Congresul National de Psihotraumatologie acopera trei arii de interes,prin: Sectiunea Sociala (unde ati citit lucrarea psihiatrului Florin Tudose), Sectiunea Organizationala (in care se incadreaza lucrarea despre care cititi aici) si Sectiunea Clinica (unde a prezentat psihoterapeutul Bogdan Ion).
Iata ce mi-am notat!
In jur de 3 000 de persoane mor zilnic din cauza accidentelor de munca.
Au fost identificati trei factori-cheie de care depinde acest fenomen:
- managementul: lipsa unei culturi a sigurantei la nivelul conducerii institutiei
- conditiile de munca: factorii de mediu de la locul de munca
- comportamentul oamenilor: factorii de mediu au impact asupra felului cum oamenii simt si reactioneaza
Este esentiala crearea unei practici de siguranta. Cum ii facem pe oameni sa aplice comportamente sigure (adica sa nu riste)? Daca, de exemplu, seful este nerespectuos, oamenii vor avea o relatie problematica cu el si le va fi greu sa ii respecte ordinele. Componenta „incredere” este fundamentala: a accepta sa fii condus de acei oameni care sunt la conducere pentru a-ti face meseria asa cum trebuie. Uneori, oamenii nu isi asuma responsabilitatea si nici macar nu au dorinta de a controla lucrurile, le lasa pur si simplu sa se intample. Aceasta problema se explica prin faptul ca ei nu au sentimentul apartenentei la institutia in care lucreaza pentru a fi cointeresati si implicati. Cei din conducere trebuie sa aiba politici clare de siguranta a muncii pentru ca oamenii sa dispuna de repere de orientare, sa-si dea seama care e rolul lor devenind in felul acesta mai responsabili cu privire la posibilele accidente. Liderul trebuie sa fie in stare sa ii poata inspira pe oameni. In organizatie, comunicarea trebuie sa functioneze pe scara ierarhica nu numai de sus in jos, dar si de la baza catre conducere. Stilul de management participativ este din ce in ce mai raspandit; ne indepartam tot mai mult de stilul autoritar pentru a se obtine un angajament pozitiv al oamenilor.
Liderii trebuie sa stie ca in organizatie lucrurile trebuie sa fie simple pentru ca, daca sunt complicate, oamenii au tendinta de a o lua pe scurtatura, iar acest lucru poate avea consecinte grave uneori. Trebuie sa existe oameni care sa ii invete pe angajati ca a o lua pe calea mai scurta poate implica riscuri.
Este importanta analiza esecurilor. Cel mai bine se invata din greseli, dar ca sa poti face asta, nu trebuie sa existe o cultura a invinovatirii, ci e nevoie de comunicare deschisa. Factorii unui esec pot fi: umani, tehnici, structurali (la nivelul managementului, ex., un ordin nu a fost clar).
O modalitate de masura si evaluare a sigurantei la locul de munca este toleranta zero fata de practicile nesigure. Este un obiectiv idealist, dar este motorul organizatiei pentru ca aceasta sa avanseze catre o cultura a practicilor sigure.
Cat la suta reprezinta factorul uman in accidentele de munca? Greselile umane sunt 1/3, iar cele tehnice, 2/3. Sa ne gandim, de exemplu, la conditiile in care lucreaza minerii.
De multe ori se pune presiune pe oameni pentru a aduce profit, iar aceste practici pot duce la traumatisme. De asemenea, conflictele din interiorul echipei pot duce la accidente. Multe accidente au loc din cauza lipsei de actiune si integrare a componentelor echipei.
Cum se leaga toate acestea de conceptul de psihotrauma? Orice accident de munca traumatizeaza, chiar daca esti doar martor. Cei expusi la astfel de evenimente au potential de PTSD (sindrom de stres posttraumatic).
Subscrieţi la Cafe Gradiva
Primiţi în flux sau email evenimentele, ideile şi interpretările cu sens.