• Despre
  • Autori
  • Parteneri
  • Scrie la noi
  • Promovează
  • Newsletter
  • Contact
Sustine Gradiva
 
Cafe Gradiva
Cauta terapeut
Esti terapeut? Inscrie-te!
  • Prima pagină
  • Ştiri
  • Evenimente
  • Psi
    • Psihoterapie
    • Psihanaliză
    • Psihiatrie
    • Psihologie
  • Cultură
  • Societate
  • Podcast
No Result
View All Result
Cauta terapeut
Esti terapeut? Inscrie-te!
No Result
View All Result
Cafe Gradiva
No Result
View All Result
Caută terapeut | Terapeut? Înscrie-te!
Home Cafe Gradiva

René Roussillon: Chestiunea simbolizării primare în vis

Cafe Gradiva by Cafe Gradiva
in Cafe Gradiva
6
René Roussillon: Chestiunea simbolizării primare în vis
0 Shares
Share
Share
Pin
Tweet

Citeştedespre

Isteria între victimizare şi rebeliune: ce ne învaţă psihanaliza despre feminism şi protestul isteric

Isteria între victimizare şi rebeliune: ce ne învaţă psihanaliza despre feminism şi protestul isteric

29 noiembrie 2020
Stadiul isteric şi imposibilitatea de a alege obiectul dorinţei

Stadiul isteric şi imposibilitatea de a alege obiectul dorinţei

22 noiembrie 2020
De ce isteria nu mai e văzută în cabinetele de psihanaliză și capcanele determinismului biologic şi sociologic

De ce isteria nu mai e văzută în cabinetele de psihanaliză și capcanele determinismului biologic şi sociologic

22 noiembrie 2020

René Roussillon: Chestiunea simbolizării primare în vis

Lucrarea psihanalistului francez René Roussillon a îndreptat atenţia auditoriului către problematica simbolizării primare în vis şi a integrării experienţelor arhaice. Plecând de la observaţia lui Freud conform căreia experienţele cele mai arhaice ale fiinţei umane se derulează în primii doi ani de viaţă (v. articolul lui Sigmund Freud “Construcţie şi analiză”), rezultă că unele dintre aceste experienţe umane primare care nu au putut fi integrate sunt cele care bântuie psihicul uman şi la vârsta adultă.

Ce trebuie să facă analistul şi cuplul analitic într-o cură pentru ca experienţele cele mai precoce ale pacientului care au eşuat a fi integrate atunci când au avut loc să ajungă să fie totuşi integrate în experienţa psihică a clientului? – se întreabă Roussillon.

Problema integrării devine cu atât mai dificilă cu cât experienţele arhaice sunt experienţe fundamentale care, prin însăşi natura lor, sunt greu de integrat. Ele nu produc amintiri care ar implica o reprezentare: bebeluşul nu este capabil să organizeze amintiri care să poată fi evocate ulterior, deci nu există o caracteristică temporală responsabilă cu integrarea experienţelor arhaice. Totuşi, experienţele trăite de bebeluş lasă urme mnezice, însă acestea au legătură cu o trăire subiectivă ce are caracteristici fenomenologice. Urmele mnezice sunt legate de memoria numită procesuală, dar ele rămân neutilizabile, nu se dedau subiectului ca experienţe de amintire.

În lucrarea Eul şi Sinele, Freud vorbeşte despre existenţa unui Inconştient produs de refulare şi a unui Inconştient produs dintr-o materie care nu poate fi transformată şi care are legătură directă cu experienţele arhaice, completează Roussillon. El adaugă că există o condiţie necesară pentru ca experienţele arhaice neintegrate să ajungă să poată fi integrate: transformarea lor. Transformare posibilă datorită mecanismelor puse în mişcare de către memorie, memoria fiind un proces care se reconstruieşte şi se reinterpretează, aşa cum preciza neuropsihiatrul Eric Kandel.

Ce se întâmplă într-o analiză când experienţele primitive sunt trăite ca traumă? Când există un clivaj în care o parte a istoriei subiective a pacientului se sustrage integrării? Unul dintre efectele analizei este faptul că în urma procesului de tip analitic şi, implicit, a materialului viselor legat de experienţele precoce, se reuşeşte deconstrucţia progresivă a apărărilor prin mecanismul de clivaj. Clivajul slăbeşte, într-adevăr, însă în această etapă se poate ajunge la formaţiuni simptomatice de tip delirant sau psihosomatic.

Câteva considerente referitoare la psihologia visului

Pentru Freud, visul presupune realizarea unei dorinţe. De asemenea, în vis, persoana care visează procesează resturile diurne a ceea ce nu a putut fi procesat altfel decât prin intermediul visului. Pe lângă resturile diurne visul cuprinde, de asemenea, resturi ale experienţei infantile arhaice care, aşa cum s-a precizat deja, ies la iveală în vis. Putem constata că visul este, deci, o metodă de procesare şi de integrare a experienţelor arhaice umane şi a experienţelor traumatice mai actuale (de exemplu coşmarurile, visele albe, visele traumatice).

Teoria psihanalistului american Bertram Lewin asupra visului face referire la ideea că visul poate fi perceput ca un film ce rulează pe un ecran. Visul este văzut ca şi cum ar rula pe un ecran. Cu alte cuvinte, pentru a putea vedea visul, este nevoie de un ecran. În absenţa construirii ecranului nici visul nu mai este vizibil. În cazurile patologice de psihoză ecranul despre care vorbeşte Lewin este găurit, apoi ajunge să explodeze din cauza intensităţii afective trăite de pacientul psihotic şi ale halucinaţiilor care îl invadează şi i se impun.

Caz clinic

O pacientă aflată într-o analiză de formare de aproximativ 5 ani hotărăşte încheierea analizei. Este o pacientă foarte respectuoasă care nu a întârziat niciodată la vreo şedinţă şi care se adresează analistului cu “domnule profesor”. La momentul deciziei de a încheia analiza, analistul avea senzaţia că ceva a rămas nespus din partea analizandei sale. La trei zile după încheierea analizei, pacienta se reîntoarce în cabinetul analistului cu un vis care a făcut-o să reconsidere decizia luată: visează că se află pe un culoar lung şi vede în faţa ei, pe jos, nişte sârme. Le ridică şi, în momentul în care le ia în mâini, sârmele se sfărâmă şi totul devine negru. Acesta este momentul în care se trezeşte şi se declanşează simptomele de poliartrită reumatică. Acest tip specific de simptomatologie o mai avusese în adolescenţă când, aflată într-o situaţie percepută de ea ca fiind depresivă, este trimisă, pentru studii, la un internat. Câtă vreme era acasă, se simţea bine. Când ajungea la internat, apăreau durerile reumatice.

Se reia demersul analitic şi se discută în analiză materialul visului. Ceea ce a ieşit la iveală în urma lanţului asociativ al pacientei a fost un vis avut în timpul interviurilor preliminare ce precedau începutul analizei ei: era într-o casă din Italia (pacienta era de origine italiană) care se zguduia din toţi pilonii. În acest vis, analistul era alături de ea, părtaş la “zguduirea” pacientei. Analistul asociază pe marginea acestui material oniric că sârma din visul pacientei sale avea o funcţie analitică. Era un medium maleabil, un obiect care ar reprezenta procesul simbolizării. Dacă procesul simbolizării este întrerupt (cum s-a întâmplat în visul pacientei în care totul devine dintr-odată negru), are loc o decompensare. Pacienta se decompensează psihosomatic prin poliartrita reumatică. Prin urmare, dacă procesul simbolizării este oprit sau eşuează, există întotdeauna o alternativă – una tradusă printr-un simptom ce provoacă nelinişte şi suferinţă, ca în cazul clinic adus în atenţie de Roussillon.

René Roussillon: Chestiunea simbolizării primare în vis

Alexa Plescan

este psiholog.

DE ACELASI AUTOR



    document.write(“”);

Toate articolele acestui autor

*
Tags: autor: Alexa Bîtfoiexperienţămanifestare 2013: A V-a ediţie a Conferinţei Internaţionale de Psihanaliză a Societăţii Române de Psihanalizărubrică: Girl with Kaleidoscope Eyesrubrică: În atenţierubrică: În discuţiesimbolizarevis

  Şi pentru că tot sunteţi aici…

...va solicităm sprijinul, dragă cititoare, dragă cititorule. Audiența noastră a crescut foarte mult, cu deosebire în ultima vreme. Cafe Gradiva - Cultură, societate, psihoterapie este o publicație online unică, din câte cunoaștem, prin profil editorial, format și continuitate. Din 2007, am publicat mii de articole, eseuri, interviuri, știri, corespondențe și transmisiuni de la evenimente locale, naționale și internaționale, recenzii și cronici, anchete, sinteze și dosare, pictoriale, sondaje, opinii și comentarii - scrise, video, audio și grafice, de psihanaliză și psihoterapie de varii orientări, de psihiatrie, psihologie și dezvoltare personală, dar și sociale, educaţionale şi comunitare, pentru drepturile omului şi nediscriminare, culturale, literare și artistice, istorice și filosofice. Realizarea lor a presupus, cale de mulți ani, o muncă enormă, uneori „la foc continuu” ori „în direct”, consacrând nopți, weekend-uri și vacanțe. Au fost necesare felurite resurse, implicare și bani, toate în regim de voluntariat.

Faptul că ne citiți și că reveniți mereu ne încurajează și ne arată că suntem pe drumul bun. Ca publicație de tip magazin independentă editorial, nefinanţată, apărând într-o piață media vastă și cu mari resurse, avem nevoie de susținerea dv. pentru a face mai departe jurnalism psi de calitate. Fiecare contribuție de la dv., mai mare sau mai mică, este foarte importantă pentru a putea continua.
 Susţineţi Cafe Gradiva cu 1 euro sau mai mult - durează doar un minut. Vă mulţumim! 

Sustine Cafe Gradiva

Cafe Gradiva

Cafe Gradiva

Cafe Gradiva - Cultură, societate, psihoterapie este un magazin online de psihologie, psihoterapie, psihanaliză şi psihiatrie şi cu deschidere spre sfera artistică şi culturală, educaţională, socială şi a proiectelor comunitare.

Citeşte şi

Isteria ca o luptă cu tauri şi cum a fost viaţa Dorei după tratamentul cu Freud
Cafe Gradiva

Isteria ca o luptă cu tauri şi cum a fost viaţa Dorei după tratamentul cu Freud

by Alexa Bîtfoi
22 noiembrie 2020
Identificarea isterică în visul cu somon afumat şi în cazul Dora
Cafe Gradiva

Identificarea isterică în visul cu somon afumat şi în cazul Dora

by Cafe Gradiva
22 noiembrie 2020
Roz pentru fetiţe, albastru pentru băieţei? Cum ne abate ideologia atenţia de la întrebările fundamentale despre identitatea de gen
Cafe Gradiva

Roz pentru fetiţe, albastru pentru băieţei? Cum ne abate ideologia atenţia de la întrebările fundamentale despre identitatea de gen

by Cafe Gradiva
22 noiembrie 2020
Load More
Next Post
Simonetta Diena: Atelier despre interpretarea visului

Simonetta Diena: Atelier despre interpretarea visului

Comments 6

  1. Anonim says:
    7 ani ago

    eu nu ami amintesc visele …

    Răspunde
  2. Liviu Poenaru says:
    7 ani ago

    Mà bucur cà psihanalistii români sunt conectati du René Roussillon, figura cea mai interesantà, dupà pàrerea mea, din psihanaliza contemporanà. Pentru cei care vor sà exploreze mai mult despre simbolizarea primarà si modul ei de expresie, Roussillon a dezvoltat o reflectie importantà despre procesul halucinatoriu si patologiile "dincolo" de principiul plàcerii freudian. El pune accentul în special pe aspectele perceptive, afective si motorii care predominà atunci când se exprimà o memorie (urme mnezice) care nu a fost simbolizatà datorità lipsei de logicà si de coerentà, în afara aspectului traumatic, în capacitatea de transformare (a elementelor beta bioniene în elemente alfa) a adultilor de care copilul a fost dependent în perioadele primare. Liviu Poenaru

    Răspunde
  3. Ioana M. says:
    7 ani ago

    Ce n-am inteles la Roussillon a fost povestea cu pacientul cu gandire operationala care, zicea R., avea un transfer autist. Tot R. spune mai tarziu ca acelasi pacient ii era simpatic. Cum s-or impaca astea doua?

    Răspunde
  4. Georgiana Branisteanu says:
    7 ani ago

    Articolul lui Freud este "Constructii in analiza" si e foarte interesant pentru conceptia lui Freud cu privire la procesul analitic. El se refera acolo, asa cum spune si Roussillon, la recuperarea memoriei celei mai arhaice, reconstruirea bucatilor de memorie. Dar, daca Freud pune acest proces pe seama dinamicii inconstient-preconstient-constient, Russillon afirma, dupa cum vad, ca urmele mnezice atat de arhaice nu pot fi reprezentate ci au caracteristici fenomenologice, nu? Ideea transformarii memoriei este o tema ce mie mi se pare foarte interesanta si de actualitate in psihanaliza. Bravo lui Roussillon (pe care il stiam un psihanalist mai traditional)! 🙂
    @Ioana: In ce an a fost conferinta de la Cotroceni unde l-am vazut noi prima data pe Roussillon cand a vorbit liber si am ramas atat de incantati de el? Mai stii?

    Răspunde
    • Ioana M. says:
      7 ani ago

      2008, cred. E un personaj…un om liber.

      Răspunde
    • Ioana M. says:
      7 ani ago

      Cred ca era, totusi, 2009.

      Răspunde

Lasă un răspuns Anulează răspunsul

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Sunt de acord cu Termeni şi condiţii şi Acord de confidenţialitate.

Primeşte Cafe Gradiva pe email

Terapeuţi

psihoterapeut Gabriela Tudor Popescu în Braşov

Psihoterapeut Gabriela Tudor Popescu în Braşov, Carpaţilor 13

22 noiembrie 2020
Psihoterapeut Alexa Bîtfoi în Bucureşti

Psihoterapeut Alexa Bîtfoi în Bucureşti, sector 3

22 noiembrie 2020
Psihoterapeut Alina Neagoe în Constanţa

Psihoterapeut Alina Neagoe în Constanţa, Traian 70

22 noiembrie 2020
Psihoterapeut Dorin Bîtfoi în Bucureşti

Psihoterapeut Dorin Bîtfoi în Bucureşti, sector 3

10 ianuarie 2021
Scrie la Cafe Gradiva! Scrie la Cafe Gradiva! Scrie la Cafe Gradiva!

Ca la carte

Unde începe perversiunea şi cine sunt perverşii?
Cafe Gradiva

Unde începe perversiunea şi cine sunt perverşii?

8 octombrie 2020
Sindromul alunecarii: varstnicul ce absenteaza din sine insusi
Cafe Gradiva

Sindromul alunecarii: varstnicul ce absenteaza din sine insusi

22 noiembrie 2020
Promovaţi-vă evenimentele la Cafe Gradiva! Promovaţi-vă evenimentele la Cafe Gradiva! Promovaţi-vă evenimentele la Cafe Gradiva!

Ultima oră

Filmul Sticletele Sigmund Freud

Filmul Sticletele (sau o amintire din postumitate a lui Sigmund Freud)

22 aprilie 2021
Scriitorul Andrew Solomon

Scriitorul Andrew Solomon despre povestea de viaţă, nevoia de sens și politica identității

21 aprilie 2021
Psihiatrul Peter Breggin diagnostic

Psihiatrul Peter Breggin despre neajunsurile diagnosticării psihiatrice

12 aprilie 2021
depresie şi poluare urbană

Depresie şi poluare urbană: ce spune un studiu din 2019

5 aprilie 2021
Cafe Gradiva

Cafe Gradiva - Cultură, societate, psihoterapie este o revistă magazin online de psihoterapie, psihanaliză, psihologie şi psihiatrie, cu interese în sfera culturală şi artistică, socială, educaţională şi comunitară.

Urmăreşte-ne

Caută terapeut

Psihologi | Braşov | Bucureşti | Sector 3 | Constanţa | Psihoterapeuţi | Braşov | Bucureşti | Sector 3 | Constanţa | Psihoterapeuţi psihanalitici | Bucureşti | Sector 3 | Constanţa

Primeşte Cafe Gradiva pe email

  • Despre
  • Autori
  • Termeni şi condiţii
  • Acord de confidenţialitate
  • Cookies
  • Contact

© 2020 Cafe Gradiva - Pshanaliza, psihoterapie, psihiatrie, psihologie.

No Result
View All Result
  • Ştiri
  • Evenimente
  • Gradiva Podcast
  • Cauta terapeut
  • Terapeut? Înscrie-te!
  • Scrie la noi
  • Promovează
  • Newsletter
  • Contact

© 2020 Cafe Gradiva - Pshanaliza, psihoterapie, psihiatrie, psihologie.

Utilizăm module cookie pentru a vă asigura că beneficiați de cea mai bună experiență pe site-ul nostru. Mai mult aici.