Va invitam sa participati la sedinta interpretativa lunara a AIPsA, vineri, 16 decembrie, de la ora 16.00, cand vom interpreta doua episoade din serialul de animatie South Park, realizatori: Matt Stone si Trey Parker. Prezinta Stefan Lungu. Discutiile vor fi precedate de vizionare.
Vin sarbatorile de iarna. Daca ar fi sa privim din perspectiva metapsihologica, fiecare sarbatoare este o manifestare acceptabila sub aspect cultural a compulsiei la repetitie. Ce repetam, deci, de Craciun? Atat obiceiurile asociate cu aceasta sarbatoare, cat si istoria pioasa care sta in centrul ei indica faptul ca sub pretextul Craciunului repetam in fiecare an travaliul analitatii.
Desi de obicei fantasmatica anala este supusa refularii cu aceasta ocazie, cu totul altfel stau lucrurile in cele doua scurte episoade de sezon din serialul de animatie South Park propuse spre vizionare. Aici refulatul se intoarce, ba chiar nu am forta prea mult limbajul spunand ca se intoarce ca sa se razbune, ca sa ia in stapanire ce este al sau: chiar viata personajului principal. Vom vedea impreuna cum apropierea Craciunului ii reactiveaza acestuia inevitabil interesul pentru propriile excremente, intai invalidandu-l social, pentru ca apoi sa il conduca la mecanisme de aparare psihotice.
Dar ne oprim aici ca sa nu stricam surpriza. Mai multe, la urmatoarea sedinta interpretativa AIPsA.
Intalnirea va avea loc la Biblioteca Metropolitana din Bucuresti (Str. Tache Ionescu 4, intre Piata Amzei si Bd. Magheru), sala „Mircea Eliade” (parter).
Clic pe imagine pentru marire |
Intrarea este libera.
Cei care doresc detalii despre sedinta ori referitoare la asociatie si la intrunirile noastre lunare ne pot scrie la adresa e_psihanaliza@yahoo.com.
Detalii – si pe site-urile AIPsA si Centrala PSI.
Subscrieţi la Cafe Gradiva
Primiţi în flux sau email evenimentele, ideile şi interpretările cu sens.
Va asteptam cu drag la ultima sedinta din 2011 si ii dorim mult succes lui Stefan care prezinta pentru a deveni membru AIPsA! 🙂
Nu inteleg de ce travaliul analitatii. Imi explica cineva sau trebuie sa astept pana dupa intalnire sa aflu? 🙂
Nici cu repetitia nu inteleg prea bine..e o repetitie dar nu in sens psihanalitic, compulsie inconstienta,ci din contra, una care vrea sa reimprospateze memoria, sa mentina vii niste ritualuri.
Iti raspund eu, T. Dora, inainte de sedinta daca stiu, iar ceea ce nu stiu va trebui sa aflam in timpul sedintei si desigur, vom mai discuta si dupa, incepand chiar cu berea sau vinul fiert la care mergem imediat ce se termina sedinta.
Ai dreptate cand spui ca repetitie in sens psihanalitic inseamna o dinamica pulsionala inconstienta (pe teoria freudiana).
Sa reimprospatam memoria si sa mentinem vii ritualurile, obiceiurile, este o motivatie constienta.
De ce avem inconstient nevoie sa facem asta, este o intrebare la care putem raspunde formuland ipoteze pe baza teoriei psihanalitice, adica pe baza a ceea ce cunoastem despre functionarea psihodinamica.
Sa formulam astfel de ipoteze inseamna sa facem psihanaliza aplicata. Aplicata la ce? La social, la cultura, la religie etc.
O posibila ipoteza, justificata din punct de vedere psihanalitic, ar fi aceea ca repetitia constienta, bine organizata si atat de institutionalizata social ar fi generata de o repetitie inconstienta: acea nevoie pulsionala individuala despre care am spus ca vorbeste Freud. Motivele constiente si inconstiente nu se exclud niciodata iar cele din urma nu pot fi decat presupuse, intotdeauna.
De ce Stefan ne propune ipoteza unui travaliu al analitatii, vom afla de la el la sedinta dar cred ca e destul de lesne de ghicit daca ne gandim la simbolistica excrementului ca si cadou, nu? Iar de aici putem discuta despre consumerism la nivel social. Eu cred ca va fi foarte interesant mai ales ca Stefan este si teolog. 🙂
Multumesc 🙂
Despre repetitie si sensul ei se poate vorbi (desi felul in care e pusa in articol trimite doar la pulsiunea de moarte a lui Freud) dar cu analitatea tot nu inteleg. M-am gandit si eu la excrement-cadou dar totusi..suna a orice merge cu orice.
Despre consumerism e alta poveste, vad ca e vorba de simbolismul sarbatorii religioase.
Cand spui "pulsiunea de moarte" la ce te referi? La repetitia esecului, adica a unui scenariu care esueaza? Cum ai asociat? Mie imi trece ceva prin cap referitor la repetitia ritualurilor religioase dar am sa spun la sedinta. 🙂 Glumesc, putem vorbi si aici, desigur, numai ca trebuie sa detaliezi mai mult ca sa iti pot raspunde (daca pot!) 🙂
@ T.Dora: ma refer exact la ce a inteles Georgiana ca ma refer, anume la faptul ca repetitia constienta ar putea fi generata de o repetitie inconstienta. De-aia am si zis "sub pretextul Craciunului", pentru ca vad in traditiile sarbatorii menite "sa reimprospateze memoria, sa mentina vii niste ritualuri" tot atatea eforturi repetate de a produce rationalizari care au ca scop principal refularea semnificatiei inconstiente a sarbatorii, mereu inacceptabila pentru constient. Eforturi repetate tocmai pentru ca exigenta pulsionala se repeta. Cat despre analitate: la sedinta vom zgandari partea "lesne de ghicit" (insa perfect valabila) ca sa vedem ce straturi mai are pe dedesubt. Promit ca materialul pe care il vom vedea e foarte ofertant pentru asocieri si ipoteze exact in jurul travaliului analitatii.
Aha, inteleg mai bine cu repetitia acum. Ma intreb care e semnificatia inconstienta a sarbatorii?
Dar o sa astept povestirea de la aipsa mai bine 🙂