Renumitul CENTRU POMPIDOU aduce capodoperele suprarealistilor Dalí, Buñuel si Man Ray la BIEFF!
Prestigiosul CENTRU POMPIDOU – MUZEUL NATIONAL DE ARTA MODERNA din Paris – ofera publicului roman acces la impresionanta sa COLECTIE DE FILM, prin programul special prezentat la Festivalul International de Film Experimental Bucuresti BIEFF 2012. Cateva dintre cele mai importante capodopere cinematografice ale avangardei suprarealiste, filme ce influenteaza practicile vizuale experimentale pana astazi, vin la BIEFF intr-o prezentare unica.
CENTRUL POMPIDOU este unul dintre cele mai importante muzee de arta moderna din lume si detine una dintre cele mai impresionante COLECTII DE FILM: peste 1300 de filme, ce acopera mai mult de un secol de cinema si arta vizuala, incepand cu Voyage dans la lune de Georges Méliès (1902) pana in prezent, reflectand practici cinematografice experimentale dezvoltate in afara cinema-ului mainstream. CENTRUL POMPIDOU se alatura astfel demersului educational al BIEFF, oferind
publicului bucurestean o incursiune inedita in universul oniric, plin
de umor si surprinzator de actual al avangardei suprarealiste, prin
programul special realizat de curatorul colectiei, Philippe-Alain Michaud.
Programul special va fi reprezentat la Bucuresti de domnul Jonathan Pouthier, responsabil de programele de cinema ale CENTRULUI POMPIDOU, invitat in dubla ipostaza, fiind de asemenea membru al juriului BIEFF 2012. Colaborarea BIEFF cu CENTRUL POMPIDOU este posibila datorita sprijinului generos oferit de Institutul Francez, UNIFRANCE si Institutul GOETHE.
UN CHIEN ANDALOU (AN ANDALUSIAN DOG) este
unul dintre cele mai importante documente artistice ale anilor ’20 si
probabil cel mai cunoscut film suprarealist. Rezultat al colaborarii lui
Luis Buñuel, care urma sa devina unul dintre cei mai mai importanti cineasti ai anilor ’60-’70, cu Salvador Dalí,
filmul are ca sursa de inspiratie visele celor celor doi autori. O
explorare a subconstientului uman, filmul este o seducatoare mostra a
predilectiei suprarealiste pentru irational, oniric si intuitie, in
defavoarea ratiunii si a logicii.
LA COQUILLE ET LE CLERGYMAN (THE SEASHELL AND THE CLERGYMAN), cu un scenariu de Antonin Artaud,
este o captivanta si macabra explorare a erotismului si violentei
reprimate, ce descrie trairile unui preot indragostit de sotia unui
general. Filmul regizoarei Germaine Dulac prezinta
visele stranii si terifiante ale personajului, folosindu-se de miscari
de camera dramatice si de unghiuri de filmare inedite pentru a exprima,
in acord cu teoriile freudiene, frustrarile si fanteziile sexuale ale
tanarului preot. Considerat revoltator la data aparitiei, LA COQUILLE ET LE CLERGYMAN este inca un exemplu al curajului suprarealistilor de a nega conventiile si a lupta contra conformismului.
In GHOSTS BEFORE BREAKFAST (VORMITTAGSSPUK),
palarii zboara, cesti de ceai se umplu de la sine, barbatii au barbi
care apar si dispar ca prin farmec – universul devine straniu, vazut
prin ochiul fanteziei suprarealiste. Astfel, „filmul suprarealist se intalneste cu incercarile cinema-ului primitiv (George Méliès,
Segundo de Chomon) in fascinatia fata de puterea miraculoasa a camerei
de filmat de a transcede realitatea, de a o transfigura, oferind o
perspectiva neasteptata asupra lumii. Tocmai aceasta dimensiune
transgresiva capata, in filmul artistului Hans Richter, o dimensiune politica anarhista: revolta obiectelor impotriva ordinii sociale burgheze devine un elogiu al dezordinii si al imaginatiei. Acest subtext subversiv al GHOSTS BEFORE BREAKFAST nu a scapat cenzurii naziste, care a interzis filmul, declarandu-l ‚arta degenerata’.” (Philippe-Alain Michaud)
Inspirat de un poem de Robert Desnos, L’ETOILE DE MER (THE STARFISH) este
cel mai pur exemplu de adaptare cinematografica suprarealista. O
experienta mai curand senzoriala si emotionala, filmul celebrului artist
Man Ray e un poem vizual despre dorinta si pierderea
iubirii, construit pe baza de asocieri libere si imagini simbolice.
Actiunile protagonistilor sunt prezentate in cadre deformate, granulate
si mereu surprinzatoare – fiind aplicate variate filtre pe obiectiv, ce
fac imaginile sa para privite printr-o sticla groasa. Astfel filmul
paseste alternativ intre cele doua planuri: cel real si cel al
imaginatiei, poezia cuvintelor devenind poezia camerei de filmat.
Festivalul International de Film Experimental Bucuresti BIEFF este organizat de Asociatia Cultura si Imagine si sustinut de Centrul National al Cinematografiei, Universitatea Nationala de Arta Teatrala si Cinematografica, Universitatea Nationala de Arte, Le Fresnoy Studio National des Arts Contemporaines, MNAC Muzeul National de Arta Contemporana, Jameson, JTI, Samsung, Romania Film, Funatia Konrad Adenauer, Forumul Cultural Austriac, Institutul Goethe, UNIFRANCE, Institutul Francez, Ambasada Republicii Koreea, Institutul Polonez, Carturesti, ALLTUR, Kraftmark.
PARTENERI MEDIA: Radio Guerrilla, BeWhere!, Cinemagia, Cinemarx, Filmreporter, Modernism, Cinefan, HBO, 24FUN, IQAds, B365, Liternet, VICE, Orasulm.eu, SUB25, Artactmagazine, Metropotam.ro, Postmodern.ro, Filmetari, Veiozaarte, 121.ro, Urban.ro, Hotcity.ro, Studentie.ro, Port.ro, Hipmag.ro, Ifestival.ro, Cooperativaurbana.ro.
Subscrieţi la Cafe Gradiva
Primiţi în flux sau email evenimentele, ideile şi interpretările cu sens.