Voi prezenta cititorului in acest articol un dialog de vacanta, pentru ca am fost cu totii in vacanta si pentru ca suntem pe un site de psihanaliza aplicata. Dialogul este extras din filmul Mr. Magorium’s Wonder Emporium (r. Zach Helm, 2007) si are loc intre un contabil si un copil, in scris pe niste coli de hartie, despartiti de un geam de sticla.
Copilul: Buna. Eu sunt Eric
Adultul: Eu sunt Herni
Copilul: Iti place jocul de dame?
Adultul: Imi placea cand eram copil.
Copilul: Vrei sa jucam?
Adultul: Lucrez acum.
Copilul: Dar cand termini lucrul?
Adultul: Eu nu termin niciodata lucrul.
Copilul: Oh!
Consider ca dialogul reflecta problematica esentiala a celor doua personaje, una de factura autista, adultul refugiindu-se si petrecandu-si timpul intr-un maldar de hartii, iar copilul refugiindu-se si petrecandu-si timpul intre sute de jucarii. Un dialog devine posibil in mod paradoxal tocmai in situatia in care era imposibil: cei doi erau despartiti nu numai de un geam de sticla, dar si de teama de a construi o legatura si de a-l recunoaste pe celalalt ca un altul semnificativ cu care se poate realiza un schimb satisfacator.
Desigur ca nu putem considera, asa cum ne-am obisnuit, acest dialog unul terapeutic clasic, dar tocmai de aceea l-am ales. Dialogul se dovedeste a fi de un real folos pentru cele doua personaje, care in fapt imi permit sa conturez o ipoteza: sunt unul si acelasi oglindit la distanta de ceva ani buni.
Cred ca dialogul schiteaza o prima incercare de constructie a unei legaturi intersubiective, dar si un prim moment de luare in contact a propriei lumi interne. Registrul verbal care oscileaza intre prezent si trecut (iti place / imi placea ; ma jucam / lucrez acum) pare a sublinia aceasta idee a reapropierii de o lume interioara pierduta de demult sau poate ne-cunoscuta niciodata.
Isidoro Berenstein, celebru psihanalist argentinian, defineste legatura drept ceea ce leaga un subiect de altul, intre care se stabileste o relatie de prezenta care transforma legatura nu doar in ceva stabil, ci mai ales intr-un proces in devenire. Toate acestea sunt pentru a diferentia legatura de relatia de obiect, o lume interna de una intersubiectiva, spunand ca ambele coexista si ca a doua nu rezulta numai din identificarea si proiectia primei, ci mai ales dintr-un mecanism cu o logica si reguli proprii (prezenta, impunere, interferenta).
Specificul functionarii lumii interne se bazeaza pe identificare si proiectie. In organizarea legaturilor, mecanismul princeps, asa cum afirma Berenstein, este interferenta, ceea ce din celalalt care impiedica, perturba, mai bine zis interfereaza cu identitatea celuilalt, nu il lasa sa fie identic cu celalalt din legatura. Interferenta este ceea ce se cunoaste deja despre celalalt si de aici apare curiozitatea, cum spune Janine Puget, de a cunoaste si ceea ce nu cunoastem despre el. Acest ne-cunoscut nu se termina niciodata de cunoscut.
Fantana acestei noutati este strainul celuilalt, ceea ce niciodata nu poate fi incorporat cu totul, apoi pe masura ce se incorporeaza si devine al meu, propriu ca sa ma poata intalni, celalalt continua sa aiba ceva strain pe care sa pot sa il cunosc in continuare. Interferenta si transferul trebuie incluse in campul terapeutic, pentru pacienti precum familia si cuplul, dar si pentru pacienti individuali, cu care se construieste o legatura intre ei si analisti ca si subiecti, dincolo de desfasurarea relatiei de obiect a pacientului, in locul caruia se pune analistul.
Am ales acest dialog si deoarece copiii ma intreaba adesea daca vreau sa ne jucam. Am inteles in timp ca aceasta este propria lor invitatie la a intra in relatie cu mine in felul lor propriu, diferit de al adultilor. Ma joc cu ei si joaca noastra nu este o abatere de la neutralitatea mea si nici o perturbare a lumii lor fantasmatice, ci este ceva al nostru care se construieste si din care putem afla cum este fiecare dintre noi.
Subscrieţi la Cafe Gradiva
Primiţi în flux sau email evenimentele, ideile şi interpretările cu sens.
f frumoasa expunere! imi plac f mult prezentarile dvs. Adina.
Subscriu la cele spuse de Adina! 🙂
Ma gandesc acum ca adultilor le-ar fi de folos ca din cand in cand sa stea de vorba cu copii. Ce credeti?
@Adina : Multumesc. Te asteptam cu comentarii si la alte articole.
@Georgiana: Subscriu 🙂
adolfo:
Si mie mi-a placut articolul.
E un blog interesant.
@Georgiana Branisteanu
Sunt convins ca le-ar fi util adultilor sa vb cu copiii.
Totusi, cred ca celor care nu au copii si au avansa oarecum in varsta, le este mai greu sa inteleaga copii.
Cred ca anumite resorturi biologice se activeaza doar atunci cand ai tu copii care sunt sau crezi ca sunt ai tai.
La femei e si mai pregnanta aceasta idee: Doar cele care trec prin experienta maternitatii pot avea acces la anumite experiente cu copiii.
Am dreptate sau iar ma insel?
Multumim, adolfo, pentru apreciere! Cafe Gradiva nu mai e doar un blog (cum a pornit in 2007); e o revista on line. 🙂
Cei care nu au copii, sa si-i cumpere! 🙂 Atunci cand relationam cu copiii dam de niste chestii incredibile in lada noastra invechita, sufleteasca, exact asa cum evidentiaza Cristina Calarasanu in articol.
A pune pe seama biologicului este o credinta falsa dar des intalnita. A fi parinte sau alta ruda sau prieten sau ingrijitor al unui copil este o experienta si nu un dat biologic.
adolfo:
@Georgiana Branisteanu
Nu stiu ce sa zic.
Nu sunt femeie, dar cred ca experienta sarcinii si a alaptatului te schimba.
Biologicul influenteaza psihicul.
Exista si la om, ca la orice alt animal, instincte biologice. O mama este programata genetic sa isi iubeasca copilul pe care il naste.
Va inselati, domnule! O femeie nu este programata genetic sa isi iubeasca copilul atunci cand devine mama. Cititi acest articol
http://www.cafegradiva.ro/2010/07/cum-sa-nu-ti-iubesti-copilul-esti.html
al colegei mele Carmen Apopei precum si alte lucrari daca accesati de pe site, dreapta jos, "domenii" – "maternologie"!
Insa, experienta fizica a sarcinii si alaptatului desigur ca reprezinta si o experienta psihica, dar individuala, pentru fiecare femeie in parte.
Cred ca problematica adusa in discutie de adolfo este cea a legaturii filiale, si anume daca legatura filiala este in mod necesar sangvina. Legaturile familiale sunt structuri de relatie relatie in care subiectii impartasesc fantasme care determina atribuirea locurilor si apartenentei in genealogia lor. Legatura filiala, spre exemplu, se construieste plecand de la investitia narcisica a fiecarui subiect in parte printr-un proces de afiliere care se realizeaza cu ajutorul aliantelor inconstiente (contractul narcisic si pactul denegativ). Ca atare, filierea si afilierea se datoreaza in mod esential proceselor psihice de constructie a legaturii care fac posibila investitia narcisica chiar si in situatiile non-sangvine.
Mi se pare un raspuns foarte lamuritor (sper ca si lui adolfo).
Cristina este psihanalist al legaturilor de familie si grup (Asociatia Enrique Pichon Riviere).
adolfo:
@Georgiana Branisteanu
Nu e obligatoriu ca o femeie sa isi iubeasca copilul pe care l-a nascut – pot interveni alti factori care sa conteze mai mult decat programarea biologica. Nici programarea biologica nu e absoluta – sunt de acord.
Totusi eu nu cred ca ea nu exista.
Asa si unele animale isi pot manca sau abandona puii, dar majoritatea lor nu o fac.
Eu cred ca experienta de a avea un copil biologic este diferita de oricare alta. Sau, OK, poate fi diferita. Are potentialul de a fi unica. Pentru a sti asta insa trebuie sa treci prin aceasta experienta. Sentimentele autentice nu se pot cu adevarat povesti.
E parerea mea – e posibil sa ma insel.
Daca se va dovedi ca psihologia este o stiinta exacta, voi accepta ca gresesc.
@Cristina Călărăşanu
Pai daca am inteles bine, explicatia d-voastra imi confirma comentariul.
adolfo:
Oricum, ce doream sa spun e ca e implicat si biologicul – alaptatul e o urmare a sarcinii, nu poti alapta in alte conditii. Si cumva ati confirmat , Georgiana Branisteanu.
@Georgiana, multumesc pentru trimiterea la articolele mele si la maternologie. Aceasta discutie imi intareste convingerea ca e nevoie de o …Maternitate Cafe Gradiva. Eu una incep sa ma gandesc serios la acest proiect.
@ adolfo – nu am sa vin cu alta precizari, le gasiti asa cum a spus colega mea Georgiana Branisteanu, in articolele despre maternologie.
As avea o curiozitate si o intrebare, daca imi permite-ti – nu sunteti femeie, dar, v-ati fi dorit sa nasteti?
Ce dragut, rubrica de maternitate Cafe Gradiva. 🙂 Si asa unii confunda "gradiva" cu "gravida". :)) Bafta multa, Carmen!
@carmen apopei
As avea o curiozitate si o intrebare, daca imi permiteti – nu sunteti femeie, dar, v-ati fi dorit sa nasteti?
Ca barbat, nu mi-ar placea sa nasc.
In principiu mi-ar placea sa traiesc toate experientele posibile.
Mi-ar placea sa fiu, pentru un timp, femeie – si poate atunci mi-as dori si sa traiesc experienta maternitatii.
Insa nu acesta e motivul pentru care mi-as dori sa fiu, sa zicem, timp de un, femeie. Nu intru in amanunte:)
Insa o astfel de experienta nu mi-e posibila decat in imaginatie sau in vis desi nu am trait-o inca nici la aceste niveluri.
D-voastra v-ar placea sa fiti , pentru un timp, barbat?
@ Georgiana_ Mersi, dar nu o sa o pot face singura!
@anonim – Multumesc pt raspuns.
V-am pus aceasta intrebare pentru ca din ce a-ti scris, mi-ati lasat impresia, dar sigur, e impresia mea, ca aveti undeva ascunsa dorinta de a naste.
Nu mi-am pus niciodata problema de a fi barbat,chiar si pentru un timp, pur si simplu pentru ca nu sunt. Am ajuns insa sa-mi cunosc partea masculina.
adolfo:
@carmen apopei
A naste in sens de a crea, cu siguranta.
Poate si in alte sensuri – poate daca as urma o cura psihanalitica as putea afla mai multe.
gramaticus:
Atentie va rog la gramatica.
Limba romana este importanta si ea, nu numai interpretarile.
Sau nu?
@gramaticus
Atentie, va rog, la semnele de punctuatie!
Si ele sunt importante, nu numai gramatica.
Sau nu?
gramaticus:
@D.
Presupun ca si ele fac parte din gramatica. Nu sunt lingvist.
:)) Bravo! Mi-a placut.