„Half-man”, sau jumatate de om, este unul din personajele principale din Game of Thrones, serialul-hit produs de HBO. Tyrion Lannister nu este actorul barbat tipic distribuit in roluri principale. El e adresat cu nume cum ar fi pitic, pocitura, gigantul Lannisterilor, sau stirpitura. Cand Tyrion este fortat sa se casatoreasca, nepotul, care este si regele sadic al celor sapte regate, il umileste public si ii fura scaunul pe care l-ar fi folosit sa isi sarute mireasa. In mijlocul bataliilor, foarte intense in serial, Tyrion abia este vizibil intre razboinici musculosi si sabii gigantice. Si totusi, tocmai prin trasaturile lui anormale, in contrast cu masculinitatea isterica a corpurilor barbatesti, Tyrion este un personaj care sugereaza limitele unui limbaj liberal care ne-ar face sa il incadram simplu la persoana cu disabilitati. Tyrion nu ne inspira mila, sau grija de i-l proteja, ca si cum el este o victima a sistemului. Tyrion este o forta in sine – si un personaj care pune in discutie masculinitatea normativa din lumea imaginata in Game of Thrones.
Tyrion este al treilea copil al lui Tywin and Joanna Lannister, si este fratele lui Cersei si Jaime. Familia Lannisterilor este familia care detine puterea informala in regat si este foarte unita in jurul legaturilor de sange. Pentru ca mama a murit la nastere, tatal lui Tyrion l-a invinovatit pentru moartea ei si i-a urat defectul fizic. Din cauza disabilitatii lui, Tyrion devine extrem de calculat, educat si strategic in deciziile lui. Inteligenta lui ofera sare si piper serialului in contextul unor personaje fie foarte morale (familia Stark), fie puternic amorale (familia Lannister). Lui Jon Snow, un alt personaj principal, care este si el marcat de stigma pentru ca este „bastard”, Tyrion ii explica de ce pretuieste inteligenta:
Fratele meu are sabia lui, regele Robert are ciocanul razboiului, si eu am mintea mea… si o minte are nevoie de carti asa cum o sabie are nevoie de o piatra de tocila sa se mentina ascutita. De asta citesc mult, Jon Snow.
Tyrion e capabil sa fie crud cu dusmanii, dar este foarte generos si deschis cu cei care sunt fara sanse sau marginalizati. In familia Lannister-ilor, care este cruda pana la imoralitate, Tyrion poate sa aiba decenta si sa fie integru in alegerile lui. Iubita lui este o fosta prostituata, pe care o protejeaza de o eventuala razbunare a familei.
Tyrion este un personaj complicat pentru ca ne tulbura prejudecatile despre ce numim persoana cu dizabilitati. De pilda defectul lui fizic nu ne indeamna sa il tratam ca si cum este (doar) o victima a unui lumi crude. E adevarat, lumea in care traieste este organizata sa il jigneasca si sa il faca sa simta diform. Totusi, el stie sa navigheze un context in care familia il umileste public de multe ori – ori planuieste sa il ucida (asa cum face regele Joffrey). Tyrion isi creeaza aliati si legaturi, si incearca sa traiasca o viata buna intr-o lume in care dizabilitatea il face se simta jumatate de om. Tyrion este o pozitie care ne ofera, celor care nu ii impartasim dizabilitatea, posibilitatea sa vedem lumea din unghiul celui care traieste public cu un stigmat. El ne ajuta sa iesim din fictiunea corpurilor noastre normale – si sa ne gandim la propriile umilinte si stigme. El ne arata ca putem sa depasim o situatie in care fie ii ignoram pe cei care sunt diferiti, fie ne uitam la ei condescendent, ca la victime. El ne arata ca toleranta liberala, adica sa tolerezi pe cineva doar pentru ca e diferit, e un mod stramb de a intelege respectul. Tyrion produce un tip de viata care pune in discutie prejudecata ca ceilalalti sunt doar instrumente ca „noi” – „normalii” – sa ne simtim mai buni si mai plini de compasiune. El este un personaj care lupta pentru putere cu propriile arme intr-o lume care este organizata ca el sa esueze.
Bogdan Popaeste pasionat de psihanaliză, iar pe Gradiva încearcă să îşi dea seama de ce. |
DE ACELAŞI AUTOR
Toate articolele acestui autor
Subscrieţi la Cafe Gradiva
Primiţi în flux sau email evenimentele, ideile şi interpretările cu sens.
Tu crezi, Bogdane, ca noi, normalii, ne bucuram de necazul celor care au avut nesansa cumplita de a se naste diferiti?
Poate ai dreptate, asa o fi. Probabil ca unii dintre noi nu gasesc o referinta mai utila pentru a se simti superiori…