Dinspre Kant si Brentano spre Bion
Oare nu este vorba în cazul particular al unei relaţii tată-copil de un adevărat act reflex, care scurtcircuitează conştiinţa? În acest caz nu mai avem de a face cu imperativul categoric, ci cu ceva care ţine de determinismul biologic.
actioneaza intotdeauna conform unei asemenea maxime care sa poata deveni, in acelasi timp, o lege universala (Immanuel Kant, Bazele metafizicii moravurilor, Sectiunea a doua)
actioneaza astfel de parca maxima actiunii tale ar trebui sa devina, gratie vointei tale, o lege universala a naturii (idem)
Nu ma consider un erou. Sunt doar bucuros ca am fost acolo sa ajut si m-as astepta ca altcineva in aceeasi situatie sa faca acelasi lucru pe care l-am facut eu.
Umbra curajului a fost dintotdeauna frica. Frica am privit-o mereu ca pe o nebunie interna. Astfel, curajul pentru mine presupune mereu necesitatea alegerii: a te lasa coplesit de frica sau nu. Dupa cum imi aduc aminte ca zicea Platon pe undeva, curajul inseamna sa stii de ce anume sa nu iti fie frica. A sti nu tine de logica formala, ci de o logica instinctiva. Cand iti este frica, mereu trebuie sa decizi daca 2+2 fac 4. Principiul realitatii rezida in aceste momente in a testa realitatea necesitatii. S-ar putea ca necesitatea sa nu fie altceva decat o compulsie la repetitie si atunci curajul nu mai poate fi distins de nebunie.
Dinspre Pascal si Dostoievski spre Bion
Un loc esential in scrisoarea mea catre domnul Vianu il ocupa exemplul 2+2=4 pentru ca acesta ilustra, spuneam eu, necesitatea si, deci, principiul realitatii. In aceasta cheie putem sa intelegem de ce Camus spunea ca vine mereu in istorie un moment cand cei care afirma ca 2+2=4 sunt pedepsiti cu moartea sau de ce Orwell spune ca libertatea inseamna libertatea de a spune ca 2+2=4. Insa ceea ce ne contrariaza este ca Dostoievski spune ca 2+2=4 e un principiu de moarte si uneori e bine ca 2+2=5. Dar ce este Realitatea? Pai realitatea este lucrul in sine. Acesta e si sensul cu care Brentano foloseste Reales in Psihologia din punct de vedere empiric. E sensul lui Kant. Insa psihanalizei, prin Bion, i-a fost dat sa faca o descoperire pe care nu am nicio rezerva sa o numesc grava: aceea ca omul, uneori, are perceptia lucrului in sine. Si asta este moartea. Iata de ce Dostoievski avea dreptate.
In contrast with the alpha-elements, the beta-elements are not felt to be phenomena, but things in themselves. (W. R. Bion, Learning From Experience, Chapter Three, par. 2)
Ca sa nu ne expunem direct lucrului in sine, avem nevoie de reverie. Acest cuvant folosit de Bion inseamna atat visare, cat si delir. (Bion este, dupa parerea mea, cel mai bun cititor al lui Freud. Iar asta se observa si aici, pentru ca visul – fie el si diurn – in masura in care este implinire a unei dorinte, ce altceva este decat satisfactie halucinatorie, adica o forma de delir?) Ceea ce ma duce cu gandul la Pascal, care spunea ca oamenii sunt atat de necesarmente nebuni, ca a nu fi nebun ar insemna sa fii nebun printr-un alt fel de smecherie a nebuniei, printr-o intorsatura a nebuniei:
Les hommes sont si nécessairement fous que ce serait être fou par un autre tour de folie de n’être pas fou. (Pascal, Pensées, 412 Lafuma)
Daca nu exista reverie, 2+2=4 este compulsie la repetitie. Este o intrebare compulsiva cu un raspuns care nu iti permite sa iesi din ea. O trauma prin prea mult real. Imi amintesc ca anul acesta, la Conferinta Ferenczi despre trauma din Budapesta, Lewis Kirshner spunea ca psihoticul vede lucrurile asa cum sunt. Ciprian Taus avea dreptate in comentariul lui (mai ales daca tinem cont de aspectele descrise mai jos la punctul 2).
Pe post de concluzii
1) Avem norocul ca Bion este un bun cititor al lui Kant, cat si un bun cititor al lui Freud. Faptul ca el a reusit sa asimileze elemente ale gandirii kantiene in teoria psihanalitica face recursul meu la textul bionian un lucru normal. Dar, desi confirmarea afirmatiei lui Kant ca exista operatii sintetice a priori a venit din cel mai neasteptat loc – dinspre biologie, din cercetari recente (2010 / 2011) in domeniul neurostiintelor, care se pot consulta in articolul A Synaptic Organising Principle for Cortical Neuronal Groups pe care il recomand calduros – teoria imperativului categoric, satisfacatoare pentru metafizica, esueaza daca e aplicata in psihologie. Chiar daca, prin lupa psihanalizei, ea are marele avantaj ca ne conduce spre problema relatiei moralei cu principiul realitatii, faptul ca exclude datul biologic si personal o face sterila, inactiva. Aici tradeaza, din pacate, o reminiscenta vulgara de neoplatonism. Dar locul in care teoria kantiana trece dinspre metafizica spre ratiunea practica incepe sa fie interesant. Pentru ca imperativul universal al datoriei contine, asa cum am vazut mai sus, formula de parca. Aici, privind prin aceeasi lupa a psihanalizei, principiul realitatii capata profunzime prin alaturarea principiului placerii. Este ceea ce spune Bion, ca cele doua principii coexista, nu se exclud.
Ii multumesc domnului Vianu atat pentru raspuns, cat si pentru articolul initial care mi-a motivat scrisoarea, precum si lui Ciprian Taus pentru comentariul postat, la care sper ca am reusit sa schitez un raspuns. Si as dori sa inchei cu o remarca despre Kant: da, pentru el morala are acuratetea unui calcul matematic. Dar el, cand se gandea la asta, putea sa viseze la cerul instelat.
Ştefan Lungueste în formare în psihoterapia şi psihanaliza copilului şi a adolescentului. |
DE ACELAŞI AUTOR
Toate articolele acestui autor
Subscrieţi la Cafe Gradiva
Primiţi în flux sau email evenimentele, ideile şi interpretările cu sens.