Sambata, la sedinta AIPsA din luna octombrie, un grup s-a adunat in jurul unei fantani… sau a unui film numit Fantana (r. Darren Aronofsky, 2006). Ce inseamna asta? Ca filmul a fost vazut in grup (nu doar vazut, ci si auzit si simtit) si apoi grupul s-a asezat in cerc si a inceput ora de asociere grupala pe marginea filmului. Fiecare dintre membrii simtise ceva, avea o opinie, o critica, o impresie, o asociere cu alt film sau cu o experienta personala. La mijloc… spatiul gol, unde grupul depune intotdeauna angoasa de moarte. Putem spune de aceasta data ca a fost spatiul adanc, intunecat si rece al unei fantani sau… al mortii, al trecerii sub pamant, acolo unde gasim apa de care avem nevoie ca sa traim.
Pana acum am avut o lucrare scrisa despre un film sau o carte pe care cineva o prezenta, acum am avut doar un film propus de cineva si vom vedea daca dupa discutia noastra se va contura o lucrare.Mi se pare foarte simbolic… De ce Spania? Spain suna ca self pain. Am asociat cu sfarsitul durerii. Toate vietile se terminau cu o durere. Dar toate durerile sunt un act creator. Fata purifica moartea si el viata.Poate este vorba de moartea omului vechi (egoism, ura) si nasterea celui nou (de lumina)…
Si s-a nascut?
Filmul a sugerat ca da.
Apare inelul ca simbol al perfectiunii. De ce omul n-a putut accede la perfectiune?
Era pe viata si pe moarte…
Toata povestea era facuta de ea pentru el.
Sau de el pentru el ca sa accepte moartea ei. E disperarea in fata neputintei de a accepta moartea.E conflictul intre doua discursuri – cel oriental si cel occidental. Apar elemente de spiritualitate occidentala si ne-occidentala. De ce Spania? Poate pentru ferocitatea conchistadorilor. Spania este lumea veche si lumea noua. In Occident exista chirurgia, medicina, sala de operatii, experientele pe animale.In tot filmul e o opozitie intre vechi si nou. Apar elemente opuse care aduc o critica rationalizarii. Sala de operatie e un element al modului nostru de viata, frica de moartea.
Suntem aici ca sa impiedicam moartea,
se spune in film.
Moartea este o boala!Si ideea de cuceritor – cucerit si nu infrant. A invinge moartea sau a cuceri moartea. Cucerirea presupune asimilare si nu doar supunerea a ceea ce ai cucerit.E o paralela intre pictura cu sange pe harta si tumoarea care se extinde. El incerca sa cucereasca pomul vietii si a fost asimilat. Disparitia corpului fizic e ca o conditie.
Eu spun ceva, altcineva altceva, dar nu se face o analiza…Fiecare are un model de analiza si sunt linii de interpretare diferite.
”si despre moartea avem opinii diferite”.
Este acest lucru linistitor sau tulburator? Acum mi se contureaza ideea unei pulsatii, grupul se strange si se extinde ca o inima care bate, mereu exista o ascilatie, fie ea intre occidental si oriental, intre moartea „buna”, inaltatoare si moartea „rea”, boala care trebuie impiedicata. In spatiul gol din mijlocul grupului se depune angoasa cea mai mare, grupul se apropie de ea si apoi se departeaza, aparandu-se. Cand apropierea de suferinta, de pericol devine prea mare, apar mereu in grup intrebari si afirmatii de tipul:
Ce facem noi aici?
De ce nu este o metoda de a lucra?
Eu nu inteleg nimic din ce se intampla, fiecare spune diferite lucruri.
De unde stim ca e bine ce spunem?
Sa ne intoarcem la film caci despre el vorbim si nu despre ce ne vine fiecaruia in minte!
Ideea filmului e una singura, numai regizorul o stie. Repetarea sacrificiului din ritul mayas – trebuie sa-si dea viata pentru a trece in alta etapa. Dar
daca eu mor, nu voi mai putea fi langa regina mea!E o cauzalitate inversa. Omul vechi s-a facut bine bine dupa cel din viitor. El era acelasi, dar preotul a vazut mai departe si a adus o supra-constiinta. El nu se auto-percepea, nu avea constiinta de sine.
Metafora celor doi pomi. Cand cuceresti pomul cunoasterii, pomul vietii e ascuns. Incerc sa inteleg de ce se numeste Fantana. Exista mitul „Fantana tineretii”. Si expresia „din putul gandirii”.
Filmul este prea gandit, asta ar putea fi apararea contra propriei idei propuse.
Artificiile, efectele speciale ma ajuta sa nu plang la film. E o defensa pentru trairea de depresie.
Mi s-a parut ca un clip, actiunea e ghicita, nu se mai ajunge la subiect, ca o ruminatie, asteptai sa inceapa ceva ce n-a mai inceput…
Filmul! (rasete)
Ideea a fost sustinuta in realitate, in vis si in povestea scrisa.
Capitolul care era nescris era al 12-lea. Si noi suntem 12.
Am vazut si eu asta.………Multitudinea de simboluri care copleseste. Inconstientul face selectia.
Simbolurile sunt comune tuturor oamenilor. De exemplu, pomul vietii. Exista un nucleu comun care ne arata ca nu suntem atat de diferiti.Poate depinde de momentul vietii in care vezi filmul, de ce se intampla atunci in viata ta.
Toate scenele SF ar fi fost nebunia. Ca un delir. Si-a facut intai un inel pe deget, apoi inele pe maini ca inele copacilor, care sa semnifice trecerea timpului… Un delir in care iti tot apar franturi. Sunt modalitati de a face doliul.
Am ales gresit si pot sa mai aleg o data. Optiunea cea buna era de a merge cu ea la plimbare. Patologicul e in cabinet si sanatosul ar fi sa mearga cu ea.
Care e granita intre normalitate si patologic? Nu e patologie, ci e rigiditate. El nu mai traia, era in transa. Ea tragea de el sa traiasca. El nu era viu, era absent.
Care era personajul principal? Fie este el si atunci tot restul este lumea lui interioara. Fie este relatia de cuplu si atunci e vorba despre despartire, pierdere, doliu.
Ei au ritmuri diferite, nu sunt impreuna, fiecare cauta altceva in acelasi timp. El cauta leacul in laborator, ea il cheama la plimbare in zapada.
Cum se cauta fantana? Cu ansa sau cu pendulul. Apa este ascunsa, sub pamant.
Poate personajul principal este tranformarea lui.
Ceva armonios este ceva ne-atins. Drumul de la minte catre suflet. Armonia este a-conflictuala. Opozitia nevrotic (conflictual, viu) – psihotic (a-conflictual).
Anca Munteanueste psiholog, presedinte al Asociatiei Romane de Psihanaliza Legaturilor de Grup si Familie „Enrique Pichon Riviere”. |
DE ACELAŞI AUTOR
Toate articolele acestui autor
Subscrieţi la Cafe Gradiva
Primiţi în flux sau email evenimentele, ideile şi interpretările cu sens.