Ca sa putem vorbi despre grupul de psihodrama analitica va propun o secventa de lucru a unui grup care, in sesiunea de constituire, in ultima sedinta, au propus urmatoarea scena: sa fie un foc de tabara, adunati in jurul lui si sa discute ceva. Grupul, constituit in acel moment din 5 persoane de sex feminin, a cautat sa se intalneasca. In jurul acestui foc de tabara erau cinci femei astfel: o ghicitoare, o cofetara, o femeie de afaceri, o doctorita si o prostituata care discutau despre diferite lucruri. Cinci ipostaze ale femininului reunite in jurul unui foc. Scena aceasta o putem intelege din mai multe puncte de vedere.
- Este un moment important in istoria grupului, este sesiunea de deschidere si locul in care reusesc sa se intalneasca. De aici nevoia de reuniune, de a nu lasa pe nimeni pe afara. Exemplar in acest sens a fost efortul facut de grup pentru a face loc unei persoane care s-a integrat mai greu. Din motive de confidentialitate nu pot largi acest subiect.
- Este o scena in care scot in evidenta specificul grupului din acel moment – este un grup format exclusiv din femei si ca atare isi identifica specificul care poate sa le diferentieze de celelalte grupuri. In acest sens, in momentul construirii scenei, grupul insista pe aceste caracteristice si incearca sa le puna in evidenta. Subiectul este mereu o femeie care are anumite trasaturi. Aceasta constanta o scenei este una care pune in discutie specificul grupal. Este una din principalele trasaturi ale unui grup – se identifica ca avand un specific si il evidentiaza intr-o modalitate sau alta.
- Fiecare individualitate devine expresia unei anumite zone individuale care se regaseste si la ceilalti, dar este cea care pune cel mai bine in discutie aceasta stare. Adica o persoana exprima mai bine decat altele un specific al grupului, o anumita latura umana. Noi nu putem spune ca lucram cu tot inconstientul, ci cu acele laturi care sunt puse in evidenta intr-un anumit context. Acesta este conceptul de realitate psihica inconstienta – ceea ce este pus in valoare, evidentiat la un anumit moment de relatia cu analistul sau de relatiile de cuplu, familie, grup, institutie, etc. Aici avem cinci ipostaze care, si pe loc, mi-au amintit teoriile lui Jacques André despre feminitate. Avem femeia vrajitoare care ghiceste in carti, femeia care hraneste cu dulciuri, femeia in contact cu realitate – om de afaceri, capacitatea de vindecare, tratare si sexualitatea. Este un mod de a trata individualitatea, este un mod de a vorbi despre feminitate si o cerere a expresiei propriei individualitati. Individualitatea este data inclusiv de apartenenta la sex, in acest caz la sexul feminin.
- Obiectivul care creeaza enigma, relatia, interesul este jucat aici de foc. Fara a specula asupra acestui subiect, pentru ca, desi pare la indemana, nu ar fi continuturi exprimate in acel moment din istoria grupului, sa spunem ca singurul aspect manifest in momentul respectiv era capacitatea sa de unitate, de adunare. Nu era doar un foc, ci un foc de tabara asa cum era cel din copilaria fiecareia si care a fost expresia unui moment de tabara – de intalnire in absenta parintilor cu persoane de aceiasi varsta, necunoscute.
- Din punct de vedere fantasmatic, vorbim despre deschiderea spre circulatia fantasmatica posibila prin comunicarea celor implicati. Dialogul spune ca rezonanta lor exista si ca ea se realizeaza facand posibil grupul.
- In aceste patru puncte regasim structura de baza a oricarui grup. Nu jocul este important, ci semnificatia sa. In acest context, vom avea in vedere urmatoarele aspecte: individualul, grupalul, temporalitatea grupala si individuala, a fi impreuna cu ceilalti fata de a fi izolat de cineva sau ca proces – a accepta pe celalalt sau a te pastra individual in grupal. Aceasta intersectie intre individ si grup este si una din marile probleme sociale actuale. Marea sa problema este data de faptul ca nu este o intersectie, ci o articulare in care ambele parti sunt puse in valoare intr-un mod continuu, dar se si exclud de multe ori. Grupul de psihodrama analitica reuseste cel mai clar sa puna in discutie aceasta situatie, iar rezultatele sale se vad atunci cand aceste lucruri pot sa fie exprimate in semnificatia lor.
- Cine sunt eu in grup?
- Ce este grupul in mine?
Subscrieţi la Cafe Gradiva
Primiţi în flux sau email evenimentele, ideile şi interpretările cu sens.