O informaţie din 9 aprilie 2012 de pe site-ul unui mare cotidian britanic* arată că 30% din traficul mondial pe internet se face pe site-urile pornografice, iar principalul site pornografic al Planetei, X Videos, nu este întrecut, în volum de trafic, decât de Google şi de Facebook.
Dacă este adevărat ce s-a mai spus, anume că frecventatorii de pornografie sunt în mod masiv bărbaţii, ar fi posibil ca, în ce-i priveşte pe aceştia, pornografia să fie chiar activitatea cea mai practicată pe internet.
Înseamnă că pornografia a intrat masiv în viaţa societăţilor omeneşti şi ne putem întreba în ce măsură nu crează o schimbare masivă a datelor psihologice, anume în ceea ce am putea numi economia fantasmelor. Prin definiţie lumea fantasmelor este interioară, este un depozit de imagini conştiente direct legată de fondul pulsional. Excitantele obiective ale fantasmelor (obiectele dezirabile) sunt o fracţie infim de mică a percepţiilor noastre! Dar iată că apare această avalanşă fantasmatică, pornografia! Pentru prima oară se produce o răsturnare „copernicană”: lumea fantasmatică trece din domeniul reprezentării în cel al percepţiei.
Nu voi insista asupra unor gânduri care vin natural în minte: banalizarea pornografiei, „cursa înarmărilor” în materie (căutarea din ce în ce mai frenetică a insolitului şi a violenţei), riscul unei obişnuinţe de tip toxicomanic cu imaginile, statice şi în mişcare, ale pornografiei. Cel mai tulburător lucru este suprapunerea de planuri care se face prin confuzia virtualului cu realul. Lumea virtuală devine mai reală decât realitatea, în măsura în care aceasta din urmă nu are, clasic, precizia şi claritatea imaginii fotografice şi cinematografice. De fapt, nu mai este vorba de virtualitate, ci de o a doua realitate, o „realitate bis”, a cărei presiune asupra realităţii primare devine considerabilă. Şi primejdioasă?
Subscrieţi la Cafe Gradiva
Primiţi în flux sau email evenimentele, ideile şi interpretările cu sens.
Urmăriţi-ne pe WhatsApp
Abonaţi-vă la Newsletter
Ion Vianueste psihiatru, romancier, memorialist, eseist, un observator constant şi atent al vieţii intelectuale şi publice de la noi şi de pretutindeni. |
DE ACELAŞI AUTOR
Toate articolele acestui autor
hm… N-as spune copernicana. Orice fantasma are un corespondent in realitate chiar daca nu toti au acceptat acest lucru.
Apoi, nu sunt de acord cu ideea ca "spatiul virtual" al netului ar fi cumva o experienta psihotica fara legatura cu realitatea. Spatiul porngrafic este o ajustare a realitatii la fel cum ochelarii sunt pentru ajustarea realitatii la deficientele ochiului celui care ii poarta.
Pot recunoaste simpatiile dvs. jungiene in aceasta afirmatie insa eu personal consider ca orice element inascut este imbogatit de experienta ontogenetica. Eu sunt convins ca orice fantasma presupune o simbioza intre o parte inascuta si o anumita experienta (infantila de cele mai multe ori- si aici adopt infantilismul freudian) care ii da forma .
Insa eu merg pe o alta directie relativ la porngrafie. Consumatorii de pornografie nu cauta fantasma ci experientele noi sau femeile cat mai frumoase. In acest ultim caz experientele noi pot lipsi in favoarea proiectarii sinelui masculin in patul unei starlete porno perceputa ca o diva necunoscuta de pe o isnula mirifica. Cele doua indicii se intrepatrund la un anumit nivel. Adica consumul d epornografie i-o ia inainte fantasmei. Psihodinamic asta inseamna ca energia psihica nu are timp sa se coaguleze in libido si sa se intoarca in fantasma ca ea este rapid descarcata tocmai prin experienta pornografica. Adica fantasma n-are timp sa se constituie ca deja de primita mura in gura de productiile pornografice. E un fel de declansare artificiala a avalansei.
@Baldovin
Un client al meu a avut sentimentul ca a pierdut controlul de sine intr-o 'boîte a partouzes' in care clientela inceta relatiile sexuale pentru a privi scenele pornografice care defilau pe un ecran.
Refuzul unei vieti sexuale normale si plonjarea in pornografie arata probabil cel mai evident in ce mod psihicul este implicat in instinct. (dincolo de comportamentul sexual excentrc -perversiunile- care este totusi fenomen social rar). Satisfactia instinctuala paleste in fata ramasitelor psihce modificate anaclitic in timp si devenite adevarate simboluri pulsionale. Si, cand spun anaclitic, nu ma refer doar la imbinarea celor 2 mari pulsiuni, respectiv foamea si sexualitatea ci a mai multora in acelasi corp pulsional.
Prioritatea imaginii pornografice fata de realitatea banala a vietii sexuale conjugale presupune proiectia in spatiul pornografic a unor continuturi psihice personale foarte importante. Le-am analizat acum 14 ani ceva mai in detaliu aici:
http://baldovin.netai.net/acte/Din.psi.abis/texte/tabu.htm
mai precis la sectiunea "Complexul Oedip şi pornografia"
Pentru a ma intoarce la ideea articolului, sunt de acord ca fantasma este implicata si satisfacuta prin pornografie. Acest lucru decurge firesc din faptul ca psihicul in genere este o fantasma mai mult sau mai putin recognoscibila sau aperceptibila. Nu am fost de acord cu ruperea fantasmei de realitatea (fie ea si cea instinctuala) care am resimtit-o in prima parte a articulului D-lui Vianu desi la sfarsit mi s-a parut ca cele doua "lumi" par sa fie acceptate totusi ca fiind contopite. Misterios Dl Vianu 🙂
@Baldovin : Hehe. Mersi pentru indicatia catre articolul tau cu privire la Complexul Oedip si pornografia 😀 Foarte interesant, de urmarit, as adauga. M-ar interesa studierea subiectului indeaproape!
Ruperea, da, a fost traumatica, intradevar. Resimtita ingrozitor de puternic, pretutindeni. Cel mai greu a fost sa se realizeze de ce, cum si in ce fel se poate repara ruptura antecedenta. Si ce lupta…
Neincrederea – cu tot ce presupune ea – in mine, proiectata in si ceilalti, poate c-a fost principala sursa a traumei cauzatoare de suferinta – chiar si inconstient transmisa -. Nu stiu daca scuzele ar schimba ceva. Cu toate astea, le ofer victimelor. Serios.
Schimbarea vine din interior, spunea Kant. Ii multumesc pentru tot. Fara bunavointa sa, nu stiu ce s-ar fi intamplat. Pe bune. Ce-nseamna filosofia adevarata!
Si tie, Baldovin, tu stii insemnatatea afectului. Doar esti specializat in asta! 😀
Pornografia, este poate cea mai intensa parte a contemporaneitatii actuale. A fost mai mereu, doar ca au mai aparut curente persecutoare, care, cumva, au stagnat evolutia culturii specifice.
Accesul la libertate, e permis si oricine are posibilitatea de a accede la ceea ce fantasmeaza.
Cred ca asta e cea mai faina parte a libertatii de exprimare. Printre multe altele 😀
P.S. : Avem foarte mult sange fierbinte de latin! Si ce sange!
IC 😀
O statistica interesanta: romanii sunt pe podium la cautarile pe internet dupa cuvintele "sex" si "porn" – intr-o statistica internationala din urma cu cativa ani au iesit pe locul al treilea, dupa doua tari sud-americane, Peru si Bolivia, parca (sau Ecuador).
Deci avem mai mult sange fierbinte de latin in noi decat de dac, nu :D?