În orice revoluție se manifestă căutarea unei stări anterioare sistemului contestat. De pildă, comunismul vrea să revină la comună, convins că a existat odată o comună „primitivă”. Se va ajunge la un nivel superior al spiralei, pe aceeași verticală. Prin urmare, în revoluție există un element „reacționar”, căutarea unei paradigme pierdute din vremuri imemoriale.
Revolutia actuală este revolutia post-omului împotriva omului. Cea mai hotărâtoare schimbare prin care omul încearcă să se smulgă din rădăcina sa o trăim noi. Efortul deliberat de-a ne desprinde de natura umană azi se produce. Toți oamenii sunt nu sunt numai egali, ci și omogeni, iată ce proclamă lumea către care mergem. În fiecare om sunt toate potențialitățile. Fiecare calitate umană poate fi modelizată. Roboții și oamenii vii tind să devină interschimbabili.
Reacția care îi va însufleți pe viitorii contrarevoluționari, pe restauraționiști, va fi aceea de-a regăsi rădăcinile omului vechi, ale Omului pur și simplu.
Care sunt acelea?
O naționalitate, o religie, un gen, o clasă. Sensul reacției va fi de-a merge de la omogen către heterogen, în sensul invers mișcării actuale.
Subscrieţi la Cafe Gradiva
Primiţi în flux sau email evenimentele, ideile şi interpretările cu sens.
Urmăriţi-ne pe WhatsApp
Abonaţi-vă la Newsletter
Numai că, în momentul în care contrarevoluția heterogenului va izbucni, modificările de substanță ale Omului și asocierea lui cu roboții vor fi atât de înaintate, încât nu se va mai putea face pasul înapoi. Restaurația va eșua, ca toate restaurațile. Nici etniile, nici genurile nu vor mai juca un rol determinant. Cu toate acestea, ceva va reveni. Va exista o „întoarcere a refulatului„. Acest „ceva” va fi regăsirea tradiției primordiale. Vor fi restaurate principii abstracte, cum ar fi ideea de transcendență. Nu suntem încă în măsură să prognosticăm cum vor lucra aceste tendințe.
Este probabil că vom răspunde mai bine întrebării „pentru ce”, în timp ce lumea noastră este obsedată doar de întrebările „cum”, „prin ce mijloc”.
Foto: Kwanon_z de Wang Ziwon (din seria Cibernetica) – Interpretare a încarnării budiste a compasiunii (Guan-yin în chineză, Gwan-eum în coreeană, Kannon în japoneză), ilustrând multiplicitatea braţelor care mărturisesc despre capacitatea fără margini a acestei fiinţe de a-i ajuta pe oameni.