilare, preia funcลฃiile neรฎndeplinite ale mamei, dar cum nici capacitatea fizicฤ, nici cea psihicฤ nu รฎi permit copilului รฎndeplinirea suficient de bunฤ a holding-ului, el rรขmรขne prins รฎn รฎncercarea disperatฤ de a se menลฃine, fฤrฤ a-ลi mai trฤi pe deplin experinลฃele proprii dezvoltฤrii sale, fฤrฤ a mai experimenta รฎn totalitate cruzimea iubirii specificฤ stadiului primar, rฤmรขnd, mai tรขrziu, cu o capacitate de a iubi schiopฤtรขndฤ ลi cu o strigฤtoare agresivitate nemediatฤ; subiectul รฎnvaลฃฤ lucrurile, dar nu le locuieลte, trฤieลte, experimenteazฤ. Self-ul adevฤrat permite spontaneitatea naturalฤ, autenticitatea, leagฤ, uneลte, conลฃine, trฤieลte, creeazฤ fenomenele tranziลฃionale.
Jacques Andrรฉ scrie despre self-ul fals, sau personalitatea „ca ลi cum” a Hรฉlรจnei Deutsch:
Trฤim „ca ลi cum”, o viaลฃฤ care se preface, viaลฃa unui personaj fฤrฤ autor, marginalizรขnd ce este mai primejdios: afectele, emoลฃiile. […] Atรขta „inteligenลฃฤ” ลi atรขtea „facultฤลฃi de adaptare” duc, cu bunฤ ลtiinลฃฤ, la reuลita socialฤ, cu toate cฤ te simลฃi ลi mai golit ลi mai artificial pe mฤsurฤ ce faลฃada se lฤrgeลte. Pรขnฤ รฎn clipa cรขnd detresa, cea a „copilului” neglijat, e brutal scoasฤ la ivealฤ, prฤbuลire din care anturajul nu pricepe nimic: „Avea totul pentru a fi fericit ลi…” (Jacques Andrรฉ, Cele 100 de cuvinte ale psihanalizei, p.75).
O dozฤ de Self fals avem cu toลฃii รฎn noi, cฤci altfel nu am putea trฤi cu ceilalลฃi, dar diferenลฃa dintre patologie ลi aลa-zisa sฤnฤtate e datฤ de sentimentul de unitate, sentimentul de implinire afectivฤ a subiectului, de bogฤลฃie sufleteascฤ. Winnicott plecฤ de la premisa cฤ acest Self adevฤrat existฤ รฎn fiecare din noi, dar cฤ รฎn patologie el este protejat, acoperit, รฎnchis de Selful fals, subiectul menลฃinรขnd douฤ relaลฃii:
una secretฤ, tฤcutฤ cu o lume interioarฤ de fenomene subiective […] ลi aceastฤ relaลฃie este singura care pare realฤ ลi una dintre un sine fals ลi un mediu extern sau implantat doar vag perceput (D. W. Winnicott, Natura umanฤ, p. 136),
รฎmpiedicรขnd ลi dezvoltarea capacitฤลฃilor de solicitudine ลi de solitudine autentice.
Dacฤ Freud vorbeลte despre capacitatea de iubi ลi de a munci, Winnicott aduce รฎn prim plan cele douฤ concepte descrise mai sus, cฤrora li se adaugฤ un al treilea, capacitatea de utilizare a obiectului. Prima se referฤ la capacitatea de investire a subiectului, care nu doar descarcฤ impulsurile brute, aลa cum o fฤcea asupra mamei-obiect atunci cรขnd รฎลi trฤia iubirea crudฤ/agresivitatea primarฤ, ci, ca urmare a unificฤrii celor douฤ mame (mama-obiect al cruzimii bebeluลului ลi mama-mediu din perioadele de liniลte pulsionalฤ), el trฤieลte un sentiment de culpabilitate, atenuat prin reparaลฃiile pe care le va face mamei-mediu, care acum e doar mama ลi care รฎi oferฤ bebeluลului ลansa trฤirii pulsiunilor, ลansa atenuฤrii intensitฤลฃii acestora, ลansa integrฤrii sale, ลansa experimentฤrii reciprocitฤลฃii.
Capacitatea de a fi singur รฎn prezenลฃa celuilalt nu se referฤ la o retragere defensivฤ din faลฃa lumii ostile, sau la neglijare, abandon sau distrugerea self-ului, ci la o experienลฃฤ pozitivฤ ลi, chiar mai mult, la lucrul cel mai de preลฃ al cuiva, scrie J. B. Pontalis รฎn International Dictionary of Psychoanalysis. La a fi singur, adicฤ la a fi un รฎntreg, unic, separat ลi totuลi รฎmpreunฤ cu ceilalลฃi, a avea o identitate proprie, a fi รฎncrezฤtor, conลฃinut ลi conลฃinฤtor, creator, la a fiinลฃa continuu ลi a percepe discontinuitatea รฎntr-o legฤturฤ permanentฤ, sau chiar ruptura pentru a prezerva legฤtura, nu se poate ajunge decรขt dacฤ mediul conลฃinฤtor, capacitatea de reverie a mamei au fost introiectate de bebeluล. Tot Pontalis explicฤ:
Sunt singur ลi รฎn acelaลi timp nu sunt singur: nu numai cฤ menลฃin prezenลฃa mamei รฎn interiorul meu, dar am reuลit sฤ mฤ dezleg de โnebuniaโ ei ลi sฤ nu mฤ mai simt anihilat dacฤ pleacฤ ลi nu mai reprezint interesul ei major (I am alone and at the same time I am not alone: not that I maintain the presence of the mother within myself; rather, I have managed to disentangle myself from her „madness,” and no longer feel annihilated if she goes away and if I am no longer of concern to her, in J. B. Pontalis, International Dictionary of Psychoanalysis).
Mฤ voi opri acum asupra a ceea ce Winnicott numeลte capacitatea de utilizarea obiectului, ce presupune capacitatea subiectului de a avea relaลฃii de obiect, la care se adaugฤ aspecte ce ลฃin de natura realฤ a obiectului. Dacฤ รฎn relaลฃia de obiect primitivฤ, subiectul investeลte masiv obiectul prin mecanismele proiective ลi identificatorii, trฤind parcฤ singur cu proiecลฃiile sale, รฎn utilizarea unui obiect, acesta din urmฤ are o existenลฃฤ independentฤ, aparลฃine unei realitฤลฃi รฎmpฤrtฤลite ลi nu e doar acoperit de proiecลฃii, are o identitate proprie care e acceptatฤ de subiect. รn tranziลฃia de la o secvenลฃฤ (relaลฃia de obiect arhaicฤ) la alta (utilizarea obiectului), despre care Winnicott spune cฤ e cea mai dificilฤ sarcinฤ din dezvoltarea umanฤ, subiectul distruge obiectul subiectiv, prin plasarea lui รฎn lumea exterioarฤ, รฎn afara controlului omnipotent, cฤci numai aลa poate fi creatฤ alteritatea. Dacฤ obiectul supravieลฃuieลte acestui atac fantasmat, subiectul dobรขndeลte capacitatea de a-l utiliza. Ce ar putea รฎnsemna supravieลฃuirea obiectului? Holding, conลฃinere, obiectul nu se rฤzbunฤ, ci manifestฤ o acceptare fermฤ, dar plinฤ de รฎnลฃelegere, constantฤ. Doar prin trฤirea alteritฤลฃii ลi a supravieลฃuirii obiectului, subiectul se poate bucura de calitฤลฃile acestuia, poate รฎnvฤลฃa de la el, se poate juca cu el, simลฃi plฤcere รฎn a-l utiliza, tot aลa cum aล putea spune ลi despre obiect รฎn a se lฤsa utilizat, รฎn a se deda frumuseลฃii jocului.
Despre squiggle, jocul desenului, pe care Winnicott l-a folosit ca metodฤ de comunicare cu micii pacienลฃi รฎn consultaลฃiile terapeutice, el spune cฤ nu este o tehnicฤ, ci un joc natural, flexibil, fฤrฤ reguli, ce poate fi jucat de oricare douฤ persoane. Psihanalistul folosea squiggle-ul pentru a iniลฃia comunicarea cu pacienลฃii copii, creรขnd un spaลฃiu รฎn care cei doi, copilul ลi terapeutul, รฎmpฤrtฤลeau, prin desene la care contribuiau amรขndoi, sensuri, interpretฤri, idei. รn ce constฤ jocul? Analistul deseneazฤ o linie la รฎntรขmplare, pe care copilul o va transforma dupฤ dorinลฃa sa, se discutฤ despre noul desen, apoi copilul, la rรขndul sฤu, mรขzgรขleลte ceva ลi analistul completeazฤ pornind de la ceva-ul trasat de micul pacient, jocul prelugindu-se atรขt timp cรขt cei doi protagoniลti, care construiesc, reconstruiesc desene, sensuri, relaลฃii, simt plฤcerea รฎmpฤrtฤลirii, curiozitatea descoperirii.
Puลฃinele concepte abordate รฎn aceastฤ lucrare sunt departe de a fi fost epuizate ca รฎnลฃelesuri รฎn cele cรขteva cuvinte de mai sus, de fiecare datฤ ele รฎmplinindu-se cu noi ลi noi valenลฃe. Ceea ce am scris nu este decรขt un fir รฎntins cฤtre gฤsirea ลi regฤsirea operei lui Winnicot, atรขt de bogatฤ รฎn originalul ลi originarul uman, รฎn crearea unei autentice experienลฃe de citit, de gรขndit, de elaborat, de recitit, de regรขndit, de reelaborat, de descoperit ลi redescoperit. Winnicott a explorat adรขncimile umane cu o compasiune, naturaleลฃe, deschidere, รฎnลฃelegere imense, transmiลฃรขndu-ลi bogata experienลฃฤ clinicฤ รฎn lucrฤrile scrise… rฤmรขne ca noi sฤ-i โutilizฤmโ opera asemeni copilului care รฎลi utilizeazฤ obiectele primare, analizandului care รฎลi utilizeazฤ analistul, a oricฤrei fiinลฃe care รฎลi utilizeazฤ obiectele, รฎmbogฤลฃindu-se ลi รฎmbogฤลฃindu-le.
Citeste despre psihoterapia psihanalitica a unui copil Asperger
Bibliografie
- Andrรฉ J., 100 de cuvinte ale psihanalizei, Editura Fundaลฃiei Generaลฃia, Bucureลti, 2010
- Bion W. R., Aux sources de lโexpรฉrience, PUF, Paris, 2001
- De Mijolla A. (coord.), International Dictionary of Psychoanalysis, Thompson Gale, 2005
- Laplanche J., Pontalis J. B., Vocabularul psihanalizei, Editura Humanitas, Bucureลti, 1994
- Lebovici S., Arborele vieลฃii โ Elemente de psihopatologia bebeluลului, Editura Fundaลฃiei Generaลฃia, Bucureลti, 2006
- Ribas D., Donalds Woods Winnicott, Editura Fundaลฃiei Generaลฃia, Bucureลti, 2003
- Roudinesco ร., Plon M., Dicลฃionar de psihanalizฤ, Editura Trei, Bucureลti, 2002
- Rousillon R., Manual de psihologie ลi psihopatologie clinicฤ generalฤ, Editura Fundaลฃiei Generaลฃia, Bucureลti, 2010
- Thomรค H., Kรคchele H., Tratat de psihanalizฤ contemporanฤ, vol. II: Practicฤ, cap. „Contratransferul”, Editura Trei, Bucureลti, 2000
- Winnicott D. W., Opere1: De la psihiatrie la psihanalizฤ, cap. „Agresiunea รฎn relaลฃie cu dezvoltarea emoลฃionalฤ”, ,,Mintea ลi relaลฃia sa cu psiho-soma”, „Preocuparea maternฤ primitivฤ”, „Psihozฤ ลi รฎngrijirea copilului”, „Dezvoltarea emoลฃionalฤ primitivฤ”, Editura Trei, Bucureลti, 2003
- Winnicott D. W., Opere 3: Natura umanฤ, Editura Trei, Bucureลti, 2004
- Winnicott D. W, Opere 6: Joc ลi realitate, cap. „Obiecte tranziลฃionale ลi fenomene tranziลฃionale”, „Visare, fantasmare ลi trฤire”, „Creativitatea ลi originile ei”, Editura Trei, Bucureลti, 2006
- Winnicott D. W., Spaima de prฤbuลire โ explorฤri psihanalitice, cap. „Clivajul elementelor masculine ลi feminine observabile la femei ลi bฤrbaลฃi”, „Spaima de prฤbuลire”, „Jocul Squiggle”, „Despre ยซutilizarea unui obiectยป”, Editura Fundaลฃiei Generaลฃia, Bucureลti, 2006
Excelenta prezentarea lui Winnicott. Foarte clara, expresiva si informata. Mi-au placut in special distinctiile intre experienta omnipotentei si sentimentul de omnipotenta, si capacitatea de a avea relatii de obiect si capacitatea de utilizare a obiectului.
Poate ca un titlu cum ar fi 'Winnicott, concepte fundamentale', sau 'Winnicott: cateva concepte fundamentale' ar fi mai aproape de intentia lucrarii.
Daca e sa intram in substanta lui Winnicott, ma intreb de ce Winnicott a numit spatiul intermediar, spatiul fenomenul tranzionale, un spatiu al iluziei? Eu inteleg ca e vorba de un spatiu construit, nici al bebelusului, nici al mamei, un spatiu co-creat care e elaborat pentru a permite jocul, creativitatea, sau gestul spontan. El e diferit de o realitate obiectiva in sensul in care e un spatiu construit, diferit de cel materialitatii unui scutece, sau cel al biberonului. Totusi, de ce e neaparat un spatiu al iluziei, si nu mai degraba al unei iluzii/realitati in permanenta constructie, sau nici iluzie, nici realitate? In alte cuvinte, ideea de iluzie dupa mine e opusa 'realitatii,' si dihotomia asta nu cred ca reda integral ce vrea sa spuna Winnicott (desi el singur, cred, il numeste spatiu al iluziei).
Ma intreb cum e legata ideea asta de tranzitional de alte idei importante din Winnicott, cum ar fi ideea de multiplicitate a sineului, sau de disociere.
Ce imi mai vine in cap acum e ca un termen ce scapa de dihotomia integrare/desintegrare e ideea lui Winnicott de 'unintegration' (cum se traduce asta?). Daca 'unintegration' e un pas diferit de experienta lui a fi stimulat, sau a spaimei de prabusire, atunci ce ar fi din punct de vedere al dezvoltarii psihice la Winnicott? Daca fenomenul tranzitional e un progres al dezvoltarii, este 'unintegration', care este un spatiu al relaxarii, al linistei fara excitatiei, un progres diferit de fenomenul tranzitional? Hmmm, diferit si poate chiar mai important…
Draga Bogdan Popa, ma bucur sa regasesc pasiuni si explorari continue pe teritoriile psihanalizei winnicottiene si ma gandesc, in linia interogarilor de mai sus, sa amintesc ceea ce spunea winnicott in โPlay and realityโ referitor la aria de iluzie: el pleaca de la iluzia primarฤ, aceea care รฎi permite copilasului foarte mic (bebe) sa creada ca sรขnul mamei este el insusi, face parte din el insusi, este sub controlul lui, in mod magic, ca si ingrijirile materne din perioadele calme (asa cum subliniaza winnicott acest calm). copilutul creeaza (in spatiul sau psihic) si recreeaza sรขnul (ceea ce include si tot ce inseamna maternaj), ca โobiect subiectivโ (despre trecerea de la obiect subiectiv perceput la obiect obiectiv, detalii sunt date si in Despre โutilizarea obiectuluiโ, capitol din vol Spaima de prabusire), iar acest โobiect subiectivโ intalneste si se superpozeazฤ (sau nu) peste sรขnul real (mama realฤ, maternajul real etc.), functie si de capacitatea mamei de a fi โรฎndeajuns de bunฤโ ptr copilul ei.
amintesc si (aproape citat exact) o afirmatie a lui Winnicott legat de aria iluziei ca fiind o arie intermediarฤ, alocatฤ copilasului, ce se situeazฤ รฎntre creativitatea primarฤ a sa si perceptia obiectivฤ, bazatฤ pe proba realitฤtii. ea dฤ sens, ptr copil, relatiei de obiect, ea este ca o interfata intre ceea ce e โsubiectiv perceputโ siโobiectiv perceputโ.
Deziluzia progresivฤ, treptatฤ, de cฤtre mamฤ, a copilasului, รฎi va permite acestuia posibilitatea de realizare si de insertie in realitate (prin functia de prezentare a obiectului/a lumii, pe care o are mama รฎn primele luni de viatฤ).
รndeosebiรฎn volumele Play and reality, si in Fear of breakdown (dar si in altele) gasesti/gasim multe nuante ale acestor fenomene de la รฎnceputul vietii, si in alte volume ca โDe la pediatrie la psihanalizฤโ sau in cel despre procesele de maturizare ale copilului, explorฤrile spatiului tranzitional, fenomenelor tranzitionale sunt corelate in essentia cu trecerea de la dependenta absoluta la independenta relativa, respectiv cu procesualitatea integrarii psihice, de la non-integrare (traducerea pt termenul unintegration), dezintegrare (prin esecuri si rupturi in relatia primara copil-mediu/mama), reintegrare (aici implicit fiind vorba si despre legaturile/sau rupturile psyche-corp, self-corp, splitting-uri ce pot aparea, disocieri , depersonalizari, derealizari etc.).
Fenomenul tranzitional este, desigur, esential in cresterea/dezvoltarea selfului (joaca, joc, invatare, creativitate, creatie, religie etc.), รฎn timp ce acel teritoriu care este non-integrat (non-psihizat, non-gandit, non-reprezentat) poate avea โdestinโ diferit (in sensul psihanalitic al cuvantului, asa cum il stim de la Freud).
Explorฤrile psihanalitice, datoritฤ รฎndeosebi practicii clinice de zi cu zi, ne vor permite sฤ descoperim si sฤ cuprindem mai multe sensuri/nunate ale metaforelor winnicottiene (cum a numit Serge Lebovici termenii/conceptele lui Winnicott).
bunฤ cฤlฤtorie psihanaliticฤ mai departe,
Daniela Luca
Multumesc pentru aprecierea articolului si pentru ocazia de a continua discutia despre conceptele winnicottiene. In ceea ce priveste aria intermediara, intr-adevar, Winnicott o numeste zona de iluzie, dar iluzia nu e, asa cum o intelegem in limbajul comun, ceva ce nu poate fi atins niciodata, ceva ce nu exista, ceva static, ci, asa cum ai scris si tu, e in permanenta constructie, in tandem cu realitatea. De ce iluzie? Pentru ca subiectivitatea ne caracterizeaza pe toti, ea ne asigura continuitatea, unitatea, trairea…cred ca iluzia despre care vorbeste Winnicott se afla pe continuumul dintre iluzia ca perceptie total falsa, himera, asa cum e inteleasa ea in general, si realitatea ca materialitate…dihotomia nu e totala decat daca s-a produs undeva, candva o ruptura…un clivaj, o disociere.
Nu am citit deocamdata despre multiplicitatea sinelui, dar banuiesc ca ar fi vorba despre sinele adevarat si sinele fals, care poate lua mai multe forme in functie de mediul caruia i se adapteaza. Spatiul tranzitional asigura armonia sinelui adevarat cu cel fals, continuitatea dintre cele doua parti…toti avem un sine fals, caci altfel nu ne-am putea dezvolta, nu ne-am putea adapta mediului; el nu este patologic decat in masura in care sinele adevarat nu se mai poate manifesta, nu mai โgasesteโ posibilitati acceptate de mediu pentru a iesi la iveala; si atunci scindarea presupune doua relatii: una intre individ si viata sa interna secreta si alta intre mediu si sinele fals compliant, teserea celor doua intr-un spatiu, caruia am putea sa-i spunem tranzitional, fiind extrem de fragila. Daca ar fi sa fac o legatura, poate putin fortata, intre spatiul tranzitional, bebelus, mama, sine adevarat si sine fals as spune: bebelusul, sinele adevarat la inceputul vietii cand instinctualul se exprima cu cruzime, si mama (mediul), sinele fals, caci ea are si un sine fals, co-creeaza spatiul tranzitional dintre sinele adevarat si sinele fals in interiorul bebelusului…evident ca aici sunt multe de discutat, caci e foarte important ca mama sa aiba ea insasi spatiu psihic, sa contina armonios cele doua fatete ale sinelui pentru a-i putea crea nou-nascutului spatiul necesar elaborarii, iluziei, fiintarii.
โUnintegrationโ e tradus prin โneintegrareโ sau โnon-integrareโ si e starea primara a bebelusului, stare lipsita de anxietate, caci nu exista legaturi, nu exista timp, spatiu, nu exista unitate, ci doar fiintare. Integrarea incepe din primele minute ale vietii si continua pe tot parcursul ei, iar dezintegrarea poate urma numai integrarii, caci nu se poate dezintegra decat ceva ce a fost odata integrat; tocmai de aceea ea e resimtita ca inspaimantatoare. Nu as spune ca non-integrarea e un progres diferit de fenomenul tranzitional, ci ca tranzitionalitatea asigura integrarea unor elemente neintegrate, tot asa cum altele raman neintegrate…caci niciodata integrarea nu va fi pe deplin incheiata…
@Daniela Luca & Ioana Nichita: Invat mult din dialogul cu voi (sunt ca un bebe in cautarea unui spatiu tranzitional).
@Daniela Luca: De ce am o problema cu termenul de iluzie la Winnicott? Citesc acum cartea lui Stephen Mitchell despre relationalitate in psihanaliza, si el il pune in opozitie pe Loewald (autorul unei revolutii tacute in psihanaliza) si Winnicott. Loewald nu accepta termenul de iluzie la Winnicott din doua motive:
1) In Winnicott, mama indeajuns de buna intalneste "gestul spontan" al bebelusului, facand posibil momentul "iluziei" unde bebe-ul crede ca a creat sanul insusi (sau ce identifici tu ca subiectiv obiectiv, cred, in pasii developmentali ai lui W.). Loewald, zice, nu e asa; nu exista nici un fel de iluzie in experienta bebelusului. Sau, in alte cuvinte, experienta trebuie considerata nu numai iluzie, cat foarte reala pentru bebelus.
2) Implicatia mai larga a Loewald este ca experientele tranzitionale nu se afla numai in spatiul dintre bebelus si mama, sau intr-un spatiu al jocului. Ele sunt plasate foarte puternic si in bebelus, sunt foarte reale pentru ea/el. Iluzia si realitatea se afla intr-un joc permanent, unde e greu de identificat doar iluzia, sau doar realitatea; ele sunt co-create in acelasi timp, si nu pot fi intelese una fara cealalta.
Care ar fi consecinta clinica a a mutarii accentului de la "iluzie" la "iluzie/realitate"? Ce se intampla in gestul spontan al clientului fata de analist, in organizarea lui a realitatii, nu e numai un moment al iluziei, dar e un moment real, unde iluzia si realitatea se impletesc, se tes impreuna. Ca atare, "gestul spontan" nu e iluzoriu pentru ca trebuie insotit de un al doilea moment, sa spunem al dez-iluziei, dar este in sine creator de realitate, si are o prezenta distincta in afara unei scheme de dezvoltare emotionala.
Bine, asta e o lectura foarte relationala a lui Winnicott. Ma intreb cat accepti din ea…
@Ioana Nichita: Ideea legata de disociere intre sinele adevarat si cel fals, dupa cum o explici tu, e foarte importanta. Cred ca intentia lui W. este sa spuna ca traim in doua eu-uri permanenante, ca suntem scindati, si ca 'sanatatea' e cautarea noastra experentiala a sine-ului real.
Daca Winnicott are dreptate, si noi suntem scindati in mod normal, atunci suntem nu numai integrali, dintr-una bucata self, cat avem parti, care sunt in conversatie, si pe unele le simtim mai reale, iar pe altele mai false. Cele false se nasc din experienta lui 'impingement,' cand suntem fortati sa ne adaptam la realitate intr-un mod pe care il simtim fals.
In tot aparatul asta fain mi se pare ca ce numeste el non-integrarea are un loc special. Non integrarea iese din dialectica integrarii/disintegrarii, pentru ca e un loc unde nu exista un impuls catre ceva, fie el dorinta de a pune impreuna bucatile care sunt separate, fie spaima de prabusire. Non-integrarea are de a face cu a fi calm, relaxat, si sentimentul de a te simti una/unul cu oamenii cand nu exista excitare in jur.
Non-integrarea pare sa fie o experienta calitativ diferita de integrare. Ea poate fi aproximata de meditatie, sentiment oceanic, senzatia de fiintare.
Tu ai dreptate: non-integrarea apare asociata cu 'capacitatea de a fi singur,' si e legata puternic de fenomenele tranzitionale.
Totusi, mi se pare ca exista o diferenta importanta intre integrare si non-integrare. Gandeste-te ca psihanalitic sanatatea e tradusa in special prin ideea de integrare (vezi pozitia depresiva la Klein, unde apare repararea si grija; vezi sine-le coerent a lui Kohut unde ideea este sa pui impreuna bucatile, dupa ce cureti cum trebuie ranile narcisice; gandeste-te la mentalizarea lui Peter Fonagy, unde esti constient de afecte si de atasamente). In contrast, ideea de non-integrare pare ca trimite la o alta experienta, calitativ diferita. Pentru W, non-integrarea este unul din cele mai importante semne de maturitate in dezvoltarea emotionala (The Capacity to be alone).
Ma intrebi ce crezi despre asta…
raspunsul meu spontan, Bogdan, la expunerea teoriei lui loewald, pe care nu l-am parcurs in asa masura incat sa am o perspectiva temeinica acum, versus conceptialui winnicott despre iluzie/realitate, este ca agreez destul de mult ceea ce ai trasat la punctul 2.
desigur, fiecare alege matca sa conceptuala. ma simt nici prea aproape de viziunile "relationiste", nici rea departe. de aceea cred ca despre loewald ar trebui sa vorbeasca cineva care il cunoate temeinic. chiar daca sunt deja 15 ani de cand parcurgeam "spontaneous gesture" si m-a captat.
referitor la crearea acelui spatiu iluzie-realitate (intretesute, si iluzie, si realitate) agreez deplin conceptul de spatiu tertiar (co-creat de analist si analizant, totodata). indeosebi in situatia analitica.
sper ca spontaneitatea raspunsului meu de acum sa fie indeajuns ptr moment.
Daniela Luca
Cred ca scindarea are loc atunci cand se experimenteaza niste rupturi, adica niste experiente carora subiectul nu le-a putut face fata, pe care nu le-a putut contine. Sanatatea e continuitatea sinelui, a partii lui adevarate si a celei false; Winnicott nu scrie despre un sine fals ca si cum noi l-am simti fals, desi asta se poate intampla mai ales in patologie, ci despre un sine fals care apara instinctualul sine adevarat si il exprima intr-o maniera adaptata mediului…atunci cand vorbim despre ยซ a simti falsitatea sinelui ยป, cred ca deja exista o disociere, o ruptura in continuitatea sinelui intreg, in simtirea autentica a identitatii individuale.
Non-integrarea, integrarea, dezintegrarea, reintegrarea…toate acestea ne cresc, ne dezvolta, co-exista, neputand fi atat de clar diferentiate; neintegrarea, asa cum o inteleg eu, e โstareaโ in care elementele sunt dispersate, neunite, fara legaturi intre ele, fara ceva care sa le contina, fara limite…doar niste fragmente suspendate…un bebelus care vine pe lume nu stie ca partile corpului sau sunt ale lui..totul e fragmentat, dar el nici macar nu isi da seama de asta…abia apoi, prin ingrijirile celorlalti, prin capacitatea lor de a-l vedea intreg si prin dezvoltarea sa biologica, el incepe sa se integreze…sa-si dea seama ca acele manute sunt ale sale, ca mama e o persoana intreaga…De ce non-integrarea nu genereaza anxietate? Pentru ca anxietatea apare atunci cand ceva e pe cale sa se destrame, ori niste elemente nelegate, necontinute, nu au cum sa se destrame…ele doar exista, fiinteaza si incep sa se lege, apoi, poate, sa se dezlege (si aici vorbim despre dezintegrare, care poate fi sanatoasa in masura in care elementele se releaga intr-o maniera benefica subiectului), sa se relege cu altele neintegrate, dezintegrate sau insuficient integrate…dinamica ce continua de-a lungul intregii vieti. Fara aceste elemente neintegrate nu cred ca ne-am putea dezvolta, maturiza, schimba, trai, nu ne-am putea descoperi si redescoperi, nu i-am putea descoperi si redescoperi pe ceilalti; integrati complet, fara a sti ce inseamna asta, nu vom fi niciodata…caci nimic nu e static, nimic nu e total incheiat…decat finalul vietii…
Evident ca nu scriu aici despre non-integrarea patologica, pe care as putea-o numi incapacitate de a integra atat de mult non-integrat (care la inceputul vietii nu a fost continut de mediu), sau vidul, netraitul, disperarea, prabusirea, ci despre elemente neintegrate pe care le purtam in noi toata viata.
In articolul de mai sus am scris cate ceva despre dezvoltarea primitiva a bebelusului si despre capacitatea de a fi singur, care e asociata atat cu integrarea, cat si cu neintegrarea…sau mai bine spus, cu capacitatea de integrare a neintegrarii si de โacceptareโ a neintegrarii, oricat de paradoxal ar suna, caci nu poti accepta ceva ce nu stii ca exista, dar poti accepta ca nu stii ca exista si sa te lasi surprins, cu calm, de existenta neexistentului de pana acum…
&Daniela Luca: M-ar interesa mult sa vad vad cum esti nici aproape, nici departe de relationalisti. Poate ai scris, sau vei scrie scrie despre asta. Cum ar arata un spatiu tertiar care sa fie "indeajuns" de terapeutic? O comparatie Winnicott- Green ar fi foarte interesanta. Parca la Green e un scepticism puternic legat de rezolvarea "complexului mamei moarte" (cu implicatiile de rigoare). La Winnicott, mi se pare ca exista o exuberanta si un optimism extraordinar legat de spatiul tranzitional. Si el poate sa fie legat nu numai de "free-floating attention", sau de transfer, cat si de experienta lui a fi cu cineva, a fi ascultat. Partea eficienta a terapiei ar veni din "holding", nu?
@Ioana Nechita: De acord cu sinele fals ca nefiind in primul rand simtit, cat mai degraba trait inconstient. Ma intreb ce vrei sa faci cu distinctia asta (daca te inteleg bine).
Altceva ce imi vine in cap cand citesc ce scrii e daca anxietatea e provocata numai de experienta dis-integrarii. Nu poate sa fie anxioasa si experienta integrarii, a punerii bucatilor impreuna, a iubirii. Iubirea presupune efort, activarea de imagini inconstiente, pe scurt, anxietate.
Din ce il citesc eu pe Winnicott, cred ca non-integrarea e cum bine zici, experienta bebelusului fara anxietate. Dar ea este si un pas al dezvoltarii catre maturitate, nu crezi? Dupa cum zici tu foarte fain, pasul paradoxal in integrare este spre ascultarea ne-existentului, a celui care care e ne-integrat, care nu e inca formulat. Dar daca non-integrarea ar fi si mai mult, o experienta a linistii fara anxietate, un locas al relaxarii, un moment de calm fara 'inainte' si 'dupa'? Ce ar fi daca non-integrarea nu e nici macar ascultarea 'ne-integratului", pentru ca nu exista excitatie, planuri, vise, dorinte? Ce ar fi daca ea ar fi un soi de moment zen al linistei?
Buna, Bogdan!
Non-integrarea – adica experienta psihica neunificata: de imagini, sunete, atingeri, mirosuri – este, desigur, un pas al dezvoltarii catre maturitate in sensul de premisa pentru integrarea psihica treptata insa aceasta din urma nu este obligatorie/neaparata ci depinde de ingrijirile primite din partea mamei.
Cred ca integrarea si re-integrarea (ex.: ulterior, in analiza sau in relatiile de iubire etc.) nu sunt lipsite de anxietate pentru ca presupun si esecuri; re-integrarea trimite la integrarea timpurie, adica la ingrijirile timpurii, la procesul inceput atunci, demult, dar si la esecurile ce l-au insotit.
Salut Georgiana! Ma bucur sa te citesc.
Ce zici tu ca non-integrarea e un un pas al integrarii m-a pus un pic pe ganduri, pentru ca eu stiam de un pasaj din Winnicott unde zice ca opusul integrarii nu e disintegrarea, cat non-integrarea.
Asa ca m-am dus la pep si am vazut ca Winnicott foloseste termenul 'unintegration' in sensuri diferite de multe ori. Zice in '65 (The capacity to be alone):
"The infant is able to become unintegrated, to flounder, to be in a state in which there is no orientation, to be able to exist for a time without being either a reactor to an external impingement or an active person with a direction of interest or movement."
Aici non-integrarea ar fi cum zici tu poate un pas al integrarii, in invatarea regularii afective. In contrast cu ce zici tu, non-integrarea e aici e experienta lui a fi singur, unde mama e prezenta dar nu intervine.
Apoi zice in 1975 (Through P to P) ca non-integrarea e o mecanism de aparare, din care rezulta disocierile. mai zice, uite, "But then one must also go back to unintegration, to a lack of sense of living in the body, to a smudging of the line between fantasy and fact, and above all one must go back to dependence on the mother who is all the time holding the baby, and eventually to what may be called double dependence, where dependence is absolute because environment is not perceived."
Din cate vezi, astea par sensuri diferite si chiar opuse ale non-integrarii. Cred ca Winnicott avea in cap mai multe sensuri pe care le actualiza in functie de context. Ce zici de explicatia mea?
Draga Bogdan,
Referitor la "opusul integrarii", daca privim inspre trecut/arhaic (pentru a intelege pas cu pas dezvoltarea psihica), opusul este "non-integrarea" iar aceasta nu are un sens psihopatologic ci este o experienta/varsta a bebelusului. In "De la pediatrie la psihanaliza" (1975), citat de tine, eu nu inteleg ca "non-integrarea" este mecanism de aparare ci intoarcerea ulterioara la starea respectiva.
In articolul din 1958, "Capacitatea de a fi singur", nici nu stiu de unde sa dau citatul ๐ ca tot ce scrie el la "Ego-relatedness" explica starea bebelusului in care poate fiinta fara stimulare externa ci receptiv la ceea ce vine din propriul Id. Iata: "It is only when alone (that is to say, in the presence of someone) that the infant can discover his own personal life. The pathological alternative is a false life built on reactions to external stimuli. When alone in the sense that I am using the term, and only when alone, the infant is able to do the equivalent of what in an adult would be called relaxing. The infant is able to become unintegrated, to flounder, to be in a state in which there is no orientation, to be able to exist for a time without being either a reactor to an external impingement or an active person with a direction of interest or movement. The stage is set for an id experience. In the course of time there arrives a sensation or an impulse. In this setting the sensation or impulse will feel real and be truly a personal experience." Inteleg de aici ca relaxarea aceasta a bebelusului nu este non-integrarea lui primara ci orientarea/permisivitatea Eului fata de materialul furnizat de Id (care e caracterizat de non-integrare) si nu fata de stimulii realitatii externe.
Salut Georgiana,
Cred ca ai dreptate in ce priveste pasajul din "De la pediatrie la psihanaliza." Totusi, nu sunt asa de sigur ca W. nu foloseste cateodata 'unintegration' cu sensul de dezintegrare, si poate in sensul de mecanism de aparare. Uite aici, in aceiasi carte, unde discuta despre psihoza (p.90) :"This gives illustration to what happens when there is a clear division in the personality. But frequently there is more serious unintegration, and in that case I think that one eye is identified with the strongest part of the personality, and that the other, a hopelessly wandering eye, represents the other parts."
Dar sunt sigur ca sensul principal al termenului e ala pe care il faci tu clar, si anume experienta primara a bebelusului. Problema cred, in mare parte, intervine, cand ne gandim cat de primara e experienta asta, si daca nu o vedem in contextul lui integrare-dezintegrare.
Un terapeut care face un pod intre budism si Winnicott, pe numele lui Mark Epstein, e pasionat de 'unintegration.' El zice ca starea asta poate fi de gasit in meditatie, si ca e importanta pentru experientele mistice. Pentru mine e fascinanata tema asta daca este o stare dincolo de dihotomia clasica, unde punerea bucatilor impreuna, cu psychesome, e sanatatea, si fragmentarea, sau dezintegrarea, sunt experientele din mecanismele de aparare. Crezi ca am dreptate in ce zic de integrare-disintegrare la Winnicott, si anume ca pot fi acoperite mai larg de ideea de sanatate vs. patologic?
Asa pare, de exemplu, in "Spaima de prabusire" (1974) – sanatatea si patologicul sunt atribuite acestei dinamici integrare – dezintegrare la randul ei depinzand de mediul facilitator:
"The individual inherits a maturational process. This carries the individual along in so far as there exists a facilitating environment, andonly in so far as this exists. The facilitating environment is itself a complex phenomenon and needs special study in its own right; the essential feature is that it has a kind of growth of its own, being adapted to the changing needs of the growing individual.
The individual proceeds from absolute dependence to relative independence and towards independence. In health the development takes place at a pace that does not outstrip the development of complexity in the mental mechanisms, this being linked to neurophysiological development.
The facilitating environment can be described as holding, developing into handling, to which is added object-presenting.
In such a facilitating environment the individual undergoes development which can be classified as integrating, to which is added indwelling (or psychosomatic collusion) and then object-relating.
This is a gross over-simplification but it must suffice in this context.
It will be observed that in such a description forward movement in development corresponds closely with the threat of retrograde movement (and defences against this threat) in schizophrenic illness."
Termenul de "integrare" este folosit de el cu mai multe sensuri (dar sunt sensuri care se completeaza). In "Integrarea Eului in dezvoltarea copilului" (1962) chiar recunoaste: "Tendinta principala in procesul de maturizare poate fi condensata in diferitele intelesuri ale cuvantului integrare" si pana la sfarsitul articolului numai despre aceste sensuri vorbeste (ar fi bine sa revenim cu un comentariu in care sa le rezumam).
Nu cred ca este exclus ca si "nonintegrare" sa aibe mai multe sensuri asa cum bine ai citat din "Capacitatea de a fi singur" insa, nu cred sa il substituie pe cel de "dezintegrare"; in "De la pediatrie la psihanaliza", mai exact citatul dat de tine, nu stiu daca "nonintegrare" are acelasi sens cu "dezintegrare" sau daca nu cumva vorbeste despre zonele de nonintegrare psihica (insule) existente in psihoze, idee despre care citim ulterior la Andre Green.
Asta se leaga si cu intrebarea unui alt cititor al Cafe Gradivei cu privire la "aparitia" psihozelor la o anumita varsta pana la care individul a functionat normal. Iata raspunsul cu cuvintele lui Winnicott, nu ma pot abtine sa nu dau un citat mai larg: "Clivajul intr-o personalitate apare si se organizeaza din cauza esecului mediului. A existat un esec al mediului general asteptat. In termenii mei, un bebelus este de obicei ingrijit de o mama indeajuns de buna. Ei bine, fie o mama indeajuns de buna a esuat (poate ca era bolnava), fie nu a fost indeajuns de buna. Eu nu voi aduce acuze, ci caut doar etiologia.
Aceste aspecte sunt mai usor aplicabile in schizofrenia infantila sau din copilaria timpurie, dar trebuie sa gasim o cale de a le aplica la schizofrenia adolescentului si a adultului, chiar si atunci cand pare ca lucrurile merg bine in copilaria timpurie, iar tulburarea se manifesta clinic doar mai tarziu. Fapt e ca dependenta timpurie continua sa aiba semnificatie, indeosebi in adolescenta si, poate ca, sub o forma deghizata, intreaga viata."
Ce se intimpla cu un psiholog la care predomina sinele fals, afecteaza grav lucrul cu copiii si cum totusi formarea ca psiholog permite pastrarea sinelui adevarat, de exemplu incepind cu facultatea de psihologie?
Copiii ne simt foarte bine cat de autentici sau de defensivi suntem in relatia cu ei. Sinele Adevarat (versus Sine Fals) cred ca se dezvolta pe parcursul analizei personale (acel demers terapeutic pe care psihologulpsihoterapeutul il parcurge ca pacient) si nu cred ca are neaparat legatura cu facultatea de psihologie care presupune doar un parcurs didactic.