Citiţi "la cald" corespondenţele de la Conferinţa Naţională Alzheimer 2021 >>

  • Despre
  • Autori
  • Parteneri
  • Scrie la noi
  • Promovează
  • Newsletter
  • Contact
Sustine Gradiva
 
Cafe Gradiva
Cauta terapeut
Esti terapeut? Inscrie-te!
  • Prima pagină
  • Ştiri
  • Evenimente
  • Psi
    • Psihoterapie
    • Psihanaliză
    • Psihiatrie
    • Psihologie
  • Cultură
  • Societate
  • Podcast
No Result
View All Result
Cauta terapeut
Esti terapeut? Inscrie-te!
No Result
View All Result
Cafe Gradiva
No Result
View All Result
Caută terapeut | Terapeut? Înscrie-te!
Prima pagină Cafe Gradiva

Doar mami tine bebe in burta ei (II)

Cafe Gradiva by Cafe Gradiva
in Cafe Gradiva
0
Doar mami tine bebe in burta ei (II)
0 Shares
Share
Share
Pin
Tweet

Citeştedespre

Desenele copiilor şi terapeutul

Case plutitoare, dormitoare grăitoare. Ce află terapeutul din desenele copiilor

26 ianuarie 2021
Stadiul isteric şi imposibilitatea de a alege obiectul dorinţei

Stadiul isteric şi imposibilitatea de a alege obiectul dorinţei

22 noiembrie 2020
De ce isteria nu mai e văzută în cabinetele de psihanaliză și capcanele determinismului biologic şi sociologic

De ce isteria nu mai e văzută în cabinetele de psihanaliză și capcanele determinismului biologic şi sociologic

22 noiembrie 2020

Doar mami tine bebe in burta ei (II)

Continui articolul anterior si propun cititorului sa situam in aceasta a doua parte, mai detaliat, complexul Oedip si particularitatile sale pentru baiat si fata, precum si anumite aspecte psihice legate de un registru intersubiectiv, al legaturii. Continuam cu cel de-al doilea text pregatit pentru a sustine aceasta tema, un text ce aduna in continutul sau sinteza unor modalitati de expresie clinica ale copiilor cu privire la aceasta tema.

Copilul: tati e baiat si mami e fata
Terapeutul: este vreo diferenta intre mami si tati?
Copilul: nu. Sunt la fel. Amandoi au putica
Terapeutul: si tu?
Copilul: si eu sunt fetita si am si eu putica. Copiii se nasc prin putica sa stii

Ce ne spune copilul si mai ales ce se intreaba el? Isi pune problema existentei diferentei, diferenta insa care va marca un moment foarte important in dezvoltarea lui. Copilul pleaca de la premisa prezentei generale a penisului. Dar tocmai faza oedipiana este cea care face posibila aparitia fantasmelor incestuoase fata de mama si a amenintarii castrarii la baiat, precum si experienta lipsei de penis si aparitia dorintei de copil la fata.

Freud descrie in Cateva consecinte psihologice ale diferentei anatomice dintre sexe (1925) faptul ca atitudinea oedipiana a baiatului este la apogeu in cursul fazei falice, dar ca complexul piere atunci cand apare angoasa de castrare. Pe de alta parte, datorita bisexualitatii psihice, complexul oedipian al baiatului este atat activ, cat si pasiv, deoarece el se identifica cu tatal sau si doreste sa o ia de sotie pe mama sa si in acelasi timp se identifica cu mama sa si adopta o atitudine feminina fata de tata.

Complexul Oedip al fetei intampina o problema in plus fata de cel al baiatului, fata este constransa sa schimbe obiectul in cursul dezvoltarii sale infantile. Mama constituie primul obiect de iubire atat pentru fata, cat si pentru baiat; baiatul il pastreaza in complexul Oedip, fata renunta la el pentru a lua pe tata ca obiect al iubirii. Ce o determina pe fata sa faca aceasta schimbare de obiect?

Stabilirea complexului Oedip la fata este centrat in mod esential in jurul problemei invidiei de penis. Ea sta la baza unui sentiment de inferioritate pe care il simte ca pe o “rana narcisica” si ca pe o “pedeapsa personala”. Complexul oedipian al fetitei intra in joc atunci cand fata renunta la invidia penisului pentru a-l inlocui cu dorinta de copil, iar in acest scop il ia pe tata ca obiect al iubirii si mama devine obiectul geloziei.

Complexul Oedip ii ofera copilului doua posibilitati de satisfacere, una activa si una pasiva. El se poate pune in locul tatalui sau si sa se relationeze cu mama, caz in care tatal va fi resimtit mai curand ca un obstacol; sau sa vrea sa o inlocuiasca pe mama si sa se lase iubit de tata. Ipoteza posibilitatii castrarii pune capat ambelor posibilitati de satisfacere. Caci ambele duc la pierderea penisului. Daca satsifacerea erotica trebuie sa coste penisul, atunci se ajunge la conflictul dintre interesul narcisic fata de aceasta parte a corpului si investirea libidinala a obiectelor parentale. In acest conflict invinge prima dintre forte si eul copilului abandoneaza complexul Oedip.

Investitiile in obiect vor fi abandonate si inlocuite prin identificare. Autoritatea paterna introiectata in eu formeaza acolo nucleul supraeului care imprumuta de la tata severitatea, perpetueaza interzicerea incestului de catre el si astfel asigura eul. Inclinatiile libidinale ce apartin complexului Oedip vor fi in parte desexualizate si sublimate.

Fantasma nasterii copiilor prin putica poate sublinia si prezenta unui imago parental combinat (M. Klein), a unei mame care il include atat pe copil, cat si pe tata in interiorul ei.

In ceea ce priveste specificul functionarii psihice a legaturilor in contextul acestui fragment, putem vorbi despre negarea diferentelor, despre o modalitate de functionare fraterna care se sprijina pe o fuziune vitala pentru a supravietui angoaselor arhaice.

Jose Bleger a introdus conceptul de nucleu aglutinat pentru a defini partile imature ce constituie la adult partea psihotica a personalitatii. Nucleul aglutinat este format din identificarile cele mai primitive, acolo unde nu s-a stabilit inca o discriminare intre Eu si non-Eu; el constituie organizarea cea mai primitiva a complexului Oedip definit ca o fuziune (lipsa discriminarii) in cuplul parental si intre acesta si eul pacientului. Nucleul aglutinat nu se distinge prin confuzie, ci prin fuziunea elementelor care il compun. Acest nucleu, plecand de la mecanisme de identificare proiectiva si de la sociabilitatea sincretica, este la baza soclului inconstient care constituie infrastructura profunda a oricarei legaturi ulterioare. Acest nucleu va fi depus in cuplu si in familie, apoi in orice grup si in orice institutie.

Doar mami tine bebe in burta ei (II)

Cristina Călărăşanu

este psihoterapeut de orientare psihanaltică în formare, psihodramatist în formare, membru fondator al Asociaţiei Române de Psihanaliză a Legăturilor de Grup şi Familie şi delegat în cadrul Federaţiei Europene de Psihoterapie Psihanalitică.

DE ACELAŞI AUTOR

    document.write(“”);

Toate articolele acestui autor

*
Tags: autor: Cristina Călărăşanucomplexul castrăriicomplexul lui Oedipeuidentificareinvidie de penisnucleu aglutinatpsihoterapia copiluluirubrică: Dialoguri psi cu copiiisupraeu

  Şi pentru că tot sunteţi aici…

...va solicităm sprijinul, dragă cititoare, dragă cititorule. Audiența noastră a crescut foarte mult, cu deosebire în ultima vreme. Cafe Gradiva - Cultură, societate, psihoterapie este o publicație online unică, din câte cunoaștem, prin profil editorial, format și continuitate. Din 2007, am publicat mii de articole, eseuri, interviuri, știri, corespondențe și transmisiuni de la evenimente locale, naționale și internaționale, recenzii și cronici, anchete, sinteze și dosare, pictoriale, sondaje, opinii și comentarii - scrise, video, audio și grafice, de psihanaliză și psihoterapie de varii orientări, de psihiatrie, psihologie și dezvoltare personală, dar și sociale, educaţionale şi comunitare, pentru drepturile omului şi nediscriminare, culturale, literare și artistice, istorice și filosofice. Realizarea lor a presupus, cale de mulți ani, o muncă enormă, uneori „la foc continuu” ori „în direct”, consacrând nopți, weekend-uri și vacanțe. Au fost necesare felurite resurse, implicare și bani, toate în regim de voluntariat.

Faptul că ne citiți și că reveniți mereu ne încurajează și ne arată că suntem pe drumul bun. Ca publicație de tip magazin independentă editorial, nefinanţată, apărând într-o piață media vastă și cu mari resurse, avem nevoie de susținerea dv. pentru a face mai departe jurnalism psi de calitate. Fiecare contribuție de la dv., mai mare sau mai mică, este foarte importantă pentru a putea continua.
 Susţineţi Cafe Gradiva cu 1 euro sau mai mult - durează doar un minut. Vă mulţumim! 

Sustine Cafe Gradiva

Cafe Gradiva

Cafe Gradiva

Cafe Gradiva - Cultură, societate, psihoterapie este un magazin online de psihologie, psihoterapie, psihanaliză şi psihiatrie şi cu deschidere spre sfera artistică şi culturală, educaţională, socială şi a proiectelor comunitare.

Citeşte şi

Mai există isteria astăzi? Pledoarie pentru isterie şi pentru diagnosticul psihanalitic
Cafe Gradiva

Mai există isteria astăzi? Pledoarie pentru isterie şi pentru diagnosticul psihanalitic

by Cafe Gradiva
22 noiembrie 2020
Erich Fromm despre limbajul uitat al viselor si psihanaliza
Cafe Gradiva

Erich Fromm despre limbajul uitat al viselor si psihanaliza

by Cafe Gradiva
22 noiembrie 2020
Umbra sau partea Eului respins
Cafe Gradiva

Umbra sau partea Eului respins

by Alexandra Frîncu
8 octombrie 2020
Load More
Next Post
Libres Cahiers pour la Psychanalyse XXXIV : Grandeur et solitude du Moi, Automne 2011 – Numéro 24

Libres Cahiers pour la Psychanalyse XXXIV : Grandeur et solitude du Moi, Automne 2011 - Numéro 24

Lasă un răspuns Anulează răspunsul

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Sunt de acord cu Termeni şi condiţii şi Acord de confidenţialitate.

Primeşte Cafe Gradiva pe email

Terapeuţi

psihoterapeut Gabriela Tudor Popescu în Braşov

Psihoterapeut Gabriela Tudor Popescu în Braşov, Carpaţilor 13

22 noiembrie 2020
Psihoterapeut Dorin Bîtfoi în Bucureşti

Psihoterapeut Dorin Bîtfoi în Bucureşti, sector 3

10 ianuarie 2021
Scrie la Cafe Gradiva! Scrie la Cafe Gradiva! Scrie la Cafe Gradiva!

Ca la carte

Tranzactiile vietii cotidiene: toti suntem ok
Cafe Gradiva

Tranzactiile vietii cotidiene: toti suntem ok

8 octombrie 2020
Monoteismul si limbajul violentei
Cafe Gradiva

Monoteismul si limbajul violentei

8 octombrie 2020
Promovaţi-vă evenimentele la Cafe Gradiva! Promovaţi-vă evenimentele la Cafe Gradiva! Promovaţi-vă evenimentele la Cafe Gradiva!

Ultima oră

Mihai Rusen No Man's Land

Mihai Rusen: No Man’s Land

28 februarie 2021
tehnologii asistive boala Alzheimer carantină

„Rudele pacienţilor cu Alzheimer ne sunau aproape non-stop”: panică şi pregătiri în carantină

27 februarie 2021
Sindromul de fragilitate la vârstnici

Sindromul de fragilitate la vârstnici. Vă puteţi imagina o lume fără demenţă?

27 februarie 2021
îngrijitorii persoanei cu boala Alzheimer

Cine-i îngrijeşte (în vreme de pandemie) pe îngrijitorii persoanei cu boala Alzheimer?

26 februarie 2021
Cafe Gradiva

Cafe Gradiva - Cultură, societate, psihoterapie este o revistă magazin online de psihoterapie, psihanaliză, psihologie şi psihiatrie, cu interese în sfera culturală şi artistică, socială, educaţională şi comunitară.

Urmăreşte-ne

Caută terapeut

Psihologi | Braşov | Bucureşti | Sector 3 | Constanţa | Psihoterapeuţi | Braşov | Bucureşti | Sector 3 | Constanţa | Psihoterapeuţi psihanalitici | Bucureşti | Sector 3 | Constanţa

Primeşte Cafe Gradiva pe email

  • Despre
  • Autori
  • Termeni şi condiţii
  • Acord de confidenţialitate
  • Cookies
  • Contact

© 2020 Cafe Gradiva - Pshanaliza, psihoterapie, psihiatrie, psihologie.

No Result
View All Result
  • Ştiri
  • Evenimente
  • Gradiva Podcast
  • Cauta terapeut
  • Terapeut? Înscrie-te!
  • Scrie la noi
  • Promovează
  • Newsletter
  • Contact

© 2020 Cafe Gradiva - Pshanaliza, psihoterapie, psihiatrie, psihologie.

Utilizăm module cookie pentru a vă asigura că beneficiați de cea mai bună experiență pe site-ul nostru. Mai mult aici.