• Despre
  • Autori
  • Parteneri
  • Scrie la noi
  • Promovează
  • Newsletter
  • Contact
Sustine Gradiva
Cafe Gradiva
Terapeuti
Urmariti-ne pe WhatsApp
  • Prima pagină
  • Ştiri
  • Evenimente
  • Psi
    • Psihoterapie
    • Psihanaliză
    • Psihiatrie
    • Psihologie
  • Cultură
  • Societate
  • Podcast
No Result
View All Result
Terapeuti
Urmariti-ne pe WhatsApp
No Result
View All Result
Cafe Gradiva
No Result
View All Result
Urmariti-ne pe WhatsApp
Home Cafe Gradiva

Interferenţe ale psihiatriei cu fenomenologia

Adriana Bun by Adriana Bun
in Cafe Gradiva
Interferenţe ale psihiatriei cu fenomenologia

Teza fundamentală a psihiatriei fenomenologico-antropologice e ca pacientul trebuie înţeles ca inseparabil legat de lumea sa, prin urmare întotdeauna este examinata relaţia dintre subiectul care experimentează şi lumea experimentată de el.

În fenomenologie această relaţie corespunde conceptului de intenţionalitate. Psihiatria fenomenologică aduce în plus faţă de psihiatria tradiţională tocmai lumea experimentată de subiect.
Osborne P. Wiggins şi Michael Alan Schwartz susţin ca multe patologii, dacă nu toate, devin mult mai inteligibile dacă lumea pe care subiectul o experimentează este descrisă exact aşa cum este experimentată.
Din punct de vedere antropologic un rol important il are noţiunea de „a-fi-în-lume”, aceasta denumeşte relaţia dintre subiectul uman şi lumea experienţei sale; spre exemplu, schizofrenia e un mod de „a-fi-în-lume” în timp ce psihoza maniaco-depresivă e un altul.
În psihiatrie, aceste moduri de a fi în lume sunt concepute şi tratate ca tulburări psihice sau boli mintale.
Tatossian afirmă că fenomenologia în general, are ambiţia de a arăta că în fiecare experienţă este mai mult decît recunoaşte empirismul comun şi ceea ce consideră acesta că este experienţă, nu este decît o reducere, sau o simplificare, a experienţei. Ceea ce este în plus faţă de faptul obiectiv în experienţă este esenţa a ceea ce este întîlnit.
Intenţionalitatea, sinteza şi constituirea sunt concepte fenomenologice aplicate în psihiatria fenomenologică.
Intenţionalitatea reprezintă caracteristica descriptivă fundamentală a fenomenelor psihice. Experienţele nu sunt niciodată trairi pur şi simplu, întotdeauna sunt trăiri a ceva. Vizînd un cub putem avea o conştiinţă a cubului, experienţele fiind îndreptate către acesta.
Acest caracter orientat al trăirilor este denumit de către Husserl intenţionalitate. În fenomenologie, intentum este acel ceva către care este orientată conştiinţa, în timp ce intenţio reprezintă conştiinţa a ceva. Intenţionalitatea descrie structura completă, în timp ce cogitatum şi cogito reprezintă doar elemente ale acestei construcţii.
Intenţionalitatea conştiinţei este independentă de existenţa sau nonexistenţa cogiatatum-ului ei. Conştiinţa este intenţională chiar şi atunci cînd este vorba de o percepţie eronată sau de o pură fantezie, al carei obiect corespondent nu există. Intenţionalitatea desemnează corelaţia structură complexă dintre trăire (cogito) şi trăit (cogitatum).
Un obiect perceptibil, cubul de exemplu, nu e niciodată epuizat complet într-o trăire singulară a acestui obiect. Un lucru perceptibil nu poate fi cunoscut niciodată într-un singur act, ci trebuie sa apara ca obiect identic cu sine într-un sistem variat de aspecte care toate se referă la unul şi acelaşi lucru.
Un obiect poate fi vazut numai legîndu-l de un sens, astfel încît, obiectul este vizat prin sensul lui, sensul nefiind identic cu obiectul.
Noţiunea de constituire trebuie înţeleasă în termenii sintezei. Obiectele sunt constituite ca obiecte pentru viaţa mentală în virtutea sintezelor datorită cărora obiectele reprezintă aceleaşi lucruri de-a lungul timpului .
Obiectele sunt constituite în conştiinţă în două moduri diferite. Ego-ul este cel care activează unele procese mentale; aceste acte mentale nu apar pe cont propriu, ele trebuie gîndite într-un mod activ. Prin contrast, cealaltă grupa de procese mentale nu au nevoie ca egoul să le producă, Husserl le denumeşte pe acestea pasive.

Egoul poate sa tematizeze aceste obiecte gîndite în mod automat; în spatele acestei activităţi a egoului, viaţa mentală automată (sau pasiva) există, constituind diferite feluri de obiecte, precum şi relaţiile dintre ele [1].

Temporalitatea nu desemnează un aspect ce ţine în mod general de orice trăire, ci totodată o formă necesară ce leagă trăirile de alte trăiri.
Orice trăire efectivă este în mod necesar una care durează, astfel ea se înscrie în cadrul unui continuu nesfîrşit de durate a unui continuu împlinit; trăirea respectivă ţine de un unic şi nesfîrşit „flux de trăiri”.
Intenţionalitatea este caracteristica distinctivă a conştiinţei în sens pregnant, şi tocmai ea ne îndreptăţeşte să menţinem întregul flux de trăiri drept „flux al conştiinţei” şi totodată drept unitate a unei singure conştiinţe.
Fiecare trăire a conştiinţei are propria sa temporalitate. Dacă e vorba de o trăire a conştiinţei în care un obiect apare în calitate de cogitatum trebuie să deosebim între temporalitatea interioară a fenomenului şi temporalitatea obiectivă care apare.
Temporalitatea interioară a fenomenului se derulează în perioade şi faze proprii, care sunt la rîndul lor apariţii continuu schimbătoare ale unuia şi aceluiaşi cub. Unitatea lor este o unitate a sintezei, o unire a cogitaţiilor într-o conştiinţă în care se constituie unitatea unei obiectualităţi intenţionale, ca unitate a multiplelor moduri de apariţie ale acesteia.
În identitatea sa cu sine însuşi în fluxul trăirilor conştiinţei, obiectul lor intenţional nu vine în conştiinţă din afara ei ci ca produs intenţional al sintezei conştiinţei.
Sinteza nu e proprie doar trăirilor individuale ale conştiinţei şi ea nu le uneşte întîmplător ; întreaga viaţă a conştiinţei e unificată într-un mod sintetic. Întreaga viaţă a conştiinţei compusă din fluxul actelor sale şi multiplicitatea modurilor de conştiinţă prin care percepem obiectul e ea însăşi o sinteză universală care cuprinde la rîndul său toate sintezele particulare.
Forma ei particulară e conştiinţa universală a timpului. Universalul cogitatum este însăşi viaţa universală, în unitatea şi toatalitatea sa infinită. Ea poate deveni obiectul unei cunoaşteri universale numai datorită faptului că apare întotdeauna ca o unitate, ca un întreg.
Forma fundamentală a acestei sinteze universale ce face posibile toate celelalte sinteze ale conştiinţei este conştiinţa internă univerală a timpului.
În schizofrenie are loc o slabire a puterii de sinteză în viaţa mentală.

Chiar şi elementele fundamentale ale acestei lumi sunt fragmentate, dispersate şi restructurate. Din cauza acestei slăbiri a sintezei în schizofrenie, unele aspecte ale obiectelor – care în experienţa subiecţilor normali este clară – pot să nu se alăture în mod sintetic unul altuia [2].

Obiectele din lumea percepută de un schizofrenic nu mai formează o totalitate iar din acest motiv ego-ul pacientului trebuie să le sintetizeze într-un mod activ. Din cauza acestei slăbiri a capacităţii de sinteză în fazele de început ale schizofreniei, viaţa mentală îşi pierde capacitatea de a structura şi de a stabiliza stimulii interini şi externi cărora îi este supusă.
Schizofrenia reprezintă o întoarcere la stadiul pre-oedipian, lumea şi propriul corp sunt fragmentate.
Asumarea propriului corp ca o totalitate are loc în Stadiul oglinzii. Lacan afirmă că Stadiul oglinzii poate fi înţeles ca o identificare, în sensul de

transformare produsă într-un subiect atunci cînd acesta asumă o imagine, a cărei predestinare, pentru acest efect de fază, este suficient indicată prin uzul (la nivel teoretic) al termenului antic de imago [3].

Schizofrenia reprezinta o regresie la starea de dinaintea Stadiului oglinzii pentru ca subiectul încă nu are formată imaginea totalităţii corpului.
Lacan descrie cu sintagma „corp fărîmiţat” percepţia asupra corpului.

Această formă a corpului fărîmiţat se relevă a fi tangibilă şi pe plan organic, de-a lungul liniilor de fragilizare ce definesc anatomia fantasmatică, manifestată în simptomele de schizofrenie, de spasme, sau de isterie [4].

[1] Osborne P. Wiggins and Michael Alan Schwartz,“The Delirious Illusion of Being in the World”: Toward a Phenomenology of Schizophrenia, Dieter Lohmar, Jagna Brudzinska, Phaenomenologica 199 Founding Pszchoanalysis Phenomenologically, 2012, p. 273
[2] Osborne P. Wiggins and Michael Alan Schwartz,“The Delirious Illusion of Being in the World”:Toward a Phenomenology of Schizophrenia, Dieter Lohmar, Jagna Brudzinska, Phaenomenologica 199 Founding Pszchoanalysis Phenomenologically, 2012, p. 274
[3] Jacques Lacan, Ecrits, trad. Bruce Fink, Norton Company, New York, 2006, p. 94
[4] Ibid., p. 97

Adriana Bun

este masterand in cadrul Facultatii de Istorie si Filosofie a Universitatii Babes-Bolyai din Cluj-Napoca.

Citiţi despre

April Lane Benson, „Cum sa cumperi sanatos”, Editura Trei, 2011

The evolution of the psychoanalyst’s office

Helga Rohra: „…eu sunt vocea pacientilor”

DE ACELAŞI AUTOR

Subscrieţi la Cafe Gradiva

Primiţi în flux sau email evenimentele, ideile şi interpretările cu sens.

Urmăriţi-ne pe WhatsApp

Abonaţi-vă la Newsletter

    document.write(„”);

Toate articolele acestui autor

*

Şi pentru că tot sunteţi aici…

...va solicităm sprijinul, dragă cititoare, dragă cititorule. Audiența noastră a crescut foarte mult, cu deosebire în ultima vreme. Cafe Gradiva - Cultură, societate, psihoterapie este o publicație online unică, din câte cunoaștem, prin profil editorial, format și continuitate. Din 2007, am publicat mii de articole, eseuri, interviuri, știri, corespondențe și transmisiuni de la evenimente locale, naționale și internaționale, recenzii și cronici, anchete, sinteze și dosare, pictoriale, sondaje, opinii și comentarii - scrise, video, audio și grafice, de psihanaliză și psihoterapie de varii orientări, de psihiatrie, psihologie și dezvoltare personală, dar și sociale, educaţionale şi comunitare, pentru drepturile omului şi nediscriminare, culturale, literare și artistice, istorice și filosofice. Realizarea lor a presupus, cale de mulți ani, o muncă enormă, uneori „la foc continuu” ori „în direct”, consacrând nopți, weekend-uri și vacanțe. Au fost necesare felurite resurse, implicare și bani, toate în regim de voluntariat.

Faptul că ne citiți și că reveniți mereu ne încurajează și ne arată că suntem pe drumul bun. Ca publicație de tip magazin independentă editorial, nefinanţată, apărând într-o piață media vastă și cu mari resurse, avem nevoie de susținerea dv. pentru a face mai departe jurnalism psi de calitate. Fiecare contribuție de la dv., mai mare sau mai mică, este foarte importantă pentru a putea continua.
 Susţineţi Cafe Gradiva cu 1 euro sau mai mult - durează doar un minut. Vă mulţumim! 

Adriana Bun

Adriana Bun

este masterand al Facultăţii de Istorie şi Filosofie a Universităţii Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca.

Citiţi şi

Cu horoscopul în terapie
Cafe Gradiva

Cu horoscopul în terapie

by Dorin-Liviu Bîtfoi
8 octombrie 2020
Cum sa intelegem trecutul? (6) Aici, Jean Laplanche ne ajuta sa intelegem California Dreamin’
Cafe Gradiva

Cum sa intelegem trecutul? (6) Aici, Jean Laplanche ne ajuta sa intelegem California Dreamin’

by Bogdan Popa
24 mai 2025
Psihodrama analitica pentru terapeuti
Cafe Gradiva

Psihodrama analitica pentru terapeuti

by Cafe Gradiva
8 octombrie 2020
Load More
Next Post
Orange is the New Black

Orange is the New Black

Lasă un răspuns Anulează răspunsul

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Sunt de acord cu Termeni şi condiţii şi Acord de confidenţialitate.

Promovaţi-vă evenimentele la Cafe Gradiva! Promovaţi-vă evenimentele la Cafe Gradiva! Promovaţi-vă evenimentele la Cafe Gradiva!

Ca la carte

Stima de sine se invata, dar se si ia: Virginia Satir despre arta de a fauri oameni
Cafe Gradiva

Stima de sine se invata, dar se si ia: Virginia Satir despre arta de a fauri oameni

1 mai 2025
Umanism şi paradox în logoterapie
Cafe Gradiva

Umanism şi paradox în logoterapie

8 octombrie 2020

Terapeuţi

Psihoterapeut Alexa Bîtfoi în Bucureşti

Psihoterapeut Alexa Bîtfoi în Bucureşti, sector 4

27 mai 2025
Psihoterapeut Alina Neagoe în Constanţa

Psihoterapeut Alina Neagoe în Constanţa, Traian 70

27 mai 2025
psihoterapeut Gabriela Tudor Popescu în Braşov

Psihoterapeut Gabriela Tudor Popescu în Braşov, Carpaţilor 13

27 mai 2025
psihoterapeut Teodora Dobrescu în Bucureşti

Psihoterapeut Teodora Dobrescu în Bucureşti, sector 3

24 mai 2025
Psihoterapeut Dorin Bîtfoi în Bucureşti

Psihoterapeut Dorin Bîtfoi în Bucureşti, sector 4

27 mai 2025
Cafe Gradiva - Psihoterapie, psihanaliza, psihiatrie, psihologie

Cafe Gradiva - Cultură, societate, psihoterapie este o revistă magazin online de psihoterapie, psihanaliză, psihologie şi psihiatrie, cu interese în sfera culturală şi artistică, socială, educaţională şi comunitară.

Urmăreşte-ne

Caută terapeut

Psihologi | Braşov | Bucureşti | Sector 4 | Constanţa | Psihoterapeuţi | Braşov | Bucureşti | Sector 3 | Sector 4 | Constanţa | Psihoterapeuţi psihanalişti | Bucureşti | Sector 4 | Constanţa

Psihologi online | Skype | WhatsApp | Zoom | Psihologi la telefon | Psihoterapeuţi online | Skype | WhatsApp | Zoom | Psihoterapeuţi la telefon | Psihoterapeuţi psihanalişti online | Skype | WhatsApp | Zoom | Psihoterapeuţi psihanalişti la telefon

Primeşte Cafe Gradiva pe email

  • Despre
  • Autori
  • Termeni şi condiţii
  • Acord de confidenţialitate
  • Cookies
  • Contact

© 2020 Cafe Gradiva - Pshanaliza, psihoterapie, psihiatrie, psihologie.

No Result
View All Result
  • Ştiri
  • Evenimente
  • Gradiva Podcast
  • Cauta terapeut
  • Terapeut? Înscrie-te!
  • Scrie la noi
  • Promovează
  • Newsletter
  • Contact

© 2020 Cafe Gradiva - Pshanaliza, psihoterapie, psihiatrie, psihologie.

Utilizăm module cookie pentru a vă asigura că beneficiați de cea mai bună experiență pe site-ul nostru. Mai mult aici.
×