• Despre
  • Autori
  • Parteneri
  • Scrie la noi
  • Promovează
  • Newsletter
  • Contact
Sustine Gradiva
 
Cafe Gradiva
Cauta terapeut
Esti terapeut? Inscrie-te!
  • Prima pagină
  • Ştiri
  • Evenimente
  • Psi
    • Psihoterapie
    • Psihanaliză
    • Psihiatrie
    • Psihologie
  • Cultură
  • Societate
  • Podcast
No Result
View All Result
Cauta terapeut
Esti terapeut? Inscrie-te!
No Result
View All Result
Cafe Gradiva
No Result
View All Result
Caută terapeut | Terapeut? Înscrie-te!
Prima pagină Cafe Gradiva

Când îl însărcinăm pe celălalt să ne “digere” umbra

Cafe Gradiva by Cafe Gradiva
in Cafe Gradiva
1
Când îl însărcinăm pe celălalt să ne “digere” umbra
0 Shares
Share
Share
Pin
Tweet

Citeştedespre

Abraham Maslow autoactualizare numinos religia

Abraham Maslow: De ce nu reuşesc să inspire sistemele liberale

11 ianuarie 2021
perverşii narcisici manipulare parinti

Perverşii narcisici şi manipulările „părinteşti”

4 ianuarie 2021
Masculinitate furata Zimbardo

Masculinitate furată, feminitate oprimată şi bătălia dintre sexe

22 decembrie 2020

Când îl însărcinăm pe celălalt să ne "digere" umbra

O formă deosebită de proiectare a umbrei este identificarea proiectivă: proiectăm umbra asupra partenerului şi sperăm că el va şti să-i facă faţă mai bine decât noi, că el o poate “aranja” în aşa fel încât să o putem accepta şi noi.

Un exemplu: Un bărbat de 28 de ani a cunoscut cu un an în urmă o femeie, despre care spune că nu îi face deloc bine, dar este foarte importantă pentru el şi, prin urmare, nu se poate despărţi de ea. Ce înseamnă că “nu îi face bine”?

Mă ademeneşte să mă apropii foarte mult de ea, apropierea aceasta îmi şi face plăcere, dar la un moment dat simt nevoia să o resping, am nevoie de distanţă. Eu nu vreau acest lucru, dar aşa îmi vine, n-am încotro. Dacă mă împotrivesc acestui impuls, mă simt ca stors de vlagă. De obicei sunt însă sarcastic, uneori nestăpânit, sau mă port fără niciun motiv anormal de fermecător.

Când îl însărcinăm pe celălalt să ne "digere" umbra

În relaţiile cu alte femei, bărbatul nu a avut această problemă a apropierii şi distanţării, ea nu apare nici în relaţia terapeutică, nici în vise, nici în familia de origine. Bărbatul spune că este vorba despre o umbră “importată”. El stă de vorbă despre această problemă cu femeia respectivă. Pentru ea nu este nimic nou, nimic surprinzător, dimpotrivă, ceva obişnuit: acelaşi lucru i s-a întâmplat în toate relaţiile ei cu bărbaţi, ea este convinsă că aşa sunt toţi bărbaţii.

Bărbaţii pot fi ademeniţi să se apropie, dar la un moment dat li se face frică, te resping, sunt storşi de vlagă, sarcastici, te jignesc.

Femeia generalizează experienţa ei cu bărbaţii, consideră că aceasta este firea lor. În ceea ce trăieşte bărbatul şi în comportamentul lui faţă de femeie putem recunoaşte o identificare proiectivă cu umbra femeii: ea proiectează dorinţa de apropiere şi îl determină pe bărbat să se poarte în conformitate cu această proiecţie. El se identifică aşadar cu proiecţia ei. Dar ea nu îşi doreşte doar apropierea, ci se şi teme de ea, aşteptarea ei este prin urmare ambivalentă. Din purtarea ei nu reiese însă că s-ar teme de o prea mare apropiere. Ce aşteaptă ea de la bărbat ar putea fi formulat în felul următor: “Când vreau să fiu aproape de tine, tu mă respingi, când vreau să fiu singură, vrei să îţi satisfac dorinţa de apropiere.” Dacă bărbatul se identifică cu această proiecţie şi pricepe că nu este o proiecţie a lui, trebuie să adopte o anumită atitudine faţă de proiecţie, faţă de reproşul care i se face.

O asemenea identificare proiectivă este destul de des întâlnită în relaţia terapeutică. În acest caz, terapeutul sau terapeuta trebuie să demonstreze, cu titlul de exemplu, cum face el sau ea faţă unei atribuiri de umbră. Astfel, umbra devine mai puţin ameninţătoare şi poate fi mai uşor acceptată. Putem, aşadar, învăţa să ne acceptăm umbra şi din felul cum se poartă un alt om cu o umbră importată, cu o atribuire a umbrei cu care s-a identificat într-adevăr pentru o anumită perioadă de timp, însemnând că a recunoscut temporar umbra proiectată ca umbră proprie şi s-a purtat într-un mod corespunzător.

Un om îşi proiectează umbra asupra altcuiva atunci când coerenţa Eului său este slăbită, când este relativ intolerant la umbră. Atunci pune pe altcineva să-i elaboreze propria umbră. Terapeuţii cunosc această problemă şi ştiu cum să se poarte în astfel de situaţii. În viaţa de zi cu zi însă, când ni se “vâră pe gât” o umbră străină, ne înfuriem, ne simţim manipulaţi, nedreptăţiţi, îi cerem celuilalt să-şi vadă singur de problemele sale.

Bărbatul din exemplul nostru ar trebui să formuleze dilema femeii de parcă ar fi propria lui dilemă, fără să-şi facă reproşuri, fără să se chinuie. Spunând, de exemplu:

Mă supără nespus de mult, şi mi-e şi ruşine, că simt în asemenea situaţii o ambivalenţă uriaşă. Pe de-o parte te vreau aproape de mine, pe de altă parte vreau să te resping. E ceva ce eu nu am mai trăit, pentru tine trebuie să fie îngrozitor, fiindcă nu ştii ce să mai crezi şi eu nu vreau asta. Pe viitor, când am să mă tem, am să exprim acest lucru.

Aceasta este o posibilitate de a face faţă unei asemenea proiecţii. Condiţia necesară este însă ca noi să observăm şi să tratăm cu seriozitate sentimentele şi comportamentul pe care le provoacă această proiecţie la noi, şi să suportăm “nedreptatea”, poate uneori şi teama pe care ne-o inspiră. Din această formă de elaborare, femeia din exemplul nostru ar putea învăţa cum să facă faţă ambivalenţei şi fricii în relaţie. Şi, înainte de toate, ar înţelege că se poate vorbi despre această problemă, că un om se poate speria de propriul lui comportament, dar că îi este, de asemenea, posibil să-şi asume răspunderea pentru el, fără să se chinuie cu reproşuri.

Fragment în avanpremieră din Verena Kast, Umbra din noi. Forţa vitală subversivă (traducere din germană în curs de apariţie în zilele următoare la Editura Trei, colecţia “Psihologia pentru toţi”)

Despre autoare

Verena Kast a studiat psihologia, filosofia şi literatura, este doctor în psihologie
analitică, profesor de psihologie la Universitatea din Zürich, lector şi analist formator la Institutul C. G. Jung, psihoterapeut cu practică privată. Este preşedintele Societăţii Internaţionale de Psihologie Abisală, al Societăţii Internaţionale de Psihologie Analitică, precum şi al Societăţii Elveţiene de Psihologie Analitică. A publicat numeroase cărţi pe tema emoţiilor, relaţiilor şi simbolisticii.

www.cafegradiva.ro

Tags: autor: Verena Kastrubrică: Ca la carterubrică: În atenţie

  Şi pentru că tot sunteţi aici…

...va solicităm sprijinul, dragă cititoare, dragă cititorule. Audiența noastră a crescut foarte mult, cu deosebire în ultima vreme. Cafe Gradiva - Cultură, societate, psihoterapie este o publicație online unică, din câte cunoaștem, prin profil editorial, format și continuitate. Din 2007, am publicat mii de articole, eseuri, interviuri, știri, corespondențe și transmisiuni de la evenimente locale, naționale și internaționale, recenzii și cronici, anchete, sinteze și dosare, pictoriale, sondaje, opinii și comentarii - scrise, video, audio și grafice, de psihanaliză și psihoterapie de varii orientări, de psihiatrie, psihologie și dezvoltare personală, dar și sociale, educaţionale şi comunitare, pentru drepturile omului şi nediscriminare, culturale, literare și artistice, istorice și filosofice. Realizarea lor a presupus, cale de mulți ani, o muncă enormă, uneori „la foc continuu” ori „în direct”, consacrând nopți, weekend-uri și vacanțe. Au fost necesare felurite resurse, implicare și bani, toate în regim de voluntariat.

Faptul că ne citiți și că reveniți mereu ne încurajează și ne arată că suntem pe drumul bun. Ca publicație de tip magazin independentă editorial, nefinanţată, apărând într-o piață media vastă și cu mari resurse, avem nevoie de susținerea dv. pentru a face mai departe jurnalism psi de calitate. Fiecare contribuție de la dv., mai mare sau mai mică, este foarte importantă pentru a putea continua.
 Susţineţi Cafe Gradiva cu 1 euro sau mai mult - durează doar un minut. Vă mulţumim! 

Sustine Cafe Gradiva

Cafe Gradiva

Cafe Gradiva

Cafe Gradiva - Cultură, societate, psihoterapie este un magazin online de psihologie, psihoterapie, psihanaliză şi psihiatrie şi cu deschidere spre sfera artistică şi culturală, educaţională, socială şi a proiectelor comunitare.

Citeşte şi

Alejandro Jodorowsky Arborele genealogic
Psi

„Posesiunile” arborelui genealogic și „dezamorsarea” lor

by Alexandra Frîncu
19 ianuarie 2021
colonizarea metagenealogia Jodorowsky
Psi

Colonizarea în metagenealogia lui Alejandro Jodorowsky

by Alexandra Frîncu
11 ianuarie 2021
Sindromul geamănului pierdut
Psi

Sindromul geamănului pierdut

by Sorana Oţetea
27 decembrie 2020
Load More
Next Post

Dragostea materna intre protectie excesiva si abandon

Comments 1

  1. Anonim says:
    2 ani ago

    As vrea sa exprim o parere (oarecum personala) despre conceptul de umbra. Am impresia ca acest concept, teoria si tehnicile de abordare terapeutica sunt prea facile si superficiale. Nu cred ca relatiile de acest gen, asa cum sunt exprimate in carte, pot fi reduse la aceasta dinamica a umbrei. Solutia de confruntare cu umbra, asumare, asimilare etc. mi se pare ca limiteaza complexitatea psihicului la un singur principiu: oamenii isi arunca umbra in capul altora si trebuie sa isi asume anumite trasaturi sau actiuni ca sa se vindece. Din experienta personala, acest drum nu duce nicaieri, ba mai rau, poate duce la autodistrugere, moralizare excesiva sau nepotrivita a unor continuturi pshihice, în loc de a cauta vindecarea unor traume sau nevroze. Ideea de umbra, din cate stiu, promovata de psihologia jung-iana, care studiase daca nu ma insel, filozofie orientala, e posibil să aibă o provenienta din practicile tantrice ale confruntarii cu ”demonul”. Conceptul de umbra mi se pare o vulgarizare a unor idei din filozofiile si practicile orientale care pot slabi foarte mult si vulnerabiliza psihicul unei persoane din societatea de azi, mai ales din cultura occidentala, format intr-un anumit cadru cultural. De fapt, din cate am mai citit, ”confruntarea cu demonul” se face nu oricum, ci urmand o anumita practica si sub indrumarea unui maestru sau guru, in niste conditii care pot fi considerate abuzive de societatea de azi (din punctul meu de vedere chiar sunt) Plus ca exista pericolul sa fii inghitit de ”demon”, ”monstru” sau poate doar de continuturi arhetipale mult mai puternice decat psihicul unui individ. Mircea Eliade in Yoga, nemurire si libertate, expune practici spirituale din India, inclusiv cele tantrice. Daca ar exista reincarnare, as zice ca relatiile de genul acesta, ar fi o intalnire intre doua persoane care au practicat tantra in alte vieti si care se reintalnesc mereu pentru a rezolva probleme prost puse sau probleme inventate sau sa se lupte pentru putere etc. O alta impresie pe care o am legat de acest concept al umbrei ar fi ca parca ne transforma in niste mici Iisusi care se confrunta cu demonii, care trebuie sa duca cruci pentru a se purifica etc. Mi se pare ca acesta conceptie poatra foarte mult amprenta practicilor spirituale orientale, fara sa se spuna sau chiar sa se stie asta.

    Răspunde

Lasă un răspuns Anulează răspunsul

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Sunt de acord cu Termeni şi condiţii şi Acord de confidenţialitate.

Primeşte Cafe Gradiva pe email

Terapeuţi

Psihoterapeut Dorin Bîtfoi în Bucureşti

Psihoterapeut Dorin Bîtfoi în Bucureşti, sector 3

10 ianuarie 2021
psihoterapeut Gabriela Tudor Popescu în Braşov

Psihoterapeut Gabriela Tudor Popescu în Braşov, Carpaţilor 13

22 noiembrie 2020
Scrie la Cafe Gradiva! Scrie la Cafe Gradiva! Scrie la Cafe Gradiva!

Ca la carte

Heinz Kohut: Sinele narcisic tulburat si complexul Oedip
Cafe Gradiva

Heinz Kohut: Sinele narcisic tulburat si complexul Oedip

8 octombrie 2020
Umanism şi paradox în logoterapie
Cafe Gradiva

Umanism şi paradox în logoterapie

8 octombrie 2020
Promovaţi-vă evenimentele la Cafe Gradiva! Promovaţi-vă evenimentele la Cafe Gradiva! Promovaţi-vă evenimentele la Cafe Gradiva!

Ultima oră

antivaccinare vaccin covid-19 variola

Cei care susţin antivaccinarea în pandemia COVID-19 folosesc aceleași argumente de acum 135 de ani

17 ianuarie 2021
Psihoterapeuţii se pot vaccina în etapa I împotriva COVID-19

Psihoterapeuţii se pot vaccina în etapa I împotriva COVID-19, confirmă Comitetul Național de Coordonare a Activităților privind Vaccinarea Împotriva SARS-CoV-2 (CNCAV)

15 ianuarie 2021
Abraham Maslow autoactualizare numinos religia

Abraham Maslow: De ce nu reuşesc să inspire sistemele liberale

11 ianuarie 2021
psihoterapeutii si psihologii se pot vaccina in etapa I

Psihoterapeuţii şi psihologii se pot vaccina în etapa I a Campaniei de vaccinare împotriva COVID-19

11 ianuarie 2021
Cafe Gradiva

Cafe Gradiva - Cultură, societate, psihoterapie este o revistă magazin online de psihoterapie, psihanaliză, psihologie şi psihiatrie, cu interese în sfera culturală şi artistică, socială, educaţională şi comunitară.

Urmăreşte-ne

Caută terapeut

Psihologi | Braşov | Bucureşti | Sector 3 | Constanţa | Psihoterapeuţi | Braşov | Bucureşti | Sector 3 | Constanţa | Psihoterapeuţi psihanalitici | Bucureşti | Sector 3 | Constanţa

Primeşte Cafe Gradiva pe email

  • Despre
  • Autori
  • Termeni şi condiţii
  • Acord de confidenţialitate
  • Cookies
  • Contact

© 2020 Cafe Gradiva - Pshanaliza, psihoterapie, psihiatrie, psihologie.

No Result
View All Result
  • Ştiri
  • Evenimente
  • Gradiva Podcast
  • Cauta terapeut
  • Terapeut? Înscrie-te!
  • Scrie la noi
  • Promovează
  • Newsletter
  • Contact

© 2020 Cafe Gradiva - Pshanaliza, psihoterapie, psihiatrie, psihologie.

Acest site utilizează module cookie pentru a vă asigura că beneficiați de cea mai bună experiență pe site-ul nostru. Mai mult aici.