„Awaken the genius within”, este tematica unei reclame turceşti la o firmă de lapte. Bea lapte şi citeşte Freud…
Advertising Agency: Publicis Bold, İstanbul, Turkey
Creative Director: Sami Basut
Art Director: Gürkan Bayındır
Copywriter: Caner Gözübüyükoğulları
Photographer: Bahadır Tanrıöver
Retouch: Gökhan Altuniğne, Faruk Yurdakul
Sursă: Ads of the World
Vedeti si Explicand-l pe Nietzsche unor copii de 5 ani
Subscrieţi la Cafe Gradiva
Primiţi în flux sau email evenimentele, ideile şi interpretările cu sens.
Pai cum asociem laptele cu Freud si Nietzsche? Probabil, ca sunt atat de greu de digerat, ai nevoie de lapte? Sau poate ca singurul care poate sa mai taie din intensitatea lecturii e laptele? Adica, inainte de culcare, ca sa nu am cosmaruri de genialitate, beau lapte? Sau, dimpotriva, laptele e generator de genialitate, ca vorba aia, ma leaga direct cu mama?
E interesant cum se vinde laptele. Ai imaginea asta cu doi copii foarte continuti, cuminti, care nu fac nici un fel de mizerie, sunt foarte spalati, si care stau ingrijiti in locul lor. Si parca ies dintr-un portet victorian despre ce inseamna sa fii "proper". E asta o fantasma a controlului social?
Imi place figura pustiului. Imi place sa il imaginez ca a ajuns la un pasaj despre ubermensch, unde tocmai descifreaza cum "the beast of prey" e dincolo de bine is de rau. E figura lui un comentariu sugestiv?
Cred ca ambivalenta pe care ai remarcat-o e chiar skepsisul reclamei.Pe de o parte, laptele ca asigurare impotriva a doi bad guys ai filosofiei de acum un veac: dati-le lapte copiilor, ii vor citi fara riscuri. Pe de alta parte, copiii chiar citesc Freud si Nietzsche!
Cred ca figura pustiului exprima jumatatea distantei dintre interes si detasare. Figura fetitei e prea constiincioasa, prea cuminte, ceea ce pe undeva ar putea insemna, periculos: si prea interesata de ce citeste. Figura pustiului dezminte: e doar o lectura de deconectare, inainte de culcare, nimic serios. "Dincolo de bine si de rau? A, da? Mda…". Pentru a nu se contrazice flagrant unul pe altul si a nu strica astfel tabloul idilic, el citeste altceva; dar cele doua lecturi sunt in fond echivalente, ni se sugereaza. Pustiul corecteaza impresia ca lectura lui Freud / Nietzsche ar putea avea totusi un efect serios, destabilizator.
Dar cred ca mai e ceva, in sensul explicit al reclamei. Copiii dv. sunt nu doar cuminti, dar si realmente emancipati – ceea ce e o exigenta de azi, nu din epoca victoriana; e supraadaugata. (Nu acesta e idealul comun azi, cam contradictoriu: sa fie si cuminte, si cu stiinta vietii, poznas, putin nebunatic?). Copiii dv. chiar citesc azi Freud si Nietzsche, adica au dezlegare la pulsiuni, odata cu laptele mamei (regresie inclusa). Ne asigura firma M Milk. Acesta e rolul firmei: asigurator. Daca te uiti cu atentie la poze, imaginea victoriana (si / sau cincizecista, dinainte de emanciparea sexuala) – respectiv decorul, terfeloagele de secol XIX din care citesc, felul cum sunt imbracati – e contrazisa in cazul amandurora de un mic detaliu: poarta blugi. Icon al emanciparii. Ca si cum ni s-ar spune ca totul e doar o conventie, ca totul se intampla de fapt azi (desigur, e necesar si din punctul de vedere al contractorului reclamei, care-si vinde laptele azi). Astazi, Freud si Nietzsche sunt cartile copilariei, precum cele de basme. Povesti de adormit copiii? Da, dar si contrariul: autorii sunt deja asimilati.
Si mai exista, peste toate, si intentia parodica sau autoironica, care e explicita. Nici unui copil, nici chiar azi, nu i se pun in maini astfel de carti. Doar daca bea laptele M Milk, care-l face un fel de supraom (nietzscheean?). Firma vrea sa castige prin umor.
Desi reclamele sunt totusi prea intelectuale. Nu le vad ca outdoor. Par facute pentru concursurile de ads, probabil pro bono. Ironia e atunci dubla si s-ar putea sa insemne contrariul a tot ce-am interpretat pana aici: intre connaisseuri, stim toti ca asa ceva nu-i posibil, cu tot laptele din lume, si ca Freud si Nietzsche raman subversivi. Asta-i efectul comic, al unei idei bine gasite si al unei reclame bine facute, care surclaseaza intentia firmei (dar care se bucura sa fie reprezentata astfel, cu inteligenta si ironie, la concursurile de profesionisti). S-ar putea ca outdoor-ul firmei respective sa fie o banala vaca cu emblema firmei, care sa nu fi citit nici Freud, nici Nietzsche.
Uite, am gasit si vaca http://www.franchise108.com/index.php?action=detail_franchise&info=detail_franchise&mode=select&id=01290&start=0&file_name=index.php
Eu ma intreb de ce fetita citeste Freud si baiatul Nietzsche. Musulmanii astia! 🙂
Comentariile de mai sus sunt un foarte bun argument pentru a demonstra ca psihologii au foarte des tendinta de a despica cat se poate de pagubos si nerelevant firul in 100. Reclama zice ceva gen "dati-le copiilor lapte si ei vor deveni mai destepti. Cat de destepti? Pai atat de destepti incat sa ia din bibliotea cartile alea de un kil jmate pe care nu le-a atins nimeni din familia noastra de doua generatii (le-a cumparat bunicul la betie ca sa impresioneze cu ele musafirii) si chiar sa le citeasca si nu oricum ci cu mare interes".
Un mesaj idiot pentru un consumator idiot.