Dezvoltarea รฎnลฃelegerii enactment-urilor ca manifestฤri interpersonale ale modalitaลฃilor รฎn care relaลฃia se disociazฤ รฎsi gฤseลte din ce รฎn ce mai mult suport รฎn studiile ataลamentului ลi cercetarea neuroลtiinลฃelor. รnลฃelegรขnd enactment-urile ca pe un aspect al proceselor intersubiective ลi ca pe mesaje ale experienลฃelor primitive ale pacientului รฎnscrise neuronal, articolul lui Efrat Ginot analizeazฤ ce anume transmit enactment-urile ลi exploreazฤ bazele lor interpersonale ลi neuronale. Inconลtient declanลate ลi comunicate รฎn cadrul interacลฃiunii intersubiective, enactment-urile dezvฤluie pattern-urile relaลฃionale ลi emoลฃionale implicite, รฎnscrise neuronal ale participanลฃilor, care inevitabil prind viaลฃฤ รฎn cadrul diadei analitice. Se sugereazฤ cฤ eventuala autoconลtientizare a analistului cu privire la participarea proprie, urmata de autodezvฤluire, produce o รฎntรขlnire conลtientฤ, articulatฤ verbal, cu modalitฤลฃile relaลฃionale inconลtiente ale pacientului, creand oportunitฤลฃi pentru integrarea emoลฃionalฤ ลi neuronala. Enactment-urile sunt รฎnลฃelese tot mai mult ca manifestฤri puternice ale proceselor intersubiective ลi ca expresii inevitabile ale complexelor, deลi รฎn mare mฤsurฤ inconลtiente, stari ale self-ului ลi ale pattern-urilor relationale.
Un accent tot mai mare a fost pus pe puterea de transformare a interacลฃiunilor afective inconstiente care dau viaลฃฤ ลi รฎn consecinลฃฤ modifica memoria implicita ลi modalitatile de ataลament. Ca manifestฤri intense ale schemelor transfer-contratransfer, enactment-urile par a genera procesele interpersonale ca si pe cele interne eventual capabile de a produce integrarea si cresterea. Recent, รฎnลฃelegerea noastrฤ cu privire la natura ลi rolul enactment-urilor a fost รฎmbunฤtฤลฃitฤ de studiile atasamentului si de cele ale neurostiintelor, subliniindu-se omniprezenta comunicarii inconลtiente รฎn viaลฃa timpurie ลi centralitatea funcลฃionarii implicite a creierului. Exprimate ลi dezvฤluite prin enactment-uri, reprezentฤrile timpurii ลi pattern-urile relaลฃionale cu toate afectele lor, adaptฤrile defensive ลi manifestฤrile comportamentale sunt implicite, inscrise neuronal. Stabilind faza / stadiul pentru accesul direct ลi non-verbal la lumea reprezentaลฃionala a pacientului, enactment-urile ne duc dincolo de transfer ลi interpretฤri ลi ne furnizeaza o nouฤ apreciere a ceea ce รฎnseamnฤ cunoaลterea celuilalt. Construite de memoria si starile self-ului reciproc reactivate si disociate, enactment-urile conลฃin รฎn ele scheme relationale implicite ale ambilor, pacient si analist ลi ca atare servesc ca o poarta de acces la pattern-urile relationale ale pacientului. รn acest articol, autorul explica ce anume transmit enactment-urile, prin ce mecanisme posibile si cum anume autodezvฤluirea analistului cu privire la propria sa experienta รฎn diada contribuie la autoconstientizarea si cresterea pacientului. La baza discuลฃiei stau date recente ลi incitante ale cercetarilor de ataลament ลi neuroลtiinลฃelor, douฤ domenii care subliniaza importanลฃa integrฤrii neuronale ลi emoลฃionale ลi descopera legaturi importante intre creier si minte, รฎntre experienลฃe timpurii ลi pattern-urile permanente de atasament, relevand cum anume pattern-urile relationale inscrise neuronal prind viaลฃฤ รฎntr-un enactment.
Cititi despre Psihanaliza, Sigmund Freud, freudismul si psihanalistii
Adesea descrise ca impasuri relationale, enactment-urile creeaza un spatiu intersubiectiv รฎn care atรขt pacientul cat ลi analistul se gฤsesc รฎntr-o รฎncurcฤturฤ emoลฃionala รฎn curs de desfฤลurare care diminueazฤ temporar probabilitatea de reflecลฃie. Ceea ce a fost un efort conลtient de colaborare pare รฎn pericol de a se prฤbuลi sub greutatea dificultatilor ลi sentimentelor si a comportamentelor aparent inexplicabile รฎn ambii, pacient ลi analist. In forma cea mai extrema, enactment-urile ameninลฃฤ sฤ opreascฤ procesul analitic รฎn totalitate sau sa-l scape de sub control.
Fie brusc, fie premeditat, devreme sau mai tรขrziu รฎn analiza, de lungฤ sau de scurtฤ duratฤ, enactment-urile sunt aproape รฎntotdeauna o surprizฤ. Chiar dacฤ rezultฤ din sentimente transferentiale primare ale pacientului ลi percepลฃii distorsionate ce isi gฤsesc ecouri emotionale constiente si inconstiente รฎn analist sau dintr-o atmosferฤ moarta, de a fi blocat ลi nemiscat, enactment-urile indicฤ faptul cฤ ceva este รฎn afara sincronizarii. Acest „ceva” ลi implicaลฃiile sale remarcabile pentru practica clinicฤ sunt centrul discuลฃiilor urmฤtoare.
Pentru a explora enactment-urile รฎn contextul atรขt al studiilor ataลamentului, cat ลi al celor din neuroลtiinลฃe, urmatoarea vinieta, care a avut loc aproximativ dupa doi ani in analiza, scoate รฎn evidenลฃฤ modul รฎn care procesele inconstiente intersubiective intruchipeaza ลi dezvฤluie pattern-urile relaลฃionale timpurii ลi introduce, de asemenea, rolul important de autodezvฤluire a analistului.
O femeie de vรขrstฤ medie, Tina, cฤsฤtorita, cu doi copii, a urmat alta analiza รฎnainte sa lucreze Efrat Ginot cu ea ลi, din spusele ei, a รฎnvฤลฃat foarte mult despre ea ลi relaลฃia ei cu pฤrinลฃii ei, ambii supravieลฃuitori ai Holocaustului, in prezent decedati. Explicandu-si dorinลฃa de a รฎncepe analiza din nou, Tina a spus cฤ a avut cunoลtinลฃฤ de unele comportamente recurente pe care dorea sฤ le schimbe. Nu-i plฤcea cat de opozanta a fost ลi cรขt de uลor devenea contradictorie รฎn multe situaลฃii. Ea a suspectat cฤ opoziลฃia ei automata la opiniile altora i-a afectat รฎntr-adevฤr capacitatea de a realiza mai multe ลi de a lega mai usor relaลฃii. De asemenea, a vrut sฤ รฎnลฃeleagฤ dificultฤลฃile ei cu „nevoia de alลฃii”, o problema pe tot parcursul vieลฃii, atribuita de ea nevoii de a avea grijฤ de mama ei devastata emoลฃional ลi de a o „vindeca” de sentimentele de durere ลi tristeลฃe.
Tina a relatat toate acestea cu o atitudine serioasa si optimista, presarata cu cinism ลi umor autopeiorativ. Ea a spus ca poate ceea ce a fost รฎn spatele opoziลฃiei ei este ceva atat de intunecat si infricosator, incat nu-i putem face fata. Acest lucru nu a fost spus cu un ton amenintator sau cu ostilitate. Nu este resimtit chiar ca o provocare, ci mai degrabฤ ca pe ceva neutru, un simplu fapt. รn orice caz, a spus ea,
Nu vฤ faceลฃi griji, voi fi un pacient bun.
Ascultand-o pe ea, analistul spune ca a fost surprins sฤ descopere ca simte atรขt optimism, cat ลi groazฤ, reactionand la ceea ce a spus, dar, mai mult de atat, la unele sentimente nerostite si neidentificate. El mai spune ca a simลฃit รฎngrijorare pentru viitoare confruntari ลi รฎn acelaลi timp a fost conลtient de dorinลฃa de a-i oferi posibilitatea unei รฎntรขlniri securizante.
Tina a รฎnceput, รฎntr-adevฤr, ca un „bun” pacient. A vorbit cu usurinta despre un tratament din trecut, educaลฃia ei hiperprotectiva si relatia problematica cu sotul ei.
Nu era vreo problema cฤ cuvintele ei nu ar fi rezonat sau ca ar fi fost golite de afect. Ea ลi-a exprimat sentimentele de anxietate ลi tristeลฃe, mai ales atunci cรขnd si-a amintit de felul mizerabil ลi dureros in care i s-a pฤrut รฎntotdeauna mama ei. Ceea ce pฤrea static era modul asigurator / convingator al Tinei de a-si prezenta sentimentele ลi gรขndurile. Era ca ลi cum ea nu a fost curioasa deloc cu privire la orice noi posibilitฤลฃi sau de a descoperi ceva nou despre ea.
Cu timpul, Tina s-a fixat รฎntr-un mod de relatare provocator ลi de persiflare intercalat cu o complianta care solicita recunoaลterea pentru asta. Cรขnd se justifica, nu era รฎn mod deschis ostilฤ sau dispreลฃuitoare, ci mai degrabฤ jucฤuลฤ, cu nevoia de a fi deลteapta, de a avea dreptate ลi de a avea ultimul cuvรขnt. Alteori, pฤrea multumita, era de acord cu analistul ลi il complimenta pentru intervenลฃii. Complimentele si complianta Tinei il faceau sa se simta inconfortabil si anxios. El ne marturiseste ca a fost vag conลtient de teama de represalii, devalorizare ลi de un atac ce urma sa aiba loc. รn acelaลi timp, spune ca a avut sentimentul ciudat cฤ cuvintele mฤgulitoare ale Tinei nu erau cu adevฤrat รฎndreptate catre el, pareau mai mult, in general o periere bine practicata, o รฎncercare de a-l ลฃine la distanลฃฤ. Analistului i-a devenit clar cฤ, fie ลi atunci cรขnd ea era de acord cu el, nu era รฎntr-adevฤr de acord. Cรขnd se simลฃea frustrat ลi iritat, se รฎntreba in gand dacฤ el a contribuit oarecum inconลtient la stagnarea sedintelor.
Cรขnd a discutat cu Tina despre ceea ce gandea el, ea a fost repede de acord. A spus cฤ a revenit la „vechiul obicei de a fi in control” cu privire la ea ลi la situaลฃie, un control care o protejeaza de a deveni vulnerabila ลi neputincioasa. A recunoscut modul รฎn care a fost pฤzitฤ de a lasa pe cineva s-o ajute. Observand comportamentul ei ca fiind prezent si la mama ei deprimata, Tina a simลฃit cฤ a fost foarte puลฃin loc รฎn orice relaลฃie ca ea sฤ fie deschis neputincioasa. Sa fie autosuficienta a fost cel mai confortabil ลi natural pentru ea. Rolul ei de รฎngrijitor, ca un copil cu ambii pฤrinลฃi anxiosi si tristi, s-a mutat din nou รฎn prim-plan. Cumva, aceste discuลฃii erau ca si cum ar trimite rapid catre teritorii cunoscute mai degrabฤ decรขt sa deschida intrebari unor amintiri si experiente emotionale suplimentare; acestea pareau inchise, spune analistul.
Folosind abilitฤลฃile ei de a analiza, de a explica, de a glumi ลi de a contracara, Tina a exercitat un control neclintit asupra rฤspunsurilor sale emoลฃionale ลi peste atmosfera emoลฃionalฤ a interacลฃiunii analitice. Variatele intervenลฃii ale analistului au fost auzite, examinate, iar apoi respinse subtil. Se pฤrea cฤ Tina pur ลi simplu nu ar putea lua mai mult de la analist. Deลi a รฎnลฃeles ลi a putut chiar empatiza cu nevoia Tinei de a fi autosuficienta, un subiect care a fost frecvent discutat รฎn legฤturฤ cu istoria ei cu pฤrinลฃii ei, el totusi se simลฃea inutil, minimalizat ลi neimportant:
Tina ar putea face o analizฤ foarte bine fฤrฤ mine.
Ea deja ลtia totul ลi ceea ce avea nevoie era o validare continua a insight-urilor ลi concluziilor ei.
Cu un sentiment crescรขnd de neliniลte si anxietate pe care ni-l marturiseste, analistul a realizat ca Tina vorbea mai mult despre nevoia ei de a avea grijฤ de mama ei รฎn acel mod familiar vechi. Ceea ce nu era deocamdata conลtient era creลterea rebeliunii sale interioare. Prin urmare, interacลฃiunile din sedinta reflectฤ โ spune autorul โ extrem de mult comunicarea reciproca in mare masura inconstienta care nu ar fi putut fi รฎncฤ reflectata ลi รฎnลฃeleasa โ รฎn esenลฃฤ, o reลฃea de pattern-uri relationale implicite care provin de la amรขndoi.
Nu ลtiu cum, am devenit mai activ ลi vorbaret decรขt oricรขnd รฎnainte, รฎncercand รฎn mod repetat sฤ directionez interacลฃiunea noastrฤ, รฎncercรขnd รฎn esenลฃฤ sฤ lupt, tinand o parte din control departe de Tina. Peste cateva sedinte, am provocat necruลฃฤtor sentimentele exprimate de Tina ลi explicaลฃiile, considerรขndu-le prea intelectuale, repetate ลi รฎn serviciul defenselor ei. Intervenลฃiile mele nu au fost incorect de dinamice; unele interpretฤri ลi observaลฃii fusesera discutate inainte. Mai degrabฤ contextul emoลฃional al acestor intervenลฃii, lipsa mea de empatie, sentimentele mele de sufocare ลi comportamentul meu extrem de activ ลi de controlator, toate ar fi trebuit sa ma avertizeze de faptul cฤ am fost profund implicat รฎntr-un enactment. La acel moment, cumva, deลi cu senzaลฃia de disconfort ลi anxietate, cu sentimentul de sufocare ลi prestaลฃie inutilฤ, nu am fost conลtient de acลฃiunile mele.
Dupฤ aceste sedinte, Tina ar fi putut pleca din cabinet supฤratฤ, sfidฤtoare ลi vizibil afectata. Dar cรขnd si-a descris sentimentele ลi reacลฃiile รฎn timpul sedintei urmฤtoare, ceea ce am auzit, cumva, nu a fost vulnerabilitatea Tinei, ci mai mult decat atat, o lipsa de reflectie, consumand nevoia de a se lupta cu mine ลi contracarand รฎncercฤrile mele de a o ajuta.
De-a lungul urmatoarelor catorva saptamani, sentimentele de sufocare ale analistului au devenit din ce in ce mai clare, simtindu-le chiar รฎn trup (uneori se simลฃea paralizat ลi apatic).
รn timpul unei sedinte deosebit de dificile, atunci cรขnd comportamentul meu pฤrea sฤ comunice Tinei cฤ ea mereu n-a fost unde am vrut eu sฤ fie, Tina izbucni รฎn lacrimi, chipul si trupul sau afiลand o mare agitaลฃie. Pe fondul suspinelor, ea a descris cat de bruscata s-a simลฃit, cat de anxioasa si de singura. A spus cฤ chiar vroia sฤ-mi multumeasca, dar nu ลtia cum, ลi acum se simte profund dezamagita de noi amandoi. La fel ca si cu fostul ei analist, se simลฃea fฤrฤ speranลฃฤ, pierduta si neinteleasa. Am vrut ceva de la ea ลi ea nu ลtie ce anume. Tot ceea ce a simลฃit a fost ca este bruscata ลi constrรขnsa. Reacลฃiile mele iniลฃiale au fost un amestec de vinovฤลฃie, รฎnfrรขngere ลi un sentiment de eลec. Nu numai ca nu am putut ajunge la Tina, dar am รฎnลฃeles-o complet gresit. รn acelaลi timp am devenit, de asemenea, conลtient de un sentiment tot mai mare de tristeลฃe, o tristeลฃe nu doar ca ecou al starii emoลฃionale a Tinei, ci, de asemenea, pฤrea sฤ fie generata de un nenumit si adanc regret ลi de disperare. Sentimentele mult mai familiare de a fi controlat ลi sufocat nu-mi mai pฤreau urgente sau periculoase. Devenind dureros de conลtient de participarea mea intensa si de sentimentul de nesiguranta, am recunoscut fata de Tina cฤ รฎntr-adevฤr am fost orb la modul รฎn care m-am comportat รฎn cadrul ultimelor catorva sedinte si la modul รฎn care o fฤceam sฤ se simtฤ. Am descris, de asemenea, tristeลฃea copleลitoare pe care tocmai am simtit-o, รฎntrebรขndu-ma cu voce tare cum am ajuns sฤ ma simt atรขt de intens trist. Tina mi-a reprosat:
De ce este atรขt de important pentru tine sa controlezi ceea ce am nevoie sฤ spun, sฤ-ti bifezi agenda?
a intrebat ea, cu lacrimi ลi uimire. Fiind inca in defensivฤ, am rฤspuns cฤ nu am fost destul de sigur ce s-a-ntamplat in timpul ultimelor cรขtorva sedinte ลi cu ceva timp รฎnainte, dar am fost sigur cฤ atat de dificile au fost experienลฃele dintre noi, incat avem nevoie sa รฎnลฃelegem ce au รฎnsemnat. Mi-am cerut scuze pentru comportamentul meu din nou, pentru ca am fost brutal si vatamator, dar, de asemenea, am spus cฤ ceea ce s-a รฎntรขmplat, ratarile noastre emotionale reciproce au fost construite de o perioada de timp. Pฤreau a fi parte din ceva mai mare decรขt noi, ceva care ar putea sฤ ne รฎnveลฃe foarte multe despre lumea ei interna ลi a mea. Incheindu-se sedinta, n-am mai avut nici o ลansฤ de a descrie sentimentul cel mai deranjant pentru mine, sentimentul de sufocare ucigatoare.
Tina a parasit acea sedinta รฎncฤ in stare de agitaลฃie. La urmฤtoarea sedinta, ea a povestit urmฤtorul vis: Suntem amรขndoi รฎn cabinetul meu ลi ea ma intreaba,
De ce suntem aici?
Nu exista ferestre รฎn acest cabinet. Simte o panicฤ รฎn creลtere ลi cu groazฤ รฎลi dฤ seama cฤ eu nu o pot ajuta, nimeni nu poate. Se simte pe punctul de a se sufoca ลi se forลฃeaza sฤ se trezeascฤ.
รn timp ce discutam visul (constatรขnd cฤ, รฎn realitate, cabinetul are o fereastrฤ mare, foarte luminoasa), pentru prima datฤ Tina si-a trait ลi exprimat gรขndurile ลi sentimentele รฎn moduri directe ลi imediate. A fost รฎn mod clar ลi deschis furioasa, trista, ลi speriata. Dintr-o datฤ, a devenit pe deplin conลtienta de o senzaลฃie intolerabilฤ de a fi รฎnchisa, trantita ลi sufocata. Inima a-nceput sa-i bata tare ลi a simtit panicฤ. A simtit ca si cum pieptul ลi capul ei urmau sฤ explodeze. รn timp ce-i dezvฤluiam Tinei propriul meu sentiment de a fi controlat ลi sufocat de ea ลi cum acest sentiment a trezit un ecou in ale ei proprii, stresul Tinei s-a intensificat. Dar de data asta ea nu a mai fugit de sentimentele si de experientele ei รฎnfricoลฤtoare. Dimpotrivฤ, a vrut cu disperare sฤ รฎnลฃeleagฤ interacลฃiunile noastre zbuciumate. Aลa cum am vorbit, a devenit clar pentru amandoi cฤ ceva foarte important a fost รฎncorporat รฎn comunicฤrile noastre aparent nepotrivite. Nu doar nevoia ei de a avea grijฤ de mama ei a colorat interacลฃiunile Tinei, nici doar comportamentul ei opozant ลi evaziv. Pe deplin disociata a fost teama ei enorma de a fi invadata ลi controlata emotional. Durerea, enactment-urile prelungite expuse in esenta, pattern-urile relaลฃionale inconstiente ลi memoria afectiva care caracterizeazฤ aproape toate interacลฃiunile Tinei cu alลฃii – o teama intensa de a fi violata emoลฃional ลi forลฃata sฤ se adapteze la celalalt ลi alte nenumฤrate defense automate toate erau destinate pentru a-i pฤstra sentimentul de autonomie. Nu ลtiu cum, am ajuns sฤ รฎntruchipez ambele: mama invaziva emotional si propriile stari de sine disociate ale Tinei.
Autorul ne explica in continuare ca pacienta a adus รฎn prim plan un pattern relational caracterizat printr-o dorinta intensa de a fi o fiicฤ bunฤ, pentru a uลura ลi ลterge trecutul de nesuportat al mamei ลi, รฎn acelaลi timp, cฤ a fost coplesitฤ de disperare in รฎncercarea de a se elibera de mama ei. Nu doar mesajele verbale ale mamei sale au fฤcut-o pe Tina sa se simta depasita si sufocata, ci chiar si ceea ce Tina a simtit a fi un sentiment atotcuprinzฤtor de tristeลฃe ลi disperare, care a fost constant ลi nonverbal transmis ei. Memoria disociata ลi experienลฃe traumatice nemenลฃionate au permis multor mesaje inconลtiente sa treaca de la mama la fiica ei: modelele de bazฤ ale interacลฃiunii ei cu sine ลi cu lumea. Simtindu-se din ce รฎn ce mai sufocata, Tina, de asemenea, a avut nevoie sa existe prin sensul propriu al unei subiectivitฤลฃii independente, prin sfidare ลi combativitate, pe care le-a utilizat รฎn existenta ei.
Schimbรขnd mesaje la nivel inconลtient, amรขndoi am reacลฃionat simultan la acestea ลi am declanลat memoria afectivฤ implicitฤ, fantasme ลi apฤrฤri. รn schimbul nostru simbolic, am fost cel chemat sฤ punฤ รฎn act ceea ce a fost cel mai รฎnfricoลฤtor, aproape anihilant, devenind prin comportamentul meu mama asupritoare emoลฃional. ลi, ca ลi Tina confruntata cu controlul ei emoลฃional, am experimentat, de asemenea, o presiune crescรขndฤ de a rezista sentimentului de sufocare, de a-mi retrage ลi pฤstra subiectivitatea mea. รntr-un fel, am รฎntruchipat stฤrile de sine disociat ale Tinei, profunzimea ferocitฤลฃii lor emoลฃionale profunde ลi sensul, nefiind pe deplin recunoscute pรขnฤ ce enactmentul nu a avut loc.
Controlul defensiv pe care Tina l-a exercitat asupra ลedinลฃelor a fost observat ลi discutat de multe ori, dar, doar cunoscรขndu-l ลi analizรขndu-l, nu a creat spaลฃiul interpersonal รฎn care sฤ se experimenteze ลi sฤ se รฎnลฃeleagฤ autentic sensul sฤu multiplu. Dimpotrivฤ, vorbind pฤrea doar sฤ perpetueze ลi sฤ consolideze oscilaลฃia รฎntre conformitate ลi sfidare. Introiectarea de cฤtre mine a proiecลฃiilor Tinei de groaza de a fi invadatฤ de o stare emoลฃionalฤ opresivฤ care nu-i aparลฃine ei ลi participarea mea รฎntr-un enactment care transmite teama amรขndurora de sufocare ลi apฤrฤrile รฎmpotriva ei, ne-a permis sฤ devenim conลtienลฃi de stฤrile disociate ale sinelui care de multe ori se repetฤ. Sensul nearticulat era cฤ supunerea pasivฤ a fost o condiลฃie obligatorie pentru a menลฃine orice relaลฃie ลi lupta simultanฤ pentru a-ลi conserva simลฃul de autonomie pe care se bazau multe dintre relaลฃiile strรขnse ale Tinei, inclusiv cea cu sotul ei.
Insight-ul asupra tendinลฃei ei de a se opune ลi de a contrazice nu a fost suficient pentru integrare si crestere. Mai degrabฤ, un amestec al pattern-urilor implicite emotionale ลi relaลฃionale de atasament inscrise timpuriu a generat ceea ce a simtit, dar nu este รฎncฤ o parte dintr-un sentiment conลtient de sine. Prin faptul ca au fost actate si rememorate, aceste pattern-uri timpurii inscrise implicit au avut posibilitatea de a fi recunoscute, analizate ลi integrate.
Bromberg a vorbit despre enactment ca fiind efortul pacientului de a negocia รฎntre stฤrile disociate ale sinelui care, din cauza unor experiente traumatice, nu sunt simbolizate verbal.
Subliniind impasurile relaลฃionale inevitabile care รฎnsoลฃesc enactment-urile, unii clinicieni le vฤd ca pe puncte de รฎntรขlnire al cฤror mesaj real cฤtre analist este de a reuลi sฤ se implice cu pacientul cu adevฤrat ลi autentic. Un astfel de angajament, ghidat de contratransferul analistului, poate sฤ contribuie la descoperirea ลi rezolvarea pattern-urilor de ataลament dureroase cu origine in memoria implicitฤ ลi fantasmele pacientului care au rฤmas neexplorate ลi sunt pasibile sฤ se repete. Prin trฤirea repetiลฃiilor inevitabile ale pattern-urilor defensive รฎnvฤลฃate timpuriu ลi internalizate emoลฃional, enactment-urile sunt รฎn esenลฃฤ o expresie a procesului repetiลฃiei compulsive a cฤrui formฤ inconลtientฤ trebuie sฤ devinฤ conลtienta ลi integratฤ (Freud, 1914 / 1958).
Acest punct de vedere teoretic ลi clinic ce priveลte enactment-urile ca pe manifestฤri interpersonale ลi intruchipari ale pฤrลฃilor disociate ale self-ului pacientului รฎลi gฤseลte din ce รฎn ce mai mult un ecou puternic รฎn cercetฤri ale ataลamentului ลi neurologice care ajutฤ la descifrarea a ceea ce enactment-urile comunicฤ.
Descoperirile recente neuroลtiinลฃifice au furnizat date convingฤtoare cum cฤ pattern-urile interacลฃionale dintre sugari ลi รฎngrijitori creeazฤ schimbฤri neuronale de duratฤ รฎn reลฃelele din creier, rezultรขnd pattern-uri de atasament definitive, pattern-uri de reglare afectivฤ ลi puncte de fixatie ale modularii emotionale care dureazฤ din copilฤrie pรขnฤ la vรขrsta adultฤ. Deลi mecanismele neurobiologice exacte care stau la baza dezvoltฤrii neuronale nu sunt รฎncฤ pe deplin explicate, rolul amigdalei creierului รฎn instalarea fricii ลi calitฤลฃile emoลฃionale ลi relationale ale emisferei drepte sunt printre modelele neuropsihologice extensiv cercetate. รndeplinind o funcลฃie de detectare si raspuns la stimulii periculoลi care pot afecta supravieลฃuirea, amigdala, activฤ de la naลtere, mediazฤ rฤspunsurile emoลฃionale ale bebeluลului la mediul รฎnconjurฤtor. Intiparind senzaลฃiile viscerale ลi afectele care รฎnsoลฃesc evenimentele interpersonale timpurii, amigdala ลi caile ei neuronale instituie timpuriu sistemele memoriei implicite, adaptฤrile defensive ลi pattern-urile de ataลament.
Frica determinatฤ de amigdalฤ este o formฤ implicitฤ de รฎnvฤลฃare ce apare fara constienta din copilaria timpurie. รn plus faลฃฤ de stocarea memoriei implicite referitoare la situaลฃiile de pericol perceput รฎn circuitele proprii, amigdala moduleazฤ, de asemenea, formarea memoriei explicite รฎn circuitele hipocampusului.
Un mediu emoลฃional de anxietate activeaza frecvent apฤrฤri automate adaptate pentru a face fata anxietฤลฃii generalizate. รntr-un astfel de mediu, dezvoltarea unor sisteme neuronale devine deturnatฤ cฤtre crearea ลi repetarea starilor sinelui caracterizate prin anxietate interpersonala sporitฤ ลi o reglare afectiva saraca, mai degrabฤ decรขt prin afect pozitiv ลi deschidere.
Ca rezultat, pattern-urile de atasament clivate si conflictuale se desfasoara precum cele pe care le-am experimentat cu Tina. Gradul de disociere neuronala รฎntre aceste reลฃele de reprezentare va determina care pattern de atasament va fi cel mai des reactivat emotional ลi repetat. La maturitate, indiferent de experienลฃele actuale, reลฃelele amigdalei, bazรขndu-se pe frica timpurie invatata, vor continua sฤ se concentreze asupra a ceea ce ei percep ca pericol interpersonal ลi anxietate indusa.
Maturizarea timpurie a emisferei drepte pare, de asemenea, sฤ fie implicata รฎn procesul de รฎnvฤลฃare emoลฃionalฤ implicitฤ care precede dezvoltarea verbala ลi ca atare
reprezintฤ substratul biologic al inconลtientului dinamic (Schore).
Spre deosebire de procesele mai conลtiente ลi explicite legate de emisfera stanga, emisfera dreapta e legata de prelucrarea timpurie a informaลฃiilor implicite, memoriei emoลฃionale ลi experienลฃelor care stau la baza imaginii de sine si a simtului de sine individual. รn urma acestor constatฤri, Schore (2005) a descris modul รฎn care interacลฃiunile atasamentului afectiv รฎntre mame ลi copil formeaza dezvoltarea neurologica a sistemului limbic al emisferei drepte, dominant pentru pattern-urile emoลฃionale implicite.
Studiile atasamentului au demonstrat legฤturi puternice รฎntre pattern-urile relationale ale mamelor ลi sugarilor ลi pattern-urile ulterioare de ataลament securizant, evitant, anxios-ambivalent si dezorganizat. Sugarii cu ataลament dezorganizat au arฤtat comportamente conflictuale ลi contradictorii faลฃฤ de mamฤ, precum ลi comportamente impietrite, dezorganizate ลi haotice. Comportamentele de รฎngrijire care au fost cel mai consecvent legate de ataลamentul dezorganizat ลi apoi de o structurฤ disociativa au fost de indisponibilitate emoลฃionala, cu rฤspunsuri disruptive ลi de fuziune maternฤ care depasesc nevoile bebelusului. Starile self-ului nementalizate ลi, prin urmare, neintegrate ale รฎngrijitorilor รฎnลiลi au fost, de asemenea, extrem de conectate cu pattern-uri de ataลament dezorganizat. Lyon-Ruth (2003) a concluzionat cฤ pattern-urile de ataลament construite pentru a fi gestionate cu interacลฃiuni stresante afectiv sunt adaptฤri defensive timpurii care se dezvolta din cauza eลecurilor รฎngrijitorului de a oferi rฤspunsuri liniลtitoare รฎn faลฃa stresului sau teamei copilului. Stรขnd la baza rฤspunsurilor reactive ale copilului, rฤspunsurile adaptate automat la stimulii afectivi nonverbali sunt procese neuronale preverbale, implicite. Complementar cu aceste observaลฃii, Siegel (1999, 2001) de asemenea a demonstrat cฤ relaลฃiile de ataลament precoce determinฤ dezvoltarea socialฤ ลi emoลฃionalฤ prin faptul cฤ influenลฃeazฤ structurile cerebrale care mediazฤ aceste experienลฃe.
Avรขnd รฎn vedere rolul amigdalei si al reลฃelelor neuronale aferente รฎn รฎnvฤลฃarea emoลฃionalฤ, pattern-urile de ataลament sunt รฎn esenลฃฤ scheme implicit procedurale care conลฃin sisteme de memorie senzorialฤ, motorie, emoลฃionalฤ ลi cognitivฤ. Aceste reลฃele multiple de memorie, disociate de sensul de sine conลtient, dar foarte repetitive, sunt actate รฎn orice relaลฃie care declanลeazฤ vechile pattern-uri emoลฃionale ลi apฤrฤrile care s-au dovedit de succes รฎn aceste relaลฃii.
Este important de menลฃionat aici, totuลi, cฤ รฎn รฎncercarea de a รฎnลฃelege natura pattern-urilor relationale de duratฤ, interacลฃiunile extrem de complexe รฎntre predispoziลฃiile diferite ลi mediu ar trebui sฤ fie, de asemenea, luate รฎn considerare. Cel mai probabil aceasta va fi urmatoarea frontiera รฎn cercetarea neuropsihanaliticฤ.
In continuare autorul ne spune ca, desi pacientul are speranta de a fi recunoscut ลi รฎnลฃeles emoลฃional, memoria afectivฤ implicitฤ repeta pattern-urile de ataลament conflictuale (prin reลฃelele de memorie รฎnscrise neuronal). Relaลฃia analitica, dar ลi personalitatea unicฤ a analistului servesc pattern-urilor interacลฃionale timpurii; relaลฃia terapeuticฤ activeazฤ schema emotionalฤ dezadaptatฤ ลi disociatฤ care a adus pacientul รฎn tratament.
รn acelaลi timp, aceste pattern-uri sunt unele pe care
concomitent el vrea sฤ le examineze ลi sฤ le evite (Bucci).
Rezistenลฃa mea personalฤ de a fi รฎmpins ลi forลฃat รฎntr-o poziลฃie emoลฃionalฤ a fost un ecou inconลtient al schemei emotionale inconลtiente a Tinei cu mama ei. Dar cu cรขt mai mult am protejat inconลtient sentimentul meu de sine prin deconectarea de la impactul emotional al experienลฃei ei, cu atรขt mai insistentฤ a devenit ea.
Aici รฎntรขlnim esenta unui enactment รฎn care interacลฃiunea care este creatฤ conลฃine รฎn ea elemente relationale inconลtiente ale celor doi participanลฃi, constient si inconstient reacลฃionรขnd la ele ลi care se influenลฃeazฤ reciproc. ลi, aลa cum รฎntre pฤrinลฃi ลi copii conลtientizarea experienลฃei este solutia, ลi รฎn analiza se creeaza posibilitatea de sens ลi de simbolizare. Dupฤ cum este argumentat mai tรขrziu, aceastฤ conลtientizare poate fi ajutatฤ foarte mult prin dezvฤluirea de cฤtre analist a experienลฃei sale proprii, un proces care poate avea loc doar dacฤ unul dintre participanลฃi รฎลi dฤ seama cฤ un enactment a avut loc.
Modalitฤลฃile รฎn care pattern-urile de atasament รฎnscrise neuronal sunt transmise รฎntr-o interacลฃiune intersubiectivฤ sunt relevante atรขt pentru diada pฤrinte-copil, cรขt ลi pacient-analist. Un studiu extensiv de cercetare a sugarilor, precum ลi observaลฃiile clinice au vorbit despre mesajele inconลtiente identificate รฎn expresii faciale, comportament verbal ลi gestual afiลat.
Se pare ca starile self-ului parental sunt transmise inconstient: รฎntre emisferele drepte – atรขt a mamei, cat ลi a copilului, starile self-ului mamei sunt transmise gandirii copilului prin mesaje nonverbale. Fiind conectate sistemului limbic ลi, astfel, sensibile la evaluarea interpersonala ลi prelucrarea emoลฃionalฤ, emisferele drepte – a mamei ลi a copilului – sunt deosebit de active รฎn primii doi ani de viata ai copilului. Dupa parerea lui Schore, emisfera dreapta a mamei este prima realitate a copilului. Preocuparea ei emotionala fata de copil ลi eforturile ei de acordaj sunt piatra de temelie pentru memoria implicita ลi pattern-urile relaลฃionale, proiectate in emisfera dreapta receptiva a copilului. Sustinand rolul emisferei drepte a creierului รฎn prelucrarea comunicฤrii nonverbale, concluzia lui Schore (2005) este cฤ dezvoltarea capacitฤลฃii copilului de a procesa eficient stimuli vizuali de la ingrijitor are loc รฎn emisfera dreaptฤ.
รn cadrul interacลฃiunii intersubiective รฎn diada psihanaliticฤ, o comunicare similara implicita are loc รฎn mod constant. Pe baza constatฤrilor recente neurobiologice, Schore (2005) a susลฃinut cฤ capacitatea de a primi ลi procesa mesaje implicite este
optima cand clinicianul este รฎntr-o stare de receptivitate a emisferei drepte a creierului.
Dupa Adolphs, Damasio, Tranel si Cooper, emisfera dreapta este implicata รฎn recunoaลterea expresiilor emoลฃionale ale celorlalti ลi este facilitatฤ de senzatii corporale interne interpretate de emisfera dreapta ลi nu de cea stรขnga, mai analitica. Astfel, emisfera dreapta a analistului, dupa Schore (2005), ii permite analistului sฤ-l cunoasca pe pacient รฎntr-un mod instantaneu ลi mult mai direct. Schore concluzioneaza cฤ spatiul intersubiectiv conลฃine รฎn el nu doar schimburi emotionale, ci si corporale.
Intelegerea mecanismelor care stau la baza schimbului emotional inconstient este oferita de noile cercetari asupra neuronilor oglindฤ descoperiti รฎn cortexul parietal inferior, frontal ลi posterior. Neuronii oglinda sunt activati nu numai atunci cรขnd un participant il observa pe altul, dar, de asemenea, atunci cand participantul este angajat รฎntr-o interacลฃiune relaลฃionala activa cum ar fi o imitaลฃie expresiva a acลฃiunii sau afectului. รn plus, neuronii oglinda la om sunt implicati nu numai รฎn actiunea de recunoaลtere, dar, de asemenea, รฎn captarea intenลฃiilor celorlalti, deducรขnd automat viitoarele obiective. Aceastฤ noua constatare extinde funcลฃia lor de percepere de la imitaลฃie simplฤ ลi recunoaลtere la รฎnลฃelegerea instantanee a scopului ลi intenลฃiei.
Gallese (2003) a propus ca un mecanism neuronal similar
ar putea stimula capacitatea noastrฤ de a รฎmpฤrtฤลi sentimentele ลi emoลฃiile cu alลฃii… senzatiile si emotiile afiลate de alลฃii pot fi, de asemenea,
subliniate
ลi, prin urmare, implicit intelese, printr-un mecanism de potrivire in oglinda.
Neuroni oglindฤ รฎn modelul lui Gallese pot de asemenea explica relaลฃia dintre interacลฃiunea afectiva ลi empatie ลi dintre empatie ลi senzaลฃia corporalฤ. Legฤturile emoลฃionale ลi rฤspunsurile senzoriale catre ceilalti sunt activate prin gesturile, tonurile vocale, posturile ลi expresiile faciale, creand un intuitiv sau o cunoaลtere implicitฤ a acestora ลi, dupa Gallese, o noลฃiune extinsa de empatie. Astfel, neuronii oglindฤ, care au fost gฤsiti atat la copii cat si la adulลฃi, creeaza un spaลฃiu activ impartasit intersubiectiv รฎn care emotiile celuilalt pot fi percepute implicit ลi numai apoi รฎnลฃelese.
รn continuare, ne spune ca neuronii oglindฤ sunt implicati รฎn activarea reลฃelelor sistemului limbic, cum ar fi amigdala, care sunt critice pentru รฎnvฤลฃarea ลi procesarea emotionala, si ca mesajele inconลtiente mediate de neuronii oglindฤ dau naลtere enactment-urilor, permitand analistului sa-si foloseasca propriile sale emoลฃii ลi senzatii corporale pentru a identifica pattern-urile de ataลament ale pacientului.
Faptul cฤ discursul verbal al unei interacลฃiuni constituie doar o parte a unui รฎntreg mult mai mare este evidenลฃiat de constatฤrile cฤ cele mai multe informaลฃii codificate ลi utilizate se desfฤลoarฤ in afara conลtientizarii.
Ecoul psihanalitic al studiilor despre neuronii oglinda poate fi gฤsit รฎn lucrฤrile Grupului de Studiu al Procesului de Schimbare care a analizat mecanismele noninterpretative ale schimbarii terapeutice. Subliniind relaลฃia impartasita, ei vฤd o acลฃiune terapeutica puternica รฎn cadrul comunicarii si cunoasterii intersubiective implicite, numite โun moment de รฎntรขlnireโ. Piatra de temelie a „relaลฃiei implicite impartasite” este situata รฎn
procesul primordial de comunicare afectivฤ, cu rฤdฤcinile รฎn relaลฃiile timpurii (Stern).
Cunoasterea relationala implicita, care este parte a relaลฃiei impartasite, poate fi observata, apoi, ca finalizandu-se cu un enactment care prin natura sa permite ca analistul sa experimenteze nemediat pattern-urile emotionale permanente ale pacientului. Paradoxal, รฎn ciuda dificultฤลฃilor inerente ลi a incertitudinilor care le รฎnsoลฃesc, enactment-urile pot de asemenea oferi cele mai semnificative ลi directe modalitati, atรขt pentru pacient, cat ลi pentru analist, de a se conecta cu ceea ce trebuie sฤ fie cunoscut, recunoscut ลi integrat ca parte a unui sentiment de sine รฎn curs de constituire. รn acest context, enactment-urile contribuie la un mod intersubiectiv de empatie bazat nu doar pe un ecou emoลฃional al sentimentelor pacientului explicit exprimate, ci pe o experienลฃฤ inconลtienta care e รฎn mod direct conectata cu emoลฃiile disociate, apararile si pattern-urile de ataลament ale pacientului.Enactment-urile pot fi o รฎntรขlnire autentica, dar pot prezenta, de asemenea, potenลฃiale capcane. Poate exista o granita subลฃire รฎntre รฎnลฃelegerea si analizarea cu succes a unui enactment ลi cedarea la potenลฃialul sฤu distructiv care sฤ deraieze tratament analitic.
Autodezvฤluirea de catre analist a experientei sale poate constitui un aspect clinic important al enactment-urilor ลi poate oferi unul dintre cele mai puternice instrumente spre creลtere conลtientฤ ลi integrare.
Importanลฃa starilor integrate ale self-ului precum ลi a reลฃelelor neuronale pentru experienta de bunฤstare, conลtiinลฃa de sine ลi funcลฃionarea eficientฤ este subliniata atรขt รฎn activitatea clinicฤ cat ลi รฎn neuroลtiinลฃe. รn paralel cu observaลฃia clinicฤ a starilor disociate ale self-ului ลi a pattern-urilor de ataลament este noลฃiunea de โslaba integrare neuronalaโ. Siegel (1999, 2001) ลi Schore (1994, 2005) au susลฃinut cฤ reglarea emotionala stabilita รฎn interacลฃiunile precoce mamฤ-copil contribuie la organizarea ลi integrarea diverselor reลฃele neuronale critice pentru afect ลi autoreglare ลi funcลฃiile memoriei explicite. Similar, LeDoux (1996, 2002), Panksepp (2003), precum ลi Cozolino (2002) au subliniat importanta integrarii รฎntre creierul emotional si functiile corticale superioare.
Dintr-un punct de vedere psihanalitic precum ลi dintr-o perspectivฤ neuroลtiinลฃificฤ, efortul terapeutic urmฤreลte a consolida integrarea รฎntre reลฃelele de afect ลi cogniลฃie (sistemul limbic superior si cortical / inferior) ลi รฎntre reลฃelele emisferei drepte ลi stangi. รn timp ce emisfera dreapta este mai dens conectata la trunchiul cerebral ลi sistemul limbic ลi mediazฤ sentimentele, detecลฃia ลi รฎnลฃelegerea mintii proprii ca ลi a celorlalti, stรขnga este mai legatฤ de funcลฃionarea executivฤ superioara si este considerata a fi โinterpret” sau „decodor” de experienลฃe. Insuficienta integrarii neuronale impiedica recunoaลterea conลtientฤ a experienลฃelor copleลitoare traumatice sau dureroase, rezultรขnd intr-o influenลฃฤ mai mare a regiunilor inferioare impulsive si emotionale ale creierului รฎn detrimentul proceselor mai raลฃionale de reflectie. Integrarea sporitฤ a acestor reลฃele diferite este esenลฃialฤ pentru simbolizare ลi acceptare a afectelor ลi experienลฃei, pentru toleranลฃฤ afectiva precum ลi pentru o conexiune flexibila รฎntre sistemele de memorie, implicita ลi explicita. O capacitate crescuta de integrare, dupa Siegel (2001), poate permite individului sฤ stabileascฤ o „stare diadica coerenta” creรขnd capacitatea de compasiune. Siegel presupune รฎn continuare cฤ o astfel de capacitate este baza pentru ataลamentul securizant.
Aflam mai departe ca pattern-urile de ataลament timpurii ale pacientului dau actului de autodezvฤluire din partea analistului puterea transformatoare datorita neuronilor oglinda.
Aceastฤ atitudine poate oferi – atรขt pentru pacient, cat ลi pentru analist – unele legaturi care lipsesc, unele noi รฎnลฃelegeri despre amintirile รฎngropate ลi necruลฃฤtoarele pattern-uri relaลฃionale autodistructive. Examinarea reciprocฤ reflexiva permite pacientului sฤ devinฤ conลtient de sine, sa-si integreze pattern-urile implicite anterioare stocate ลi activate in cฤi mai strรขns legate de sistemul limbic ลi sa le lege de funcลฃionarea corticala superioara.
Concluziile neuroลtiinลฃifice au confirmat, de asemenea, observaลฃiile clinice cฤ fฤrฤ experienลฃe afective semnificative, orice miลcare analiticฤ faลฃฤ de schimbare este de scurtฤ duratฤ, รฎn cel mai bun caz. รntr-adevฤr, neurologii au demonstrat ca stresul si stimularea emotionala schimba conectivitatea neuronalฤ ลi plasticitatea creierului, cel mai probabil printr-un mediu biochimic schimbat. Cowan si Kandel (2001) au concluzionat cฤ rezultatul excitarii afective este prezenลฃa unei cresteri de neurotransmitatori care permit, prin urmare, readaptarea neuronala ลi reorganizarea corticala. Desigur, mediul primitiv emoลฃional generat de un enactment permite stimularea emoลฃionala necesara care sฤ conducฤ la schimbฤri neuronale. Autodezvฤluirea analistului permite celฤlalt element care contribuie la creลtere, o รฎntรขlnire autentica prin care sentimentele dificile pot fi experimentate, verbalizate, รฎnลฃelese, ลi integrate.
Autodezvฤluirea analistului este singura posibila rezolvare a unui enactment, dar si un potenลฃial efectiv. Analistul nu ลtie mai bine modul รฎn care pacientul se simte ลi ceea ce are nevoie pacientul, ci, mai degrabฤ, prin faptul cฤ e parte dintr-un enactment, analistul รฎn mod inevitabil simte ceea ce aparลฃine pacientului. Conceperea experienลฃei celor doi participanลฃi ca pe o unitate รฎn spaลฃiul intersubiectiv face autodezvฤluirea analistului un act interpersonal care oferฤ un mediu continator. Este important de menลฃionat la acest punct cฤ problema autodezvฤluirii analistului nu este consideratฤ aici ca o tehnicฤ analiticฤ generala. Divulgarea de informaลฃii cu caracter personal general nu este รฎncurajata, nici nu este privitฤ ca un mod acceptabil de a promova un sentiment de intimitate. Mai degrabฤ, autodezvฤluirea este vฤzuta aici ca pe un element integrant รฎn analiza enactment-urilor: aceasta reprezintฤ esenลฃa eforturilor de colaborare a ambilor participanลฃii, dรขnd glas a ceea ce este ascuns ลi disociat.
Nici un alt aspect al procesului psihanalitic nu reprezintฤ o astfel de complexitate interpersonala, oportunitฤลฃi atat de mari pentru schimbare ลi eventuale capcane ca prezenลฃa unui enactment. ลi nici un alt eveniment interpersonal รฎn psihanalizฤ nu genereazฤ aceeaลi calitate ลi gamฤ de afecte, confuzie si comportamente inconลtiente รฎn ambii participanลฃi. Capabil sฤ zadarniceasca temporar schimbul analitic reciproc si reflexiv, un enactment poate adesea creea un impas care ameninลฃฤ sฤ deraieze procesul analitic. Intruchipand cele mai intense manifestari ale interacลฃiunii transfer-contratransfer, enactment-urile expun si repeta cateva dintre pietrele de temelie fundamentale ale self-ului timpuriu al pacientului si reprezentarile celorlalti รฎn timp ce angajeaza unele scheme relaลฃionale inconstiente proprii analistului. Rezultarea procesului intersubiectiv complex si inevitabil รฎn diada psihanaliticฤ furnizeazฤ atรขt pacientului cat ลi analistului o enormฤ oportunitate pentru activitatea interpretativa reflexiva bazata รฎn mare parte pe interacลฃiuni interpersonale care dezvฤluie pattern-urile relaลฃionale ale pacientului.
Folosind constatฤrile recente din domeniul neuroลtiinลฃelor ลi studiilor de ataลament, eu am examinat modul รฎn care pattern-urile de atasament implicite, inscrise neuronal inconลtient isi gฤsesc o expresie repetata de-a lungul vieลฃii ลi prind viaลฃฤ รฎn enactment-uri.
Afirmaลฃia cฤ enactment-urile sunt manifestฤri intersubiective ale pattern-urilor de ataลament inscrise neuronal dobรขndite รฎn contextul relaลฃiilor timpurii este un exemplu al modului รฎn care domenii aparent fara legatura, รฎn acest caz intersubiectivismul, studiile ataลamentului ลi neuroลtiinลฃele, se intersecteazฤ inevitabil ลi se lamuresc reciproc.
Subscrieลฃi la Cafe Gradiva
Primiลฃi รฎn flux sau email evenimentele, ideile ลi interpretฤrile cu sens.
O foarte faina lucrare in care se integreaza mai multe literaturi. Cred ca mi-a placut mult cum schemele astea de comportament relationale sunt identificate in scheme timpurii de atasament si in structura neuronala a creerului.
Mi-a mai placut ideea asta ca autodezvaluirea nu este doar un act subiectiv, cat este punerea in cuvinte a ce se intampla intre cei doi parteneri in analiza. Ideea asta ca daca te autodezvalui rupi un protocol mi se pare important sa fie atacata si Renik a facut-o fain. Auto-dezvaluirea nu zice de multe ori ce doar tu simti, cat mai mult ce se simte intr-o relatie. Acum e important ce contributie are fiecare, dar sentimentele astea sunt o constructie de multe ori a celor doi.
"Autodezvฤluirea analistului este singura posibila rezolvare a unui enactment, dar si un potenลฃial efectiv."
Ideea asta ca autodezvaluirea este o resursa importanta mi se pare cheie, dar nu stiu daca este singura cale de rezolvare a unui enactment. Daca pana la urma comporamentul ne-verbal este cel care este important, poate un tip de atitudine este cateodata la fel de important ca "punerea in cuvinte" a sentimentelor. Adica, poate ne-sustinerea emotionala a terapetului se duce si in pre-verbal, care e foarte greu de vazut de catre terapeut. Poate acolo se poate face si schimbarea.
Acum, mi se pare important ce face Tina cu analistul, sa se uite la relatia cu experienta ne-simbolizata a mamei, si poate disociatul e plasat in primul rand aici. Dar, as zice, poate e nevoie de vazut cum e un disociat in relatia cu tatal, pentru ca si el a fost inchis in lagarul de concentrare. Poate ca Tina si analistul nu a rupt numai o relatie de atasament prost croita cu mama- 'am grija de tine, pentru ca ti s-a intamplat asta," cat si una cu tacerile tatalui. Se stie din cercetarile celor care au supravietuit Holocaustul cat de reticenti si protectivi sunt supravietuitorii cu propria experienta. Poate ca vorbirea analistului a rupt tocmai un astfel de disociat. Aici e o problema cu studiile din atasament ca sunt focalizate de multe ori doar pe relatia cu principalul ingrijitor, adica mama.
Ma gandeam in acelasi timp cum jargonul asta al lucrarii ar putea fi limitat. Eu stiu ca trebuie sa vorbesti limba comunitatii tale stiintifice, dar poate ar putea fi facuta mai simpla ideea pe care Ginot ne-o spune.
Multumesc, Georgiana. Acum inteleg de ce ai fost "tacuta" in ultima vreme. Ai muncit la prezentarea asta, nu gluma.
Imi place Ginot, desi nu mi se pare suficient de clar in vignetta cu Tina care este propriul lui pattern, partea lui de transfer.
Sustinerile neurologice sunt spectaculoase, ca si cu am avea nevoie de probe. Parca vorbeam acum cativa ani de modelul invatarii neuronle, mai tii minte? Un neuron e programat sa invete din trei incercari. Intrebarea mea ar fi: in cate incercari se dezvata?
Amigdala, sisemul limbic, emisfera dreapta, stanga, neuronii-oglinda, toate astea cum pot fi "reformatate"? Prin integrarea afectelor cu reprezentarile? In analiza. Pana unde poate merge asta? Sa fim optimisti.
Ma predau neurologiei si tie, G.
mi se pare un articol greoi, stufos, lung pe care n-am avut rabdare sa il parcurg pana la capat. si un limbaj foarte tehnic, exclusivist aproape. ar fi minunat daca s-ar incerca abordarea temei intr-o maniera mai concisa si mai limpede. multumesc.
@Bogdan:
"Auto-dezvaluirea nu zice de multe ori ce doar tu simti, cat mai mult ce se simte intr-o relatie."
Da, foarte buna observatie! Si mie mi-a placut foarte mult felul in care a reusit sa o antreneze pe pacienta in curiozitatea "Hai sa intelegem ce se intampla intre noi!" Mi s-a parut genial! Deci, se poate! ๐ La cat de ambivalenti erau amandoi (ea intre opozanta si supunere si el intre revolta si empatie), a gestionat remarcabil relatia!
Da, referitor la autodezvaluire, ideea ar fi aici ca este solutia pentru a se iesi din impas si pentru a face ca relatia sa se desfasoare in continuare fara blocaje. Este un act autodezvaluirea si o recomandare clinica se pare ca eficienta dar, intr-adevar, poate ca lucrurile sunt spuse cu prea mult entuziasm cand spune ca e singura solutie, nu? ๐
Asa este, studiile de atasament vizeaza functia materna pentru ca e cea mai primitiva… Mi se pare importanta observatia ta referitoare la relatia cu tatal (si trebuie sa ma mai gandesc la ea recitind cazul), vezi, asta nu se pomeneste in nici un fel… In prezentarile noastre clinice nu prea ni se intampla sa il omitem. ๐
Eu nu am putut simplifica jargonul lucrarii pentru ca nu eram destul de sigura pe mine ca sa nu distorsionez ceea ce spune el.
@Ioana:
Multumesc si eu, Ioana!
Da, nu vorbeste despre pattern-ul lui de atasament. ๐ Dar se pare ca atitudinea pacientei l-a agatat destul de tare ca sa rabufneasca. ๐ Bine ca a facut-o!
Nu prea stiu sa-ti raspund referitor la cat de puternice pot fi transformarile prin psihanaliza. Ideea e ca neurostiintele au facut astfel de studii, "inainte… si dupa…" iar pe baza concluziilor lor se afirma ca pattern-urile de atasament s-au modificat dar, apropo de ceea ce spui tu cu nevoia de probe/dovezi, sigur ca acestea nu pot fi singurii indicatori masurabili; s-a mai scris despre rezultatele curei psihanalitice, nu?
@anonim:
Aveti dreptate, si eu l-am resimtit asa iar lipsa mea de experienta si-a spus cuvantul. ๐ Cred ca voi putea prezenta in limbaj mai accesibil cand am sa ma familiarizez mai mult cu astfel de articole.
@Georgiana: Cred te-ai descurcat admirabil cu Ginot. Eu cred ca Ginot trebuie sa fie mai clar, si nu tu, care ii pui gandul in alta limba.
Uite, citesc acum despre critica studiilor astea care folosesc studiile neurologice, si Ginot este unul din cei criticati in articolul asta (Vivona, Leaping from Brain to Mind.)
Care e ideea in critica? Exista un curent tare in psihanaliza acum sa o validezi prin alianta cu neurostiinta (Fonagy [pe care l-am avut ca mentor, btw], Target si Gabbard sunt in barca aliantei cu empirismul). E foarte bine ca psihanaliza cauta aliati. Totusi, studiile din neurostiinta au la baza explicatii foarte behavioriste: s-a pornit de la maimutele macaci si de la faptul ca exista neuroni oglinda care se 'aprind' in anumite actiuni: bautul apei sau imitarea unui anumit comportament. Neuronii astia oglinda nu au fost identificati in creeerul uman, dar ideea este ca in comportamentul uman exista o structura asemanatoare a actiunii: adica, activitatea corticala e similara cu ce se intampla in creerii macacilor.
Acum, intra pe scena Gallese, asta pe care il pomeneste Ginot. Gallese asta a zis un lucru care a pus lumea pe jar. A zis ca inconstientul, empatia, identificarea proiectiva si mai toate ideile mari din psihanaliza pot sa fie validate (mai scriu odata, ca sa vezi interesul) validate de conexiunea cu sistemul neuronilor oglinda. Gallese zice ca poate fi detectata in raspunsul analistului (in contratransfer) o baza neuronala care contine o versiune a experintei interne a pacientului.
Ce zice Gallese foarte excitant este ca sistemul neuronilor oglinda permite accesul automatic, direct, si foarte precis la experienta celuilalt.
Acum, vezi cum aplica Ginot idee asta. El zice ca in sesizarea disociatului cu Tina el a avut acces la imediat la experienta ei, asa acum propune Gallese asta [de aici si reactia ca de obicei- si o sa folosesc un alt cuvant desi genial imi statea pe limba- foarte buna a Ioanei; pai cum asa, nu?].
Ei bine, ideea asta cu accesul imediat e problematica din trei puncte de vedere, zice Vivona.
(partea a doua vine)
Multumesc mult, Bogdan, pentru adaugiri! Spune-mi mai mult din ce zice Fonagy pe tema asta! Mi se pare absolut magnific faptul ca l-ai avut ca mentor! ๐ Asta am inteles si eu despre neuronii oglinda. Astept cu nerabdare parerile contrare. ๐
Care sunt problemele cu asumptiile behavioriste ale teoriei retelei de neuroni oglinda?
In primul rand, ideea este ca ce se intampla pe creer si ce e in minte sunt doua lucruri diferite. Ele pot sa nu corespunda de multe ori, adica pot sa ai activitate pe creer care nu apare in minte. Adica, nu se stie ce face mintea cand se stie ce face creerul (vezi visele).
In plus, activitatea masurarii creerului e intodeauna discutabila, si exista diverse masuratori cu rezultate diferite. Mai mult, rezultatele unui MRI iti dau rezultatele activitatii vaselor de sange, si nu neaparat ale creerului. Sa sari de la vase de sange, la creer, si apoi la minte e o cale foarte lunga si greu de dovedit in multe cazuri. Nu exista corespondenta asa cum e asumata de teoria asta.
In al doilea rand, nu se poate certifica neuronal o experienta comuna. De pilda, daca Tina si Efrat sunt in cabinet si ea plange si el are o reactie, si ne uitam la creerele lor, observam ca exista o corelatie intre cele doua creere. Ce nu putem observa este ce sens da Efran plansului Tinei, si daca plansul ei va fi translatat imediat intr-o reactie pe care noi o asteptam. Adica, sensul plansului pentru Efran va intotdeauna iremediabil subiectiv.
Asta inseamna ca ideea lui Efran ca el simte disociatul Tinei este falsa. El are acces la o experienta, dar nu exista o corespondenta directa (si neuronala) intre disociatul Tinei si ce simte el. El simte un disociat, dar el este numai partial si foarte mediat experienta Tinei, si este mai degraba experienta lui a experintei Tinei (Traiasca relationalismul si Ioana!). Exista o parte de comun in cele doua experiente, dar asumptia asta ce exista o transmisie directa intre doi disociati (ca si intre doi macaci) este falsa.
Studiile neurologice nu pot sa ofere dovada unui mecanism direct, automat, ne-inferential al raspunsului la experienta celuilalt. Asta nu inseamna ca studiile astea nu sunt foarte interesante pentru psihanaliza: neuronul asta oglinda, care are un nume bun pentru psihanaliza, nu oglindire?, poate sa arata corelatii interesante la nivel pre-verbal. Dar sa le asociezi automat cu validarea psihanalizei cred ca ignora multe din subtilitatile mintii noastre.
๐ Interesant! Inseamna ca nu ne putem linisti ca am scapat de speculatii in privinta legaturilor dintre creier si minte. De fapt, chiar si el spune in text ca interactiunea dintre predispozitii si mediu ramane un subiect de cercetare pentru viitor in neurostiinte.
Poti sa mai scrii despre ideea de "disociat" sau "stari disociate"? Articolul nu se ocupa prea mult cu asta ci cu ecourile reciproce ale celor doi. De fapt, mi se apre ca merge mult prea mult pe relatie (cred ca si tu ai spus ceva de genul asta), in prezentarea clinica, fata de tema care e una destul de exacta si m-as bucura daca am putea dezvolta noi asta mai mult. Mi se pare cat se poate de rezonabil ca raspunsul lui Efrat catre Tina nu poate fi decat fundamental subiectiv. Mie nu imi e prea clar (adica trebuie sa mai caut si sa mai citesc dar daca tu ai cumva informatia, ma poti ajuta cu cativa pasi) la ce se refera "inscris neuronal" ("neurally encoded") in mod exact atunci cand pomeneste de pattern-urile de atasament pentru ca am impresia ca nu la neuronii oglinda cat la plasticitatea creierului si conexiunile neuronale (conexiunile referindu-se la neurotransmitatori, nu?).
Stati putin. E interesanta discutia asta cu ce simti de fapt din celalalt insa eu am gasit in psihanaliza tocmai confirmarea intuitiilor de o viata ca celalalt poate fi simtit. Dintodeauna am avut o empatie exagerata fata de oamenii din jurul meu, preluam imediat starile altora si nu mai scapam de ele…sau visam stari, conflicte ale oamenilor foarte apropiati atunci cand imi povesteau foarte deschis ceva. Se intampla pe moment sa nu-i inteleg si noaptea sa visez exact ce nu putusem digera cand eram fata in fata.
Asta ca se le povestesc pe cele mai soft, mi s-au intamplat altele care cred ca ar putea fi numite identificare proiectiva cand, desi omul povestea ceva pe mine ma apuca o stare foarte diferita de povestea lui. Si invers, cand eu povesteam ceva pe celalalt sa-l urmareasca o stare pe care era limpede ca eu o transmiteam la alt nivel fiindca omul era siderat de ce simte si eu o recunosteam mai tarziu, cand imi povestea.
Deci eu cred ca ne putem simti unul pe altul, de la simplul – esti trist, esti vesel, uite, vrea sa para binedispus dar se vede ca e suparat de fapt, ce plin de el e ala, ce timid e etc- remarci cotidiene, pana la stari mai subtile unde discutiile se rarefiaza foarte mult.
Am impresia ca se ajunge la un nivel unde feelingurile sunt atat de complicate incat se pierde baza, ca putem avea acces la emotiile celuilalt.
Alta dovada ar fi copiii, care, se stie, simt imediat starea adultilor sau atmosfera dintre ei. Unii poate ne-am pastrat amintirile din copilarie, ceilalti pot observa asta la copii.
Poate e grosier comentariul meu..dar am simtit nevoia sa amintesc de trairile astea grosiere, la care avem cu totii acces.
Of, iar cautam mintea in creier…
Poate ca problema porneste de la denumirea de neuroni-oglinda. Oglinda are o reflexie integrala si nemodificata a obiectului, nu-i asa?
Iar ajungem la fantasma fuziunii prin oglindire perfecta…Narcis…
Da' ce te faci ca in cura clasica nu ne vedem unul pe celalalt. Neuronii-oglinda nu functioneaza mai degraba la stimuli vizuali?
Imi place ideea autodezvaluirii, in definitiv ea creeaza premisa cunoasterii celuilalt, a constiintei diferentei, a separarii. Doua minti care cauta sa se acordeze si reusesc. Poate ca procesul in identificare proiectiva e mai dureros, e ca un act sexual mai agresiv dar cu atat mai placut la final. Ce ziceti de asocierea mea libera?
Da, cred ca denumirea de "oglinda" pentru neuronii respectivi ne incurca foarte tare. ๐ Mi se pare ca acesta este raspunsul la toata discutia noastra de pana acum – ce e cu "oglindirea" asta? – nu e de fapt oglindire a starilor celuilalt ci declansare a propriilor stari/reactii provenite din pattern-urile proprii de atasament (vezi exemplele scrise de Al!!!). In privinta exemplelor date de Al, mi se par foarte potrivite si ar putea fi si mai concrete (de fapt, cazul lui Ginot un astfel de exemplu este, dar cred ca ne trebuie mai multe). Deci, in loc de "neuroni oglinda", mai bine le-am spune "neuroni declansatori" – numai ca nu i-am descoperit noi. ๐
Referitor la asocierea ta atat de libera, ๐ as adauga "mica" diferenta ca identificarea proiectiva e in intregime inconstienta. :))
La analist pare ca de la un punct I.P devine accesibila. Simte ca ceva i se intampla. Depinde de el sa "prinda firul" mai devreme sau mai tarziu. Mai tarziu mai bine ca niciodata…
@ Al:Ce descrii tu mi se pare o ilustrare foarte buna a ideii de diferenta, mai putin de similaritate intre mintea ta si cea a celuilalt. Dar asta nu inseamna ca nu ne putem atinge.
@Georgiana: Vreau sa avem o discutie mai ampla pe disociat, si o sa traduc un text care o sa imi faca mie un pic mai clare lucrurile (ce e pana la urma disociatul asta?). Senzatia mea ca in textul lui Ginot este o corespondenta directa, "Tina are disociat si eu il simt si traiesc", care cred eu ca e mai complicata decat atat.
Sunt un in aer cu neurologia asa ca nu te pot ajuta prea mult (poti sa ma intrebi daca vrei ce inseamna melancolie pentru Judith Butler!). Poate gasim un neurolog care sa ne ajute.
AI: sunt curios daca ai avut experienta ca traiesti nu numai un sentiment al celuilalt, dar o gama mai larga de sentimente. De obicei, cand ne gandim la identificare proiectiva, este vorba despre un feeling, sau o stare, dar poate identificarile pot fi mai ample, adica o intrega bucata de experienta cum zice Ginot. Adica, vin cu stari complicate si amintiri care nu sunt procesate, sunt impinse intr-un disociat care e activat de mintea celuilalt.
@Ioana: cred ca incepe sa imi placa mult cum functioneaza mintea ta. Neuronii astia oglinda, cel putin din cate inteleg eu cu macacii, se aprind la actiune, si nu neaparat la stimul vizual. Acum nu stiu daca au luat in calcul reactia la voce, si nu la stimul vizual. Si oameni buni, neuronii oglinda sunt un concept teoretic, ei nu sunt identificati in creierul uman – la macaci i-au localizat, dar nu la oameni (zice Vivona) . Apropo, imi plac asocierile tale libere, ele se leaga puternic de ce cred eu ca inseamna experiente puternice sexuale, adica ele sunt legate de un potential traumatic sau de procesare a traumei.
Cum sa traducem enactment-uri in romana? Offf…
Georgiana, nu stiu daca inteleg ce spui. Declansare a unor reactii provenite din patternuri proprii? Adica patternul meu se manifesta prin empatie, tendinta de a ma lipi de starile oamenilor? Sau tendinta de a ma identifica cu anumite stari ale lor?
Ioana, pai cum ar fi o experienta de similaritate?
Bogdan, f tare intrebarea ta. Da, s-a intamplat sa visez scenarii complexe, nu doar stari. Sincer nu prea as povesti aici pe blog, nu e locul. A fost si este o munca foarte grea pt mine sa discern intre trairile mele si trairile celuilalt in visele astea. La inceput ma gandeam ca toate sunt ale mele, ca ceva din mine s-a trezit si leaga lucrurile asa. Credeam ca nu poti sti de fapt ce e al tau si ce e al altuia, ca sunt zone de interferenta in care ceva din celalalt trezeste ceva din tine dar o distinctie nu se poate face. Ei, m-am inselat, uneori e limpede ca e vorba de o stare sau un scenariu, o trauma a altuia. Pur si simplu stii ca nu e a ta, e ceva foarte strain de experienta ta interioara si omul se recunoaste in ea cand i-o povestesti sau il tulbura foarte tare.
Eu merg pe ideea veche ca sensibilitatea asta deriva din fuziunea cu mama, sunt zone de nediferentiere care la maturitate se transforma in empatie extrema. Nici nu trebuia sa vina vreun concept sa mi-o explice, de mica ma incarcam cu starile mamei de parca nu m-as fi putut apara si chiar acum mi se mai intampla sa-i preiau starea pur si simplu de parca ar fi un vas in care esti aruncat vrei nu vrei. The good thing e ca desi inainte ma simteam neputincioasa din cauza sensibilitatii asteia acum am invatat sa o stapanesc in interesul meu.
@ Al: Te citez "desi omul povestea ceva pe mine ma apuca o stare foarte diferita de povestea lui." Adica vrei sa spui ca continutul manifest al celor povestite era unul si ce simteai tu era rezultatul unei comunicari inconstiente, de aceea simteai diferit? Nu cumva diferenta venea din trecerea informatiilor primite prin propriul filtru,ceea ce facea oarecum diferenta? Eu inclin spre a doua varianta.
Din nou: "sau visam stari, conflicte ale oamenilor foarte apropiati atunci cand imi povesteau foarte deschis ceva. Se intampla pe moment sa nu-i inteleg si noaptea sa visez exact ce nu putusem digera cand eram fata in fata."
Batranul Freud ne spune dupa cum stii ca in vis preluam parti din experienta diurna, dar visul este o constructie mult mai complexa care da seama de gandurile, dorintele noastre latente. E o iluzie sa crezi ca visezi visul altuia, sau ca digeri ceva care n-are legatura cu tine.
Asta e diferenta la care ma refeream. Ce-i drept, n-am fost clara.
Oare? Chiar nu ti s-a intamplat niciodata sa percepi o stare latenta a cuiva? Sau invers, cineva sa te simta? Adica afirmi ca nu exista comunicare dincolo de asta obisnuita, civila? Nici empatia nu exista?
Tocmai ca am spus ca e foarte greu de stiut ce e de la tine si ce e de la celalalt de asta e foarte importanta relatia si feedbackul. Nu mi-am facut peste noapte iluzii ca visez visele altora, nu cred ca orice stare care ma apuca e identificare proiectiva si sigur ca trairile trebuie sa aiba un ecou in amandoi.
Argumentul autoritatii – Freud nu ma convinge, cred ca pot sa discern din propriile experiente mai degraba decat din carti. In plus psihanaliza a ajuns departe de presupunerile de inceput ale lui Freud si a folosit din plin comunicarea de la inconstient la inconstient.
Practic anulezi ideea de comunicare de la inc la inc, transferul, contratransferul, identificarea proiectiva, repetitia (in relatii) si in fine, tot ce tine de comunicarea subtila. Asta nu e cognitivism?
@Al: "Declansare a unor reactii provenite din patternuri proprii? Adica patternul meu se manifesta prin empatie, tendinta de a ma lipi de starile oamenilor? Sau tendinta de a ma identifica cu anumite stari ale lor?"
Da! ๐ Pattern-ul de atasament este tipul de reactii pe care le pot avea in intimitatea cu celalalt. Cu cat relatia este mai intima, cu atat reactiile mele fata de celalalt sunt mai arhaice (mai de demult din dezvoltarea mea ontogenetica) iar in primii ani de viata se formaza "programul" emotional pe care vom avea obiceiul sa il punem in functiune in contact cu oricine. Atasamentul se refera la cat de sigur sau de amenintat ma simt eu intr-o relatie, adica, cat de mult si cum anume ma pot apropia de cineva. Aceasta apropiere emotionala de celalalt a fost asemanata cu apropierea animalelor unul de altul – vezi macacii lui Bogdan ๐ – comportament studiat din punct de vedere etologic. Mie, asemanarea intre om si animal nu mi se pare necredibila. Nu am citit foarte mult despre neuronii oglinda si nu am stiut ca au fost gasiti numai la animal iar la om, nu. De fapt, din ceea ce am auzit pana acum, se vorbeste despre ei la om atunci cand li se atribuie empatia. Aici, sunt doua subiecte distincte sau unul in completarea celuilalt. Pe de o parte vorbim despre nivelul acesta neurologic procedural (procedura/modul de a actiona in relatie cu celalalt) si comun la om si animal iar de pe alta parte despre pattern-urile de atasament unde ne indepartam de baza neurologica (si introducem mai mult etiologia relationala). Repet, pattern-urile de atasament sunt modalitati actionale caracterizate din punct de vedere psihologic: sigur, anxios, evitant, dezorganizat etc.
Enactment-ul nu a fost tradus in romana. Chiar vorbeam cu Dorin inainte de postarea articolului ca ar fi interesant sa incercam sa definim acest termen. Voi ce intelegeti prin enactment?
@Al: Empatia nu e ceva ce poate fi negat. Numai ca fiecare e empatic in felul sau, asta incercam sa-ti spun. Vad ca Georgiana a explicat mai bine prin atasament ideea de apropiere a doua universuri pana la o regresie arhaica. Nu se anuleaza nimic din tot ce tine de inconstient, doar ca lucrurile sunt privite dintr-o perspectiva noua, relativ noua, care organizeaza altfel lucrurile. Si ce-i drept, se pierde o fantasma cu ocazia asta: aceea ca poti sa fuzionezi cu mintea celuilalt. Poate e dezamagitoare, dar in ce ma priveste e mai apropiata de realitate.
Si ce se intampla in regresia arhaica, nu mai comunica universurile? Ce e empatia pana la urma?
Nu stiu daca are legatura cu fuzionalul ce spuneam eu, ci cu un fel mai subtil de comunicare. Nu se pot transmite fantasme, reprezentari sau stiu eu ce continuturi inconstiente de la un om la altul? Din realitatea mea asta se intampla de multe ori in intimitatea adevarata.
Cum ar trebui sa inteleg faptul ca intram automat, fara sa vreau intr-o stare a mamei mele, ca intr-un hau din care nu mai puteam iesi?
@ Al: Sper ca nu te agresez cu scurta explicatie care urmeaza. Din cate inteleg pare ca ai fost pusa in situatia "bebelusului intelept". Ai devenit receptorul proiectiilor materne si ai fost pusa in pozitia de mama a mamei tale. Grea misiune pentru un copil al carui univers intern e fragil si vulnerabil. Multi psihoterapeuti au trait experiente similare.
Regresia arhaica nu anuleaza empatia, dimpotriva, o potenteaza. Dar intalnirea va avea ecouri particulare in fiecare dintre cele doua minti. Probabil e posibil sa ai acces la un fragment din fantasma celuilalt, dar e bine sa nu uitam ca mintea noastra e cea care formuleaza ipoteza. Nu ne putem anula mintea, oricat de empatici am fi. Asta cred eu. Poate ma insel.
Nu ma agresezi, ai dreptate. Bebelus intelept, that's me. Mergea si o reclama cu asta:). De aici cred ca am ramas cu sensibilitatea asta pe care am negat-o mult timp ca sa ma pot separa cred. Efortul meu ulterior a fost sa-mi accept empatia fiindca picasem intr-un rationalism extrem. Deci miscarea mea de maturitate a fost de la – tot ce simt e doar al meu – spre aoleu, stai ca asta poate chiar e de la altcineva, shit!
Deci, enactment-ul nu va inspira deloc. ๐ Sau poate ca da si chiar ati inceput sa-l exemplificati? ๐
Enactment poate fi tradus prin repunere in scena.
De acord! Adica reluare/remontare a unui continut psihic trait candva (angoasa, sa spunem), intr-un scenariu actual, nu? Este repetitia/exprimarea unui afect, sa zicem, intr-un act. Dar ce e atunci actul? ๐ "Act" vine de la activitate: psihica, motorie, verbala… etc., nu?
Hm, enactment fata de acting out. Enactement se refera la un teatru interior (impartasit) pe cand acting out la descarcarea exterioara, prin activitate. Punere in scena fata de punere in act…pe undeva se aseamana.
Repunere in scena sau poate chiar punere in scena! Daca e pus in scena, asta nu inseamna ca poate exista un continut al actului, si el e jucat/performat, nu, repetat? Actul ca atare e undeva in memorie, in incostient, disociat sau refulat, si e performat. Dar daca enactment e punere in scena, atunci re-enactement e repunere in scena?
Ai dreptate Bogdan. Nu m-am gandit la re-enactement.
Si eu care credeam cu naivitate ca enactement e tot aia cu acting-out…
Hotarati-va si dati mai departe si la confratii mai putin subtili.
Psihanaliza engleza a distins intre acting-out: punere in act in afara sedintei si acting-in: punere in act in timpul sedintei. Prima ar fi un mare semn ca ceva a esuat in tratament. "Enactment" poate ar putea fi tradus cu "actare" indiferent ca e in timpul sedintei de psihanaliza sau intre sedinte.
@Al: Spuneti ca "enactment" s-ar referi doar la punerea in acte psihice (ex.: aparitia unei emotii) si nu fizice (comportamentale)? Va ganditi cumva la distinctia fata de frantuzescul "passage a l'acte" care ar fi mai degraba un raptus? Va intreb pentru ca psihanalistii francezi s-au gandit la asta cand au explicat distinctia intre "passage a l'acte" si "acting-out"-ul pe care l-au preluat ca atare din psihanaliza britanica.
Din literatura asta relationala pe care o citesc si eu enactment-ul este o situatie intre cei doi protagonisti (analistul si pacientul) in care amandoi sunt prinsi intr-o situatie, un conflict, un impas. Este o situatie, un conflict creat intr-o relatie, si nu doar in mintea si actiunile unui individ.
Aici vad eu diferenta intre acting-out, punere in act si enactment, care ar fi o punere in scena. Punerea in act este o situatie care se refera la actiunile (fizice sau psihice) ale unui individ. Punerea in scena ar fi o situatie creata relational.
Problema este ca multi relationali ar zice ca nu exista acting out, ci doar enactment. Adica, orice punere in act este o punere in scena. Ma rog, asta e ce imi vine in cap.
Actare suna foarte rau. Nu stiam de passage a l'acte etc..
Aha, deci enactement e un termen relational. Pai de ce nu ziceti asa mai, inseamna ca e bine delimitat ca sens de relationali, eu imi dadeam cu parerea ca liber cugetator :).
Asta ziceam si eu, ca punere in act e aproape de punere in scena doar ca fara..act :))
๐ Da, e termen relational dar nu stiu sa il definesc si nici nu e foarte nou (de fapt, e intersubiectivist, nu relational ca nu l-a adus psihanaliza relationala ci filonul intersubiectivist mai vechi). Imi vine in minte acum Jacques Lacan care vorbea despre actul semnificant, adresat spre descifrare celuilalt (insa el definea astfel "acting-out"-ul si riscam sa ne incurcam in acceptiuni). Uite ca nu stiu cine foloseste primul "enactment" dar am sa caut.