Psihanalistul si psihiatrul Serge Tisseron a vorbit despre interactiunile mediate de Internet (retele sociale si jocuri video in retea). A precizat ca una din principalele caracteristici a acestora este ca celalalt nu e niciodata cine credem ca este, avatarul este cel care se interpune in relatie. Serge Tisseron a adaugat ca el considera ca termenul „lume virtuala” nu este cel mai potrivit, deoarece propune o abordare prin prisma imaginarului, pe cand virtualul este realmente o realitate psihica cu o iminenta de a se produce conform unor asteptari si preconceptii. A propus utilizarea termenului de „retea numerica”, ca o forma de prezenta a unei lumi diferite, dar reale. Avatarul este in egala masura un paravan, care asigura protectie, dar si un dublu al sinelui. Relatiile din spatiul numeric sporesc si potentializeaza realitatea. Problematica corpului (starile corpului, emotii intense) este foarte importanta pentru ca prin corpul avatarului se produce externalizarea psihismului, dand nastere la ceea ce se numeste teleprezenta.
Discutantul R. Durastante a propus intrebarea legata de obiectul numeric, daca acesta ar putea fi un un obiect tranzitional. Serge Tisseron a raspuns ca obiectul numeric poate fi utilizat ca un obiect potential in sensul lui Winnicott, dar poate deveni si un obiect fetis in functie de maniera pe care o alegem pentru a ne apropia de noi insine. Jocul patologic este cel repetitiv, stereotip fara posibilitatea de a se transforma.
Rene Kaes a subliniat particularitea de a fi reprezentat printr-un altul despre care nu stim daca este noi insine sau un altul. Aceasta reprezentare poate avea drept scop deghizarea sinelui sau cunoasterea de sine. A asociat aceasta imagine, in care diferite persoanje au relatii intre ele, cu ceea ce constituie esentialul scenei fantasmei asa cum apare in vis sau in psihodrama (a juca un personaj raportandu-te la un scenariu).
Subscrieţi la Cafe Gradiva
Primiţi în flux sau email evenimentele, ideile şi interpretările cu sens.