In sezonul trecut,Salonul de proiectea actionat ca un catalizator pentru productia de arta contemporana locala, incurajandu-i pe artistii tineri sa formuleze propuneri care s-au materializat in doua expozitii colective ce au prezentat lucrari produse special cu ocazia acestor evenimente. In continuarea acestui demers a fost lansat un al doileaOpen Call, iar expozitia de fata prezinta selectia realizata de artistaAurelia Mihai. O trasatura care merita subliniata in legatura cu aceasta expozitie – si care constituie poate un simptom al statutului artistului contemporan care alege de multe ori colaborarea, actiunea comuna si angajamentul in numele unor cauze care trec dincolo de practica/motivatia singulara, individuala – este prezenta lucrului in colectiv. Artistii metabolizeaza aspecte din realitate, elemente extrase din contextul actual intr-o serie de lucrari care nu pot fi grupate dupa un alt principiu decat cel al diversitatii. Intr-un moment in care presiuni de diverse tipuri ar putea conditiona anumite alegeri, ar putea dicta subiecte si abordari previzibile, usor de anticipat si asimilat la nivelul sistemului simbolic si comercial al artei contemporane, artistii prezenti aici actioneaza idiosincratic, isi configureaza autonom propria subiectivitate, decupand propriile lor nise in continuum-ul unei realitati marcate de criza. Un fir comun poate fi totusi detectat in incercarea lor de a deturna diverse formate si reflexe mentale, habitudini sociale, alterandu-le si construind sensuri imprevizibile.
Apparatus 22lucreaza cu fantasma pe care o construieste industria modei, artistii dezvaluind momente de adevar si emotii ce ies la suprafata prin fisurile unui „construct-al-realitatii-imbunatatite”. Ei deturneaza limbajul folosit in moda, strategiile ei hipnotizante de seductie, pentru a imagina un alt viitor, la fel cum si colectivulSoyons Impossiblesdeturneaza formatul exercitiilor yoga in scopul revelarii interdependentei dintre transformarea spirituala si emanciparea politica, intrebandu-se daca reconstructia personala prin actiunile realizate cu propriul corp poate regla injustitia economica sau discriminarea.Iulia Tomamediteaza asupra codului social imprimat de purtarea hainelor standard (uniforme, salopete, halate), fiind interesata de mutatiile survenite in statutul si reprezentarea muncii feminine, la locul de munca si in contextul activitatile casnice, inainte si dupa 1989. In cazulTatianei Fiodorovasi alRalucai Popa, reflectia asupra trecutului se impleteste cu elemente extrase din istoriile personale, ambele artiste luand ca punct de plecare lucrari realizate de tatii lor. Fiodorova realizeaza o carte de artist in care chestioneaza pozitia artistului in Moldova sovietica, iar Raluca Popa construieste o animatie, recontextualizand astfel un corpus de desene in incercarea ei de a rememora – si totodata analiza – demersul tatalui ei. Trecand de la experienta personala la investigarea realitatii exterioare,Sorin Popescuexploateaza precaritatea mobilierului urban transformandu-l intr-un dispozitiv fotografic rudimentar. In acest fel, imaginea este rezultatul unui act care suspenda complet implicarea subiectiva a artistului, actionand si ca un comentariu critic asupra hiper-tehnologizarii prezente. Rezonand cu panica actuala privind iminenta sfarsitului lumii, colectivulMonotremupropune o viziune optimista in care distrugerea este sarbatorita intr-o coregrafie spectaculoasa, caci, dupa cum considera artistii, ceea ce distrugem si celebram se afla intr-o relatie de interdependenta totala.
Pornind de la premisa ca in Romania posibilitatile de productie in arta contemporana sunt aproape inexistente, iar artistii din generatiile noi intampina mari dificultati in a-si concretiza proiectele,Salonul de proiecteisi propune sa actioneze ca o platforma pentru incurajarea unor practici artistice care abordeaza probleme actuale din societatea romaneasca, reflectand asupra contextului contemporan.
Salonul de proiecteeste o initiativa aMagdei Radusi aAlexandrei Croitorusi se desfasoara in spatiile din Calea Mosilor, nr. 62-68, etaj 2, Bucuresti, cu sprijinul financiar si logistic oferit de Muzeul National de Arta Contemporana (MNAC). Aceasta initiativa isi propune realizarea unor expozitii, prezentari si dezbateri care se focalizeaza asupra artei contemporane din Romania, punand productiile tinerilor artisti intr-un context generational mai larg.
...va solicităm sprijinul, dragă cititoare, dragă cititorule. Audiența noastră a crescut foarte mult, cu deosebire în ultima vreme. Cafe Gradiva - Cultură, societate, psihoterapie este o publicație online unică, din câte cunoaștem, prin profil editorial, format și continuitate. Din 2007, am publicat mii de articole, eseuri, interviuri, știri, corespondențe și transmisiuni de la evenimente locale, naționale și internaționale, recenzii și cronici, anchete, sinteze și dosare, pictoriale, sondaje, opinii și comentarii - scrise, video, audio și grafice, de psihanaliză și psihoterapie de varii orientări, de psihiatrie, psihologie și dezvoltare personală, dar și sociale, educaţionale şi comunitare, pentru drepturile omului şi nediscriminare, culturale, literare și artistice, istorice și filosofice. Realizarea lor a presupus, cale de mulți ani, o muncă enormă, uneori „la foc continuu” ori „în direct”, consacrând nopți, weekend-uri și vacanțe. Au fost necesare felurite resurse, implicare și bani, toate în regim de voluntariat.
Faptul că ne citiți și că reveniți mereu ne încurajează și ne arată că suntem pe drumul bun. Ca publicație de tip magazin independentă editorial, nefinanţată, apărând într-o piață media vastă și cu mari resurse, avem nevoie de susținerea dv. pentru a face mai departe jurnalism psi de calitate. Fiecare contribuție de la dv., mai mare sau mai mică, este foarte importantă pentru a putea continua. Susţineţi Cafe Gradiva cu 1 euro sau mai mult - durează doar un minut. Vă mulţumim!
Cafe Gradiva - Cultură, societate, psihoterapie este un magazin online de psihologie, psihoterapie, psihanaliză şi psihiatrie şi cu deschidere spre sfera artistică şi culturală, educaţională, socială şi a proiectelor comunitare.