Cum poţi aborda politicul prin intermediul unor scenarii de filme de groază? Un chinez, Fruit Chan (regizorul filmului Made in Hong Kong), un coreean, Chan-wook Park (autorul filmului Old Boy) şi un japonez, Takashi Miike (Audition) au reuşit, prin stil şi respectând în literă regulile filmelor horror, să evoce câteva simptome cancerigene ale ţărilor lor de origine.
Fruit Chan, expunând ravioli chinezesti umplute cu carne din fetuşi, ne spune cum Partidul Comunist şi-a mâncat copiii şi a refuzat să se predea. Chan-wook Park ne redă palpabil teroarea generată de ruptura dintre cele două Corei, ruptură care s-a terminat într-o baie de sânge. Ideea originală a fost de a lua drept personaj principal un regizor talentat, bogat şi peste toate şi drăguţ, care trebuie să se confrunte cu un spectacol urât, confuz, care să îl facă prin orice mijloace să plătească un preţ mare pentru reuşita lui. Takashi Miike, cu o vână mai poetică şi estetizantă, nu rămâne dator la capitolul cruzime. Sub o aparentă armonie, simbolizată de două surori siameze, nopţile sunt mortale, iar micul circ sătesc unde se produc fetele abundă în divertismente macabre.
Pe scurt, ravioli chinezesti sunt de vomitat, reuşita cinematografului coreean – o amăgire, iar idilicele peisaje de ţară japoneze abia dacă pot ascunde sub zăpadă urmele de sânge şi cadavrele fetelor în curs de descompunere.
Filmul se intitulează Trei extreme – iar asta pentru că nu se dă înapoi dinaintea insuportabilului, pe care îl recomand experţilor în cruzime şi în bucătărie asiatică. El m-a dezgustat definitiv cât priveşte ravioli chinezesti şi m-a convins că Japonia e ţara unde o voi sfârşi.
Traducere de D. L. Bîtfoi
Subscrieţi la Cafe Gradiva
Primiţi în flux sau email evenimentele, ideile şi interpretările cu sens.