Mă gândeam acum câţiva ani la o… utopie – şi anume ca, aşa cum există (sau ar trebui să existe, şi la noi!) consilieri psihologici în întreprinderi, instituţii, fabrici ori şcoli, tot astfel să aflăm, în aceste locuri, şi o branşă a consilierilor filosofici, care să peripatetizeze printre strunguri şi bancurile de lucru, sub privirile – etern chiorâşe – ale muncitorilor (Noi muncim, nu gândim, nu-i aşa?), dar ajutând totodată, prin sfaturi, imbolduri şi exemple filosofice la creşterea productivităţii muncii.
Ei bine, iată că aşa ceva chiar există! Ceea ce mi se părea a fi o idee extravagantă şi de luat nu fără o linguriţă de umor, este, în fapt, o realitate. Înghite Platon, nu Prozac, se intitulează volumul masiv al lui Lou Marinoff tradus anul trecut la Editura Trei (fiind una dintre cărţile care au inaugurat colecţia “Acum pentru viitor” a editurii). Aflăm de la autor că în lume există astăzi consilieri filosofici, a căror activitate cu scop terapeutic este practica filosofică. Un domeniu destul de nou al filosofiei, dar în plină dezvoltare, un domeniu ale cărui origini pot fi aflate în anii ’80 în Europa, odată cu activitatea lui Gerd Achenbach, răspândindu-se în anii ’90 şi pe continentul nord-american.
Cine credea că filosofia este un domeniu ermetic, al sferelor înalte, mult prea înalte pentru marea majoritate a oamenilor? Că este o discuţie plictisitoare despre nimic concret? Că nu foloseşte la ceva anume şi e o pierdere de vreme? Nu e inaccesibilă, nu e plictisitoare şi, iată, foloseşte, aşa cum ne încredinţează Lou Marinoff (cartea sa fiind dedicată, de altfel, “Celor care au ştiut că filosofia este bună la ceva, dar n-au putut niciodată spune cu exactitate la ce anume”). Foloseşte – sub forma consilierii filosofice, definită de consilierul canadian Peter March ca “terapie pentru cei sănătoşi la minte”. În opinia consilierilor filosofici, multe discipline psihologice şi psihiatrice au mers către patologizarea (medicalizarea) clienţilor, tinzând să le descopere acestora diferite disfuncţii ori sindromuri. În cealaltă extremă se află “perspective simpliste” precum cea New Age, care consideră că totul este exact cum ar trebui să fie. Între aceste două extreme, consilierea filosofică ar fi cea care încearcă să pună accentele corecte – cu alte cuvinte, nu există o sănătate şi un firesc de nezdruncinat ale oamenilor şi societăţii, în orice moment, ci este firesc să ai probleme; pe de altă parte, spune practica filosofică, nu orice tulburare emoţională este o boală.
Aşa cum ne promite Lou Marinoff, autorul îndemnului Înghite Platon, nu Prozac, cartea sa omonimă arată
la modul specific cum poate fi aplicată filosofia atunci când vă confruntaţi cu dileme morale, conflicte etice implicând profesia, dificultăţi în a vă reconcilia experienţa cu credinţele, conflictul dintre raţiune şi emoţie, crizele sensului, scopului ori valorii, căutarea identităţii personale, căutarea de strategii ale acţiunii ca părinte, anxietatea legată de schimbarea de carieră, neputinţa de a ne atinge obiectivele, schimbările din perioada de criză a maturităţii, probleme legate de relaţiile cu alte persoane, moartea cuiva iubit sau propria mortalitate.
Autorul se referă, în cuprinsul acestei cărţi, la
cele mai comune situaţii de viaţă, care aduc oamenii faţă în faţă cu propriile filosofii. Indiferente de ce vă preocupă în particular, veţi putea aplica tehnicile şi sensurile profunde subiacente.
Aşa cum precizează, util şi oportun, autorul cărţii, tehnica filosofiei practice, a consilierii filosofice nu constă pur şi în a-i oferi clientului o listă de aforisme la care să reflecteze şi despre care să discute mai apoi. Ci este vorba, în volumul de faţă, chiar despre
un ghid practic de abordare a celor mai des întâlnite probleme de viaţă.
Este vorba, prin urmare, despre “managementul filosofic” al problemelor cotidiene (legate de relaţiile interpersonale, familie, serviciu, criza vârstei de mijloc, chestiunile morale sau etice, descoperirea sensului şi a scopului, interpretarea eşecurilor). Referirile, analogiile, ilustrările cu texte, idei şi situaţii ale unor filosofi celebri, de la Socrate la Kant, de la Platon la Hume, Kierkegard şi la filosofii contemporani sunt, bineînţeles, incluse – şi constituie, de fapt, armătura metodei filosofiei practice. La finalul volumului este anexat chiar şi un catalog al organizaţiilor de practică filosofică (ei, da, există!), ca şi un catalog al filosofilor practicieni (există şi ei!) – şi, de asemenea, o listă de lecturi recomandate.
Despre ce este, mai pe larg, şi cum decurge această consiliere filosofică, despre cum acţionează şi care-i sunt scopurile, despre posibilele conexiuni cu literatura motivaţională – cititorul îşi poate face o idee clară parcurgând cartea Înghite Platon, nu Prozac de Lou Marinoff, o traducere interesantă şi la prima vedere excentrică a Editurii Trei.
Subscrieţi la Cafe Gradiva
Primiţi în flux sau email evenimentele, ideile şi interpretările cu sens.
Interesant. Cine a tradus cartea (ma gandeam la Gigi Stefanov)? Se face gandire critica emotionala, sau doar gandire critica pe argumente?
Dar filozofia practica exista de cand lumea si se numea morala. Continutul ei e intr-adevar practic si aproape intotdeauna edificator in tot ce tine de problematica existentiala. De aceea, daca citesti psihologie sau psihanaliza DUPA ce ai parcurs tratate de morala, vei avea senzatia unei serioase caderi de nivel. De aici dispretul manifest al filozofului pentru analist etc.: orizontul se ingusteaza brusc si dezamagitor.
Ce e curios e ca toata chestia asta s-a organizat: asociatii de consultanta, cabinete, tarife… Sa vedem ce va da.
M
E un mix. Nu-mi inchipui orientarea asta nascandu-se la inceputul secolului trecut, e clar influentata de psihoterapie. Doar ca se argumenteaza filosofic, cu un touch emotional… "consolarile filosofiei"… Subtitlul este "Aplicarea înţelepciunii eterne la problemele de zi cu zi". V. o descriere si in link. Traducator e Florin Lobont. (De ce te gandeai la Stefanov?)
Filosofii au avut de-a lungul timpului aplicatii practice, recomandari despre cum trebuie traita viata. Acum suna foarte mercantil povestea asta cu inghite Platon nu Prozac, parca ar fi fost facuta doar pt bani si mimetic dupa modelul psihoterapiilor usurele.
Cred ca dispretul manifest al filosofului pt analist vine din aroganta, nu din superioritatea abordarii. Peste tot gasim discursuri slabe sau oameni mai prosti, asta nu inseamna ca ne umflam automat in pene cu dispret.
Cand imi faceam doctoratul la filosofie, auzisem ca GS era foarte interesat de consiliere filosofica. Cred ca se gandea la un cabinet sau ceva de genul asta. De asta am crezut ca poate a facut traducerea din engleza.
exista acum tot felul de filosofii practice – unele seamana cu mult-cumparata dezvoltare personala in 10 pasi, doar ca sint mai elitiste (deh, filosofia trebuie sa fie asa..)
apropo, stiti despre cartea "dieta unui filosof?" v-o recomand 🙂
dar, una peste alta, e interesant procesul.. e de urmarit, de exemplu, filosofia gastronomiei
Va referiti cumva la cartile lui Michel Onfray?
da!
Multumesc pentru recomandare! Am mai citit cate ceva de MO, in general cartile sale traduse.