Curs de formare în psihoterapie psihanalitică & Curs de formare în consiliere psihologică psihodinamică - ÎNSCRIERI 2022

  • Despre
  • Autori
  • Parteneri
  • Scrie la noi
  • Promovează
  • Newsletter
  • Contact
Sustine Gradiva
 
Cafe Gradiva
Cauta terapeut
Promovează-ţi evenimentul
  • Prima pagină
  • Ştiri
  • Evenimente
  • Psi
    • Psihoterapie
    • Psihanaliză
    • Psihiatrie
    • Psihologie
  • Cultură
  • Societate
  • Podcast
No Result
View All Result
Cauta terapeut
Promovează-ţi evenimentul
  Curs de formare în psihoterapie psihanalitică & Curs de formare în consiliere psihologică
– înscrieri 2022 >>>
No Result
View All Result
Cafe Gradiva
No Result
View All Result
Caută terapeut | Promovează-ţi evenimentul
Home Cafe Gradiva

„Shame” – omul se scaldă în ruşinea conştiinţei sale

Cafe Gradiva by Cafe Gradiva
in Cafe Gradiva
1
„Shame” – omul se scaldă în ruşinea conştiinţei sale
Share

Citeştedespre

Holy Motors – calatoria incrancenata pe sfintele motoare

8 octombrie 2020
Amintiri prin uşa întredeschisă a copilăriei…

Amintiri prin uşa întredeschisă a copilăriei…

8 octombrie 2020
Când îl însărcinăm pe celălalt să ne „digere” umbra

Când îl însărcinăm pe celălalt să ne „digere” umbra

8 octombrie 2020

Anul 2011 ne-a propulsat într-o lume pe care nu credeam că o vom mai regăsi în spaţiul cinematografic. Steve McQueen vine, prin cel mai recent film al său, Shame / Ruşinea, cu o idee care pare să facă senzaţie chiar înainte de a fi dezvăluită pe marile ecrane. El nu se încumetă, totuşi, să folosească aceeaşi estetică cu privire la contextul sexual ca accea pe care o conturează Gaspar Noé în Irréversible sau Enter the void, decât foarte puţin, în anumite scene; mai degrabă, McQueen pare a fi adeptul unei cuminţenii stilistice care se bazează mai mult pe interiorizarea problemei decât pe vizualizarea sa în plan-detaliu.

Filmul se distanţează sever de mijloacele tehnologice contemporane şi de efectele speciale şi lasă loc unei poveşti care se integrează într-un realism actual, specific ultimului deceniu cinematografic – acelaşi tip de realism care preferă să se axeze mai mult pe modalitatea la care recurge regizorul pentru a-şi construi planul filmic, şi mai puţin pe concretizarea răspunsurilor şi pe descifrarea problematicii.

Shame ne vorbeşte despre problema unui bărbat dependent de sex, fără a ne pune la dispoziţie toate detaliile legate de acest personaj, ci oferindu-ne, mai degrabă, o privire de ansamblu şi un imbold puternic de a rămâne destul de obiectivi în momentul în care personajul începe să-şi dezvăluie adevărata natură. Brandon Sullivan (Michael Fassbender) este bărbatul care ajunge să fie ipostaziat ca un antagonist în lumea în care trăieşte, după un moment în care sora lui, Sissy (Carrey Mulligan), reuşeşte să-i descopere problema. Brandon este unul dintre acei bărbaţi newyorkezi care plonjează în lumea materialului şi care, după cum îl instruieşte regizorul, îşi ascunde adevărata faţă în marea masă de oameni. Cu alte cuvinte, povestea, sau mai bine zis drama sa poate fi a oricui. Şi spun dramă fiindcă, în cele din urmă, ne dăm seama că problema lui Brandon nu este doar cea legată de sex, ci, mai mult decât atât, că sora lui constituie, de fapt, factorul perturbator. Altfel, povestea probabil ar fi fost una banală, comportamentală, fără nicio urmă de tragism.

Brandon îşi trage masca pe faţă şi acţionează asemeni unui robot într-o societate plată, încărcată de moravuri uşoare, învăluită într-o dimensiune pornografică. Ruşinea lui se metamorfozează şi ajunge să fie ruşinea tuturor: a şefului care are o aventură cu Sissy, a lui Sissy, o femeie tulburată, care intră încă o dată în cercul vicios al gândurilor sinucigaşe, chiar şi a femeii din metrou, care îşi aduce aminte că este logodită şi îşi întrerupe imediat idila contactului vizual cu Brandon. Cu toate acestea, el recunoaşte ruşinea celorlalţi şi o îngroapă pe a sa, devenind tot mai rece, mai ostil, mai critic, în special în ceea ce o priveşte pe sora lui. Regizorul alege să se axeze pe ambiguitatea relaţiei dintre cei doi. Ce-i drept, nici nu ne dăm seama dacă la început personajele sunt fraţi sau foşti iubiţi. Relaţia pare una detaşată, intimă, care trece dincolo de barierele convenţionale şi se apropie sfios de ceea ce pare a fi viziunea lui Bertolucci din The Dreamers. Schimbările bruşte de stare ale celor doi duc la certuri şi discuţii care, în principiu, nu ajută spectatorul să descifreze misterul şi nu rezolvă nimic – nici conflictul exterior al protagoniştilor, nici conflictul interior. Atmosfera rămâne marcată de părăginire, până în momentul în care masca personajului principal este dată jos, la vederea sângelui şiroind pe pielea imaculată a sorei lui.

Cu toate acestea, personajul nostru pare că îşi regăseşte calmul şi stabilitatea emoţională doar atunci când călătoreşte cu metroul. Glacialitatea ochilor lui se izbeşte de chipul unei femei, care, după o singură străfulgerare, ajunge să intre în transă şi să se lase manipulată. Probabil scena aceasta, în care unduirile melodioase complotează cu efectul de transă, oferă mai multă încărcătură emoţională decât alte sute de scene similare din alte filme care au vrut să exceleze prin dialog, acţiune, joc actoricesc sau efecte speciale epuizante. Scena respectivă, alături de cea în care Sissy cântă în bar celebra melodie New York, New York, şochează prin realismul crunt, prin faptul că reflectă atât de veridic trăirile interioare ale personajelor şi, poate, pentru că, prin scurgerea lentă a materialului filmic, spectatorii ajung la un nivel superior de introspecţie.

Imaginea pe alocuri clarobscură, impregnată când de tuşe reci, când de tuşe calde, operează cadrele de urmărire ale personajului, fragmentându-le, iar planurile americane şi cele medii aproape că invită spectatorul să reacţioneze la ceea ce directorul de imagine vrea să ne arate. Cele mai intense momente sunt cele în care personajele şi câmpul lor vizual sunt retezate, iar din acele cadre rămân doar frânturi de imagine care încearcă să-şi găsească perechea. Tragismul lui Brandon rămâne ascuns în acest substrat frivol, brăzdat de o pseudo-agonie care răsare atunci când personajul se descoperă impotent atât în viaţa sexuală, cât şi în cea sentimentală, atunci când încearcă să închege o relaţie cu o colegă de serviciu. Mai mult decât atât, chiar şi acest convenţionalism pornografic se destramă atunci când personajul păşeşte într-un club underground şi este învăluit de nevoi cu totul diferite, aproape monstruoase; convenţia ajunge, acum, să se muleze pe programul estetic al lui Gaspar Noé, unul de data aceasta experimental. Desfrânarea aproape picturală apare şi în scena ce se petrece în faimosul Standard Hotel, din Manhattan, în care carnalul este expus la vedere, atât de subtil schiţat, ca şi cum lentila aparatului lui Hitchock din Rear Window ar fi surprins o perioadă voyeuristă a New York-ului.

Shame este un film care vorbeşte despre experienţă, despre trăiri, şi care se concentrează pe o structură ciclică, având ca element-cheie scena revederii din metrou. De data aceasta situaţia se schimbă. Ruşinea femeii dispare. Ruşinea bărbatului nu există, dar apariţia ei e iminentă, aşa cum şi privirea lui este mereu rece, mereu pierdută printre mii de chipuri umane, de corpuri străine.

Claudia Cojocariu

Articol publicat cu acordul revistei Cultura

www.cafegradiva.ro

Curs de formare in psihoterapie psihanalitica & Curs de formare in consiliere psihologica psihodinamica – inscrieri 2022 Curs de formare in psihoterapie psihanalitica & Curs de formare in consiliere psihologica psihodinamica – inscrieri 2022 Curs de formare in psihoterapie psihanalitica & Curs de formare in consiliere psihologica psihodinamica – inscrieri 2022
Tags: autor: Claudia Cojocarurubrică: În atenţie

  Şi pentru că tot sunteţi aici…

...va solicităm sprijinul, dragă cititoare, dragă cititorule. Audiența noastră a crescut foarte mult, cu deosebire în ultima vreme. Cafe Gradiva - Cultură, societate, psihoterapie este o publicație online unică, din câte cunoaștem, prin profil editorial, format și continuitate. Din 2007, am publicat mii de articole, eseuri, interviuri, știri, corespondențe și transmisiuni de la evenimente locale, naționale și internaționale, recenzii și cronici, anchete, sinteze și dosare, pictoriale, sondaje, opinii și comentarii - scrise, video, audio și grafice, de psihanaliză și psihoterapie de varii orientări, de psihiatrie, psihologie și dezvoltare personală, dar și sociale, educaţionale şi comunitare, pentru drepturile omului şi nediscriminare, culturale, literare și artistice, istorice și filosofice. Realizarea lor a presupus, cale de mulți ani, o muncă enormă, uneori „la foc continuu” ori „în direct”, consacrând nopți, weekend-uri și vacanțe. Au fost necesare felurite resurse, implicare și bani, toate în regim de voluntariat.

Faptul că ne citiți și că reveniți mereu ne încurajează și ne arată că suntem pe drumul bun. Ca publicație de tip magazin independentă editorial, nefinanţată, apărând într-o piață media vastă și cu mari resurse, avem nevoie de susținerea dv. pentru a face mai departe jurnalism psi de calitate. Fiecare contribuție de la dv., mai mare sau mai mică, este foarte importantă pentru a putea continua.
 Susţineţi Cafe Gradiva cu 1 euro sau mai mult - durează doar un minut. Vă mulţumim! 

Sustine Cafe Gradiva

Cafe Gradiva

Cafe Gradiva

Cafe Gradiva - Cultură, societate, psihoterapie este un magazin online de psihologie, psihoterapie, psihanaliză şi psihiatrie şi cu deschidere spre sfera artistică şi culturală, educaţională, socială şi a proiectelor comunitare.

Citeşte şi

„Aşa tată, aşa fiu” la Festivalul de Psihanaliză şi Film
Cafe Gradiva

„Aşa tată, aşa fiu” la Festivalul de Psihanaliză şi Film

by Cafe Gradiva
8 octombrie 2020
Regula puşcăriei: Să spui tot, să suferi tot
Cafe Gradiva

Regula puşcăriei: Să spui tot, să suferi tot

by Cafe Gradiva
8 octombrie 2020
Câţi dintre copiii identificaţi cu “tulburări ale deficitului de atenţie” nu sunt mai degrabă isterici?
Cafe Gradiva

Câţi dintre copiii identificaţi cu “tulburări ale deficitului de atenţie” nu sunt mai degrabă isterici?

by Cafe Gradiva
16 noiembrie 2020
Load More
Next Post
Ch. Albert, G. Briole, H. Castanet, N. Guey, F. Haccoun, Ph. La Sagna, C. Lazarus-Matet, F. Regnault, La Rencontre amoureuse. Clinique de la contingence, Editions Himeros, Septembre 2011

Ch. Albert, G. Briole, H. Castanet, N. Guey, F. Haccoun, Ph. La Sagna, C. Lazarus-Matet, F. Regnault, La Rencontre amoureuse. Clinique de la contingence, Editions Himeros, Septembre 2011

Comments 1

  1. Anonim says:
    10 ani ago

    O scriitoare cu o viziune clara, faina, despre un film si un regizor la fel de fain. Congrats!

    Cu scuze de rigoare, adaug ca aceasta intarziere agonizanta a interpretarii aplicate, nu este una calculata de factori ce tin de sfera psihanalitica sau culturala, cat mai degraba de gasirea unei posibilitati de "sustragere" a subiectului din mediul informatic in care "se-nvarte" zilnic.

    In urma variilor cercetari de posibilitati, s-a constatat si s-a gasit aceasta oportunitate de flexibilizare, urmand ca toastul succesului, sa fie sorbit cu drag, la orele amiezii ce va sa vina.

    Frumos ar fi, sa fie printat si pozitionat in spatiul unde parcarea maximului si taxarea au loc.

    Amiezile timpurii sunt foarte faine, mai ales cand orarul si minutarul, aproape ca se confunda, unindu-se intr-o imagine perfecta, iar secundarul, jucaus ca-ntotdeauna, alearga de voie, neprihanit.

    Asa ca, solutia a fost gasita. Nu ne mai ramane decat sa …lasam in voie, voiosi, ca totul sa se petreaca asa, ca-ntr-un film fain.

    Răspunde

Lasă un răspuns Anulează răspunsul

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Sunt de acord cu Termeni şi condiţii şi Acord de confidenţialitate.

Curs de formare în psihoterapie psihanalitică & Curs de formare în consiliere psihologică psihodinamică Curs de formare în psihoterapie psihanalitică & Curs de formare în consiliere psihologică psihodinamică Curs de formare în psihoterapie psihanalitică & Curs de formare în consiliere psihologică psihodinamică

Primeşte Cafe Gradiva pe email

Scrie la Cafe Gradiva! Scrie la Cafe Gradiva! Scrie la Cafe Gradiva!

Ca la carte

Salman Akhtar psihanalist
Cultură

Sinuciderea ca distrugere a Selfului total, la Winnicott şi Akhtar

3 ianuarie 2022
Moartea ne distruge, ideea de moarte ne salvează
Cafe Gradiva

Moartea ne distruge, ideea de moarte ne salvează

22 noiembrie 2020
Promovaţi-vă evenimentele la Cafe Gradiva! Promovaţi-vă evenimentele la Cafe Gradiva! Promovaţi-vă evenimentele la Cafe Gradiva!

Terapeuţi

Psihoterapeut Alexa Bîtfoi în Bucureşti

Psihoterapeut Alexa Bîtfoi în Bucureşti, sector 4

13 aprilie 2022
Psihoterapeut Dorin Bîtfoi în Bucureşti

Psihoterapeut Dorin Bîtfoi în Bucureşti, sector 3

13 aprilie 2022
Psihoterapeut Alina Neagoe în Constanţa

Psihoterapeut Alina Neagoe în Constanţa, Traian 70

13 aprilie 2022
psihoterapeut Gabriela Tudor Popescu în Braşov

Psihoterapeut Gabriela Tudor Popescu în Braşov, Carpaţilor 13

13 aprilie 2022
Cafe Gradiva

Cafe Gradiva - Cultură, societate, psihoterapie este o revistă magazin online de psihoterapie, psihanaliză, psihologie şi psihiatrie, cu interese în sfera culturală şi artistică, socială, educaţională şi comunitară.

Urmăreşte-ne

Caută terapeut

Psihologi | Braşov | Bucureşti | Sector 4 | Constanţa | Psihoterapeuţi | Braşov | Bucureşti | Sector 3 | Sector 4 | Constanţa | Psihoterapeuţi psihanalişti | Bucureşti | Sector 4 | Constanţa

Psihologi online | Skype | WhatsApp | Zoom | Psihologi la telefon | Psihoterapeuţi online | Skype | WhatsApp | Zoom | Psihoterapeuţi la telefon | Psihoterapeuţi psihanalişti online | Skype | WhatsApp | Zoom | Psihoterapeuţi psihanalişti la telefon

Primeşte Cafe Gradiva pe email

  • Despre
  • Autori
  • Termeni şi condiţii
  • Acord de confidenţialitate
  • Cookies
  • Contact

© 2020 Cafe Gradiva - Pshanaliza, psihoterapie, psihiatrie, psihologie.

No Result
View All Result
  • Ştiri
  • Evenimente
  • Gradiva Podcast
  • Cauta terapeut
  • Terapeut? Înscrie-te!
  • Scrie la noi
  • Promovează
  • Newsletter
  • Contact

© 2020 Cafe Gradiva - Pshanaliza, psihoterapie, psihiatrie, psihologie.

Utilizăm module cookie pentru a vă asigura că beneficiați de cea mai bună experiență pe site-ul nostru. Mai mult aici.