Filetor este prietenul, Erastes, iubitul. Divergența sensurilor s-a produs treptat…
Aparent, diferența este sexuală. O legătură care implică atracția trupurilor este de natură erotică. Totuși există o disociere între iubire și sexualitate: sexualitatea fără iubire este curentă, iubirea fără sexualitate nu lipsește.
Ce deosebește pe Filetor de Erastes?
Fundamental, un lucru: îndrăgostitul percepe separarea ca pe o suferință acută și insuportabilă. Această percepție nu este identică în prietenie. Prietenul poate simți lipsa prietenului, dar nu ca pe o sfâșietoare separație fizică, ci ca pe un obstacol în calea comunicării. Partea negativă a iubirii este suferința prin despărțire. Partea pozitivă este bucuria de-a fi împreună. Acest „a fi împreună” nu are un conținut intelectual sau etic (ca în prietenie). Este un vid: mă bucur fără motiv, și fără să am nevoie să găsesc un motiv, că suntem unul cu altul. Această plenitudine a apropierii se îndeplinește în sexualitate, care este amestecarea trupurilor, mignutai, indicând, la Homer, învălmășeala în lupta războnică, dar și în împreunarea sexuală. Proprie sexualității amoroase este inversarea altruistă: primordială nu este satisfacerea sexualității mele, ci a partenerului. Capacitatea de a oferi plăcere este reciprocă, iubiții se angajează într-o concurență vertiginoasă… rezultă o satisfacție altruistă, de putere. A reuși să produci plăcere este un semn al puterii.
Foto: Erastes (amant) si eromenos (iubit) sărutându-se (detaliu de pe o cupă atică, cca. 480 î.e.n.).
Subscrieţi la Cafe Gradiva
Primiţi în flux sau email evenimentele, ideile şi interpretările cu sens.