• Despre
  • Autori
  • Parteneri
  • Scrie la noi
  • Promovează
  • Newsletter
  • Contact
Sustine Gradiva
Cafe Gradiva
Terapeuti
Urmariti-ne pe WhatsApp
  • Prima pagină
  • Ştiri
  • Evenimente
  • Psi
    • Psihoterapie
    • Psihanaliză
    • Psihiatrie
    • Psihologie
  • Cultură
  • Societate
  • Podcast
No Result
View All Result
Terapeuti
Urmariti-ne pe WhatsApp
No Result
View All Result
Cafe Gradiva
No Result
View All Result
Urmariti-ne pe WhatsApp
Home Cafe Gradiva

Ce facem cu trecutul? Ghost Dog in fata Revolutiei Romane

Cafe Gradiva by Cafe Gradiva
in Cafe Gradiva
Ce facem cu trecutul? Ghost Dog in fata Revolutiei Romane


Forest Whitaker cu Rashomon pe piept 

Ce este trecutul
si cum poate fi reconstruit adecvat este o tema importanta pentru psihanaliza.
In cabinet, memoria individuala este fragmentara, impiedicata si insala de
multe ori. Ea este autentica cand produce secvente care sunt confuze si par la
limita intre s-a intamplat sau nu s-a intamplat. Este greu de stabilit daca ce
este produs in fluxul asociatillor este real, in sensul realitatii care este
ceruta de stiinta, un real empiric cu dovezi clare. De fapt, terapia nici nu
isi doreste asta, ci este interesata de posibilitatea de vindecare, de
articulare a unor experiente care sunt disociate, tinute intr-un teritoriu
straniu, al fantomelor. Terapia poate sa dezgroape, iar prin asta sa recreeze
din nou un bantuit, o experienta de neinteles.




Bantuitul este
traumaticul care te locuieste. El este de multe ori colectiv, si in filme se
revine la el pentru a-l retrai si a-l regandi diferit. El poate sa fie o
revolutie, o crima, un incest, o cearta intre doi indragostiti, sau o bataie cu
o curea dureroasa. Traumaticul nu se lasa eliminat si, ca o buna fantoma, revine
in mod necesar. Traumaticul incearca sa fie prelucrat, transformat in altceva,
si vitalitatea lui provine din faptul ca e o rana supuranda.


Filmul clasic
care ataca direct calitatea de negandit a trecutului sau imposibilitatea de a-l
cuprinde cu ambele brate este Rashomon (Akira Kurosawa, 1950).
In filmul lui Kurosawa, trei povesti se tes in jurul unui eveniment care, ca un bantuit in cabinetul
unui psihanalist, nu se lasa stiut cu adevarat. Dar nu vreau sa vorbesc despre Rashomon aici, desi Rashomon leaga strans cele doua filme despre care vreau sa vorbesc,
Ghost Dog (Jim Jarmush, 1999), si A fost sau n-a fost (Corneliu
Porumboiu, 2006). In Ghost Dog, o tanara
care se gaseste in apartamentul unde un mafiot este ucis de personajul Ghost Dog (Forrest Whitaker) ii
daruieste o carticica cu titlul de Rashomon
samuraiului negru. Cartea ajunge dupa asta la prietena samuraiului, Pearline, o fetita pe care Ghost Dog o sfatuieste sa o citeasca cu atentie. Rashomon, ca trecutul care se lasa ingropat cu greu, este recurent
in filmul lui Jarmush.

Ghost Dog si Pearline, discutand despre Rashomon

In A fost sau n-a
fost
, avem un trecut care scapa printre degete jurnalistului, profesorului
de istorie si pensionarului, adunati intr-un studiu de televiziune. Ei trebuie
sa reconstruiasca ce s-a intamplat la revolutie si, ca in cabinetul unui psihanalist, trecutul pare confuz, ca un organism viu care isi schimba forma in
permanenta. Trei puncte de vedere sunt mobilizate pentru a ne arata din nou cat
de personala e experienta unui eveniment si cat de greu se stabilieste un acord
legat de ce s-a intamplat.

In A fost sau n-a fost, pensionarul, jurnalistul si profesorul de istorie 

Revolutia din
1989 este unul din traumatismele care se vrea prelucrat in imaginatia noulul
val romanesc in cinematografie. Alaturi de filmul lui Porumboiu, filmele Hartia va fi albastra (Radu
Muntean, 2006) si Cum mi-am petrecut sfarsitul
lumii
(Catalin Mitulescu, 2006) incearca sa produca o descriere a momentului
politic central al istoriei recente romanesti. Filmul lui Porumboiu produce o
iluzie neorealista puternica, simpla, pentru ca descrie viata „reala
„ a
oamenilor din Vaslui. Un profesor de istorie alcoolic, cu datorii. Un jurnalist
cu amanta si cu isteria ca este folosit si abandonat. Un pensionar care este de
folos ca Mos Craciun. Porumboiu vrea sa aduca realitatea in fictiune, cu intentia
de distruge cumva iluzia ca ne arata o fictiune. A fost sau n-a fost ar putea sa fie documentar, desi multe zone
ingrosate in film au intentia de a semnala ca filmul este inca artistic. Dar
filmul lui Porumboiu ne spune cat de greu se ajunge la a descoperi ce s-a
intamplat cu adevarat in trecut. Impotriva unui val de idealizare, care face
din trauma revolutionara un eveniment de celebrat si atat, Porumboiu ne arata
cat de complicata este memoria individuala. Decembrie 1989, prin fastul
omagierii televizate, ingroapa o rana care inca vorbeste de un moment special,
greu de confiscat de o singura naratiune. Filmul lui Porumboiu ne aduce in fata
ochilor senzatia ca trauma este inca reala, dar in acelasi moment al
vizibilitatii ei o face imposibil de inteles. Trecutul este mort pentru
Porumboiu, pierdut in spatiul a trei personaje care au o relatie vaga, incerta
si inconstienta cu el.

Filmul lui
Jarmush, Ghost Dog, ne ofera o lectie
mai buna legata de cum putem prelucra trecutul. Jarmush propune un experiment
aproape imposibil, adica sa ne imaginam un fost membru al unui gang intr-un
oras generic pe coasta de Est care traieste dupa codul strict al samurailor. Ghost Dog incarneaza un samurai modern
care traieste nu pentru sine, ci ca retainer,
pentru omul care i-a salvat viata si care i-a devenit stapan. Ghost Dog incalca cu buna stiinta regula
dupa care trebuie sa ne imaginam personajele ca noi, traind intr-o lume
democrata, in care suntem suntem egali atat cu presedintele de bloc, cat si cu
presedintele tarii. Dar Ghost Dog,
prin faptul ca are un personaj care traieste pentru un stapan, sugereaza un
timp pre-modern, aproape disparut, cu loialitati care trec dincolo de
egalitatea cetateneasca. Ghost Dog
este trecutul viu in filmul lui Jarmush. El este mobilizat pentru a ne arata ca
exista eroi, pe care ii putem admira, care traiesc pre-modern si in acelasi
timp demn. Ghost Dog nu ingroapa
trecutul intr-un spatiu indistinct, intr-un moment inconstient care nu poate fi
citit. Ghost Dog aduce trecutul in
fata ochilor si ne arata cum se poate trai altfel, dupa un cod pe care aproape ca
l-am uitat. Este ca si cum profesorul de istorie din filmul lui Porumboiu ar
trai in prezentul revolutiei din 1989. Ghost
Dog
, in loc sa condamne trecutul la uitare, il prelucreaza si ne spune
noua, modernilor, ca poate etica noastra democrata e gresita. Si ca trebuie sa
ne imaginam trecutul diferit si sa depasim un moment trist al cinematografiei
romanesti, in care vitalitatea unui eveniment unic cum este decembrie 1989 este
ingropata intr-un gest al neputintei. Ghost Dog ne spune ca trecutul poate fi atins si prelucrat, iar
vitalitatea lui poate sa dechida noi moduri de a trai politic.  

Citiţi despre

More U.S. Children Diagnosed With ADHD

Ascultand mesajele corpului

Captain America înfruntă… suicidul

Bogdan Popa

este pasionat de psihanaliză, nu îi plac republicanii americani, iar pe Gradiva încearcă să îşi dea seama de ce.

Subscrieţi la Cafe Gradiva

Primiţi în flux sau email evenimentele, ideile şi interpretările cu sens.

Urmăriţi-ne pe WhatsApp

Abonaţi-vă la Newsletter

DE ACELAŞI AUTOR

    document.write(„”);

Toate articolele acestui autor

*

Şi pentru că tot sunteţi aici…

...va solicităm sprijinul, dragă cititoare, dragă cititorule. Audiența noastră a crescut foarte mult, cu deosebire în ultima vreme. Cafe Gradiva - Cultură, societate, psihoterapie este o publicație online unică, din câte cunoaștem, prin profil editorial, format și continuitate. Din 2007, am publicat mii de articole, eseuri, interviuri, știri, corespondențe și transmisiuni de la evenimente locale, naționale și internaționale, recenzii și cronici, anchete, sinteze și dosare, pictoriale, sondaje, opinii și comentarii - scrise, video, audio și grafice, de psihanaliză și psihoterapie de varii orientări, de psihiatrie, psihologie și dezvoltare personală, dar și sociale, educaţionale şi comunitare, pentru drepturile omului şi nediscriminare, culturale, literare și artistice, istorice și filosofice. Realizarea lor a presupus, cale de mulți ani, o muncă enormă, uneori „la foc continuu” ori „în direct”, consacrând nopți, weekend-uri și vacanțe. Au fost necesare felurite resurse, implicare și bani, toate în regim de voluntariat.

Faptul că ne citiți și că reveniți mereu ne încurajează și ne arată că suntem pe drumul bun. Ca publicație de tip magazin independentă editorial, nefinanţată, apărând într-o piață media vastă și cu mari resurse, avem nevoie de susținerea dv. pentru a face mai departe jurnalism psi de calitate. Fiecare contribuție de la dv., mai mare sau mai mică, este foarte importantă pentru a putea continua.
 Susţineţi Cafe Gradiva cu 1 euro sau mai mult - durează doar un minut. Vă mulţumim! 

Cafe Gradiva

Cafe Gradiva

Cafe Gradiva - Cultură, societate, psihoterapie este un magazin online de psihologie, psihoterapie, psihanaliză şi psihiatrie şi cu deschidere spre sfera artistică şi culturală, educaţională, socială şi a proiectelor comunitare.

Citiţi şi

Relatia reala dintre psihanalist si pacient (I)
Cafe Gradiva

Relatia reala dintre psihanalist si pacient (I)

by Cafe Gradiva
17 decembrie 2021
Cum se face psihanaliza critica: Ceausescu

Cum se face psihanaliza critica: Ceausescu

by Cafe Gradiva
8 octombrie 2020
Iluminarea lui Tony Soprano
Cafe Gradiva

Iluminarea lui Tony Soprano

by Cafe Gradiva
27 noiembrie 2020
Load More
Next Post
Ideologia agapé-filía

Ideologia agapé-filía

Lasă un răspuns Anulează răspunsul

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Sunt de acord cu Termeni şi condiţii şi Acord de confidenţialitate.

Promovaţi-vă evenimentele la Cafe Gradiva! Promovaţi-vă evenimentele la Cafe Gradiva! Promovaţi-vă evenimentele la Cafe Gradiva!

Ca la carte

Moartea ne distruge, ideea de moarte ne salvează
Cafe Gradiva

Moartea ne distruge, ideea de moarte ne salvează

1 mai 2025
Personalitatea psihotica si tortura memoriei
Cafe Gradiva

Personalitatea psihotica si tortura memoriei

8 octombrie 2020

Terapeuţi

Psihoterapeut Alina Neagoe în Constanţa

Psihoterapeut Alina Neagoe în Constanţa, Traian 70

28 mai 2023
psihoterapeut Teodora Dobrescu în Bucureşti

Psihoterapeut Teodora Dobrescu în Bucureşti, sector 3

25 aprilie 2025
Psihoterapeut Dorin Bîtfoi în Bucureşti

Psihoterapeut Dorin Bîtfoi în Bucureşti, sector 4

26 martie 2025
Psihoterapeut Alexa Bîtfoi în Bucureşti

Psihoterapeut Alexa Bîtfoi în Bucureşti, sector 4

11 august 2024
psihoterapeut Gabriela Tudor Popescu în Braşov

Psihoterapeut Gabriela Tudor Popescu în Braşov, Carpaţilor 13

28 mai 2023
Cafe Gradiva - Psihoterapie, psihanaliza, psihiatrie, psihologie

Cafe Gradiva - Cultură, societate, psihoterapie este o revistă magazin online de psihoterapie, psihanaliză, psihologie şi psihiatrie, cu interese în sfera culturală şi artistică, socială, educaţională şi comunitară.

Urmăreşte-ne

Caută terapeut

Psihologi | Braşov | Bucureşti | Sector 4 | Constanţa | Psihoterapeuţi | Braşov | Bucureşti | Sector 3 | Sector 4 | Constanţa | Psihoterapeuţi psihanalişti | Bucureşti | Sector 4 | Constanţa

Psihologi online | Skype | WhatsApp | Zoom | Psihologi la telefon | Psihoterapeuţi online | Skype | WhatsApp | Zoom | Psihoterapeuţi la telefon | Psihoterapeuţi psihanalişti online | Skype | WhatsApp | Zoom | Psihoterapeuţi psihanalişti la telefon

Primeşte Cafe Gradiva pe email

  • Despre
  • Autori
  • Termeni şi condiţii
  • Acord de confidenţialitate
  • Cookies
  • Contact

© 2020 Cafe Gradiva - Pshanaliza, psihoterapie, psihiatrie, psihologie.

No Result
View All Result
  • Ştiri
  • Evenimente
  • Gradiva Podcast
  • Cauta terapeut
  • Terapeut? Înscrie-te!
  • Scrie la noi
  • Promovează
  • Newsletter
  • Contact

© 2020 Cafe Gradiva - Pshanaliza, psihoterapie, psihiatrie, psihologie.

Utilizăm module cookie pentru a vă asigura că beneficiați de cea mai bună experiență pe site-ul nostru. Mai mult aici.
×