Len |
În 2012, după mai mulţi ani de îndoieli, stângăcii şi greşeli, liderii europeni au făcut două lucruri. Aceste două decizii au scos euro din abisul în care se găsea şi l-au situat pe un drum de stabilitate necunoscută în ultimii ani.
Despre soliditatea obţinută de euro, cel puţin temporar, vorbeşte impactul foarte redus al haosului postelectoral italian. Să ne amintim şocul produs în octombrie 2011 de decizia lui Yorgos Papandreu de a convoca un referendum pentru a valida sau respinge politicile de ajustare dictate de troică; anunţul său a făcut să explodeze anumiţi indici de incertitudine pe care îi folosesc analiştii financiari până la cote superioare celor care au urmat atentatelor din 11 septembrie în Statele Unite. Fără îndoială că Italia este un haos, dar euro rezistă, cel puţin pentru moment.
O criză de legitimitate
În ţări precum Spania, încrederea “netă” în UE (o măsură care scade procentajul celor care nu au încredere din cei care au încredere) era în 2007, înainte să înceapă criza, de 42 de puncte (65% care aveau încredere faţă de 23% care nu aveau). Astăzi, totuşi, s-a transformat într-o neîncredere netă de 52 de puncte (72% care nu au încredere faţă de doar 20% care au încredere). O prăbuşire spectaculoasă.
Subscrieţi la Cafe Gradiva
Primiţi în flux sau email evenimentele, ideile şi interpretările cu sens.
Urmăriţi-ne pe WhatsApp
Abonaţi-vă la Newsletter
În Grecia, Irlanda, Portugalia, Irlanda, Cipru, UE este văzută cu o neîncredere tot atât de copleşitoare precum cea pe care o observăm în Spania.
Neîncrederea nu vizează doar Uniunea
În mod semnificativ, totuşi, acest bum al neîncrederii în UE are loc nu doar în ţări care sunt datoare, ci şi în ţări care creditează sau care au o situaţie financiară mai bună: nici în Germania, Austria, Franţa, Olanda sau Finlanda oamenii nu mai au încredere în UE. În mod clar, neîncrederea nu vizează doar UE. ci şi anumite ţări şi cetăţeni. În situaţia actuală, toţi par să piardă şi nimeni nu câştigă.
Ne găsim deci în faţa unei importante probleme de legitimitate. În mediul european, unde identitatea colectivă, valorile comune şi procedeele democratice sunt încă incipiente, legitimitatea a venit mai ales din mâna performanţei economice: mai multă creştere economică, mai mult sprijin popular pentru integrarea europeană, şi viceversa. Asta presupune că rezerva de legitimitate a sistemului, fiind aproape în mod exclusiv asociată creşterii economice, este slabă şi tinde să se termine rapid în situaţii de criză.
Asta trăim acum. Pe de-o parte, chiar dacă politicile de austeritate pot să aibă succes în momentul controlării deficitelor (nu şi pentru a reduce datoria), nu produc creştere nici locuri de muncă, de aceea nu reuşesc să genereze sprijinul cetăţenilor de care au nevoie pentru a funcţiona.
Euro, doar un mijloc
Şi ce este mai rău: prin forţarea guvernelor să violeze în mod sistematic promisiunile electorale datorită cărora au fost aleşi şi să guverneze prin aceleaşi politici independent de culoarea lor politică, subminează şi legitimitatea sistemelor politice naţionale. După cum vedem în ţările unde s-a intervenit, sistemele politice se uzează (precum în Spania şi Portugalia), sau se descompun (precum în Grecia şi Italia). Între timp, de cealaltă parte, în ţările creditoare, cum nici aici nu există creştere economică, senzaţia dominantă este că ţările din Sud sunt o povară care absoarbe puţinele resurse şi încetineşte progresul lor.
Cu aceste elemente de nemulţumire şi neîncredere atât de deteriorate, UE trebuie să completeze o integrare politică şi economică absolut necesară. Euro a fost salvat, dar nu va supravieţui pe termen lung fără o uniune bancară care să includă mecanisme de soluţionare a crizei şi garanţii de depozite paneuropene. Nu o va face nici fără un buget care să merite acest nume, fără punere în comun a datoriei şi o coordonare mult mai eficientă a politicilor economice.
Dar pentru ca impozitele unui cetăţean german să sprijine depozitele unui spaniol care face economii şi impozitele unui cetăţean spaniol pe cele ale unui grec sau portughez, avem nevoie de o încredere în Europa care ne lipseşte astăzi.
În iunie 2014, în mai puţin de un an, Europa îşi va chema cetăţenii la urne. Dacă până atunci nu s-a reinstalat încrederea cetăţenilor în UE, surpriza ar putea fi destul de neplăcută. Să salvăm euro era esenţial, dar euro este un mijloc, nu un scop, scopul sunt cetăţenii: euro fără ei nu prea are sens.
José Ignacio Torreblancaeste specialist în afaceri europene, profesor de ştiinţe politice, directorul biroului spaniol al Consiliului european de relaţii internaţionale şi colaborator permanent la El Pais. |
DE ACELAŞI AUTOR
Toate articolele acestui autor
Preluat parţial de pe Presseurop
Citiţi articolul original în El Pais