• Despre
  • Autori
  • Parteneri
  • Scrie la noi
  • Promoveazฤƒ
  • Newsletter
  • Contact
Sustine Gradiva
Cafe Gradiva
Terapeuti
Urmariti-ne pe WhatsApp
  • Prima paginฤƒ
  • ลžtiri
  • Evenimente
  • Psi
    • Psihoterapie
    • Psihanalizฤƒ
    • Psihiatrie
    • Psihologie
  • Culturฤƒ
  • Societate
  • Podcast
No Result
View All Result
Terapeuti
Urmariti-ne pe WhatsApp
No Result
View All Result
Cafe Gradiva
No Result
View All Result
Urmariti-ne pe WhatsApp
Home Cafe Gradiva

Efrat Ginot: Intersubiectivitate si neurostiinte – intelegerea enactment-urilor si a semnificatiei lor terapeutice

Cafe Gradiva by Cafe Gradiva
in Cafe Gradiva
Efrat Ginot: Intersubiectivitate si neurostiinte – intelegerea enactment-urilor si a semnificatiei lor terapeutice

Citiลฃi despre

A apฤƒrut nr. 2 al revistei „Psychologies”

Despre NLP

Lansarea volumului „Terapia prin rรขs” de Lenny Ravich

Dezvoltarea รฎnลฃelegerii enactment-urilor ca manifestฤƒri interpersonale ale modalitaลฃilor รฎn care relaลฃia se disociazฤƒ รฎsi gฤƒseลŸte din ce รฎn ce mai mult suport รฎn studiile ataลŸamentului ลŸi cercetarea neuroลŸtiinลฃelor. รŽnลฃelegรขnd enactment-urile ca pe un aspect al proceselor intersubiective ลŸi ca pe mesaje ale experienลฃelor primitive ale pacientului รฎnscrise neuronal, articolul lui Efrat Ginot analizeazฤƒ ce anume transmit enactment-urile ลŸi exploreazฤƒ bazele lor interpersonale ลŸi neuronale. InconลŸtient declanลŸate ลŸi comunicate รฎn cadrul interacลฃiunii intersubiective, enactment-urile dezvฤƒluie pattern-urile relaลฃionale ลŸi emoลฃionale implicite, รฎnscrise neuronal ale participanลฃilor, care inevitabil prind viaลฃฤƒ รฎn cadrul diadei analitice. Se sugereazฤƒ cฤƒ eventuala autoconลŸtientizare a analistului cu privire la participarea proprie, urmata de autodezvฤƒluire, produce o รฎntรขlnire conลŸtientฤƒ, articulatฤƒ verbal, cu modalitฤƒลฃile relaลฃionale inconลŸtiente ale pacientului, creand oportunitฤƒลฃi pentru integrarea emoลฃionalฤƒ ลŸi neuronala. Enactment-urile sunt รฎnลฃelese tot mai mult ca manifestฤƒri puternice ale proceselor intersubiective ลŸi ca expresii inevitabile ale complexelor, deลŸi รฎn mare mฤƒsurฤƒ inconลŸtiente, stari ale self-ului ลŸi ale pattern-urilor relationale.

Un accent tot mai mare a fost pus pe puterea de transformare a interacลฃiunilor afective inconstiente care dau viaลฃฤƒ ลŸi รฎn consecinลฃฤƒ modifica memoria implicita ลŸi modalitatile de ataลŸament. Ca manifestฤƒri intense ale schemelor transfer-contratransfer, enactment-urile par a genera procesele interpersonale ca si pe cele interne eventual capabile de a produce integrarea si cresterea. Recent, รฎnลฃelegerea noastrฤƒ cu privire la natura ลŸi rolul enactment-urilor a fost รฎmbunฤƒtฤƒลฃitฤƒ de studiile atasamentului si de cele ale neurostiintelor, subliniindu-se omniprezenta comunicarii inconลŸtiente รฎn viaลฃa timpurie ลŸi centralitatea funcลฃionarii implicite a creierului. Exprimate ลŸi dezvฤƒluite prin enactment-uri, reprezentฤƒrile timpurii ลŸi pattern-urile relaลฃionale cu toate afectele lor, adaptฤƒrile defensive ลŸi manifestฤƒrile comportamentale sunt implicite, inscrise neuronal. Stabilind faza / stadiul pentru accesul direct ลŸi non-verbal la lumea reprezentaลฃionala a pacientului, enactment-urile ne duc dincolo de transfer ลŸi interpretฤƒri ลŸi ne furnizeaza o nouฤƒ apreciere a ceea ce รฎnseamnฤƒ cunoaลŸterea celuilalt. Construite de memoria si starile self-ului reciproc reactivate si disociate, enactment-urile conลฃin รฎn ele scheme relationale implicite ale ambilor, pacient si analist ลŸi ca atare servesc ca o poarta de acces la pattern-urile relationale ale pacientului. รŽn acest articol, autorul explica ce anume transmit enactment-urile, prin ce mecanisme posibile si cum anume autodezvฤƒluirea analistului cu privire la propria sa experienta รฎn diada contribuie la autoconstientizarea si cresterea pacientului. La baza discuลฃiei stau date recente ลŸi incitante ale cercetarilor de ataลŸament ลŸi neuroลŸtiinลฃelor, douฤƒ domenii care subliniaza importanลฃa integrฤƒrii neuronale ลŸi emoลฃionale ลŸi descopera legaturi importante intre creier si minte, รฎntre experienลฃe timpurii ลŸi pattern-urile permanente de atasament, relevand cum anume pattern-urile relationale inscrise neuronal prind viaลฃฤƒ รฎntr-un enactment.

Cititi despre Psihanaliza, Sigmund Freud, freudismul si psihanalistii


Adesea descrise ca impasuri relationale, enactment-urile creeaza un spatiu intersubiectiv รฎn care atรขt pacientul cat ลŸi analistul se gฤƒsesc รฎntr-o รฎncurcฤƒturฤƒ emoลฃionala รฎn curs de desfฤƒลŸurare care diminueazฤƒ temporar probabilitatea de reflecลฃie. Ceea ce a fost un efort conลŸtient de colaborare pare รฎn pericol de a se prฤƒbuลŸi sub greutatea dificultatilor ลŸi sentimentelor si a comportamentelor aparent inexplicabile รฎn ambii, pacient ลŸi analist. In forma cea mai extrema, enactment-urile ameninลฃฤƒ sฤƒ opreascฤƒ procesul analitic รฎn totalitate sau sa-l scape de sub control.

Fie brusc, fie premeditat, devreme sau mai tรขrziu รฎn analiza, de lungฤƒ sau de scurtฤƒ duratฤƒ, enactment-urile sunt aproape รฎntotdeauna o surprizฤƒ. Chiar dacฤƒ rezultฤƒ din sentimente transferentiale primare ale pacientului ลŸi percepลฃii distorsionate ce isi gฤƒsesc ecouri emotionale constiente si inconstiente รฎn analist sau dintr-o atmosferฤƒ moarta, de a fi blocat ลŸi nemiscat, enactment-urile indicฤƒ faptul cฤƒ ceva este รฎn afara sincronizarii. Acest „ceva” ลŸi implicaลฃiile sale remarcabile pentru practica clinicฤƒ sunt centrul discuลฃiilor urmฤƒtoare.

Pentru a explora enactment-urile รฎn contextul atรขt al studiilor ataลŸamentului, cat ลŸi al celor din neuroลŸtiinลฃe, urmatoarea vinieta, care a avut loc aproximativ dupa doi ani in analiza, scoate รฎn evidenลฃฤƒ modul รฎn care procesele inconstiente intersubiective intruchipeaza ลŸi dezvฤƒluie pattern-urile relaลฃionale timpurii ลŸi introduce, de asemenea, rolul important de autodezvฤƒluire a analistului.

Subscrieลฃi la Cafe Gradiva

Primiลฃi รฎn flux sau email evenimentele, ideile ลŸi interpretฤƒrile cu sens.

Urmฤƒriลฃi-ne pe WhatsApp

Abonaลฃi-vฤƒ la Newsletter

O femeie de vรขrstฤƒ medie, Tina, cฤƒsฤƒtorita, cu doi copii, a urmat alta analiza รฎnainte sa lucreze Efrat Ginot cu ea ลŸi, din spusele ei, a รฎnvฤƒลฃat foarte mult despre ea ลŸi relaลฃia ei cu pฤƒrinลฃii ei, ambii supravieลฃuitori ai Holocaustului, in prezent decedati. Explicandu-si dorinลฃa de a รฎncepe analiza din nou, Tina a spus cฤƒ a avut cunoลŸtinลฃฤƒ de unele comportamente recurente pe care dorea sฤƒ le schimbe. Nu-i plฤƒcea cat de opozanta a fost ลŸi cรขt de uลŸor devenea contradictorie รฎn multe situaลฃii. Ea a suspectat cฤƒ opoziลฃia ei automata la opiniile altora i-a afectat รฎntr-adevฤƒr capacitatea de a realiza mai multe ลŸi de a lega mai usor relaลฃii. De asemenea, a vrut sฤƒ รฎnลฃeleagฤƒ dificultฤƒลฃile ei cu „nevoia de alลฃii”, o problema pe tot parcursul vieลฃii, atribuita de ea nevoii de a avea grijฤƒ de mama ei devastata emoลฃional ลŸi de a o „vindeca” de sentimentele de durere ลŸi tristeลฃe.

Tina a relatat toate acestea cu o atitudine serioasa si optimista, presarata cu cinism ลŸi umor autopeiorativ. Ea a spus ca poate ceea ce a fost รฎn spatele opoziลฃiei ei este ceva atat de intunecat si infricosator, incat nu-i putem face fata. Acest lucru nu a fost spus cu un ton amenintator sau cu ostilitate. Nu este resimtit chiar ca o provocare, ci mai degrabฤƒ ca pe ceva neutru, un simplu fapt. รŽn orice caz, a spus ea,

Nu vฤƒ faceลฃi griji, voi fi un pacient bun.

Ascultand-o pe ea, analistul spune ca a fost surprins sฤƒ descopere ca simte atรขt optimism, cat ลŸi groazฤƒ, reactionand la ceea ce a spus, dar, mai mult de atat, la unele sentimente nerostite si neidentificate. El mai spune ca a simลฃit รฎngrijorare pentru viitoare confruntari ลŸi รฎn acelaลŸi timp a fost conลŸtient de dorinลฃa de a-i oferi posibilitatea unei รฎntรขlniri securizante.

Tina a รฎnceput, รฎntr-adevฤƒr, ca un „bun” pacient. A vorbit cu usurinta despre un tratament din trecut, educaลฃia ei hiperprotectiva si relatia problematica cu sotul ei.

Nu era vreo problema cฤƒ cuvintele ei nu ar fi rezonat sau ca ar fi fost golite de afect. Ea ลŸi-a exprimat sentimentele de anxietate ลŸi tristeลฃe, mai ales atunci cรขnd si-a amintit de felul mizerabil ลŸi dureros in care i s-a pฤƒrut รฎntotdeauna mama ei. Ceea ce pฤƒrea static era modul asigurator / convingator al Tinei de a-si prezenta sentimentele ลŸi gรขndurile. Era ca ลŸi cum ea nu a fost curioasa deloc cu privire la orice noi posibilitฤƒลฃi sau de a descoperi ceva nou despre ea.


Cu timpul, Tina s-a fixat รฎntr-un mod de relatare provocator ลŸi de persiflare intercalat cu o complianta care solicita recunoaลŸterea pentru asta. Cรขnd se justifica, nu era รฎn mod deschis ostilฤƒ sau dispreลฃuitoare, ci mai degrabฤƒ jucฤƒuลŸฤƒ, cu nevoia de a fi deลŸteapta, de a avea dreptate ลŸi de a avea ultimul cuvรขnt. Alteori, pฤƒrea multumita, era de acord cu analistul ลŸi il complimenta pentru intervenลฃii. Complimentele si complianta Tinei il faceau sa se simta inconfortabil si anxios. El ne marturiseste ca a fost vag conลŸtient de teama de represalii, devalorizare ลŸi de un atac ce urma sa aiba loc. รŽn acelaลŸi timp, spune ca a avut sentimentul ciudat cฤƒ cuvintele mฤƒgulitoare ale Tinei nu erau cu adevฤƒrat รฎndreptate catre el, pareau mai mult, in general o periere bine practicata, o รฎncercare de a-l ลฃine la distanลฃฤƒ. Analistului i-a devenit clar cฤƒ, fie ลŸi atunci cรขnd ea era de acord cu el, nu era รฎntr-adevฤƒr de acord. Cรขnd se simลฃea frustrat ลŸi iritat, se รฎntreba in gand dacฤƒ el a contribuit oarecum
inconลŸtient la stagnarea sedintelor.

Cรขnd a discutat cu Tina despre ceea ce gandea el, ea a fost repede de acord. A spus cฤƒ a revenit la „vechiul obicei de a fi in control” cu privire la ea ลŸi la situaลฃie, un control care o protejeaza de a deveni vulnerabila ลŸi neputincioasa. A recunoscut modul รฎn care a fost pฤƒzitฤƒ de a lasa pe cineva s-o ajute. Observand comportamentul ei ca fiind prezent si la mama ei deprimata, Tina a simลฃit cฤƒ a fost foarte puลฃin loc รฎn orice relaลฃie ca ea sฤƒ fie deschis neputincioasa. Sa fie autosuficienta a fost cel mai confortabil ลŸi natural pentru ea. Rolul ei de รฎngrijitor, ca un copil cu ambii pฤƒrinลฃi anxiosi si tristi, s-a mutat din nou รฎn prim-plan. Cumva, aceste discuลฃii erau ca si cum ar trimite rapid catre teritorii cunoscute mai degrabฤƒ decรขt sa deschida intrebari unor amintiri si experiente emotionale suplimentare; acestea pareau inchise, spune analistul.

Folosind abilitฤƒลฃile ei de a analiza, de a explica, de a glumi ลŸi de a contracara, Tina a exercitat un control neclintit asupra rฤƒspunsurilor sale emoลฃionale ลŸi peste atmosfera emoลฃionalฤƒ a interacลฃiunii analitice. Variatele intervenลฃii ale analistului au fost auzite, examinate, iar apoi respinse subtil. Se pฤƒrea cฤƒ Tina pur ลŸi simplu nu ar putea lua mai mult de la analist. DeลŸi a รฎnลฃeles ลŸi a putut chiar empatiza cu nevoia Tinei de a fi autosuficienta, un subiect care a fost frecvent discutat รฎn legฤƒturฤƒ cu istoria ei cu pฤƒrinลฃii ei, el totusi se simลฃea inutil, minimalizat ลŸi neimportant:

Tina ar putea face o analizฤƒ foarte bine fฤƒrฤƒ mine.

Ea deja ลŸtia totul ลŸi ceea ce avea nevoie era o validare continua a insight-urilor ลŸi concluziilor ei.

Cu un sentiment crescรขnd de neliniลŸte si anxietate pe care ni-l marturiseste, analistul a realizat ca Tina vorbea mai mult despre nevoia ei de a avea grijฤƒ de mama ei รฎn acel mod familiar vechi. Ceea ce nu era deocamdata conลŸtient era creลŸterea rebeliunii sale interioare. Prin urmare, interacลฃiunile din sedinta reflectฤƒ โ€“ spune autorul โ€“ extrem de mult comunicarea reciproca in mare masura inconstienta care nu ar fi putut fi รฎncฤƒ reflectata ลŸi รฎnลฃeleasa โ€“ รฎn esenลฃฤƒ, o reลฃea de pattern-uri relationale implicite care provin de la amรขndoi.

Nu ลŸtiu cum, am devenit mai activ ลŸi vorbaret decรขt oricรขnd รฎnainte, รฎncercand รฎn mod repetat sฤƒ directionez interacลฃiunea noastrฤƒ, รฎncercรขnd รฎn esenลฃฤƒ sฤƒ lupt, tinand o parte din control departe de Tina. Peste cateva sedinte, am provocat necruลฃฤƒtor sentimentele exprimate de Tina ลŸi explicaลฃiile, considerรขndu-le prea intelectuale, repetate ลŸi รฎn serviciul defenselor ei. Intervenลฃiile mele nu au fost incorect de dinamice; unele interpretฤƒri ลŸi observaลฃii fusesera discutate inainte. Mai degrabฤƒ contextul emoลฃional al acestor intervenลฃii, lipsa mea de empatie, sentimentele mele de sufocare ลŸi comportamentul meu extrem de activ ลŸi de controlator, toate ar fi trebuit sa ma avertizeze de faptul cฤƒ am fost profund implicat รฎntr-un enactment. La acel moment, cumva, deลŸi cu senzaลฃia de disconfort ลŸi anxietate, cu sentimentul de sufocare ลŸi prestaลฃie inutilฤƒ, nu am fost conลŸtient de acลฃiunile mele.


Dupฤƒ aceste sedinte, Tina ar fi putut pleca din cabinet supฤƒratฤƒ, sfidฤƒtoare ลŸi vizibil afectata. Dar cรขnd si-a descris sentimentele ลŸi reacลฃiile รฎn timpul sedintei urmฤƒtoare, ceea ce am auzit, cumva, nu a fost vulnerabilitatea Tinei, ci mai mult decat atat, o lipsa de reflectie, consumand nevoia de a se lupta cu mine ลŸi contracarand รฎncercฤƒrile mele de a o ajuta.


De-a lungul urmatoarelor catorva saptamani, sentimentele de sufocare ale analistului au devenit din ce in ce mai clare, simtindu-le chiar รฎn trup (uneori se simลฃea paralizat ลŸi apatic).

รŽn timpul unei sedinte deosebit de dificile, atunci cรขnd comportamentul meu pฤƒrea sฤƒ comunice Tinei cฤƒ ea mereu n-a fost unde am vrut eu sฤƒ fie, Tina izbucni รฎn lacrimi, chipul si trupul sau afiลŸand o mare agitaลฃie. Pe fondul suspinelor, ea a descris cat de bruscata s-a simลฃit, cat de anxioasa si de singura. A spus cฤƒ chiar vroia sฤƒ-mi multumeasca, dar nu ลŸtia cum, ลŸi acum se simte profund dezamagita de noi amandoi. La fel ca si cu fostul ei analist, se simลฃea fฤƒrฤƒ speranลฃฤƒ, pierduta si neinteleasa. Am vrut ceva de la ea ลŸi ea nu ลŸtie ce anume. Tot ceea ce a simลฃit a fost ca este bruscata ลŸi constrรขnsa. Reacลฃiile mele iniลฃiale au fost un amestec de vinovฤƒลฃie, รฎnfrรขngere ลŸi un sentiment de eลŸec. Nu numai ca nu am putut ajunge la Tina, dar am รฎnลฃeles-o complet gresit. รŽn acelaลŸi timp am devenit, de asemenea, conลŸtient de un sentiment tot mai mare de tristeลฃe, o tristeลฃe nu doar ca ecou al starii emoลฃionale a Tinei, ci, de asemenea, pฤƒrea sฤƒ fie generata de un nenumit si adanc regret ลŸi de disperare. Sentimentele mult mai familiare de a fi controlat ลŸi sufocat nu-mi mai pฤƒreau urgente sau periculoase. Devenind dureros de conลŸtient de participarea mea intensa si de sentimentul de nesiguranta, am recunoscut fata de Tina cฤƒ รฎntr-adevฤƒr am fost orb la modul รฎn care m-am comportat รฎn cadrul ultimelor catorva sedinte si la modul รฎn care o fฤƒceam sฤƒ se simtฤƒ. Am descris, de asemenea, tristeลฃea copleลŸitoare pe care tocmai am simtit-o, รฎntrebรขndu-ma cu voce tare cum am ajuns sฤƒ ma simt atรขt de intens trist. Tina mi-a reprosat:

De ce este atรขt de important pentru tine sa controlezi ceea ce am nevoie sฤƒ spun, sฤƒ-ti bifezi agenda?

a intrebat ea, cu lacrimi ลŸi uimire. Fiind inca in defensivฤƒ, am rฤƒspuns cฤƒ nu am fost destul de sigur ce s-a-ntamplat in timpul ultimelor cรขtorva sedinte ลŸi cu ceva timp รฎnainte, dar am fost sigur cฤƒ atat de dificile au fost experienลฃele dintre noi, incat avem nevoie sa รฎnลฃelegem ce au รฎnsemnat. Mi-am cerut scuze pentru comportamentul meu din nou, pentru ca am fost brutal si vatamator, dar, de asemenea, am spus cฤƒ ceea ce s-a รฎntรขmplat, ratarile noastre emotionale reciproce au fost construite de o perioada de timp. Pฤƒreau a fi parte din ceva mai mare decรขt noi, ceva care ar putea sฤƒ ne รฎnveลฃe foarte multe despre lumea ei interna ลŸi a mea. Incheindu-se sedinta, n-am mai avut nici o ลŸansฤƒ de a descrie sentimentul cel mai deranjant pentru mine, sentimentul de sufocare ucigatoare.


Tina a parasit acea sedinta รฎncฤƒ in stare de agitaลฃie. La urmฤƒtoarea sedinta, ea a povestit urmฤƒtorul vis: Suntem amรขndoi รฎn cabinetul meu ลŸi ea ma intreaba,

De ce suntem aici?

Nu exista ferestre รฎn acest cabinet. Simte o panicฤƒ รฎn creลŸtere ลŸi cu groazฤƒ รฎลŸi dฤƒ seama cฤƒ eu nu o pot ajuta, nimeni nu poate. Se simte pe punctul de a se sufoca ลŸi se forลฃeaza sฤƒ se trezeascฤƒ.


รŽn timp ce discutam visul (constatรขnd cฤƒ, รฎn realitate, cabinetul are o fereastrฤƒ mare, foarte luminoasa), pentru prima datฤƒ Tina si-a trait ลŸi exprimat gรขndurile ลŸi sentimentele รฎn moduri directe ลŸi imediate. A fost รฎn mod clar ลŸi deschis furioasa, trista, ลŸi speriata. Dintr-o datฤƒ, a devenit pe deplin conลŸtienta de o senzaลฃie intolerabilฤƒ de a fi รฎnchisa, trantita ลŸi sufocata. Inima a-nceput sa-i bata tare ลŸi a simtit panicฤƒ. A simtit ca si cum pieptul ลŸi capul ei urmau sฤƒ explodeze. รŽn timp ce-i dezvฤƒluiam Tinei propriul meu sentiment de a fi controlat ลŸi sufocat de ea ลŸi cum acest sentiment a trezit un ecou in ale ei proprii, stresul Tinei s-a intensificat. Dar de data asta ea nu a mai fugit de sentimentele si de experientele ei รฎnfricoลŸฤƒtoare. Dimpotrivฤƒ, a vrut cu disperare sฤƒ รฎnลฃeleagฤƒ interacลฃiunile noastre zbuciumate. AลŸa cum am vorbit, a devenit clar pentru amandoi cฤƒ ceva foarte important a fost รฎncorporat รฎn comunicฤƒrile noastre aparent nepotrivite. Nu doar nevoia ei de a avea grijฤƒ de mama ei a colorat interacลฃiunile Tinei, nici doar comportamentul ei opozant ลŸi evaziv. Pe deplin disociata a fost teama ei enorma de a fi invadata ลŸi controlata emotional. Durerea, enactment-urile prelungite expuse in esenta, pattern-urile relaลฃionale inconstiente ลŸi memoria afectiva care caracterizeazฤƒ aproape toate interacลฃiunile Tinei cu alลฃii – o teama intensa de a fi violata emoลฃional ลŸi forลฃata sฤƒ se adapteze la celalalt ลŸi alte nenumฤƒrate defense automate toate erau destinate pentru a-i pฤƒstra sentimentul de autonomie. Nu ลŸtiu cum, am ajuns sฤƒ รฎntruchipez ambele: mama invaziva emotional si propriile stari de sine disociate ale Tinei.


Autorul ne explica in continuare ca pacienta a adus รฎn prim plan un pattern relational caracterizat printr-o dorinta intensa de a fi o fiicฤƒ bunฤƒ, pentru a uลŸura ลŸi ลŸterge trecutul de nesuportat al mamei ลŸi, รฎn acelaลŸi timp, cฤƒ a fost coplesitฤƒ de disperare in รฎncercarea de a se elibera de mama ei. Nu doar mesajele verbale ale mamei sale au fฤƒcut-o pe Tina sa se simta depasita si sufocata, ci chiar si ceea ce Tina a simtit a fi un sentiment atotcuprinzฤƒtor de tristeลฃe ลŸi disperare, care a fost constant ลŸi nonverbal transmis ei. Memoria disociata ลŸi experienลฃe traumatice nemenลฃionate au permis multor mesaje inconลŸtiente sa treaca de la mama la fiica ei: modelele de bazฤƒ ale interacลฃiunii ei cu sine ลŸi cu lumea. Simtindu-se din ce รฎn ce mai sufocata, Tina, de asemenea, a avut nevoie sa existe prin sensul propriu al unei subiectivitฤƒลฃii independente, prin sfidare ลŸi combativitate, pe care le-a utilizat รฎn existenta ei.

Schimbรขnd mesaje la nivel inconลŸtient, amรขndoi am reacลฃionat simultan la acestea ลŸi am declanลŸat memoria afectivฤƒ implicitฤƒ, fantasme ลŸi apฤƒrฤƒri. รŽn schimbul nostru simbolic, am fost cel chemat sฤƒ punฤƒ รฎn act ceea ce a fost cel mai รฎnfricoลŸฤƒtor, aproape anihilant, devenind prin comportamentul meu mama asupritoare emoลฃional. ลži, ca ลŸi Tina confruntata cu controlul ei emoลฃional, am experimentat, de asemenea, o presiune crescรขndฤƒ de a rezista sentimentului de sufocare, de a-mi retrage ลŸi pฤƒstra subiectivitatea mea. รŽntr-un fel, am รฎntruchipat stฤƒrile de sine disociat ale Tinei, profunzimea ferocitฤƒลฃii lor emoลฃionale profunde ลŸi sensul, nefiind pe deplin recunoscute pรขnฤƒ ce enactmentul nu a avut loc.

Controlul defensiv pe care Tina l-a exercitat asupra ลŸedinลฃelor a fost observat ลŸi discutat de multe ori, dar, doar cunoscรขndu-l ลŸi analizรขndu-l, nu a creat spaลฃiul interpersonal รฎn care sฤƒ se experimenteze ลŸi sฤƒ se รฎnลฃeleagฤƒ autentic sensul sฤƒu multiplu. Dimpotrivฤƒ, vorbind pฤƒrea doar sฤƒ perpetueze ลŸi sฤƒ consolideze oscilaลฃia รฎntre conformitate ลŸi sfidare. Introiectarea de cฤƒtre mine a proiecลฃiilor Tinei de groaza de a fi invadatฤƒ de o stare emoลฃionalฤƒ opresivฤƒ care nu-i aparลฃine ei ลŸi participarea mea รฎntr-un enactment care transmite teama amรขndurora de sufocare ลŸi apฤƒrฤƒrile รฎmpotriva ei, ne-a permis sฤƒ devenim conลŸtienลฃi de stฤƒrile disociate ale sinelui care de multe ori se repetฤƒ. Sensul nearticulat era cฤƒ supunerea pasivฤƒ a fost o condiลฃie obligatorie pentru a menลฃine orice relaลฃie ลŸi lupta simultanฤƒ pentru a-ลŸi conserva simลฃul de autonomie pe care se bazau multe dintre relaลฃiile strรขnse ale Tinei, inclusiv cea cu sotul ei.

Insight-ul asupra tendinลฃei ei de a se opune ลŸi de a contrazice nu a fost suficient pentru integrare si crestere. Mai degrabฤƒ, un amestec al pattern-urilor implicite emotionale ลŸi relaลฃionale de atasament inscrise timpuriu a generat ceea ce a simtit, dar nu este รฎncฤƒ o parte dintr-un sentiment conลŸtient de sine. Prin faptul ca au fost actate si rememorate, aceste pattern-uri timpurii inscrise implicit au avut posibilitatea de a fi recunoscute, analizate ลŸi integrate.


Bromberg a vorbit despre enactment ca fiind efortul pacientului de a negocia รฎntre stฤƒrile disociate ale sinelui care, din cauza unor experiente traumatice, nu sunt simbolizate verbal.

Subliniind impasurile relaลฃionale inevitabile care รฎnsoลฃesc enactment-urile, unii clinicieni le vฤƒd ca pe puncte de รฎntรขlnire al cฤƒror mesaj real cฤƒtre analist este de a reuลŸi sฤƒ se implice cu pacientul cu adevฤƒrat ลŸi autentic. Un astfel de angajament, ghidat de contratransferul analistului, poate sฤƒ contribuie la descoperirea ลŸi rezolvarea pattern-urilor de ataลŸament dureroase cu origine in memoria implicitฤƒ ลŸi fantasmele pacientului care au rฤƒmas neexplorate ลŸi sunt pasibile sฤƒ se repete. Prin trฤƒirea repetiลฃiilor inevitabile ale pattern-urilor defensive รฎnvฤƒลฃate timpuriu ลŸi internalizate emoลฃional, enactment-urile sunt รฎn esenลฃฤƒ o expresie a procesului repetiลฃiei compulsive a cฤƒrui formฤƒ inconลŸtientฤƒ trebuie sฤƒ devinฤƒ conลŸtienta ลŸi integratฤƒ (Freud, 1914 / 1958).

Acest punct de vedere teoretic ลŸi clinic ce priveลŸte enactment-urile ca pe manifestฤƒri interpersonale ลŸi intruchipari ale pฤƒrลฃilor disociate ale self-ului pacientului รฎลŸi gฤƒseลŸte din ce รฎn ce mai mult un ecou puternic รฎn cercetฤƒri ale ataลŸamentului ลŸi neurologice care ajutฤƒ la descifrarea a ceea ce enactment-urile comunicฤƒ.

Descoperirile recente neuroลŸtiinลฃifice au furnizat date convingฤƒtoare cum cฤƒ pattern-urile interacลฃionale dintre sugari ลŸi รฎngrijitori creeazฤƒ schimbฤƒri neuronale de duratฤƒ รฎn reลฃelele din creier, rezultรขnd pattern-uri de atasament definitive, pattern-uri de reglare afectivฤƒ ลŸi puncte de fixatie ale modularii emotionale care dureazฤƒ din copilฤƒrie pรขnฤƒ la vรขrsta adultฤƒ. DeลŸi mecanismele neurobiologice exacte care stau la baza dezvoltฤƒrii neuronale nu sunt รฎncฤƒ pe deplin explicate, rolul amigdalei creierului รฎn instalarea fricii ลŸi calitฤƒลฃile emoลฃionale ลŸi relationale ale emisferei drepte sunt printre modelele neuropsihologice extensiv cercetate. รŽndeplinind o funcลฃie de detectare si raspuns la stimulii periculoลŸi care pot afecta supravieลฃuirea, amigdala, activฤƒ de la naลŸtere, mediazฤƒ rฤƒspunsurile emoลฃionale ale bebeluลŸului la mediul รฎnconjurฤƒtor. Intiparind senzaลฃiile viscerale ลŸi afectele care รฎnsoลฃesc evenimentele interpersonale timpurii, amigdala ลŸi caile ei neuronale instituie timpuriu sistemele memoriei implicite, adaptฤƒrile defensive ลŸi pattern-urile de ataลŸament.

Frica determinatฤƒ de amigdalฤƒ este o formฤƒ implicitฤƒ de รฎnvฤƒลฃare ce apare fara constienta din copilaria timpurie. รŽn plus faลฃฤƒ de stocarea memoriei implicite referitoare la situaลฃiile de pericol perceput รฎn circuitele proprii, amigdala moduleazฤƒ, de asemenea, formarea memoriei explicite รฎn circuitele hipocampusului.

Un mediu emoลฃional de anxietate activeaza frecvent apฤƒrฤƒri automate adaptate pentru a face fata anxietฤƒลฃii generalizate. รŽntr-un astfel de mediu, dezvoltarea unor sisteme neuronale devine deturnatฤƒ cฤƒtre crearea ลŸi repetarea starilor sinelui caracterizate prin anxietate interpersonala sporitฤƒ ลŸi o reglare afectiva saraca, mai degrabฤƒ decรขt prin afect pozitiv ลŸi deschidere.

Ca rezultat, pattern-urile de atasament clivate si conflictuale se desfasoara precum cele pe care le-am experimentat cu Tina. Gradul de disociere neuronala รฎntre aceste reลฃele de reprezentare va determina care pattern de atasament va fi cel mai des reactivat emotional ลŸi repetat. La maturitate, indiferent de experienลฃele actuale, reลฃelele amigdalei, bazรขndu-se pe frica timpurie invatata, vor continua sฤƒ se concentreze asupra a ceea ce ei percep ca pericol interpersonal ลŸi anxietate indusa.


Maturizarea timpurie a emisferei drepte pare, de asemenea, sฤƒ fie implicata รฎn procesul de รฎnvฤƒลฃare emoลฃionalฤƒ implicitฤƒ care precede dezvoltarea verbala ลŸi ca atare

reprezintฤƒ substratul biologic al inconลŸtientului dinamic (Schore).

Spre deosebire de procesele mai conลŸtiente ลŸi explicite legate de emisfera stanga, emisfera dreapta e legata de prelucrarea timpurie a informaลฃiilor implicite, memoriei emoลฃionale ลŸi experienลฃelor care stau la baza imaginii de sine si a simtului de sine individual. รŽn urma acestor constatฤƒri, Schore (2005) a descris modul รฎn care interacลฃiunile atasamentului afectiv รฎntre mame ลŸi copil formeaza dezvoltarea neurologica a sistemului limbic al emisferei drepte, dominant pentru pattern-urile emoลฃionale implicite.


Studiile atasamentului au demonstrat legฤƒturi puternice รฎntre pattern-urile relationale ale mamelor ลŸi sugarilor ลŸi pattern-urile ulterioare de ataลŸament securizant, evitant, anxios-ambivalent si dezorganizat. Sugarii cu ataลŸament dezorganizat au arฤƒtat comportamente conflictuale ลŸi contradictorii faลฃฤƒ de mamฤƒ, precum ลŸi comportamente impietrite, dezorganizate ลŸi haotice. Comportamentele de รฎngrijire care au fost cel mai consecvent legate de ataลŸamentul dezorganizat ลŸi apoi de o structurฤƒ disociativa au fost de indisponibilitate emoลฃionala, cu rฤƒspunsuri disruptive ลŸi de fuziune maternฤƒ care depasesc nevoile bebelusului. Starile
self-ului nementalizate ลŸi, prin urmare, neintegrate ale รฎngrijitorilor รฎnลŸiลŸi au fost, de asemenea, extrem de conectate cu pattern-uri de ataลŸament dezorganizat. Lyon-Ruth (2003) a concluzionat cฤƒ pattern-urile de ataลŸament construite pentru a fi gestionate cu interacลฃiuni stresante afectiv sunt adaptฤƒri defensive timpurii care se dezvolta din cauza eลŸecurilor รฎngrijitorului de a oferi rฤƒspunsuri liniลŸtitoare รฎn faลฃa stresului sau teamei copilului. Stรขnd la baza rฤƒspunsurilor reactive ale copilului, rฤƒspunsurile adaptate automat la stimulii afectivi nonverbali sunt procese neuronale preverbale, implicite. Complementar cu aceste observaลฃii, Siegel (1999, 2001) de asemenea a demonstrat cฤƒ relaลฃiile de ataลŸament precoce determinฤƒ dezvoltarea socialฤƒ ลŸi emoลฃionalฤƒ prin faptul cฤƒ influenลฃeazฤƒ structurile cerebrale care mediazฤƒ aceste experienลฃe.

Avรขnd รฎn vedere rolul amigdalei si al reลฃelelor neuronale aferente รฎn รฎnvฤƒลฃarea emoลฃionalฤƒ, pattern-urile de ataลŸament sunt รฎn esenลฃฤƒ scheme implicit procedurale care conลฃin sisteme de memorie senzorialฤƒ, motorie, emoลฃionalฤƒ ลŸi cognitivฤƒ. Aceste reลฃele multiple de memorie, disociate de sensul de sine conลŸtient, dar foarte repetitive, sunt actate รฎn orice relaลฃie care declanลŸeazฤƒ vechile pattern-uri emoลฃionale ลŸi apฤƒrฤƒrile care s-au dovedit de succes รฎn aceste relaลฃii.

Este important de menลฃionat aici, totuลŸi, cฤƒ รฎn รฎncercarea de a รฎnลฃelege natura pattern-urilor relationale de duratฤƒ, interacลฃiunile extrem de complexe รฎntre predispoziลฃiile diferite ลŸi mediu ar trebui sฤƒ fie, de asemenea, luate รฎn considerare. Cel mai probabil aceasta va fi urmatoarea frontiera รฎn cercetarea neuropsihanaliticฤƒ.


In continuare autorul ne spune ca, desi pacientul are speranta de a fi recunoscut ลŸi รฎnลฃeles emoลฃional, memoria afectivฤƒ implicitฤƒ repeta pattern-urile de ataลŸament conflictuale (prin reลฃelele de memorie รฎnscrise neuronal). Relaลฃia analitica, dar ลŸi personalitatea unicฤƒ a analistului servesc pattern-urilor interacลฃionale timpurii; relaลฃia terapeuticฤƒ activeazฤƒ schema emotionalฤƒ dezadaptatฤƒ ลŸi disociatฤƒ care a adus pacientul รฎn tratament.

รŽn acelaลŸi timp, aceste pattern-uri sunt unele pe care

concomitent el vrea sฤƒ le examineze ลŸi sฤƒ le evite (Bucci).

Rezistenลฃa mea personalฤƒ de a fi รฎmpins ลŸi forลฃat รฎntr-o poziลฃie emoลฃionalฤƒ a fost un ecou inconลŸtient al schemei emotionale inconลŸtiente a Tinei cu mama ei. Dar cu cรขt mai mult am protejat inconลŸtient sentimentul meu de sine prin deconectarea de la impactul emotional al experienลฃei ei, cu atรขt mai insistentฤƒ a devenit ea.

Aici รฎntรขlnim esenta unui enactment รฎn care interacลฃiunea care este creatฤƒ conลฃine รฎn ea elemente relationale inconลŸtiente ale celor doi participanลฃi, constient si inconstient reacลฃionรขnd la ele ลŸi care se influenลฃeazฤƒ reciproc. ลži, aลŸa cum รฎntre pฤƒrinลฃi ลŸi copii conลŸtientizarea experienลฃei este solutia, ลŸi รฎn analiza se creeaza posibilitatea de sens ลŸi de simbolizare. Dupฤƒ cum este argumentat mai tรขrziu, aceastฤƒ conลŸtientizare poate fi ajutatฤƒ foarte mult prin dezvฤƒluirea de cฤƒtre analist a experienลฃei sale proprii, un proces care poate avea loc doar dacฤƒ unul dintre participanลฃi รฎลŸi dฤƒ seama cฤƒ un enactment a avut loc.

Modalitฤƒลฃile รฎn care pattern-urile de atasament รฎnscrise neuronal sunt transmise รฎntr-o interacลฃiune intersubiectivฤƒ sunt relevante atรขt pentru diada pฤƒrinte-copil, cรขt ลŸi pacient-analist. Un studiu extensiv de cercetare a sugarilor, precum ลŸi observaลฃiile clinice au vorbit despre mesajele inconลŸtiente identificate รฎn expresii faciale, comportament verbal ลŸi gestual afiลŸat.


Se pare ca starile self-ului parental sunt transmise inconstient: รฎntre emisferele drepte – atรขt a mamei, cat ลŸi a copilului, starile self-ului mamei sunt transmise gandirii copilului prin mesaje nonverbale. Fiind conectate sistemului limbic ลŸi, astfel, sensibile la evaluarea interpersonala ลŸi prelucrarea emoลฃionalฤƒ, emisferele drepte – a mamei ลŸi a copilului – sunt deosebit de active รฎn primii doi ani de viata ai copilului. Dupa parerea lui Schore, emisfera dreapta a mamei este prima realitate a copilului. Preocuparea ei emotionala fata de copil ลŸi eforturile ei de acordaj sunt piatra de temelie pentru memoria implicita ลŸi pattern-urile relaลฃionale, proiectate in emisfera dreapta receptiva a copilului. Sustinand rolul emisferei drepte a creierului รฎn prelucrarea comunicฤƒrii nonverbale, concluzia lui Schore (2005) este cฤƒ dezvoltarea capacitฤƒลฃii copilului de a procesa eficient stimuli vizuali de la ingrijitor are loc รฎn emisfera dreaptฤƒ.

รŽn cadrul interacลฃiunii intersubiective รฎn diada psihanaliticฤƒ, o comunicare similara implicita are loc รฎn mod constant. Pe baza constatฤƒrilor recente neurobiologice, Schore (2005) a susลฃinut cฤƒ capacitatea de a primi ลŸi procesa mesaje implicite este

optima cand clinicianul este รฎntr-o stare de receptivitate a emisferei drepte a creierului.

Dupa Adolphs, Damasio, Tranel si Cooper, emisfera dreapta este implicata รฎn recunoaลŸterea expresiilor emoลฃionale ale celorlalti ลŸi este facilitatฤƒ de senzatii corporale interne interpretate de emisfera dreapta ลŸi nu de cea stรขnga, mai analitica. Astfel, emisfera dreapta a analistului, dupa Schore (2005), ii permite analistului sฤƒ-l cunoasca pe pacient รฎntr-un mod instantaneu ลŸi mult mai direct. Schore concluzioneaza cฤƒ spatiul intersubiectiv conลฃine รฎn el nu doar schimburi emotionale, ci si corporale.


Intelegerea mecanismelor care stau la baza schimbului emotional inconstient este oferita de noile cercetari asupra neuronilor oglindฤƒ descoperiti รฎn cortexul parietal inferior, frontal ลŸi posterior. Neuronii oglinda sunt activati nu numai atunci cรขnd un participant il observa pe altul, dar, de asemenea, atunci cand participantul este angajat รฎntr-o interacลฃiune relaลฃionala activa cum ar fi o imitaลฃie expresiva a acลฃiunii sau afectului. รŽn plus, neuronii oglinda la om sunt implicati nu numai รฎn actiunea de recunoaลŸtere, dar, de asemenea, รฎn captarea intenลฃiilor celorlalti, deducรขnd automat viitoarele obiective. Aceastฤƒ noua constatare extinde funcลฃia lor de percepere de la imitaลฃie simplฤƒ ลŸi recunoaลŸtere la รฎnลฃelegerea instantanee a scopului ลŸi intenลฃiei.


Gallese (2003) a propus ca un mecanism neuronal similar

ar putea stimula capacitatea noastrฤƒ de a รฎmpฤƒrtฤƒลŸi sentimentele ลŸi emoลฃiile cu alลฃii… senzatiile si emotiile afiลŸate de alลฃii pot fi, de asemenea,

subliniate

ลŸi, prin urmare, implicit intelese, printr-un mecanism de potrivire in oglinda.

Neuroni oglindฤƒ รฎn modelul lui Gallese pot de asemenea explica relaลฃia dintre interacลฃiunea afectiva ลŸi empatie ลŸi dintre empatie ลŸi senzaลฃia corporalฤƒ. Legฤƒturile emoลฃionale ลŸi rฤƒspunsurile senzoriale catre ceilalti sunt activate prin gesturile, tonurile vocale, posturile ลŸi expresiile faciale, creand un intuitiv sau o cunoaลŸtere implicitฤƒ a acestora ลŸi, dupa Gallese, o noลฃiune extinsa de empatie. Astfel, neuronii oglindฤƒ, care au fost gฤƒsiti atat la copii cat si la adulลฃi, creeaza un spaลฃiu activ impartasit intersubiectiv รฎn care emotiile celuilalt pot fi percepute implicit ลŸi numai apoi รฎnลฃelese.


รŽn continuare, ne spune ca neuronii oglindฤƒ sunt implicati รฎn activarea reลฃelelor sistemului limbic, cum ar fi amigdala, care sunt critice pentru รฎnvฤƒลฃarea ลŸi procesarea emotionala, si ca mesajele inconลŸtiente mediate de neuronii oglindฤƒ dau naลŸtere enactment-urilor, permitand analistului sa-si foloseasca propriile sale emoลฃii ลŸi senzatii corporale pentru a identifica pattern-urile de ataลŸament ale pacientului.


Faptul cฤƒ discursul verbal al unei interacลฃiuni constituie doar o parte a unui รฎntreg mult mai mare este evidenลฃiat de constatฤƒrile cฤƒ cele mai multe informaลฃii codificate ลŸi utilizate se desfฤƒลŸoarฤƒ in afara conลŸtientizarii.

Ecoul psihanalitic al studiilor despre neuronii oglinda poate fi gฤƒsit รฎn lucrฤƒrile Grupului de Studiu al Procesului de Schimbare care a analizat mecanismele noninterpretative ale schimbarii terapeutice. Subliniind relaลฃia impartasita, ei vฤƒd o acลฃiune terapeutica puternica รฎn cadrul comunicarii si cunoasterii intersubiective implicite, numite โ€žun moment de รฎntรขlnireโ€. Piatra de temelie a „relaลฃiei implicite impartasite” este situata รฎn

procesul primordial de comunicare afectivฤƒ, cu rฤƒdฤƒcinile รฎn relaลฃiile timpurii (Stern).


Cunoasterea relationala implicita, care este parte a relaลฃiei impartasite, poate fi observata, apoi, ca finalizandu-se cu un enactment care prin natura sa permite ca analistul sa experimenteze nemediat pattern-urile emotionale permanente ale pacientului. Paradoxal, รฎn ciuda dificultฤƒลฃilor inerente ลŸi a incertitudinilor care le รฎnsoลฃesc, enactment-urile pot de asemenea oferi cele mai semnificative ลŸi directe modalitati, atรขt pentru pacient, cat ลŸi pentru analist, de a se conecta cu ceea ce trebuie sฤƒ fie cunoscut, recunoscut ลŸi integrat ca parte a unui sentiment de sine รฎn curs de constituire. รŽn acest context, enactment-urile contribuie la un mod intersubiectiv de empatie bazat nu doar pe un ecou emoลฃional al sentimentelor pacientului explicit exprimate, ci pe o experienลฃฤƒ inconลŸtienta care e รฎn mod direct conectata cu emoลฃiile disociate, apararile si pattern-urile de ataลŸament ale pacientului.

Enactment-urile pot fi o รฎntรขlnire autentica, dar pot prezenta, de asemenea, potenลฃiale capcane. Poate exista o granita subลฃire รฎntre รฎnลฃelegerea si analizarea cu succes a unui enactment ลŸi cedarea la potenลฃialul sฤƒu distructiv care sฤƒ deraieze tratament analitic.

Autodezvฤƒluirea de catre analist a experientei sale poate constitui un aspect clinic important al enactment-urilor ลŸi poate oferi unul dintre cele mai puternice instrumente spre creลŸtere conลŸtientฤƒ ลŸi integrare.

Importanลฃa starilor integrate ale self-ului precum ลŸi a reลฃelelor neuronale pentru experienta de bunฤƒstare, conลŸtiinลฃa de sine ลŸi funcลฃionarea eficientฤƒ este subliniata atรขt รฎn activitatea clinicฤƒ cat ลŸi รฎn neuroลŸtiinลฃe. รŽn paralel cu observaลฃia clinicฤƒ a starilor disociate ale self-ului ลŸi a pattern-urilor de ataลŸament este noลฃiunea de โ€žslaba integrare neuronalaโ€. Siegel (1999, 2001) ลŸi Schore (1994, 2005) au susลฃinut cฤƒ reglarea emotionala stabilita รฎn interacลฃiunile precoce mamฤƒ-copil contribuie la organizarea ลŸi integrarea diverselor reลฃele neuronale critice pentru afect ลŸi autoreglare ลŸi funcลฃiile memoriei explicite. Similar, LeDoux (1996, 2002), Panksepp (2003), precum ลŸi Cozolino (2002) au subliniat importanta integrarii รฎntre creierul emotional si functiile corticale superioare.

Dintr-un punct de vedere psihanalitic precum ลŸi dintr-o perspectivฤƒ neuroลŸtiinลฃificฤƒ, efortul terapeutic urmฤƒreลŸte a consolida integrarea รฎntre reลฃelele de afect ลŸi cogniลฃie (sistemul limbic superior si cortical / inferior) ลŸi รฎntre reลฃelele emisferei drepte ลŸi stangi. รŽn timp ce emisfera dreapta este mai dens conectata la trunchiul cerebral ลŸi sistemul limbic ลŸi mediazฤƒ sentimentele, detecลฃia ลŸi รฎnลฃelegerea mintii proprii ca ลŸi a celorlalti, stรขnga este mai legatฤƒ de funcลฃionarea executivฤƒ superioara si este considerata a fi โ€žinterpret” sau „decodor” de experienลฃe. Insuficienta integrarii neuronale impiedica recunoaลŸterea conลŸtientฤƒ a experienลฃelor copleลŸitoare traumatice sau dureroase, rezultรขnd intr-o influenลฃฤƒ mai mare a regiunilor inferioare impulsive si emotionale ale creierului รฎn detrimentul proceselor mai raลฃionale de reflectie. Integrarea sporitฤƒ a acestor reลฃele diferite este esenลฃialฤƒ pentru simbolizare ลŸi acceptare a afectelor ลŸi experienลฃei, pentru toleranลฃฤƒ afectiva precum ลŸi pentru o conexiune flexibila รฎntre sistemele de memorie, implicita ลŸi explicita. O capacitate crescuta de integrare, dupa Siegel (2001), poate permite individului sฤƒ stabileascฤƒ o „stare diadica coerenta” creรขnd capacitatea de compasiune. Siegel presupune รฎn continuare cฤƒ o astfel de capacitate este baza pentru ataลŸamentul securizant.


Aflam mai departe ca pattern-urile de ataลŸament timpurii ale pacientului dau actului de autodezvฤƒluire din partea analistului puterea transformatoare datorita neuronilor oglinda.

Aceastฤƒ atitudine poate oferi – atรขt pentru pacient, cat ลŸi pentru analist – unele legaturi care lipsesc, unele noi รฎnลฃelegeri despre amintirile รฎngropate ลŸi necruลฃฤƒtoarele pattern-uri relaลฃionale autodistructive. Examinarea reciprocฤƒ reflexiva permite pacientului sฤƒ devinฤƒ conลŸtient de sine, sa-si integreze pattern-urile implicite anterioare stocate ลŸi activate in cฤƒi mai strรขns legate de sistemul limbic ลŸi sa le lege de funcลฃionarea corticala superioara.

Concluziile neuroลŸtiinลฃifice au confirmat, de asemenea, observaลฃiile clinice cฤƒ fฤƒrฤƒ experienลฃe afective semnificative, orice miลŸcare analiticฤƒ faลฃฤƒ de schimbare este de scurtฤƒ duratฤƒ, รฎn cel mai bun caz. รŽntr-adevฤƒr, neurologii au demonstrat ca stresul si stimularea emotionala schimba conectivitatea neuronalฤƒ ลŸi plasticitatea creierului, cel mai probabil printr-un mediu biochimic schimbat. Cowan si Kandel (2001) au concluzionat cฤƒ rezultatul excitarii afective este prezenลฃa unei cresteri de neurotransmitatori care permit, prin urmare, readaptarea neuronala ลŸi reorganizarea corticala. Desigur, mediul primitiv emoลฃional generat de un enactment permite stimularea emoลฃionala necesara care sฤƒ conducฤƒ la schimbฤƒri neuronale. Autodezvฤƒluirea analistului permite celฤƒlalt element care contribuie la creลŸtere, o รฎntรขlnire autentica prin care sentimentele dificile pot fi experimentate, verbalizate, รฎnลฃelese, ลŸi integrate.

Autodezvฤƒluirea analistului este singura posibila rezolvare a unui enactment, dar si un potenลฃial efectiv. Analistul nu ลŸtie mai bine modul รฎn care pacientul se simte ลŸi ceea ce are nevoie pacientul, ci, mai degrabฤƒ, prin faptul cฤƒ e parte dintr-un enactment, analistul รฎn mod inevitabil simte ceea ce aparลฃine pacientului. Conceperea experienลฃei celor doi participanลฃi ca pe o unitate รฎn spaลฃiul intersubiectiv face autodezvฤƒluirea analistului un act interpersonal care oferฤƒ un mediu continator. Este important de menลฃionat la acest punct cฤƒ problema autodezvฤƒluirii analistului nu este consideratฤƒ aici ca o tehnicฤƒ analiticฤƒ generala. Divulgarea de informaลฃii cu caracter personal general nu este รฎncurajata, nici nu este privitฤƒ ca un mod acceptabil de a promova un sentiment de intimitate. Mai degrabฤƒ, autodezvฤƒluirea este vฤƒzuta aici ca pe un element integrant รฎn analiza enactment-urilor: aceasta reprezintฤƒ esenลฃa eforturilor de colaborare a ambilor participanลฃii, dรขnd glas a ceea ce este ascuns ลŸi disociat.

Nici un alt aspect al procesului psihanalitic nu reprezintฤƒ o astfel de complexitate interpersonala, oportunitฤƒลฃi atat de mari pentru schimbare ลŸi eventuale capcane ca prezenลฃa unui enactment. ลži nici un alt eveniment interpersonal รฎn psihanalizฤƒ nu genereazฤƒ aceeaลŸi calitate ลŸi gamฤƒ de afecte, confuzie si comportamente inconลŸtiente รฎn ambii participanลฃi. Capabil sฤƒ zadarniceasca temporar schimbul analitic reciproc si reflexiv, un enactment poate adesea creea un impas care ameninลฃฤƒ sฤƒ deraieze procesul analitic. Intruchipand cele mai intense manifestari ale interacลฃiunii transfer-contratransfer, enactment-urile expun si repeta cateva dintre pietrele de temelie fundamentale ale self-ului timpuriu al pacientului si reprezentarile celorlalti รฎn timp ce angajeaza unele scheme relaลฃionale inconstiente proprii analistului. Rezultarea procesului intersubiectiv complex si inevitabil รฎn diada psihanaliticฤƒ furnizeazฤƒ atรขt pacientului cat ลŸi analistului o enormฤƒ oportunitate pentru activitatea interpretativa reflexiva bazata รฎn mare parte pe interacลฃiuni interpersonale care dezvฤƒluie pattern-urile relaลฃionale ale pacientului.

Folosind constatฤƒrile recente din domeniul neuroลŸtiinลฃelor ลŸi studiilor de ataลŸament, eu am examinat modul รฎn care pattern-urile de atasament implicite, inscrise neuronal inconลŸtient isi gฤƒsesc o expresie repetata de-a lungul vieลฃii ลŸi prind viaลฃฤƒ รฎn enactment-uri.


Afirmaลฃia cฤƒ enactment-urile sunt manifestฤƒri intersubiective ale pattern-urilor de ataลŸament inscrise neuronal dobรขndite รฎn contextul relaลฃiilor timpurii este un exemplu al modului รฎn care domenii aparent fara legatura, รฎn acest caz intersubiectivismul, studiile ataลŸamentului ลŸi neuroลŸtiinลฃele, se intersecteazฤƒ inevitabil ลŸi se lamuresc reciproc.

Georgiana Branisteanu

ลži pentru cฤƒ tot sunteลฃi aiciโ€ฆ

...va solicitฤƒm sprijinul, dragฤƒ cititoare, dragฤƒ cititorule. Audienศ›a noastrฤƒ a crescut foarte mult, cu deosebire รฎn ultima vreme. Cafe Gradiva - Culturฤƒ, societate, psihoterapie este o publicaศ›ie online unicฤƒ, din cรขte cunoaศ™tem, prin profil editorial, format ศ™i continuitate. Din 2007, am publicat mii de articole, eseuri, interviuri, ศ™tiri, corespondenศ›e ศ™i transmisiuni de la evenimente locale, naศ›ionale ศ™i internaศ›ionale, recenzii ศ™i cronici, anchete, sinteze ศ™i dosare, pictoriale, sondaje, opinii ศ™i comentarii - scrise, video, audio ศ™i grafice, de psihanalizฤƒ ศ™i psihoterapie de varii orientฤƒri, de psihiatrie, psihologie ศ™i dezvoltare personalฤƒ, dar ศ™i sociale, educaลฃionale ลŸi comunitare, pentru drepturile omului ลŸi nediscriminare, culturale, literare ศ™i artistice, istorice ศ™i filosofice. Realizarea lor a presupus, cale de mulศ›i ani, o muncฤƒ enormฤƒ, uneori โ€žla foc continuuโ€ ori โ€žรฎn directโ€, consacrรขnd nopศ›i, weekend-uri ศ™i vacanศ›e. Au fost necesare felurite resurse, implicare ศ™i bani, toate รฎn regim de voluntariat.

Faptul cฤƒ ne citiศ›i ศ™i cฤƒ reveniศ›i mereu ne รฎncurajeazฤƒ ศ™i ne aratฤƒ cฤƒ suntem pe drumul bun. Ca publicaศ›ie de tip magazin independentฤƒ editorial, nefinanลฃatฤƒ, apฤƒrรขnd รฎntr-o piaศ›ฤƒ media vastฤƒ ศ™i cu mari resurse, avem nevoie de susศ›inerea dv. pentru a face mai departe jurnalism psi de calitate. Fiecare contribuศ›ie de la dv., mai mare sau mai micฤƒ, este foarte importantฤƒ pentru a putea continua.
ย Susลฃineลฃi Cafe Gradiva cu 1 euro sau mai mult - dureazฤƒ doar un minut. Vฤƒ mulลฃumim!ย 

Cafe Gradiva

Cafe Gradiva

Cafe Gradiva - Culturฤƒ, societate, psihoterapie este un magazin online de psihologie, psihoterapie, psihanalizฤƒ ลŸi psihiatrie ลŸi cu deschidere spre sfera artisticฤƒ ลŸi culturalฤƒ, educaลฃionalฤƒ, socialฤƒ ลŸi a proiectelor comunitare.

Citiลฃi ลŸi

Cafe Gradiva psihanalizฤƒ psihoterapie
Cafe Gradiva

Woody Allen si abuzul sexual

by Cafe Gradiva
8 octombrie 2020
Orange is the New Black
Cafe Gradiva

Orange is the New Black

by Cafe Gradiva
8 octombrie 2020
Relatia reala dintre psihanalist si pacient (I)
Cafe Gradiva

Relatia reala dintre psihanalist si pacient (I)

by Cafe Gradiva
17 decembrie 2021
Load More
Next Post
Laurent Schmitt, „Primii paลŸi รฎn psihoterapie. Manualul terapeutului”, Editura Polirom, 2011

Laurent Schmitt, "Primii paลŸi รฎn psihoterapie. Manualul terapeutului", Editura Polirom, 2011

Comments 33

  1. Bogdan Popa says:
    14 ani ago

    O foarte faina lucrare in care se integreaza mai multe literaturi. Cred ca mi-a placut mult cum schemele astea de comportament relationale sunt identificate in scheme timpurii de atasament si in structura neuronala a creerului.

    Mi-a mai placut ideea asta ca autodezvaluirea nu este doar un act subiectiv, cat este punerea in cuvinte a ce se intampla intre cei doi parteneri in analiza. Ideea asta ca daca te autodezvalui rupi un protocol mi se pare important sa fie atacata si Renik a facut-o fain. Auto-dezvaluirea nu zice de multe ori ce doar tu simti, cat mai mult ce se simte intr-o relatie. Acum e important ce contributie are fiecare, dar sentimentele astea sunt o constructie de multe ori a celor doi.

    "Autodezvฤƒluirea analistului este singura posibila rezolvare a unui enactment, dar si un potenลฃial efectiv."

    Ideea asta ca autodezvaluirea este o resursa importanta mi se pare cheie, dar nu stiu daca este singura cale de rezolvare a unui enactment. Daca pana la urma comporamentul ne-verbal este cel care este important, poate un tip de atitudine este cateodata la fel de important ca "punerea in cuvinte" a sentimentelor. Adica, poate ne-sustinerea emotionala a terapetului se duce si in pre-verbal, care e foarte greu de vazut de catre terapeut. Poate acolo se poate face si schimbarea.

    Acum, mi se pare important ce face Tina cu analistul, sa se uite la relatia cu experienta ne-simbolizata a mamei, si poate disociatul e plasat in primul rand aici. Dar, as zice, poate e nevoie de vazut cum e un disociat in relatia cu tatal, pentru ca si el a fost inchis in lagarul de concentrare. Poate ca Tina si analistul nu a rupt numai o relatie de atasament prost croita cu mama- 'am grija de tine, pentru ca ti s-a intamplat asta," cat si una cu tacerile tatalui. Se stie din cercetarile celor care au supravietuit Holocaustul cat de reticenti si protectivi sunt supravietuitorii cu propria experienta. Poate ca vorbirea analistului a rupt tocmai un astfel de disociat. Aici e o problema cu studiile din atasament ca sunt focalizate de multe ori doar pe relatia cu principalul ingrijitor, adica mama.

    Ma gandeam in acelasi timp cum jargonul asta al lucrarii ar putea fi limitat. Eu stiu ca trebuie sa vorbesti limba comunitatii tale stiintifice, dar poate ar putea fi facuta mai simpla ideea pe care Ginot ne-o spune.

    Rฤƒspunde
  2. Ioana M. says:
    14 ani ago

    Multumesc, Georgiana. Acum inteleg de ce ai fost "tacuta" in ultima vreme. Ai muncit la prezentarea asta, nu gluma.
    Imi place Ginot, desi nu mi se pare suficient de clar in vignetta cu Tina care este propriul lui pattern, partea lui de transfer.
    Sustinerile neurologice sunt spectaculoase, ca si cu am avea nevoie de probe. Parca vorbeam acum cativa ani de modelul invatarii neuronle, mai tii minte? Un neuron e programat sa invete din trei incercari. Intrebarea mea ar fi: in cate incercari se dezvata?
    Amigdala, sisemul limbic, emisfera dreapta, stanga, neuronii-oglinda, toate astea cum pot fi "reformatate"? Prin integrarea afectelor cu reprezentarile? In analiza. Pana unde poate merge asta? Sa fim optimisti.
    Ma predau neurologiei si tie, G.

    Rฤƒspunde
  3. Anonim says:
    14 ani ago

    mi se pare un articol greoi, stufos, lung pe care n-am avut rabdare sa il parcurg pana la capat. si un limbaj foarte tehnic, exclusivist aproape. ar fi minunat daca s-ar incerca abordarea temei intr-o maniera mai concisa si mai limpede. multumesc.

    Rฤƒspunde
  4. Georgiana Branisteanu says:
    14 ani ago

    @Bogdan:
    "Auto-dezvaluirea nu zice de multe ori ce doar tu simti, cat mai mult ce se simte intr-o relatie."
    Da, foarte buna observatie! Si mie mi-a placut foarte mult felul in care a reusit sa o antreneze pe pacienta in curiozitatea "Hai sa intelegem ce se intampla intre noi!" Mi s-a parut genial! Deci, se poate! ๐Ÿ™‚ La cat de ambivalenti erau amandoi (ea intre opozanta si supunere si el intre revolta si empatie), a gestionat remarcabil relatia!
    Da, referitor la autodezvaluire, ideea ar fi aici ca este solutia pentru a se iesi din impas si pentru a face ca relatia sa se desfasoare in continuare fara blocaje. Este un act autodezvaluirea si o recomandare clinica se pare ca eficienta dar, intr-adevar, poate ca lucrurile sunt spuse cu prea mult entuziasm cand spune ca e singura solutie, nu? ๐Ÿ™‚
    Asa este, studiile de atasament vizeaza functia materna pentru ca e cea mai primitiva… Mi se pare importanta observatia ta referitoare la relatia cu tatal (si trebuie sa ma mai gandesc la ea recitind cazul), vezi, asta nu se pomeneste in nici un fel… In prezentarile noastre clinice nu prea ni se intampla sa il omitem. ๐Ÿ™‚
    Eu nu am putut simplifica jargonul lucrarii pentru ca nu eram destul de sigura pe mine ca sa nu distorsionez ceea ce spune el.

    @Ioana:
    Multumesc si eu, Ioana!
    Da, nu vorbeste despre pattern-ul lui de atasament. ๐Ÿ™‚ Dar se pare ca atitudinea pacientei l-a agatat destul de tare ca sa rabufneasca. ๐Ÿ™‚ Bine ca a facut-o!
    Nu prea stiu sa-ti raspund referitor la cat de puternice pot fi transformarile prin psihanaliza. Ideea e ca neurostiintele au facut astfel de studii, "inainte… si dupa…" iar pe baza concluziilor lor se afirma ca pattern-urile de atasament s-au modificat dar, apropo de ceea ce spui tu cu nevoia de probe/dovezi, sigur ca acestea nu pot fi singurii indicatori masurabili; s-a mai scris despre rezultatele curei psihanalitice, nu?

    @anonim:
    Aveti dreptate, si eu l-am resimtit asa iar lipsa mea de experienta si-a spus cuvantul. ๐Ÿ™‚ Cred ca voi putea prezenta in limbaj mai accesibil cand am sa ma familiarizez mai mult cu astfel de articole.

    Rฤƒspunde
  5. Bogdan Popa says:
    14 ani ago

    @Georgiana: Cred te-ai descurcat admirabil cu Ginot. Eu cred ca Ginot trebuie sa fie mai clar, si nu tu, care ii pui gandul in alta limba.

    Uite, citesc acum despre critica studiilor astea care folosesc studiile neurologice, si Ginot este unul din cei criticati in articolul asta (Vivona, Leaping from Brain to Mind.)

    Care e ideea in critica? Exista un curent tare in psihanaliza acum sa o validezi prin alianta cu neurostiinta (Fonagy [pe care l-am avut ca mentor, btw], Target si Gabbard sunt in barca aliantei cu empirismul). E foarte bine ca psihanaliza cauta aliati. Totusi, studiile din neurostiinta au la baza explicatii foarte behavioriste: s-a pornit de la maimutele macaci si de la faptul ca exista neuroni oglinda care se 'aprind' in anumite actiuni: bautul apei sau imitarea unui anumit comportament. Neuronii astia oglinda nu au fost identificati in creeerul uman, dar ideea este ca in comportamentul uman exista o structura asemanatoare a actiunii: adica, activitatea corticala e similara cu ce se intampla in creerii macacilor.

    Acum, intra pe scena Gallese, asta pe care il pomeneste Ginot. Gallese asta a zis un lucru care a pus lumea pe jar. A zis ca inconstientul, empatia, identificarea proiectiva si mai toate ideile mari din psihanaliza pot sa fie validate (mai scriu odata, ca sa vezi interesul) validate de conexiunea cu sistemul neuronilor oglinda. Gallese zice ca poate fi detectata in raspunsul analistului (in contratransfer) o baza neuronala care contine o versiune a experintei interne a pacientului.

    Ce zice Gallese foarte excitant este ca sistemul neuronilor oglinda permite accesul automatic, direct, si foarte precis la experienta celuilalt.

    Acum, vezi cum aplica Ginot idee asta. El zice ca in sesizarea disociatului cu Tina el a avut acces la imediat la experienta ei, asa acum propune Gallese asta [de aici si reactia ca de obicei- si o sa folosesc un alt cuvant desi genial imi statea pe limba- foarte buna a Ioanei; pai cum asa, nu?].

    Ei bine, ideea asta cu accesul imediat e problematica din trei puncte de vedere, zice Vivona.

    (partea a doua vine)

    Rฤƒspunde
  6. Georgiana Branisteanu says:
    14 ani ago

    Multumesc mult, Bogdan, pentru adaugiri! Spune-mi mai mult din ce zice Fonagy pe tema asta! Mi se pare absolut magnific faptul ca l-ai avut ca mentor! ๐Ÿ™‚ Asta am inteles si eu despre neuronii oglinda. Astept cu nerabdare parerile contrare. ๐Ÿ™‚

    Rฤƒspunde
  7. Bogdan Popa says:
    14 ani ago

    Care sunt problemele cu asumptiile behavioriste ale teoriei retelei de neuroni oglinda?

    In primul rand, ideea este ca ce se intampla pe creer si ce e in minte sunt doua lucruri diferite. Ele pot sa nu corespunda de multe ori, adica pot sa ai activitate pe creer care nu apare in minte. Adica, nu se stie ce face mintea cand se stie ce face creerul (vezi visele).

    In plus, activitatea masurarii creerului e intodeauna discutabila, si exista diverse masuratori cu rezultate diferite. Mai mult, rezultatele unui MRI iti dau rezultatele activitatii vaselor de sange, si nu neaparat ale creerului. Sa sari de la vase de sange, la creer, si apoi la minte e o cale foarte lunga si greu de dovedit in multe cazuri. Nu exista corespondenta asa cum e asumata de teoria asta.

    In al doilea rand, nu se poate certifica neuronal o experienta comuna. De pilda, daca Tina si Efrat sunt in cabinet si ea plange si el are o reactie, si ne uitam la creerele lor, observam ca exista o corelatie intre cele doua creere. Ce nu putem observa este ce sens da Efran plansului Tinei, si daca plansul ei va fi translatat imediat intr-o reactie pe care noi o asteptam. Adica, sensul plansului pentru Efran va intotdeauna iremediabil subiectiv.

    Asta inseamna ca ideea lui Efran ca el simte disociatul Tinei este falsa. El are acces la o experienta, dar nu exista o corespondenta directa (si neuronala) intre disociatul Tinei si ce simte el. El simte un disociat, dar el este numai partial si foarte mediat experienta Tinei, si este mai degraba experienta lui a experintei Tinei (Traiasca relationalismul si Ioana!). Exista o parte de comun in cele doua experiente, dar asumptia asta ce exista o transmisie directa intre doi disociati (ca si intre doi macaci) este falsa.

    Studiile neurologice nu pot sa ofere dovada unui mecanism direct, automat, ne-inferential al raspunsului la experienta celuilalt. Asta nu inseamna ca studiile astea nu sunt foarte interesante pentru psihanaliza: neuronul asta oglinda, care are un nume bun pentru psihanaliza, nu oglindire?, poate sa arata corelatii interesante la nivel pre-verbal. Dar sa le asociezi automat cu validarea psihanalizei cred ca ignora multe din subtilitatile mintii noastre.

    Rฤƒspunde
  8. Georgiana Branisteanu says:
    14 ani ago

    ๐Ÿ™‚ Interesant! Inseamna ca nu ne putem linisti ca am scapat de speculatii in privinta legaturilor dintre creier si minte. De fapt, chiar si el spune in text ca interactiunea dintre predispozitii si mediu ramane un subiect de cercetare pentru viitor in neurostiinte.
    Poti sa mai scrii despre ideea de "disociat" sau "stari disociate"? Articolul nu se ocupa prea mult cu asta ci cu ecourile reciproce ale celor doi. De fapt, mi se apre ca merge mult prea mult pe relatie (cred ca si tu ai spus ceva de genul asta), in prezentarea clinica, fata de tema care e una destul de exacta si m-as bucura daca am putea dezvolta noi asta mai mult. Mi se pare cat se poate de rezonabil ca raspunsul lui Efrat catre Tina nu poate fi decat fundamental subiectiv. Mie nu imi e prea clar (adica trebuie sa mai caut si sa mai citesc dar daca tu ai cumva informatia, ma poti ajuta cu cativa pasi) la ce se refera "inscris neuronal" ("neurally encoded") in mod exact atunci cand pomeneste de pattern-urile de atasament pentru ca am impresia ca nu la neuronii oglinda cat la plasticitatea creierului si conexiunile neuronale (conexiunile referindu-se la neurotransmitatori, nu?).

    Rฤƒspunde
  9. Al says:
    14 ani ago

    Stati putin. E interesanta discutia asta cu ce simti de fapt din celalalt insa eu am gasit in psihanaliza tocmai confirmarea intuitiilor de o viata ca celalalt poate fi simtit. Dintodeauna am avut o empatie exagerata fata de oamenii din jurul meu, preluam imediat starile altora si nu mai scapam de ele…sau visam stari, conflicte ale oamenilor foarte apropiati atunci cand imi povesteau foarte deschis ceva. Se intampla pe moment sa nu-i inteleg si noaptea sa visez exact ce nu putusem digera cand eram fata in fata.
    Asta ca se le povestesc pe cele mai soft, mi s-au intamplat altele care cred ca ar putea fi numite identificare proiectiva cand, desi omul povestea ceva pe mine ma apuca o stare foarte diferita de povestea lui. Si invers, cand eu povesteam ceva pe celalalt sa-l urmareasca o stare pe care era limpede ca eu o transmiteam la alt nivel fiindca omul era siderat de ce simte si eu o recunosteam mai tarziu, cand imi povestea.
    Deci eu cred ca ne putem simti unul pe altul, de la simplul – esti trist, esti vesel, uite, vrea sa para binedispus dar se vede ca e suparat de fapt, ce plin de el e ala, ce timid e etc- remarci cotidiene, pana la stari mai subtile unde discutiile se rarefiaza foarte mult.
    Am impresia ca se ajunge la un nivel unde feelingurile sunt atat de complicate incat se pierde baza, ca putem avea acces la emotiile celuilalt.
    Alta dovada ar fi copiii, care, se stie, simt imediat starea adultilor sau atmosfera dintre ei. Unii poate ne-am pastrat amintirile din copilarie, ceilalti pot observa asta la copii.
    Poate e grosier comentariul meu..dar am simtit nevoia sa amintesc de trairile astea grosiere, la care avem cu totii acces.

    Rฤƒspunde
  10. Ioana M. says:
    14 ani ago

    Of, iar cautam mintea in creier…
    Poate ca problema porneste de la denumirea de neuroni-oglinda. Oglinda are o reflexie integrala si nemodificata a obiectului, nu-i asa?
    Iar ajungem la fantasma fuziunii prin oglindire perfecta…Narcis…
    Da' ce te faci ca in cura clasica nu ne vedem unul pe celalalt. Neuronii-oglinda nu functioneaza mai degraba la stimuli vizuali?

    Imi place ideea autodezvaluirii, in definitiv ea creeaza premisa cunoasterii celuilalt, a constiintei diferentei, a separarii. Doua minti care cauta sa se acordeze si reusesc. Poate ca procesul in identificare proiectiva e mai dureros, e ca un act sexual mai agresiv dar cu atat mai placut la final. Ce ziceti de asocierea mea libera?

    Rฤƒspunde
  11. Georgiana Branisteanu says:
    14 ani ago

    Da, cred ca denumirea de "oglinda" pentru neuronii respectivi ne incurca foarte tare. ๐Ÿ™‚ Mi se pare ca acesta este raspunsul la toata discutia noastra de pana acum – ce e cu "oglindirea" asta? – nu e de fapt oglindire a starilor celuilalt ci declansare a propriilor stari/reactii provenite din pattern-urile proprii de atasament (vezi exemplele scrise de Al!!!). In privinta exemplelor date de Al, mi se par foarte potrivite si ar putea fi si mai concrete (de fapt, cazul lui Ginot un astfel de exemplu este, dar cred ca ne trebuie mai multe). Deci, in loc de "neuroni oglinda", mai bine le-am spune "neuroni declansatori" – numai ca nu i-am descoperit noi. ๐Ÿ™‚
    Referitor la asocierea ta atat de libera, ๐Ÿ™‚ as adauga "mica" diferenta ca identificarea proiectiva e in intregime inconstienta. :))

    Rฤƒspunde
  12. Ioana M. says:
    14 ani ago

    La analist pare ca de la un punct I.P devine accesibila. Simte ca ceva i se intampla. Depinde de el sa "prinda firul" mai devreme sau mai tarziu. Mai tarziu mai bine ca niciodata…
    @ Al:Ce descrii tu mi se pare o ilustrare foarte buna a ideii de diferenta, mai putin de similaritate intre mintea ta si cea a celuilalt. Dar asta nu inseamna ca nu ne putem atinge.

    Rฤƒspunde
  13. Bogdan Popa says:
    14 ani ago

    @Georgiana: Vreau sa avem o discutie mai ampla pe disociat, si o sa traduc un text care o sa imi faca mie un pic mai clare lucrurile (ce e pana la urma disociatul asta?). Senzatia mea ca in textul lui Ginot este o corespondenta directa, "Tina are disociat si eu il simt si traiesc", care cred eu ca e mai complicata decat atat.

    Sunt un in aer cu neurologia asa ca nu te pot ajuta prea mult (poti sa ma intrebi daca vrei ce inseamna melancolie pentru Judith Butler!). Poate gasim un neurolog care sa ne ajute.

    AI: sunt curios daca ai avut experienta ca traiesti nu numai un sentiment al celuilalt, dar o gama mai larga de sentimente. De obicei, cand ne gandim la identificare proiectiva, este vorba despre un feeling, sau o stare, dar poate identificarile pot fi mai ample, adica o intrega bucata de experienta cum zice Ginot. Adica, vin cu stari complicate si amintiri care nu sunt procesate, sunt impinse intr-un disociat care e activat de mintea celuilalt.

    @Ioana: cred ca incepe sa imi placa mult cum functioneaza mintea ta. Neuronii astia oglinda, cel putin din cate inteleg eu cu macacii, se aprind la actiune, si nu neaparat la stimul vizual. Acum nu stiu daca au luat in calcul reactia la voce, si nu la stimul vizual. Si oameni buni, neuronii oglinda sunt un concept teoretic, ei nu sunt identificati in creierul uman – la macaci i-au localizat, dar nu la oameni (zice Vivona) . Apropo, imi plac asocierile tale libere, ele se leaga puternic de ce cred eu ca inseamna experiente puternice sexuale, adica ele sunt legate de un potential traumatic sau de procesare a traumei.

    Cum sa traducem enactment-uri in romana? Offf…

    Rฤƒspunde
  14. Al says:
    14 ani ago

    Georgiana, nu stiu daca inteleg ce spui. Declansare a unor reactii provenite din patternuri proprii? Adica patternul meu se manifesta prin empatie, tendinta de a ma lipi de starile oamenilor? Sau tendinta de a ma identifica cu anumite stari ale lor?

    Ioana, pai cum ar fi o experienta de similaritate?

    Bogdan, f tare intrebarea ta. Da, s-a intamplat sa visez scenarii complexe, nu doar stari. Sincer nu prea as povesti aici pe blog, nu e locul. A fost si este o munca foarte grea pt mine sa discern intre trairile mele si trairile celuilalt in visele astea. La inceput ma gandeam ca toate sunt ale mele, ca ceva din mine s-a trezit si leaga lucrurile asa. Credeam ca nu poti sti de fapt ce e al tau si ce e al altuia, ca sunt zone de interferenta in care ceva din celalalt trezeste ceva din tine dar o distinctie nu se poate face. Ei, m-am inselat, uneori e limpede ca e vorba de o stare sau un scenariu, o trauma a altuia. Pur si simplu stii ca nu e a ta, e ceva foarte strain de experienta ta interioara si omul se recunoaste in ea cand i-o povestesti sau il tulbura foarte tare.

    Eu merg pe ideea veche ca sensibilitatea asta deriva din fuziunea cu mama, sunt zone de nediferentiere care la maturitate se transforma in empatie extrema. Nici nu trebuia sa vina vreun concept sa mi-o explice, de mica ma incarcam cu starile mamei de parca nu m-as fi putut apara si chiar acum mi se mai intampla sa-i preiau starea pur si simplu de parca ar fi un vas in care esti aruncat vrei nu vrei. The good thing e ca desi inainte ma simteam neputincioasa din cauza sensibilitatii asteia acum am invatat sa o stapanesc in interesul meu.

    Rฤƒspunde
  15. Ioana M. says:
    14 ani ago

    @ Al: Te citez "desi omul povestea ceva pe mine ma apuca o stare foarte diferita de povestea lui." Adica vrei sa spui ca continutul manifest al celor povestite era unul si ce simteai tu era rezultatul unei comunicari inconstiente, de aceea simteai diferit? Nu cumva diferenta venea din trecerea informatiilor primite prin propriul filtru,ceea ce facea oarecum diferenta? Eu inclin spre a doua varianta.
    Din nou: "sau visam stari, conflicte ale oamenilor foarte apropiati atunci cand imi povesteau foarte deschis ceva. Se intampla pe moment sa nu-i inteleg si noaptea sa visez exact ce nu putusem digera cand eram fata in fata."
    Batranul Freud ne spune dupa cum stii ca in vis preluam parti din experienta diurna, dar visul este o constructie mult mai complexa care da seama de gandurile, dorintele noastre latente. E o iluzie sa crezi ca visezi visul altuia, sau ca digeri ceva care n-are legatura cu tine.
    Asta e diferenta la care ma refeream. Ce-i drept, n-am fost clara.

    Rฤƒspunde
  16. Al says:
    14 ani ago

    Oare? Chiar nu ti s-a intamplat niciodata sa percepi o stare latenta a cuiva? Sau invers, cineva sa te simta? Adica afirmi ca nu exista comunicare dincolo de asta obisnuita, civila? Nici empatia nu exista?
    Tocmai ca am spus ca e foarte greu de stiut ce e de la tine si ce e de la celalalt de asta e foarte importanta relatia si feedbackul. Nu mi-am facut peste noapte iluzii ca visez visele altora, nu cred ca orice stare care ma apuca e identificare proiectiva si sigur ca trairile trebuie sa aiba un ecou in amandoi.
    Argumentul autoritatii – Freud nu ma convinge, cred ca pot sa discern din propriile experiente mai degraba decat din carti. In plus psihanaliza a ajuns departe de presupunerile de inceput ale lui Freud si a folosit din plin comunicarea de la inconstient la inconstient.
    Practic anulezi ideea de comunicare de la inc la inc, transferul, contratransferul, identificarea proiectiva, repetitia (in relatii) si in fine, tot ce tine de comunicarea subtila. Asta nu e cognitivism?

    Rฤƒspunde
  17. Georgiana Branisteanu says:
    14 ani ago

    @Al: "Declansare a unor reactii provenite din patternuri proprii? Adica patternul meu se manifesta prin empatie, tendinta de a ma lipi de starile oamenilor? Sau tendinta de a ma identifica cu anumite stari ale lor?"
    Da! ๐Ÿ™‚ Pattern-ul de atasament este tipul de reactii pe care le pot avea in intimitatea cu celalalt. Cu cat relatia este mai intima, cu atat reactiile mele fata de celalalt sunt mai arhaice (mai de demult din dezvoltarea mea ontogenetica) iar in primii ani de viata se formaza "programul" emotional pe care vom avea obiceiul sa il punem in functiune in contact cu oricine. Atasamentul se refera la cat de sigur sau de amenintat ma simt eu intr-o relatie, adica, cat de mult si cum anume ma pot apropia de cineva. Aceasta apropiere emotionala de celalalt a fost asemanata cu apropierea animalelor unul de altul – vezi macacii lui Bogdan ๐Ÿ™‚ – comportament studiat din punct de vedere etologic. Mie, asemanarea intre om si animal nu mi se pare necredibila. Nu am citit foarte mult despre neuronii oglinda si nu am stiut ca au fost gasiti numai la animal iar la om, nu. De fapt, din ceea ce am auzit pana acum, se vorbeste despre ei la om atunci cand li se atribuie empatia. Aici, sunt doua subiecte distincte sau unul in completarea celuilalt. Pe de o parte vorbim despre nivelul acesta neurologic procedural (procedura/modul de a actiona in relatie cu celalalt) si comun la om si animal iar de pe alta parte despre pattern-urile de atasament unde ne indepartam de baza neurologica (si introducem mai mult etiologia relationala). Repet, pattern-urile de atasament sunt modalitati actionale caracterizate din punct de vedere psihologic: sigur, anxios, evitant, dezorganizat etc.

    Rฤƒspunde
  18. Georgiana Branisteanu says:
    14 ani ago

    Enactment-ul nu a fost tradus in romana. Chiar vorbeam cu Dorin inainte de postarea articolului ca ar fi interesant sa incercam sa definim acest termen. Voi ce intelegeti prin enactment?

    Rฤƒspunde
  19. Ioana M. says:
    14 ani ago

    @Al: Empatia nu e ceva ce poate fi negat. Numai ca fiecare e empatic in felul sau, asta incercam sa-ti spun. Vad ca Georgiana a explicat mai bine prin atasament ideea de apropiere a doua universuri pana la o regresie arhaica. Nu se anuleaza nimic din tot ce tine de inconstient, doar ca lucrurile sunt privite dintr-o perspectiva noua, relativ noua, care organizeaza altfel lucrurile. Si ce-i drept, se pierde o fantasma cu ocazia asta: aceea ca poti sa fuzionezi cu mintea celuilalt. Poate e dezamagitoare, dar in ce ma priveste e mai apropiata de realitate.

    Rฤƒspunde
  20. Al says:
    14 ani ago

    Si ce se intampla in regresia arhaica, nu mai comunica universurile? Ce e empatia pana la urma?
    Nu stiu daca are legatura cu fuzionalul ce spuneam eu, ci cu un fel mai subtil de comunicare. Nu se pot transmite fantasme, reprezentari sau stiu eu ce continuturi inconstiente de la un om la altul? Din realitatea mea asta se intampla de multe ori in intimitatea adevarata.
    Cum ar trebui sa inteleg faptul ca intram automat, fara sa vreau intr-o stare a mamei mele, ca intr-un hau din care nu mai puteam iesi?

    Rฤƒspunde
  21. Ioana M. says:
    14 ani ago

    @ Al: Sper ca nu te agresez cu scurta explicatie care urmeaza. Din cate inteleg pare ca ai fost pusa in situatia "bebelusului intelept". Ai devenit receptorul proiectiilor materne si ai fost pusa in pozitia de mama a mamei tale. Grea misiune pentru un copil al carui univers intern e fragil si vulnerabil. Multi psihoterapeuti au trait experiente similare.

    Regresia arhaica nu anuleaza empatia, dimpotriva, o potenteaza. Dar intalnirea va avea ecouri particulare in fiecare dintre cele doua minti. Probabil e posibil sa ai acces la un fragment din fantasma celuilalt, dar e bine sa nu uitam ca mintea noastra e cea care formuleaza ipoteza. Nu ne putem anula mintea, oricat de empatici am fi. Asta cred eu. Poate ma insel.

    Rฤƒspunde
  22. Al says:
    14 ani ago

    Nu ma agresezi, ai dreptate. Bebelus intelept, that's me. Mergea si o reclama cu asta:). De aici cred ca am ramas cu sensibilitatea asta pe care am negat-o mult timp ca sa ma pot separa cred. Efortul meu ulterior a fost sa-mi accept empatia fiindca picasem intr-un rationalism extrem. Deci miscarea mea de maturitate a fost de la – tot ce simt e doar al meu – spre aoleu, stai ca asta poate chiar e de la altcineva, shit!

    Rฤƒspunde
  23. Georgiana Branisteanu says:
    14 ani ago

    Deci, enactment-ul nu va inspira deloc. ๐Ÿ™‚ Sau poate ca da si chiar ati inceput sa-l exemplificati? ๐Ÿ™‚

    Rฤƒspunde
  24. Al says:
    14 ani ago

    Enactment poate fi tradus prin repunere in scena.

    Rฤƒspunde
  25. Georgiana Branisteanu says:
    14 ani ago

    De acord! Adica reluare/remontare a unui continut psihic trait candva (angoasa, sa spunem), intr-un scenariu actual, nu? Este repetitia/exprimarea unui afect, sa zicem, intr-un act. Dar ce e atunci actul? ๐Ÿ™‚ "Act" vine de la activitate: psihica, motorie, verbala… etc., nu?

    Rฤƒspunde
  26. Al says:
    14 ani ago

    Hm, enactment fata de acting out. Enactement se refera la un teatru interior (impartasit) pe cand acting out la descarcarea exterioara, prin activitate. Punere in scena fata de punere in act…pe undeva se aseamana.

    Rฤƒspunde
  27. Bogdan Popa says:
    14 ani ago

    Repunere in scena sau poate chiar punere in scena! Daca e pus in scena, asta nu inseamna ca poate exista un continut al actului, si el e jucat/performat, nu, repetat? Actul ca atare e undeva in memorie, in incostient, disociat sau refulat, si e performat. Dar daca enactment e punere in scena, atunci re-enactement e repunere in scena?

    Rฤƒspunde
  28. Al says:
    14 ani ago

    Ai dreptate Bogdan. Nu m-am gandit la re-enactement.

    Rฤƒspunde
  29. Ioana M. says:
    14 ani ago

    Si eu care credeam cu naivitate ca enactement e tot aia cu acting-out…
    Hotarati-va si dati mai departe si la confratii mai putin subtili.

    Rฤƒspunde
  30. Georgiana Branisteanu says:
    14 ani ago

    Psihanaliza engleza a distins intre acting-out: punere in act in afara sedintei si acting-in: punere in act in timpul sedintei. Prima ar fi un mare semn ca ceva a esuat in tratament. "Enactment" poate ar putea fi tradus cu "actare" indiferent ca e in timpul sedintei de psihanaliza sau intre sedinte.
    @Al: Spuneti ca "enactment" s-ar referi doar la punerea in acte psihice (ex.: aparitia unei emotii) si nu fizice (comportamentale)? Va ganditi cumva la distinctia fata de frantuzescul "passage a l'acte" care ar fi mai degraba un raptus? Va intreb pentru ca psihanalistii francezi s-au gandit la asta cand au explicat distinctia intre "passage a l'acte" si "acting-out"-ul pe care l-au preluat ca atare din psihanaliza britanica.

    Rฤƒspunde
  31. Bogdan Popa says:
    14 ani ago

    Din literatura asta relationala pe care o citesc si eu enactment-ul este o situatie intre cei doi protagonisti (analistul si pacientul) in care amandoi sunt prinsi intr-o situatie, un conflict, un impas. Este o situatie, un conflict creat intr-o relatie, si nu doar in mintea si actiunile unui individ.

    Aici vad eu diferenta intre acting-out, punere in act si enactment, care ar fi o punere in scena. Punerea in act este o situatie care se refera la actiunile (fizice sau psihice) ale unui individ. Punerea in scena ar fi o situatie creata relational.

    Problema este ca multi relationali ar zice ca nu exista acting out, ci doar enactment. Adica, orice punere in act este o punere in scena. Ma rog, asta e ce imi vine in cap.

    Rฤƒspunde
  32. Al says:
    14 ani ago

    Actare suna foarte rau. Nu stiam de passage a l'acte etc..
    Aha, deci enactement e un termen relational. Pai de ce nu ziceti asa mai, inseamna ca e bine delimitat ca sens de relationali, eu imi dadeam cu parerea ca liber cugetator :).
    Asta ziceam si eu, ca punere in act e aproape de punere in scena doar ca fara..act :))

    Rฤƒspunde
  33. Georgiana Branisteanu says:
    14 ani ago

    ๐Ÿ™‚ Da, e termen relational dar nu stiu sa il definesc si nici nu e foarte nou (de fapt, e intersubiectivist, nu relational ca nu l-a adus psihanaliza relationala ci filonul intersubiectivist mai vechi). Imi vine in minte acum Jacques Lacan care vorbea despre actul semnificant, adresat spre descifrare celuilalt (insa el definea astfel "acting-out"-ul si riscam sa ne incurcam in acceptiuni). Uite ca nu stiu cine foloseste primul "enactment" dar am sa caut.

    Rฤƒspunde

Lasฤƒ un rฤƒspuns Anuleazฤƒ rฤƒspunsul

Adresa ta de email nu va fi publicatฤƒ. Cรขmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Sunt de acord cu Termeni ลŸi condiลฃii ลŸi Acord de confidenลฃialitate.

Promovaลฃi-vฤƒ evenimentele la Cafe Gradiva! Promovaลฃi-vฤƒ evenimentele la Cafe Gradiva! Promovaลฃi-vฤƒ evenimentele la Cafe Gradiva!

Ca la carte

Numinosul si pierzania โ€“ despre clivajul banului ca expresie a continuturilor sociale inconstiente
Cafe Gradiva

Numinosul si pierzania โ€“ despre clivajul banului ca expresie a continuturilor sociale inconstiente

1 mai 2025
Revolta corpului Alice Miller psihanalista
Psihanalizฤƒ

โ€žRevolta corpuluiโ€ ลŸi a 5-a poruncฤƒ dupฤƒ Alice Miller: cรขnd preลฃul e plฤƒtit de corp

1 mai 2025

Terapeuลฃi

Psihoterapeut Alexa Bรฎtfoi รฎn BucureลŸti

Psihoterapeut Alexa Bรฎtfoi รฎn BucureลŸti, sector 4

11 august 2024
Psihoterapeut Dorin Bรฎtfoi รฎn BucureลŸti

Psihoterapeut Dorin Bรฎtfoi รฎn BucureลŸti, sector 4

26 martie 2025
psihoterapeut Teodora Dobrescu รฎn BucureลŸti

Psihoterapeut Teodora Dobrescu รฎn BucureลŸti, sector 3

25 aprilie 2025
Psihoterapeut Alina Neagoe รฎn Constanลฃa

Psihoterapeut Alina Neagoe รฎn Constanลฃa, Traian 70

28 mai 2023
psihoterapeut Gabriela Tudor Popescu รฎn BraลŸov

Psihoterapeut Gabriela Tudor Popescu รฎn BraลŸov, Carpaลฃilor 13

28 mai 2023
Cafe Gradiva - Psihoterapie, psihanaliza, psihiatrie, psihologie

Cafe Gradiva - Culturฤƒ, societate, psihoterapie este o revistฤƒ magazin online de psihoterapie, psihanalizฤƒ, psihologie ลŸi psihiatrie, cu interese รฎn sfera culturalฤƒ ลŸi artisticฤƒ, socialฤƒ, educaลฃionalฤƒ ลŸi comunitarฤƒ.

UrmฤƒreลŸte-ne

Cautฤƒ terapeut

Psihologi | BraลŸov | BucureลŸti | Sector 4 | Constanลฃa | Psihoterapeuลฃi | BraลŸov | BucureลŸti | Sector 3 | Sector 4 | Constanลฃa | Psihoterapeuลฃi psihanaliลŸti | BucureลŸti | Sector 4 | Constanลฃa

Psihologi online | Skype | WhatsApp | Zoom | Psihologi la telefon | Psihoterapeuลฃi online | Skype | WhatsApp | Zoom | Psihoterapeuลฃi la telefon | Psihoterapeuลฃi psihanaliลŸti online | Skype | WhatsApp | Zoom | Psihoterapeuลฃi psihanaliลŸti la telefon

PrimeลŸte Cafe Gradiva pe email

  • Despre
  • Autori
  • Termeni ลŸi condiลฃii
  • Acord de confidenลฃialitate
  • Cookies
  • Contact

ยฉ 2020 Cafe Gradiva - Pshanaliza, psihoterapie, psihiatrie, psihologie.

No Result
View All Result
  • ลžtiri
  • Evenimente
  • Gradiva Podcast
  • Cauta terapeut
  • Terapeut? รŽnscrie-te!
  • Scrie la noi
  • Promoveazฤƒ
  • Newsletter
  • Contact

ยฉ 2020 Cafe Gradiva - Pshanaliza, psihoterapie, psihiatrie, psihologie.

Utilizฤƒm module cookie pentru a vฤƒ asigura cฤƒ beneficiaศ›i de cea mai bunฤƒ experienศ›ฤƒ pe site-ul nostru. Mai mult aici.
×