Sau virtual perfecte, dar prezentate ca fiind reale. O controversă s-a declanşat de câteva zile odată cu criticile formulate de instituţii de presă precum Norwegian Broadcasting Corporation ori ABC News împotriva folosirii de modele virtuale pe site-ul retailerului mondial de haine H&M (o afacere suedeză devenită gigantică prin cele 2 300 de magazine din întreaga lume). Această practică este de ceva vreme mai larg criticată în Occident, pentru că ridică standardele aspectului fizic feminin la cote imposibil de atins – şi încă prin mijloace artificiale. Ceea ce creează false modele şi aşteptări consumatoarelor din ziua de azi, propunând un ideal fizic complet nerealist.
Firma H&M s-a apărat de aceste critici motivând că doreşte să atragă atenţia asupra hainelor şi nu a corpurilor modelelor. Afirmaţia vizează şi faptul că s-a observat că procedeul e folosită îndeosebi pentru produsele de lenjerie. Pentru toate produsele, afirmă H&M. Procedeul e următorul: un manechin dintr-un atelier e îmbrăcat cu diverse articole de îmbrăcăminte, e fotografiat, apoi, prin programele grafice de computer i se dă o aparenţă umană. Problema (şi indiciul principal) este că modelele seamănă uluitor din punct de vedere fizic (iar poziţia mâinii stângi este identică pentru toate). De altfel, această abordare virtuală nu are nimic rău în sine, se spune, este aidoma celei care foloseste manechine în vitrinele magazinelor.
Cu toate acestea, firma şi-a exprimat regretul pentru situaţia în care prelucrarea pe computer a fotografiilor ar fi creat un ideal nerealist de frumuseţe feminină. Discuţiile în acest sens din interiorul firmei sunt în plină desfăşurare.
Tehnicile folosite de H&M sunt, bineînţeles, larg răspândite în industria publicităţii şi în cea a modei. Aşa-numitul airbrush, utilizat în exces în cazul imaginii actriţei Julia Roberts şi a celei a fostului supermodel Christy Turlington, a dus la interzicerea în luna iulie, de către Britain’s Advertising Standards Authority, a reclamelor la produsele Teint Miracle pentru Lancôme şi Age Rewind Eraser pentru Maybelline (ambele branduri deţinute de L’Oréal) – în Marea Britanie, acuzate fiind de manipulare digitală.
Subscrieţi la Cafe Gradiva
Primiţi în flux sau email evenimentele, ideile şi interpretările cu sens.