Walter White in Breaking Bad |
Breaking Bad, serialul despre care am vorbit saptamana trecuta, incepe sa atinga statutul de serial clasic, asemanator cu cel pe care l-a avut The Sopranos. Intr-o lume care este din ce in ce mai despartita de nise, generationale, de clasa or limba, ori de orice altceva, finalul serialului va fi vazut poate de zece milioane de oameni in Statele Unite. Revistele electronice pe care m-am uitat sapatamana asta sunt nerabdatoare sa comenteze the finale, sau ultimul episod care e difuzat pe AMC la sfarsitul lunii septembrie. Ele il anticipeaza cu diverse comparatii. De pilda, pentru ca Breaking Bad a atins recorduri de audienta, lumea vrea ca serialul lui Vince Gilligan sa se termine ca The Sopranos. In The Sopranos, finalul ambiguu a dat apa la moara la imaginatia creativa si speculative a fanilor. Din cate inteleg, lumea vrea un episod fulminant, care sa incante, dar sa si lase de gandit.
In primul rand mie imi place Breaking Bad pentru ca am senzatia ca imi ofera acces la o lume a studentilor pe care nu o cunosc foarte bine. In semestrul de toamna predau introducere in teorie politica, si imi este greu cateodata sa imi dau seama cum sa vorbesc despre Aristotel sau Locke unei generatii care s-a nascut cu calculatorul in bucatarie. Cred reusesc sa am un punct de contact prin referinte comune, pentru ca mai mult din jumatate dintre studenti mei urmaresc Breaking Bad. Cand traiesc in lumea usor bulimica a Netflix-ului, a vizionarii unui episod dupa altul, aproape fara limita, am senzatia ca locuiesc in lumea imaginata de Vince Gilligan. Vorbeam, de pilda, despre decizia lui Locke de a se desparti de lumea academica a Oxfordului si despre cum s-a implicat mai mult in politica secolului saptesprezece in Anglia pre-revolutionara. Locke nu a publicat nimic pana la cincizeci de ani, si, ca Walter White in Breaking Bad, s-a decis sa isi schimbe viata radical abandonand profesia de profesor. Mai mult, Al doilea tratat despre guvernare, care a devenit Biblia liberalilor in secolul douazeci, a fost publicat anonim, si Locke a vrut foarte clar sa nu fie identificat ca autor. Cu motive foarte bune. Al doilea tratat este o carte subversiva care ataca un anumit tip de factiune politica conservatoare, care isi deriva dreptul la putere politica prin autoritatea regala. Locke a imaginat o noua poveste, cu o stare naturala care ofera drepturi la libertate si egalitate, independent de o autoritate de stat si dreptul divin al regilor. Povestea lui Locke, cea a drepturilor naturale, a devenit si povestea Americii, unde ai drepturi indiferent de administratie, drepturi care iti pot da motiv si legitimitate de a te revolta, atunci cand autoritatea statala nu isi indeplineste contractual. Povestea lui Locke a devenit un fundament pentru ideologia drepturilor constitutionale, a proprietatii private si a acumularii prin munca indarjita.
Bogdan Popaeste pasionat de psihanaliză, iar pe Gradiva încearcă să îşi dea seama de ce. A publicat lucrări despre istoria gândirii politice, feminism, queer theory şi psihanaliză relaţională. |
DE ACELAŞI AUTOR
Toate articolele acestui autor
Subscrieţi la Cafe Gradiva
Primiţi în flux sau email evenimentele, ideile şi interpretările cu sens.
Mi se pare foarte tare ideea de a apela la o referinta actuala pentru a le usura studentilor accesul la teoria politica. Mi-ar placea sa asist la cursurile tale, Bogdane.
Buna, Ioana. Multumesc de comentariu si interes. Cand te citesc pe Gradiva? Eu sunt obsedat in continuare de filmul romanesc si vreau sa scriu despre "pozitia copilului" si altele. Poate vorbim despre filme, nu?
Stii bine ca te astept cu noi ipoteze, Bogdane. Ca de obicei.
La ce crezi ca ma uit zilele astea, Bogdane? La Breaking Bad, desigur. Mie-mi vine sa-l inteleg pe omul asta la nivel individual, contextul social in care se dezvolta imi pare doar un mediu favorizant. Cand termin, te anunt.
De mult nu m-a mai captivat un serial tv. Mutumesc.