Salut prietenilor Cafenelei Gradiva,
I-am promis lui Dorin un reportaj de la conferinta, dar prima relatare o fac inca (miercuri) din Ann Arbor, unde sunt prins din cauza zapezilor. Cum New York-ul e in alerta, mi-au amanat avionul si o sa ajung joi la Conferinta istorica a Asociatiei Americane de Psihanaliza (APA).
Cine sunt eu si de ce ma duc la New York? Numele meu e Bogdan Popa si fac cercetare pe teme din psihanaliza, in special studii de gen si filosofie (sunt intr-un departament de stiinte politice). Am aplicat pentru un program national de fellowship, iar cei de la APA mi-au inlesnit participarea la Conferinta. Sunt asociat cu unul din institutele de psihanaliza locale (Institutul de Psihanaliza din Michigan) si cativa din psihanalistii pe care ii cunosc si predau aici au interventii la conferinta. Jim Hansell, care imi este si mentor, se afla intr-un panel despre stiinta si psihanaliza si intr-unul de psihanaliza aplicata la sport, iar Nancy Kulish isi lanseaza cartea despre complexul Persephonei, care este o incercare de regandire din perspectiva studiilor de gen a dezvoltarii emotionale a fetitei.
In anii ’70 si ’80, psihanaliza a inceput sa isi piarda din influenta in establishment-ul psihologiei americane, in special datorita ascendentei tratamentelor orientate catre pastile si terapii de scurta durata. Psihanaliza a inceput sa fie vazuta ca o ruda mai lenta a unui terapii moderne, indreptate spre rezultate practice masurabile si masurate cantitativ. Ea fost foarte atacata atat din zona stiintelor mai tari, cat si din zona umanistica de feministi, critici literari si filosofi. In acelasi timp, psihanaliza americana a inceput sa se transforme in interior. Heinz Kohut, fondatorul psihologiei sinelui (self-psychology) a fost, cred, primul dizident major al psihanalizei, care a formulat o noua teorie si care nu a fost exclus din APA (sau mai exact, APsaA). Scoala relatiilor de obiect din Anglia a devenit foarte importanta conceptual pentru multi psihanalisti, care au inceput sa practice dupa modele terapeutice recomandate de Klein, Winnicott si altii. Ideile relationale, cred eu, au inceput sa se impuna ca find importante si pluralismul in anii ’90 a devenit dominant in psihanaliza americana.
Pentru ca si-a pierdut statutul hegemonic, psihanaliza a devenit foarte vie si foarte interesanta conceptual. Psihanaliza a fost practic abandonata de departamentele de psihologie sau psihiatrie. Zonele cele mai vii s-au dezvoltat in departamentele mai soft, de critica literara si filosofie. Ea a inceput sa imprumute din teoriile post-structuraliste (Foucault, Lacan), din post-marxism, din critica feminista, din zona teoriei queer, din teoria critica a rasei si din interesul din zona lui social work fata de ideea de clasa si saracie.
Incotro psihanaliza americana in 2011? Prima mea impresie este ca psihanaliza a iesit dintr-o criza puternica de legitimitate si incearca sa isi construiasca o nisa importanta in terapie. Sunt curios si eu sa vad ce dezvoltari noi exista astazi.
Am multe intrebari si sper sa primesc cateva raspunsuri partiale la ele. In primul rand, incotro teoria? Daca inconstientul este o tema psihanalitica fundamentala, cum il intelegem? Il descriem prin reprimare sau complexul lui Oedip? Sau dimpotriva, il descriem prin activitati disociative si o intelegere mai putin fixa a dezvoltarii umane? Ce facem cu ideea de trauma in psihanaliza? Ce facem cu ideea de gen in psihanaliza?
In al doilea rand, incotro practica? Se mentine regula celor 4-5 sedinte pe saptamana, sau se gasesc modalitati alternative si mai scurte de analiza (2-3 sedinte)? Exista scopuri imediate ale terapiei analitice, sau ele se contureaza in timp in proces? Ce facem cu terapia prin telefon sau cea de Skype?
In al treilea rand, cum este institutionalizata psihanaliza? Ce se intampla cu institutele locale? Ce raspunsuri are psihanaliza astazi la lumea moderna? Cum poate fi mostenirea lui Freud facuta interesanta pentru o generatie a IPad-urilor?
Cititi despre Psihanaliza, Sigmund Freud, freudismul si psihanalistii
Cam astea sunt intrebarile mele. Daca cititorii Gradivei au intrebari, as fi bucuros sa incerc sa le urmaresc.
Pe curand, cu poze si detalii din New York.
Bogdan Popaeste pasionat de psihanaliză, nu îi plac republicanii americani, iar pe Gradiva încearcă să îşi dea seama de ce. |
DE ACELAŞI AUTOR
Toate articolele acestui autor
Subscrieţi la Cafe Gradiva
Primiţi în flux sau email evenimentele, ideile şi interpretările cu sens.
Draga Bogdan, sunt sigura ca vei invinge viscolul; cenusa si orhidee… Iti multumim mult (inclusiv pentru acest prim istoric care ne introduce in atmosfera) si asteptam cu sufletul la gura sa participam si noi indirect! Te invidiem ca pe un obiect bun! 🙂