Un workshop propus de Andrei Constantinescu
Seminarul se va tine in week-end-ul 10-11 martie 2012 astfel: sambata intre orele 15.00-18.00, iar duminica intre orele 11.00-16.00.
Filmografia recomandata in aceasta prezentare este optionala, cu exceptia filmelor propuse ca studiu de caz, scrise mai jos cu litere italice, care trebuie vazute pentru a le putea discuta.
A. Repere in teoria psihanalitica a filmului
Subscrieţi la Cafe Gradiva
Primiţi în flux sau email evenimentele, ideile şi interpretările cu sens.
Urmăriţi-ne pe WhatsApp
Abonaţi-vă la Newsletter
Scurta expunere introductiva despre teoria psihanalitica a filmului si familiarizarea cu contributiile conceptuale ale celor mai importanti reprezentanti: Luis Bunuel – Suprarealismul, Jean-Louis Baudry – Teoria aparatului cinematografic, Christian Metz – Semnificantul imaginar, Laura Mulvey – Placerea vizuala si cinematografia narativa.
Explorari teoretice contemporane: examinarea traiectoriei oedipiene feminine, teoria fantasmei, reprezentarile masculinitatii si ale masochismului, teoria Juliei Kristeva despre „figura materna abjecta”, teoriile „queer”.
B. Reprezentari ale psihanalizei in cinematografie
Explorare despre reprezentarile psihanalizei in film, unele filme ce se deruleaza ca niste cure de psihanaliza (in sensul “talking cure”), precum si despre reprezentari ale figurii analistului.
Filmografie:
Ingmar Bergman – Persona (1966)
Pedro Almodovar – Hable con ella (2002)
Studiu de caz:
Nanni Moretti – La stanza del figlio (2001) (Camera fiului)
Regizorul filmului joaca si rolul principal: un analist a carui viata personala si profesionala basculeaza in urma pierderii fiului sau.
C. Pasiune, voluptate, nostalgie
Explorarea reprezentarilor cinematografice ale trairilor afective intense, constructia personajelor ale caror destine sunt marcate de iubiri pasionale, suferinta si disperare.
Studiu de caz
Kar Wai Wong – In the mood for love (2000)
Kim Ki-duk – Spring, summer, fall, winter… and spring (2003)
D. Copilaria si adolescenta in prim plan
Explorarea reprezentarilor copilariei si ale adolescentiei in cinematografie si a filmelor care au drept protagonisti copii sau adolescenti in istorii tandre, jucause sau in situatii traumatice.
Filmografie:
Vittorio De Sica – Ladri di biciclette (1948) (Hotii de biciclete)
Giuseppe Tornatore – Nuovo cinema Paradiso (1988)
Giuseppe Tornatore – Malena (2000)
Studiu de caz:
Radu Mihaileanu – Va, vis et deviens (2005) (Traieste!)
E. Cuplu creator si co-creatie
Sitatia analitica presupune o relatie diadica si se vorbeste adesea despre psihanaliza drept co-creatie a analistului si analizandului. In cinematografie exista exemple de colaborari si co-creatii extraordinare intre regizor si actor. Un exemplu mai putin obisnuit este colaborarea indelungata, dar foarte furtunoasa dintre Werner Herzog si Klaus Kinski si realizarea unor capodopere precum Woyzeck (1979) sau Fizcarraldo (1982).
Studiu de caz:
Werner Herzog – Mein liebster Fiend – Klaus Kinski (1999) (Dusmanul meu cel mai drag – Klaus Kinski)
Detalii administrative:
Locatia – Sediul ACPPB, str. Crisana nr. 18, sector 1, Bucuresti (zona Berthelot, Casa Radio).
Cost: 160 Ron pentru participantii care nu sunt membri ACPPB.
Plata se face in contul ACPPB (detalii pe pagina “Contact” a site-ului www.acppb.ro)
Inscrieri si informatii suplimentare – Andrei Constantinescu
email: andri.constantinescu@gmail.com