Asa cum vorbim despre aparatul psihic individual, tot asa psihanalisti post-freudieni au conceptualizat aparatul psihic grupal (Rene Kaes), familial (Andre Ruffiot), al cuplului (Alberto Eiguer) si fratern (Rosa Jaitin).
Lucrand in Lyon, acolo unde fratii Lumiere (Auguste si Louis) au trait si au lucrat, Rosa Jaitin a facut cercetari privind familia lor, transmiterea inter- si trans-generationala si legatura fraterna, incercand sa aduca la lumina creuzetul creativitatii din inima familiei Lumiere, in care a fost creat filmul, ca arta, ca tehnica si ca modalitate de depasire a suferintei.
O sa va prezint pe scurt articolul Rosei Jaitin despre transmitere si creativitate in legatura fraterna pentru a vedea impreuna cum s-a nascut aceasta minunata experienta, pe care cu usurinta o putem numi de grup si care este filmul.
Sedinta interpretativa din 17 septembrie 2011 a Asociatiei Interdisciplinare de Psihanaliza Aplicata reprezinta debutul proiectului „Filmul si grupul – o intalnire psihanalitica”, in care vom folosi diferite filme ca mediere pentru travaliul grupal. Voi reveni la modalitatea de lucru.
Desi istoria familiei Lumiere este vasta, vom incepe cu tatal celor doi frati, Antoine Lumiere (1840-1911), care era al treilea copil dintr-o fratrie de patru si care la 14 ani a ramas orfan, in urma mortii ambilor parinti intr-o epidemie de holera. El a intrat ucenic si a fost adoptat de Auguste Constantin, un pictor de firma. S-a casatorit si a lucrat ca pictor, fotograf si apoi in industria materialului fotografic la Lyon. A avut sase copii: Auguste (n. 1862), Louis (n. 1864), Edouart (n. 1884), Jeanne (n. 1870), Juliette (n. 1873) si France (n. 1882). Patru dintre cei sase copii se vor casatori cu copii lui Winckler, acesta avand cu Antoine proprietati apropiate si ajungand chiar sa construiasca un mormant comun in cimitirul Guillotiere. August, primul fiu, a fost industrias, biolog si inventator si a avut doi copii: Andree (care a murit la 23 de ani si dupa decesul careia tatal nu si-a mai revenit niciodata) si Henry, care nu apare in fotografiile familiei si care va lua in grija intreprinderea. Louis a avut trei copii: Suzanne, Jean (care a trait o singura zi si de funeraliile caruia s-a ocupat Auguste) si Yvonne. El se va consacra chimiei, mecanicii si opticii fotografice.
Fratii Lumiere vindeau placi fotografice si toata familia era angrenata in fabricarea lor. Ei lucrau impreuna cu tatal lor si mergeau si la liceu. Au montat o camera obscura si un laborator in grota de la Saint Malo, unde familia isi petrecea vacantele. Acolo isi promit sa faca toate cercetarile si decid ca descoperirile lor sa poarte ambele nume. Aceste nume, prin vointa lor, vor ramane simbolul unei asociatii, a unei echipe fraterne. Desi cercetarile lor individuale au fost orientate pe cai diferite, ei au publicat impreuna rezultatele lucrarilor lor. Fratii credeau ca fiecare datoreaza celuilalt o parte din progresele obtinute, progrese ce au rezultat din discutile lor, adesea intr-o stimulare inconstienta a unuia in fata scepticismului celuilalt.
Noi suntem casatoriti, fratele meu si cu mine, cu fotografia.
spunea Louis. Este o alianta inconstienta, un pact mutual, pentru a evita distrugerea din partea Supraeului, din partea vinovatiei, rivalitatii. Este un pact care se afrma ca un sprijin mutual de stimulare creativa. Ei stabilesc un pact secret organizat pe o identificare reciproca cu idealul de cercetare. Fiecare este pentru celalalt un dublu, dar si un observator, un prieten, un martor.
Desi Louis este singurul inventator al cinematografului, ei si iau brevetul pe numele ambilor. Distinctia nu se va face decat in momentul alegerii lui Louis in Academia de Stiinte, in 1910. Auguste si Louis se vor separa in 1922, cand Auguste va ramane la Lyon si Louis va pleca la Paris, dupa moartea sotiei sale. Pana atunci, casa lor era comuna, cu doua apartamente identice. In toate serile, ei se reuneau pentru a cina, o saptamana la Louis, alta la Auguste.
In 1895 a fost inaugurat primul cinema din lume, „Au grand cafe”, la Paris. Vedem ca in fotografii si in primele filme sunt membrii familiei si activitatile familiale, scene de viata in care e familia Lumiere (Cearta – in care apare Auguste si fiica lui, Andre sau Gradinarul).
Sa privim transmiterea intergenerationala si transgenerationala si modul in care s-a manifestat creativitatea. Tatal Lumiere a inceput cu pictura de firma care constituia marca, prin care se individualizau familiile sau cladirile comerciale. Era o munca ce reprezenta sinteza unei cunoasteri tehnice si a uneia artistice. Ma tarziu, el se va instala ca fotograf, avand ca obiect portretul.
Subscrieţi la Cafe Gradiva
Primiţi în flux sau email evenimentele, ideile şi interpretările cu sens.
Fotografia este reprezentata ca o forma de lupta impotriva timpului care trece si impotriva mortii. Ea participa la refuzul travaliului de doliu creand iluzia ca obiectul pierdut este inca prezent. Si in aceasta continuitate a mostenirii, fiii isi insusesc fotografia si o fac sa progreseze tehnic pana la a deveni animata – filmul – arta imaginii in miscare.
In fotografiile si filmele lor, sunt conservate diferitele momente ale vietii copiilor si legaturilor cu parintii, unind personajele intr-o identitate si apartenenta comuna. Serge Tisseron spune ca fotografia propune o integrare imaginara traita ca invelis protector, continator. Tatal Lumiere lupta impotriva pierderii bruste a parintilor, sprijinindu-se pe modelul de identifcare al tatalui sau adoptiv.
Medierea
Dat fiind faptul ca sedinta AIPsA in care am abordat familia Lumiere a fost preambulul proiectului Grupul si filmul, ma voi referi pe scurt la mediere ca tehnica de lucru cu grupul. In cazul nostru, filmul va fi folosit ca mediere pentru afectele pe care grupul le va impartasi. Filmul este facut intr-o anumita epoca, intr-o anumita tara si cu un anumit mesaj. Exista o intersectie intre timpul in care se deruleaza actiunea filmului si timpul in care el este realizat. Daca acum se realizeaza un film despre Roma antica, acel film reflecta nu atat adevarul istoric, ci reprezentarea psihica pe care oamenii de acum si de aici o au despre Roma antica.
Privind un astfel de film, in noi se reactiveaza, se incarca de energie, de afect aceasta reprezentare, mai mult sau mai putin constienta despre Roma antica. Poate ca nu ne-am gandit niciodata la o scena interioara cu acest subiect, dar inconstient ea exista si este formata de-a lungul timpului din tot felul de istorii, povesti, lecturi, lucruri auzite sistematic sau intamplator, adevarate sau false, bune si rele. Este un spatiu in care fiecare „pune” ceea ce crede ca isi are locul acolo. Si regizorul, dincolo de istoricii, antropologii, etnologii pe care ii consulta, are o astfel de reprezentare si o simtire fata de Roma antica. De acea o alege ca scena pentru a transmite un anumit mesaj, prin filmul sau.
Deci filmul este o inlantuire de imagini si de scene. Nu este un discurs verbal, asa cum sunt miturile, povestile, istoria, romanele.
Sa ne uitam putin la diferentele si asemanarile dintre o scena si un discurs… Fantasma si visul sunt niste scene.
Obiectul de mediere indeplineste trei functii:
cea a unei forme de figurare sau de simbolizare,
cea a unei punti peste o ruptura si
cea a unei transformari (Kaes, 2002).
Obiectul de mediere in terapia familiala si de grup este un obiect de explorare a legaturilor transsubiective. Acestea sunt obiecte care faciliteaza cunoasterea functionarii familiale sau grupale si obiecte de transformare a dezlegarii intra- si intersubiective.
Cuvantul mediere a fost utilizat in campul psihoterapiei in ultimii ani. Obiectul mediator este un obiect intermediar intre doua realitati, interne si externa; este un fel de pod, de trecere, de articulare comunicationala. Este un obiect care poarta un sens. Obiectul de mediere este o forma de figurare psihica primitiva a aparatului psihic familial sau grupal. Travaliul de analiza a transferului si a intertransferului in lantul asociativ, mobilizat prin obiectul de mediere, permite dezlegarea multiplelor aspecte ale transferului. Fantasmele si apararile sunt condensate asupra obiectului mediator.
Reluand ideea lui Winnicott (1971) asupra utilizarii obiectului ca un mod de relatie cu obiectul, spunem ca obiectul, daca trebuie sa fie utilizat, trebuie neaparat sa fie real in sensul in care face parte din realitatea impartasita si nu este doar un simplu fascicul de proiectii. Filmul este un spatiu intermediar intre fantasmele celor care il privesc si ale celor care l-au produs. Fantasma se traduce intr-o suita de scene, cu personaje care constituie scenariul filmului. Poate fi un film care are la baza fantasma seductiei sau pe cea a salvarii. Fiecare poate fi regizata in mii de feluri, dar dincolo de timpul, actiunea, locul in care se desfasoara, personaje, intriga sau tipul filmului, fantasma va rezona in cei care il vizioneaza.
...va solicităm sprijinul, dragă cititoare, dragă cititorule. Audiența noastră a crescut foarte mult, cu deosebire în ultima vreme. Cafe Gradiva - Cultură, societate, psihoterapie este o publicație online unică, din câte cunoaștem, prin profil editorial, format și continuitate. Din 2007, am publicat mii de articole, eseuri, interviuri, știri, corespondențe și transmisiuni de la evenimente locale, naționale și internaționale, recenzii și cronici, anchete, sinteze și dosare, pictoriale, sondaje, opinii și comentarii - scrise, video, audio și grafice, de psihanaliză și psihoterapie de varii orientări, de psihiatrie, psihologie și dezvoltare personală, dar și sociale, educaţionale şi comunitare, pentru drepturile omului şi nediscriminare, culturale, literare și artistice, istorice și filosofice. Realizarea lor a presupus, cale de mulți ani, o muncă enormă, uneori „la foc continuu” ori „în direct”, consacrând nopți, weekend-uri și vacanțe. Au fost necesare felurite resurse, implicare și bani, toate în regim de voluntariat.
Faptul că ne citiți și că reveniți mereu ne încurajează și ne arată că suntem pe drumul bun. Ca publicație de tip magazin independentă editorial, nefinanţată, apărând într-o piață media vastă și cu mari resurse, avem nevoie de susținerea dv. pentru a face mai departe jurnalism psi de calitate. Fiecare contribuție de la dv., mai mare sau mai mică, este foarte importantă pentru a putea continua. Susţineţi Cafe Gradiva cu 1 euro sau mai mult - durează doar un minut. Vă mulţumim!
Cafe Gradiva - Cultură, societate, psihoterapie este un magazin online de psihologie, psihoterapie, psihanaliză şi psihiatrie şi cu deschidere spre sfera artistică şi culturală, educaţională, socială şi a proiectelor comunitare.