Walter si Jesse, cele doua personaje centrale din Breaking Bad
Scriam saptamana trecuta despre Orange is the New Black si spuneam ca serialele distribuite de Netflix schimba modul in care intelegem televiziunea. Argumentam ca ele sunt importante nu numai pentru modul in care ai acces la episoade (ele sunt oferite „la gramada”, si nu individual). Ele sunt, in acelasi timp, inovatoare si pun intrebari serioase legate de problemele sociale ale Americii. In articolul de astazi ma intereseaza sa descriu de ce Breaking Bad e captivant si original.
Spre deosebire de Orange is New Black, care este produs de Netflix, Breaking Bad e facut de AMC, care face concurenta HBO-ului cu seriale inteligente (va amintesc ca HBO a produs Sopranos si In Treatment, unde avem psihanalisti ca personaje centrale in poveste). Breaking Bad poate fi vazut la mana a doua pe Netflix, ca si Mad Men. Atat Mad Men,cat si Breaking Bad sunt produse AMC. Netflixul vrea si el o bucata din prajitura mare a serialelor. AMC-ului, care e traditional rivalul HBO-ului, i se adauga Netflixul pe lista de concurenti la atentia publicului. AMC si Netflix par deocamdata parteneri in a submina hegemonia HBO (Netflix preia serialele AMC). Ramane de vazut cat o sa dureze prietenia intre cele doua retele de distributie.
Cum poti sa vinzi un nou serial pe piata sufocata a televiziunii americane? Spui o poveste despre cum sa devii rau – sau cum aluneci in lumea transgresiva a anormalitatii. Breaking Bad este, ca si Orange, o poveste legata de cadere. Caderea este pierderea unei pozitii privilegiate, si anume apartenenta la clasa mijlocie a Americii. Frica serioasa din spatele povestii este ca poti sa iesi din normalitate – sau dintr-o falsa pozitie a vietii obisnuite, cea care este traita in aparenta de toata lumea. Caderea are o latura negativa, dar si una seducatoare, pentru ca deschide din nou, o viata „normala”, la lumea marginalilor, a detinutilor sau a consumatorilor de droguri.
In Breaking Bad, trucul major al scenaristilor este sa ia un personaj cu care eu / noi / ei se identifica usor (carismatic si atragator) si sa exploateze o parte intunecata a personalitatii lor. Filmul povestii este unul al explorarii inconstientului „intunecat”, unde personajul central pune in practica dorintele si fantasmele unui privitor obisnuit (sa spunem barbat, de clasa de mijloc, educat, si cu universitate). Motorul actiunii este transformarea unui profesor de liceu (Walter) intr-un distribuitor de droguri. Pe gustul meu, in primele sezoane, personajul este prins in probleme morale usor facile, de tipul
e violenta justificata?
este interdictia legate de droguri arbitrara?
sau
sunt capabil de orice pentru a-mi ajuta familia?
Dar dincolo de dilemele morale pe care le confrunta personajul principal, mie mi se pare fascinanta critica sociala pe care o ofera serialul.
Breaking Bad este povestea a cum se traieste in America in functie de clasa sociala. Jesse, partenerul de afaceri a lui Walter, este un tanar care nu a terminat liceul, certat cu familia, si care nu are posibilitati de avansare sociala. El este legatura cu lumea declasatilor, a consumatorilor. Walter este un pic mai sus pe scara sociala. Chimist aproape genial, Walter devine profesor de liceu si se chinuie sa isi intretina familia. Spre deosebire de lumea lui Jesse si Walter, in serial apare si familia unui coleg care avut succes cu o companie proprie, si care s-a casatorit cu o fosta iubita a lui Walter, Gretchen. Lumile lui Jesse, Walter si Gretchen sunt diferite. Jesse vorbeste in slang si lumea lui este a strazii. Walter isi traieste viata in suburbie, avand casa si un salariu mediocru, dar neavand bani pentru asigurare de sanatate buna si chemoterapie. Gretchen este lumea bogata a Americii, care isi pemite sa ofere petreceri si sa plateasca pentru tratamentul extrem de scump a lui Walter.
Originalitatea lui Breaking Bad este ca ofera o alternativa majora, seducatoare, la frica generalizata produsa de senzatia ca poti oricand sa iesi din normalitate, ca iesi din clasa mijlocie a Americii. In loc sa imbratiseze o ideologie a spaimei, a retragerii in cultul eroilor care inving sistemul, Breaking Bad face un act curajos de critica sociala. Spune ca poti sa traiesti dincolo de ideologia majora a adaptarii si, mai important, ca poti sa traiesti mai viu daca esti transgresiv. Gestul de rebeliune mi se pare important, si totusi nu sunt sigur inca daca viata lui Walter nu va deveni o confirmare a ideologiei suburbiei pe care o contesta. Pentru asta, trebuie sa vad alte patru sezoane. Voi reveni probabil cu detalii.
Bogdan Popa
este pasionat de psihanaliză, iar pe Gradiva încearcă să îşi dea seama de ce. A publicat lucrări despre istoria gândirii politice, feminism, queer theory şi psihanaliză relaţională.
...va solicităm sprijinul, dragă cititoare, dragă cititorule. Audiența noastră a crescut foarte mult, cu deosebire în ultima vreme. Cafe Gradiva - Cultură, societate, psihoterapie este o publicație online unică, din câte cunoaștem, prin profil editorial, format și continuitate. Din 2007, am publicat mii de articole, eseuri, interviuri, știri, corespondențe și transmisiuni de la evenimente locale, naționale și internaționale, recenzii și cronici, anchete, sinteze și dosare, pictoriale, sondaje, opinii și comentarii - scrise, video, audio și grafice, de psihanaliză și psihoterapie de varii orientări, de psihiatrie, psihologie și dezvoltare personală, dar și sociale, educaţionale şi comunitare, pentru drepturile omului şi nediscriminare, culturale, literare și artistice, istorice și filosofice. Realizarea lor a presupus, cale de mulți ani, o muncă enormă, uneori „la foc continuu” ori „în direct”, consacrând nopți, weekend-uri și vacanțe. Au fost necesare felurite resurse, implicare și bani, toate în regim de voluntariat.
Faptul că ne citiți și că reveniți mereu ne încurajează și ne arată că suntem pe drumul bun. Ca publicație de tip magazin independentă editorial, nefinanţată, apărând într-o piață media vastă și cu mari resurse, avem nevoie de susținerea dv. pentru a face mai departe jurnalism psi de calitate. Fiecare contribuție de la dv., mai mare sau mai mică, este foarte importantă pentru a putea continua. Susţineţi Cafe Gradiva cu 1 euro sau mai mult - durează doar un minut. Vă mulţumim!
Cafe Gradiva - Cultură, societate, psihoterapie este un magazin online de psihologie, psihoterapie, psihanaliză şi psihiatrie şi cu deschidere spre sfera artistică şi culturală, educaţională, socială şi a proiectelor comunitare.
Ce pacat ca la noi Netflix nu se "prinde"!