Hüzün – melancolia emanată de peisajul istanbulez este recepţionată, multiplicată şi reproiectată asupra acestuia de către locuitorii Istanbului. Peisajul şi oamenii Istanbului sînt indisolubil uniţi prin tainicele fire ale unei melancolii speciale, nesolitare, solidare. Între amurgul venit cu repeziciune şi „taţii care revin acasă cu sacoşe în mîini”, între frig şi librarii pe care-i face să tremure, între serile de vară şi codoşii răbdători, între orele tîrzii şi femeile care-şi aşteaptă soţii, între pustietate şi leagănele din parcuri, între ceaţă şi sirenele vapoarelor, între paragină şi arhitectura, mai veche sau mai nouă, a oraşului, între ploaie, pescăruşi, midii şi pontoane, între conacele de lemn, vechi de secole, şi focul care le mistuie heraclitean, dizolvînd o veche ordine şi anunţînd naşterea alteia, între austru şi mulţimile din faţa bordelurilor controlate de primărie, între pantele abrupte şi maşinile vechi, între moarte şi oraş, între duhoare şi bulevarde, între sărăcie şi pretutindeni, între dimineaţă şi ieşirea pescarilor în larg, între mizeria atotprezentă şi serile de iarnă, între perspectiva aeriană a berzelor şi microbiştii dezabuzaţi se stabileşte o armonie cosmică, care sugerează că melancolizarea este raţiunea de a fi a întregului univers istanbulez, telos-ul său suprem.
La fel ca tristesse, cuvîntul hüzün este foarte adecvat pentru a evoca nu atît suferinţa unui singur om, care ar putea fi privită ca o simplă boală, cît o cultură, un mediu şi un sentiment care domină milioane de oameni (p. 126).
urmelor biruinţelor şi civilizaţiilor apuse […] îi determină pe milioanele de oameni care vieţuiesc printre ele să se perceapă cu amărăciune ca pe nişte relicve ale unui mare imperiu (p. 127).
Căci calea cea mai scurtă de a te elibera de melancolia pe care ţi-o inspiră statutul de relicvă a unui mare imperiu este dezinteresul total faţă de edificiile istorice şi de numele clădirilor ori de particularităţile arhitectonice care le deosebesc între ele. Aşa procedează de obicei istanbulezii, ajutaţi de sărăcie, dar şi de ignoranţă (p. 128).
Casele şi le vor ridica nu pe nisip, ci pe piatră, dar este vorba de piatra smulsă din zidurile oraşului. Nevoia de spaţiu pentru noile construcţii se obţine prin
demolarea ori incendierea vechilor clădiri (p. 129).
Aceste practici accentuează impresia de ruină a Istanbului şi intensifică, în consecinţă, sentimentul de melancolie (hüzün) al locuitorilor săi:
Nepăsarea, distrugerea nu fac, în cele din urmă, decît să sporească sentimentul de hüzün, adăugîndu-i o nuanţă de zădărncie şi de sordid (p. 129).
Suferinţa născută de priveliştea unui oraş ruinat îi predispune pe locuitorii acestuia la „noi înfrîngeri” şi „alte forme de privaţiune” (p. 129). Melancolia Istanbulului, hüzün, se autoalimentează şi se autopotenţează, cîştigînd forţă cu fiecare repercutare de la peisaj la om şi de la om la peisaj.
neputinţa de a fi îndeajuns de aproape de Dumnezeu, de a face îndeajuns de mult pentru Dumnezeu în această lume (p. 115).
O asemenea melancolie, al cărei obiect este o pierdere ontologică şi care este pozitivă, recomandabilă, folositoare, este perfect comparabilă cu ceea ce în creştinism se numeşte „fericita întristare” – starea de spirit prin care bunul creştin resimte pierderea Edenului, îndepărtarea de Dumnezeu şi tînjirea neîncetată spre obţinerea mîntuirii.
Cum spuneam că la obîrşia sentimentului istanbulez de hüzün se află sărăcia, înfrîngerea şi un anumit sentiment de pierdere, revin la sensul coranic al cuvîntului respectiv. Istanbulul îşi poartă însă hüzün-ul nu ca pe o «boală trecătoare» sau ca pe o «suferinţă abătută asupra noastră, de care trebuie să scăpăm», ci ca pe un sentiment care este chiar rodul opţiunii sale. (p. 130)
pe care l-a dobîndit melancolia în literatura mistică islamică (p. 130).
Hüzün nu este concluzia afectivă a sărăciei, a privaţiunilor, a ruinării, ci premisa acestora. Melancolia nu este efectul pierderilor suferite, ci cauza lor. Pierderi pe care istanbulezii le vor căuta, cu un imens orgoliu, în toate laturile vieţii lor.
Extras din articolul „Hüzün – sentimentul turcesc al melancoliei”, cronică la cartea Istanbul a lui Orhan Pamuk. Citiţi articolul integral aici.
Horia Pătraşcueste profesor asociat al Facultăţii de Filosofie şi Ştiinţe Social-Politice, Universitatea „Al. I. Cuza” din Iaşi. A publicat cărţi, studii şi articole în reviste de specialitate şi culturale din ţară şi străinătate. |
DE ACELAŞI AUTOR
Toate articolele acestui autor
Foto: http://group9prt220.wordpress.com/2011/10/27/off-to-constantinople/
Subscrieţi la Cafe Gradiva
Primiţi în flux sau email evenimentele, ideile şi interpretările cu sens.