De ce dorinta noastra a devenit infinita? Si de ce ne-a scapat de sub control. Luigi Zoja in dialog cu Dorin-Liviu Bรฎtfoi
Recent, Asociaลฃia Sol Mentis ลi Editura Herald ne-au adus รฎn atenลฃie un autor care โciteลteโ dintr-o perspectivฤ ineditฤ รฎntreaga civilizaลฃie occidentalฤ: Luigi Zoja, cu cartea Istoria aroganลฃei. Psihologia ลi limitele dezvoltฤrii. Ediลฃia romรขneascฤ a fost lansatฤ la Bucureลti รฎn iunie, รฎn prezenลฃa autorului, care a conferenลฃiat despre dorinta de creลtere nelimitatฤ a lumii europene. ลi care a avut amabilitatea sฤ รฎmi rฤspundฤ cรขtorva รฎntrebฤri despre aceastฤ temฤ interesantฤ ลi actualฤ.
Luigi Zoja este analist jungian ลi scriitor italian, absolvent al Institutului C. G. Jung din Zรผrich, cu o diplomฤ รฎn economie ลi studii รฎn sociologie. ลi-a desfฤลurat practica privatฤ la Milano, รฎn Italia, dar a practicat pentru doi ani ลi รฎn New York ลi Washington D.C.. A fost preลedintele Centrului Italian de Psihologie Analiticฤ ลi preลedintele Asociaลฃiei Internaลฃionale de Psihologie Analiticฤ. Cฤrลฃile sale au fost traduse รฎn 14 limbi.
Pentru a-l cita chiar pe autor: โรnceputurile psihice ale dezvoltฤrii economice au rฤmas refulate รฎn conลtiinลฃa colectivฤ. Relaลฃia dintre psihicul nostru ลi dorinลฃฤ este grav bolnavฤ. De ce dorim mai mult? Pentru indivizi, ca atare, existฤ deja mulลฃi indicatori โ de pildฤ, procentajul de sinucideri, de nevroze, de boli ale aparatului digestiv, rata criminalitฤลฃii โ care ne fac sฤ credem cฤ viaลฃa colectivitฤลฃii se deterioreazฤ, atunci cรขnd oamenii au mai mult. [โฆ] Pentru grecii antici, sฤ vrei prea mult era hybris, singurul pฤcat adevฤrat conform eticii lor. Noi suntem mรขndri cฤ am moลtenit de la greci fundamentele noastre filosofice, ลtiinลฃifice, artistice: dar am rฤsturnat cu capul รฎn jos รฎnvฤลฃฤtura lor moralฤ.โ
DORIN-LIVIU BรTFOI: Vฤ รฎntreb mai รฎntรขi ceva foarte general. Despre ce trateazฤ cartea dv. Istoria aroganลฃei, de curรขnd tradusฤ ลi รฎn limba romรขnฤ?
LUIGI ZOJA: Cartea vorbeลte despre limitele psihologice ale dezvoltฤrii nelimitate ลi ale consumului nelimitat โ a ceea ce azi se numeลte consumerism: tendinลฃa de a consuma รฎn permanenลฃฤ, indiferent de nevoile reale. De exemplu, cel puลฃin dupฤ cรขte ลtiu, iar รฎn Romรขnia de asemenea, au apฤrut destule โ sฤ le spunem aลa โ โprobleme oraleโ. รn Europa ele practic au explodat. รn Statele Unite existฤ deja de multฤ vreme: oamenii consumฤ de douฤ ori mai multe calorii decรขt necesarul, mฤnรขncฤ prea mult ลi, peste toate, nici nu mai au vreo plฤcere din asta. De fapt, de obicei obลฃin mai puลฃinฤ plฤcere, deลi mฤnรขncฤ mult mai mult decรขt ar trebui. ลi deลi asta le dฤuneazฤ. ลi atunci cรขnd cumpฤrฤm obiecte, tindem sฤ cumpฤrฤm prea mult.
Subscrieลฃi la Cafe Gradiva
Primiลฃi รฎn flux sau email evenimentele, ideile ลi interpretฤrile cu sens.
Urmฤriลฃi-ne pe WhatsApp
Abonaลฃi-vฤ la Newsletter
Toate acestea vin la pachet, sunt conectate รฎn diferite ลi complexe feluri, de exemplu cu degenerarea mediului รฎnconjurฤtor, poluarea, alterarea climatului global โ care a devenit astฤzi exageratฤ ลi probabil cฤ, รฎn anumite privinลฃe, ลi ireversibilฤ.
Iatฤ prin urmare cฤ discutฤm foarte mult despre aspecte negative ลi despre cum sฤ trฤim cu ele ลi totodatฤ despre cum sฤ le schimbฤm. Ceea ce cred cฤ nu facem destul este sฤ discutฤm de ce toate aceste aspecte negative existฤ. De ce toate acestea se รฎntรขmplฤ. De ce dorinta noastra a devenit infinitฤ. รn istoria omenirii dorinta a fost ceva limitat. De pildฤ, รฎn societฤลฃile tradiลฃionale oamenii mรขncau, mai mult sau mai puลฃin, dar รฎn general numai atรขt cรขt le era necesar. Cรขndva exista รฎn case un spaลฃiu pentru obiecte, care era, desigur, necesar. S-a calculat cฤ astฤzi, รฎntr-o casฤ obiลnuitฤ, de mฤrime medie, occidentalฤ, nu mai existฤ spaลฃiu pentru obiectele pe care oamenii le cumpฤrฤ. Un institut al unei universitฤลฃi germane a calculat cฤ avem astฤzi de 30 sau de 40 de ori mai multe obiecte decรขt aveam รฎn urmฤ cu un veac. Dar dimensiunea apartamentelor noastre este aceeaลi โ ori poate chiar mai redusฤ, prin urmare nu mai avem deloc spaลฃiu pentru toate aceste obiecte.
De ce dorinta noastrฤ ne-a scฤpat รฎn atรขt de mare mฤsurฤ de sub control? Producรขnd daune mediului nostru รฎnconjurฤtor, mediului รฎn care trฤim, ลi deopotrivฤ nouฤ รฎnลine?
Sfarsitul lumii e cu noi
D.L.B.: ลtiu cฤ cercetฤrile dv. sunt รฎn mare mฤsurฤ psihologice. Dar, ascultรขndu-vฤ, mi se pare cฤ discursul dv. acoperฤ arii mai largi. Aลฃi fost, รฎn cercetฤrile dv., inspirat ลi de idei asemฤnฤtoare din filosofia politicฤ, cu deosebire din teoria criticฤ a societฤลฃii, poate, ลi din toate criticile consumerismului?
L.G.: Da ลi nu. Pentru cฤ m-am bazat cel mai mult pe psihanalizฤ, mai ales pe Jung ลi pe teoria arhetipurilor. Asta รฎnseamnฤ cฤ pentru psychรฉ-ul nostru โ iatฤ cuvรขntul grecesc care desemneazฤ sufletul, sau anima โ dorinta este รฎnnฤscutฤ, tot la fel cum animalele se nasc cu instincte. Iar ceea ce Jung a numit arhetipuri corespunde, รฎn registru psihologic, cu ceea ce instinctele sunt รฎn registru fizic, corporal. Prin urmare, am pornit de la aceastฤ รฎntrebare: Care este arhetipul dorinลฃei? Ca ลi de la รฎntrebarea: Care este arhetipul, prin urmare datul รฎnnฤscut, prin care dorinta este limitatฤ?
Apoi, desigur, รฎntr-un anume sens โ ลi cu atรขt mai bine cred cฤ voi fi รฎnลฃeles, fiind aici รฎntr-o fostฤ ลฃarฤ marxistฤ โ m-am raportat la Marx, care vorbeลte despre producลฃia nelimitatฤ, doar cฤ, รฎn felul sฤu specific, Marx a considerat economia ca infrastructurฤ ลi bazฤ, tot restul reprezentรขnd suprastructura โ miturile, religia etc. รn ceea ce mฤ priveลte, eu am considerat cฤ infrastructura este dorinta psihicฤ, dintr-o perspectivฤ psihanaliticฤ, cu deosebire jungianฤ. Iar apoi, pornind de la aceastฤ bazฤ profundฤ, apare tot restul, inclusiv economia, care este รฎn mod firesc o expresie a dorinลฃei noastre, limitate sau nelimitate. ลi, aลa cum ลtim (nu doar de la Jung, dar ลi de la Freud), mitul este expresia dinamicii psihice colective. Freud a spus, nu-i aลa, cฤ mitul este un vis colectiv, visat de รฎntreaga populaลฃie sau umanitate. รn mitologia greacฤ โ care este mai mult sau mai puลฃin baza anticฤ a Europei ลi cu deosebire a Europei sudice, a civilizaลฃiei mediteraneene โ avem aceลti doi poli: dorinta ลi limitarea dorinลฃei. Aceลtia sunt mereu legaลฃi รฎntre ei. Iar รฎn Grecia anticฤ ei รฎลi aflฤ o exprimare รฎn hybris, รฎn a vrea ceva, ลi รฎn nรฉmesis, care รฎnseamnฤ limitare, o limitare naturalฤ, pe care o putem afla de pildฤ รฎn noi รฎnลine, ca dezgust โ pentru cฤ avem prea mult din ceva, ori care poate veni din exterior: mediul รฎnconjurฤtor reacลฃioneazฤ atunci cรขnd cineva doreลte prea mult ลi pune stavilฤ dorinลฃei. Iar acest al doilea pol a fost cumva, รฎn zilele noastre, eliminat.
D.L.B.: Dupฤ ce v-am citit cartea, mi se pare cฤ vedeลฃi nรฉmesis-ul ca pe un principiu reglator, astฤzi poate cฤ nu prea evident, sau poate cฤ reprimat, รฎn contrast cu forลฃa ลi tragismul sฤu รฎn lumea Greciei antice.
L.G.: Da. El tinde sฤ ia azi doar forma unei ficลฃiuni, de pildฤ, o ficลฃiune catastrofistฤ. Dar ne-am putea totodatฤ รฎntreba de ce suntem azi fascinaลฃi de ficลฃiunile catastrofiste? Pentru cฤ ele reprezintฤ instinctele din psychรฉ-ul nostru, din sufletul nostru. Reprezintฤ faptul cฤ de la un punct dorim prea mult, iar asta trebuie apoi oprit. La fel ca รฎn povestea Turnului Babel din Biblie, unde oamenii voiau sฤ atingฤ cerul, fฤrฤ sฤ reuลeascฤ. E mai bine atunci sฤ te opreลti.
Locuiam la New York รฎn 2001, la 11 septembrieโฆ
D.L.B.: Sunteลฃi prin urmare un martor al istorieiโฆ
L.G.: Da. ลi โ nu ลtiu cรขt de conลtient sau de inconลtient, dar rezultatul e acelaลi โ teroriลtii au operat cu o un motiv cosmic al hybris-ului, al pedepsei: americanii, care aveau asemenea clฤdiri, cred cฤ pot realiza ลi cฤ pot obลฃine totul, prin urmare sunt, iatฤ, pedepsiลฃi.
D.L.B.: Sunt prea aroganลฃiโฆ
L.G.: Da, sunt prea aroganลฃi. Sunt stฤpรขnii cerului, de pildฤ au fost primii care au trimis un om pe Lunฤ etc., prin urmare sunt pedepsiลฃi pentru toate acestea. Iatฤ un fel de reacลฃie instinctivฤ a unei culturi mai tradiลฃionale, precum este cea islamicฤ.
D.L.B.: Existฤ o รฎntreagฤ pop culture bazatฤ pe scenariile catastrofiste, aลa cum observaลฃi cu acuitate รฎn cartea dv. Ea este foarte รฎnfloritoare azi. Care ar fi explicaลฃia pentru aceasta?
L.G.: รncฤ o datฤ voi spune cฤ nu e doar ceva generat artificial รฎn mintea cuiva, ci corespunde, practic, unui mit. Se produc multe poveลti, dar numai unele au trecere la public, iar celelalte โ nu, nu au succes. Scenariile catastrofiste sunt de succes รฎntrucรขt au corespondent รฎn ceea ce Jung ลi psihanaliza ar numi inconลtient colectiv. Ele sunt deja รฎn inconลtientul colectiv. Prin urmare avem aceastฤ experienลฃฤ a lui a-ha!: aceste scenarii ating ceva din noi.
D.L.B.: Cum credeลฃi cฤ momentul deosebit al venirii anului 2000 au stimulat toate aceste scenarii? Existฤ asemฤnฤri cu momentul anului 1000, consemnat de asemenea de medievaliลti ca sfรขrลit al lumii?
L.G.: Da, cred cฤ este o chestiune รฎn discuลฃie. Am รฎn vedere ceea ce รฎn englezฤ s-a numit sindromul Y2K: adicฤ fantasma cฤ toate computerele se vor opri ลi toatฤ lumea de asemenea se va opri รฎn loc. Aceastฤ fantasmฤ a fost exageratฤ din cauza inconลtientului colectiv, care a fost fascinat de ea, dar ลi temฤtor, cumva, cฤ omenirea este prea mult la discreลฃia unui zeu, care este foarte similar vechilor zei greco-romani. Un zeu care ne pedepseลte azi pentru cฤ ne-am dorit prea mult. Cred cฤ aceasta este explicaลฃia pentru ceea ce s-a รฎntรขmplat odatฤ cu aลteptarea anului 2000. Dar aลteptฤrile au fost โ cum ar spune grecii: chiliastice. Desigur cฤ se poate face o paralelฤ cu anul 1000, ambele evenimente datorรขndu-se arhetipurilor din memoria colectivฤ a umanitฤลฃii, care nu dispar รฎn timp, peste timp, pentru cฤ, oficial, nu mai sunt moderne. Ele, arhetipurile, sunt รฎncฤ รฎn noi.
Sa ai mai mult inseamnฤ adesea, azi, sa traiesti mai prost
D.L.B.: Cartea dv., Istoria aroganลฃei, subliniazฤ, รฎn principiu, continuitatea dintre lumea anticฤ greceascฤ ลi societatea modernฤ. Cu adฤugirea cฤ poate cฤ s-a pierdut ceva รฎn zilele noastre. ลi, dacฤ รฎnลฃeleg bine, discursul dv. este despre cum sฤ recรขลtigฤm ceva din trecut, ceva care reprezintฤ principiile moderaลฃiei din lumea greacฤ anticฤ.
L.G.: Da. I-aล spune acestui ceva: autolimitare. รndeosebi vechii greci ลtiau foarte bine ce รฎnseamnฤ autolimitarea. Astฤzi, grecii, precum orice alt popor european, mฤnรขncฤ ลi ei prea mult. Dar รฎn mod tradiลฃional nu e, desigur, doar o problemฤ cu mรขncarea. E o problemฤ politicฤ, economicฤโฆ Polisul grecesc era un oraล temperat, limitat. Nu dorea sฤ se extindฤ. Or, รฎn Occident โ ลi nu mฤ refer doar la modernitatea apuseanฤ, ci la รฎntreaga istorie apuseanฤ, รฎncepรขnd de la Roma; ลi chiar dinainte de Roma, รฎncepรขnd, de fapt, cu Atena โ lucrurile au degenerat ลi s-a รฎnceput construirea de imperii. La รฎnceput, รฎnsฤ, grecii รฎลi doreau un polis, รฎลi doreau sฤ menลฃinฤ societatea limitatฤ, pentru cฤ se cunoลteau unii pe alลฃii ลi deci puteau controla societatea mai bine, iar totul era funcลฃional. Mai bine, fฤrฤ prea mare nevoie de o poliลฃie, care sฤ controleze ลi sฤ pedepseascฤ tot timpul. Aceastฤ stare de lucruri a dispฤrut treptat, desigur. Iar mitul pedepsei pentru dorinta excesivฤ a dispฤrut ลi el. A dispฤrut, probabil, odatฤ cu ultimele generaลฃii, pentru cฤ nu mai este funcลฃional. Economia noastrฤ se bazeazฤ pe producลฃia tot mai acceleratฤ, prin urmare ar fi negativ pentru economie. โNegativโ ar trebui sฤ-l pronunลฃฤm, de fapt, cu multe, multe ghilimele, pentru cฤ, de fapt, pe termen lung este pozitiv. Dar pe termen scurt vinzi mai mult ลi mai bine ลi รฎลฃi รฎntreลฃii iluzia cฤ totul este รฎn regulฤ.
Desigur, existฤ o continuitate รฎntre vechea lume greceascฤ ลi timpurile noastre. Dar aceastฤ continuitate este mai accentuatฤ รฎn vremurile premoderne, e mai vizibilฤ รฎn societฤลฃile rurale, bazate pe agriculturฤ, pentru cฤ este vorba despre terenul agricol, pe care nu รฎl poลฃi extinde, nu atรขt de mult precum producลฃia economiei de azi. รn agriculturฤ poลฃi produce ceva mai bine sau mai mult รฎntr-un an, dar nu sฤ creลti nelimitat producลฃia. รn economia bazatฤ pe industrie poลฃi creลte neรฎncetat producลฃia, cel puลฃin teoretic. Dacฤ asta are un rost, nu ลtim. รn zilele noastre, precum รฎn Italia, de exemplu, fiecare familie are cel puลฃin o maลinฤ; uneori obลฃii o a doua maลinฤ, iar apoi cineva รฎลi doreลte ลi o a treia maลinฤ, dar asta nu รฎnseamnฤ cฤ te deplasezi mai uลor. De fapt, atunci cรขnd ai mai multe maลini ajungi la stadiul รฎn care lucrurile sunt mai complicateโฆ Chiar รฎn aceastฤ dimineaลฃฤ, รฎn Bucureลti, traficul era paralizat. Acum o jumฤtate de orฤ. Or, รฎmi amintesc cฤ รฎn anii โ70, ori poate รฎn anii โ60 citeam un studiu al lui Ivan Ilich, un mare teoretician, care vorbea despre sistemul ลcolar, unde tendinลฃa este de a รฎnvฤลฃa tot mai multe lucruri, pentru ca, de la un punct รฎncolo, sฤ produci nu cunoลtinลฃe mai bune, ci ignoranลฃฤ. Sau, dacฤ e sฤ vorbim despre supramedicalizarea de azi โ un fenomen pe care l-am constatat mai ales รฎn Statele Unite โ prea multe medicamente produc intoxicare. Sunt prea multe medicamente pentru cฤ sistemul medical รฎnsuลi face sฤ circule atรขt de mulลฃi bani, รฎncรขt ajungi la ceea ce se numeลte hiperterapie. Apelezi la terapie, apelezi la operaลฃii chirugicale, ori la medicamente chiar ลi atunci cรขnd nu e necesar, pentru cฤ toate acestea le aduc bani medicilor, spitalelor etc. Dar, de la un punct รฎncolo, starea sฤnฤtฤลฃii se รฎnrฤutฤลฃeลte, nu se รฎmbunฤtฤลฃeลte, รฎn acest sistem. รn America ne plรขngem รฎn general tot timpul de tratamente. รn Europa รฎnsฤ o ลฃarฤ cheltuieลte รฎn medie mai puลฃin de jumฤtate รฎn sฤnฤtate comparativ cu cรขt se cheltuieลte รฎn Statele Unite, ลi, cu toate acestea, starea sฤnฤtฤลฃii este mai bunฤ รฎn Europa. Speranลฃa de viaลฃฤ este mai mare รฎn Europa decรขt รฎn Statele Unite. Iar asta poate cฤ รฎnseamnฤ ceva. Recent โ desigur, Ivan Ilich nu putea ลti asta la vremea sa โ au apฤrut mai multe studii despre ceea ce se numeลte azi paradoxul internetului. Internetul este o invenลฃie minunatฤ: ai acces la toate bibliotecile lumii รฎn numai cรขteva secunde, poลฃi obลฃine informaลฃii, le poลฃi rฤspรขndi. Este fantastic. Numai cฤ toate acestea devin atรขt de simple ลi de uลoare, รฎncรขt, de la un punct, peste o anumitฤ limitฤ, nu fac decรขt sฤ creeze confuzie. ลi ignoranลฃฤ. Existฤ studii care aratฤ cฤ din ce utilizezi mai mult internetul, cu atรขt ai informaลฃii mai bune, dar suprautilizarea lui produce ignoranลฃฤ โ mai degrabฤ decรขt informaลฃie ลi competenลฃฤ.
Fast / slow. Decolonizarea timpului
D.L.B.: Dacฤ รฎnลฃeleg bine, ceea ce criticaลฃi este nu creลterea, ci accelerarea permanentฤ a creลterii. ลi ilustraลฃi aceste critici cu o alegorie. O limuzinฤ care merge foarte bine ลi aparent รฎn deplinฤ siguranลฃฤ. Dar scopul limuzinei โ sฤ o numim: economie โ este creลterea permanentฤ ลi accelerarea tot mai mare.
L.G.: Da, o creลtere permanentฤ ลi o accelerare permanentฤ. Limuzina are ca scop sฤ meargฤ tot mai repede. Odatฤ cu aceastฤ metaforฤ โ pe care am luat-o, cred, din New York Times โ putem vedea cฤ viteza atinsฤ este nebuneascฤ. Iar cฤlฤtoria devine periculoasฤ. Ceea ce nu este deloc necesar. Am putea uneori opri โ ลi sฤ nu mai producem mai multฤ bunฤstare, ci sฤ distribuim mai bine bunฤstarea existentฤ, de exemplu. Ori sฤ producem aลa รฎncรขt sฤ nu mai distrugem mediul รฎnconjurฤtor. Ori sฤ รฎi hrฤnim pe cei sฤraci. Ori sฤ รฎi vindecฤm pe cei bolnavi.
D.L.B.: Sunt foarte curios รฎn acest context: Ce credeลฃi despre miลcฤrile relativ recente ale slow-ceva: slow food, acum a apฤrut ลi curentul slow news… Sunt acestea reacลฃii la viteza prea mare a limuzinei?
L.G.: Ei bine, aceasta este una dintre โ din pฤcate nu prea multele โ invenลฃii italieneลti. Slow food este o miลcare italieneascฤ, iniลฃiatฤ de un anume Carlo Petrini din Torino, care s-a rฤspรขndit รฎn รฎntreaga Italie, iar acum de asemenea รฎn Franลฃa… or, sฤ schimbi obiceiurile gastronomice ale francezilor nu e deloc uลor! Francezii sunt foarte mรขndri de acestea, รฎn mod justificat, de altfel. Slow food รฎnseamnฤ sฤ iei รฎn considerare gastronomia localฤ, sฤ ameliorezi calitatea hranei ลi, รฎn orice caz, sฤ nu accelerezi gฤtitul mรขncฤrii.
D.L.B.: Sฤ รฎl รฎncetineลti, de fapt…
L.G.: Ei, da, dacฤ eลti deja obiลnuit cu fast food. รn principiu, slow food รฎnseamnฤ sฤ รฎลฃi acorzi timp.
D.L.B.: …ลi poate ลi sฤ respecลฃi tradiลฃiile…
L.G.: Da, sฤ รฎลฃi acorzi timp ลi sฤ respecลฃi tradiลฃiile. รn alte scrieri ale mele am รฎncercat sฤ argumentez cฤ pentru mine psihanaliza โ deลi sunt unii care spun cฤ psihanaliza este terminatฤ, cฤ e ceva ce aparลฃine secolului al XX-lea ลi aลa mai departe โ va supravieลฃui, ca o resursฤ de timp. Avem deja resurse naturale de spaลฃiu de salvat: sฤ protejฤm natura, pentru cฤ o schimbฤm prea mult ลi prea rapid. Dar e nevoie de asemenea sฤ protejฤm ลi timpul. Iar รฎntr-o psihanalizฤ nu accelerezi lucrurile, nu-i aลa? Nu-ลฃi trimiลฃi pacientul rapid la plimbare. Prin urmare, miลcarea slow nu รฎnseamnฤ neapฤrat รฎncetinirea lucrurilor, ci respectul pentru timp. รnseamnฤ sฤ nu รฎl comprimi, iar asta e important.
รn ultimii ani am fost solicitat sฤ particip la diferite mese rotunde ori sฤ scriu cรขte ceva despre tineret, despre noua generaลฃie, iar asta aลa รฎncรขt sฤ nu fie numai lucruri negative (pentru cฤ vedem, รฎntr-adevฤr, atรขt de multe degenerฤri, atรขt de multe lucruri care scapฤ de sub control). ลi, รฎn acest context, am accentuat faptul cฤ existฤ azi un fel de miลcare spontanฤ printre mulลฃi tineri, cel puลฃin รฎn Italia, de a produce ceea ce aล numi (folosindu-mฤ de expresia slow food) o slow culture. Iar asta fฤrฤ a fi obligaลฃi de cineva, de vreo autoritate. De exemplu, mulลฃi tineri, care altfel utilizeazฤ computere ลi smartphones (pe care nici eu nu le am) ลi sunt foarte rapizi cรขnd le utilizeazฤ, dar, cรขnd e sฤ scrie ceva important, scriu pe hรขrtie. รncฤ scriu cu pixul. Sau faptul cฤ mulลฃi รฎลi pot permite sฤ-ลi ia o maลinฤ (dacฤ au o slujbฤ) ลi cu toate acestea preferฤ sฤ meargฤ cu bicicleta. รn zilele noastre mulลฃi se reรฎntorc la bicicletฤ, pentru cฤ, vedeลฃi, vor sฤ aibฤ experienลฃa vitezei naturale, care implicฤ trupul, nu motorul care face tot. Sau sunt mulลฃi care รฎลi permit sฤ รฎลi cumpere verdeลฃurile de la magazin, dar preferฤ sฤ รฎลi cultive singuri roลiile pe balcon.
D.L.B.: Mi-a plฤcut mult distincลฃia pe care o faceลฃi โ am รฎntรขlnit-o de mai multe ori รฎn cartea dv. โ รฎntre un discurs sฤ-i spunem manifest, foarte raลฃionalist, tehnic, ลi un discurs subteran, รฎntreลฃinรขnd legฤturi multiple cu un concept-cheie al dv., cu mitul. Am avut impresia cฤ รฎn general argumentele dv. se bazeazฤ foarte mult pe aceastฤ distincลฃie ลi cฤ subliniaลฃi faptul cฤ astฤzi predominant este discursul manifest. Credeลฃi cฤ existฤ astฤzi vreo posibilitate de a recupera celฤlalt discurs, cel corelat cu miturile, care este reprimat?
L.G.: ลtiลฃi, sunt numai un psihanalist, ลi n-aล vrea sฤ devin ca alลฃi psihanaliลti, un guru sau un politician.
D.L.B.: Da, dar sunteลฃi ลi un filosof al culturii, prin tipul dv. de demers.
L.G.: รmi puteลฃi spune ลi aลa, mulลฃumesc! Tot ce sper este sฤ putem discuta despre toate aceste lucruri, nu doar รฎn mici grupuri specializate, ci ลi รฎntr-un cadru public. Am รฎncercat sฤ propun teme care pot fi transmise, aลa cum o facem ลi acum, teme accesibile publicului nespecializat. Iar acest lucru este posibil, pentru cฤ intuiลฃia, inconลtientul colectiv existฤ, ลi nu este prin urmare necesar sฤ รฎnveลฃi pe cineva despre toate acestea. รn cartea mea am cฤutat doar sฤ indic cรขลฃiva paลi รฎn istorie, รฎn sensul ideilor expuse. Ideea cฤ nu ar trebui sฤ creลti ลi cฤ ar trebui sฤ respecลฃi natura, mediul รฎncojurฤtor, fenomenele naturale exista รฎncฤ รฎn antichitate. Iar apoi s-a pierdut, mai ales รฎn Occident, รฎntrucรขt civilizaลฃia noastrฤ europeanฤ se bazeazฤ pe expansiune, pe colonizarea altor continente, pe cuceriri, militare ลi economice. รnsฤ intuiลฃia cฤ e mai bine sฤ te autolimitezi a existat dintotdeauna. Iar toatฤ รฎncercarea mea a constat รฎn a o arฤta. De pildฤ, รฎn cultura italianฤ, odatฤ cu Dante (care face parte, desigur, foarte mult din educaลฃia noastrฤ). La Dante existฤ, precum ลtim, figura lui Ulise, a unui Ulise dupฤ รฎntoarcerea acasฤ, dupฤ douฤzeci de ani, ลi care รฎncฤ simte nevoia sฤ se รฎmbarce pe o corabie ลi sฤ cฤlฤtoreascฤ. Iar asta este foarte interesant, fiind totodatฤ o parte foarte frumoasฤ a Divinei comedii, ce mฤrturiseลte despre dorinta infinitฤ de a cunoaลte lumea. Un alt exemplu care รฎmi vine รฎn minte este cel al lui Goethe, care, odatฤ cu ucenicul vrฤjitor, care nu se opreลte dupฤ ce realizeazฤ o minune, doreลte totul, pรขnฤ cรขnd produce distrugere รฎn loc de ceva mai bun.
Psihanaliza nu e un continut cultural, ci un continator al conditiei umane
D.L.B.: Am fost foarte interesat de consideraลฃiile dv. despre natura psihodinamicii. Este ea o ลtiinลฃฤ? Nu este? Poate cฤ nu e ลtiinลฃificฤ รฎn sensul ลtiinลฃelor naturale? ลi am fost puลฃin frapat de speranลฃa dv. cฤ poate, รฎntr-o zi, vom putea investiga fenomenele subiective pe care le investigheazฤ astฤzi psihanaliza cu metodele ลtiinลฃelor naturale. Freud avea de asemenea o proiecลฃie รฎn acest sens ลi nu excludea ca รฎn viitor suferinลฃa psihicฤ sฤ fie rezolvatฤ cu mijloacele chimiei. Credeลฃi cฤ va fi cu putinลฃฤ, cรขndva, aลa ceva?
L.G.: รn zilele noastre neuroลtiinลฃele procedeazฤ la o serie de analize รฎn legฤturฤ cu care Freud รฎลi pusese speranลฃe. Cred cฤ putem รฎnลฃelege mai bine multe lucruri รฎn acest fel, mai ales cฤ de obicei neuroลtiinลฃele vin ลi confirmฤ ipotezele din trecut. Da, cred cฤ vin sฤ confirme investigaลฃiile noastre ca psihanaliลti. Dar nu cred cฤ va fi vreodatฤ posibil sฤ poลฃi รฎn mod chimic sฤ adaugi o moleculฤ creierului unei persoane rele, de exemplu, unei persoane care รฎลi bate copiii, รฎn loc sฤ-i iubeascฤ, iar acea persoanฤ sฤ se schimbe. Nu cred cฤ e simplu sฤ produci o astfel de moleculฤ. Mฤ tem cฤ e mai complex de-atรขt ลi cฤ educaลฃia noastrฤ va juca รฎntotdeauna un rol ลi cฤ ar fi de fapt destul de periculos sฤ ne punem speranลฃele รฎntr-o moleculฤ. Ar รฎnsemna sฤ renunลฃฤm la responsabilitฤลฃile noastre.
D.L.B.: Astฤzi chiar existฤ filme ลi scenarii distopice pe marginea acestei idei, a controlฤrii ลi a predestinฤrii individului de cฤtre societate.
Sunt foarte interesat de toatฤ aceastฤ discuลฃie despre psihodinamicฤ โ ลi poate ne-aลฃi putea spune mai multe รฎn aceastฤ privinลฃฤ. Iar punctul dv. de vedere care aduce รฎn discuลฃie gรขndirea mitologicฤ mi se pare foarte interesant. Poate cฤ un astfel de punct de vedere aลeazฤ psihanaliza dincolo de critici precum cea a lui Popper, care punea problema falsificabilitฤลฃii teoriilor. Ce este, de fapt, psihanaliza?
L.G.: A existat o dezbatere รฎn Italia รฎn ultimii ani, iar รฎn acest context am fost solicitat ลi eu sฤ scriu, alฤturi de alลฃi psihanaliลti, freudieni ลi lacanieni. Iar abordarea mea a fost, poate, cea mai radicalฤ dintre toate: psihanaliza este o formฤ a culturii. Cred cฤ ne-am retras รฎn cรขmpul specializฤrilor din cauza necesitฤลฃilor economice. Prin specializare noi ne exprimฤm teama de a nu ne pierde o slujbฤ. Dacฤ ne specializฤm รฎn ceva anume, atunci avem o slujbฤ asiguratฤ. Prin urmare, existฤ un consens รฎn a produce ceva din ce รฎn ce mai specializat ลi, รฎn consecinลฃฤ, pierdem din vedere latura umanistฤ. Cred cฤ psihanaliza aparลฃine domeniului ลtiinลฃelor umane ลi cฤ nu poate proceda la standardizarea umanitฤลฃii. Psihanaliza s-a nฤscut รฎn Viena de secol XIX, รฎntr-un anumit context. Multe lucruri s-au schimbat de atunci. Astฤzi suntem preocupaลฃi de problemele orale, de exemplu, care circumscriu cea mai impresionantฤ patologie actualฤ ลi care atunci nu exista. Pe atunci exista isteria, care aproape cฤ a dispฤrut azi, รฎntrucรขt se lega de tabuul sexualitฤลฃii feminine.
D.L.B.: Dar ลtiลฃi, existฤ ลi puncte de vedere contrare azi, precum cel al psihanalistului britanic Christopher Bollas, care susลฃine cฤ nici vorbฤ ca isteria sฤ fi dispฤrut, ci doar a fost camuflatฤ รฎn alte diagnostice, de obicei de borderline.
L.G.: Prin urmare โ cฤ doar s-ar fi schimbat numele afecลฃiunilor psihice. Aล spune prin urmare cฤ psihanaliza s-a schimbat odatฤ cu cultura. Dar cel mai interesant mi se pare faptul cฤ, datoritฤ acestui proces al specializฤrii, psihanaliza a devenit un mic conลฃinut al culturii noastre. Psihanaliza a devenit o micฤ parte, specificฤ, รฎn cadrul psihiatriei, psihiatria fiind, la rรขndul ei, o micฤ specializare a medicinii. Iar medicina este una dintre disciplinele de studiu รฎn universitฤลฃi. Iatฤ un mic conลฃinut dintr-un alt conลฃinut dintr-un alt conลฃinutโฆ Or, psihanaliza, รฎn secolul al XX-lea, a fost nu un conลฃinut, ci un conลฃinฤtor. Un conลฃinฤtor pentru condiลฃia umanฤ. O nouฤ perspectivฤ, prin care poลฃi privi รฎn interiorul tฤu. ลi astfel psihanaliza a influenลฃat perspectiva umanฤ a secolului al XX-lea รฎn integralitatea ei. Dacฤ luฤm รฎn considerare expresiile literare ori artistice ale acestui secol, ale Europei ลi ale Occidentului, observฤm cฤ acestea s-au transformat mai mult decรขt รฎn รฎntreaga istorie, ori cel puลฃin decรขt รฎn 2.000 de ani de creลtinism. Iar asta pentru cฤ la sfรขrลitul secolului al XIX-lea รฎncฤ aveam o descriere a lumii, care era o descriere a lumii exterioare. Ficลฃiunea, de pildฤ, este fundamental o descriere a lumii exterioare. Pictura figurativฤ este ลi ea o descriere a lumii exterioare. รn secolul al XX-lea, principala descriere este cea a lumii interioare. Literatura majorฤ este cea a lui Joyce, a lui Kafka, a lui Proust, o literaturฤ a dimensiunii interioare. Iar asta, รฎn mod foarte clar, se leagฤ de poziลฃia centralฤ a psihanalizei. ลi pictura, desigur, a devenit abstractฤ: nu ceea ce vezi รฎn jur, ci ceea ce pictorii vฤd cu propria imaginaลฃie.
Are psihanalistul nevoie de interdisciplinaritate?
D.L.B.: Am fost puลฃin intrigat โ ลi bucuros, trebuie sฤ o spun โ de interdisciplinaritatea dv. รฎn interiorul unei abordฤri psihodinamice. Vฤ bazaลฃi ipotezele pe teoria kleinianฤ, pe cea freudianฤ, pe cea jungianฤ. Cum explicaลฃi acest interes al dv. pentru o abordare interdisciplinarฤ, pentru faptul cฤ nu sunteลฃi รฎngust specializat, ceea ce poate cฤ am putea spune cฤ este norma azi?
L.G.: E un instinct uman. ลi cred cฤ ลi Freud, ลi Jung erau aลa. Consider cฤ ne autolimitฤm prin specializare. Poate cฤ vom cรขลtiga mai mulลฃi bani รฎn acest fel, dar nu despre asta ar trebui sฤ fie vorba. Specializรขndu-te รฎn studierea unei molecule, o vei putea vinde foarte bine, desigur, dar รฎลฃi vei pierde viziunea asupra lumii.
De exemplu, pornim de la observaลฃii asupra perturbฤrii oralitฤลฃii. Dar, desigur, dacฤ unicul meu scop este sฤ mฤ vรขnd ca terapeut, atunci voi fi interesat, de pildฤ, numai de aceastฤ fatฤ anorexicฤ ลi de sindromul ei etc. Dar cred cฤ pentru a รฎnลฃelege perturbฤrile oralitฤลฃii, care au explodat pur ลi simplu รฎn ultima vreme, trebuie sฤ รฎnลฃelegi lucrurile dintr-un punct de vedere cultural. Ele nu sunt รฎntr-un vid. Este vorba despre ceea ce vorbeam la รฎnceput, despre excesele consumatorilor รฎn cultura noastrฤ europeanฤ de รฎnceput de secol XXI โ iar acest context este parte a problemei. Nu poลฃi studia fฤrฤ aceastฤ relaลฃionare: o fatฤ care mฤnรขncฤ prea mult, iar apoi, brusc, prea puลฃin etc., ca ลi cum ea nu s-ar fi nฤscut undeva ลi cรขndva anume, ca ลi cum ar fi รฎn afara istoriei. Abordarea trebuie sฤ fie istoricฤ, dacฤ doresc sฤ รฎnลฃeleg ceva. De exemplu, cรขt priveลte Romรขnia, รฎmi este necesar sฤ รฎnลฃeleg, istoria ei, legatฤ sฤ zicem de musulmanii care au trecut pe aici รฎncercรขnd sฤ cucereascฤ Europa, de cultura balcanicฤ, de faptul cฤ existฤ ruine romane ล. a. m. d. Cred cฤ n-am putut niciodatฤ exista รฎn afara istoriei ลi รฎn afara geografiei. Suntem parte a societฤลฃii ลi nu pot decรขt sฤ sper cฤ psihanaliza nu a devenit ceva prea individualist. ลi aลa avem deja prea mult individualism รฎn zilele noastre, cred. Iar acest exces de individualism este cumva o parte a problemei de ansamblu.
D.L.B.: Aveลฃi prin urmare o educaลฃie culturalฤ, o solidฤ educaลฃie clasicฤ, ceea ce cred cฤ e o amprentฤ italieneascฤ, pentru cฤ รฎn Italia existฤ o preocupare serioasฤ pentru studiile clasiceโฆ Credeลฃi prin urmare cฤ toate acestea รฎi sunt necesare unui psihanalist? Ar trebui sฤ ne รฎntoarcem la prescripลฃiile lui Freud sau la profilul cultural al lui Jung, amรขndoi fiind ลi mari oameni de culturฤ?
L.G.: Cred cฤ nu รฎntรขmplฤtor ei doi au fost ลi oameni de culturฤ. Freud era un intelectual tipic vienez, de la รฎntretฤierea secolelor al XIX-lea ลi al XX-lea, cu o educaลฃie solidฤ, ลi era talentat รฎn multe privinลฃe. Aceasta nu e o รฎntรขmplare. ลi nu vorbim doar despre un hobby atunci cรขnd ne referim la รฎnลฃelegerea antichitฤลฃii clasice. Faptul cฤ Jung, de asemenea, avea cunoลtinลฃe foarte vaste ลi cฤ era fiul unui pastor protestant, nu era nici el รฎntรขmplฤtor. Aminteaลฃi despre educaลฃie รฎn Italiaโฆ Am studiat latinฤ ลi greacฤ veche รฎn ลcoalฤ, dar, desigur, nu sunt un specialist. Pe cรขnd aveam 40-50 de ani cu mari eforturi am รฎncercat sฤ mฤ รฎntorc la aceste studii. Pentru a vฤ rฤspunde: Nu cred cฤ aceste studii sunt necesare, dar cred cฤ sunt utile รฎn a รฎnลฃelege lucrurile. รn Anglia, la Oxford sau la Cambridge, e o vorbฤ: Nu e atรขt de folositor sฤ ลtii latinฤ sau greacฤ veche, ci e mai bine ลi mai folositor sฤ le uiลฃi.
Despre vizita sa รฎn Romรขnia โ prima, dar poate cฤ nu ลi ultima โ Luigi Zoja mi-a spus: โSunt bucuros sฤ mฤ aflu รฎn Romรขnia, o ลฃarฤ despre care nu ลtiu prea multe, dar care mฤ impresioneazฤ. Fiind o ลฃarฤ micฤ, a dat mari intelectuali. Ca jungian a trebuit sฤ citesc, desigur, multฤ istorie a religiilor โ ลi pe Eliade. Sper sฤ mai vin aici ลi cu alte ocazii. Mai am ลi alte cฤrลฃi โ una chiar se traduce acum รฎn limba romรขnฤ, o carte despre tatฤ, o psihoistorie a figurii tatฤlui, o genealogie despre cum am ajuns รฎn prezent. รn prezent putรขnd vorbi despre o absenลฃฤ a tatฤlui, dacฤ e sฤ comparฤm cu timpurile clasice. Lumea clasicฤ e patriarhalฤ. Nu am mai fost รฎn Romรขnia, dar am fost รฎn alte ลฃฤri balcanice ลi mi s-au pฤrut evidente aici dificultฤลฃile legate de figura tatฤlui ลi de balansul รฎntre masculin ลi feminin.โ
Preluat din Cultura
Probabil cฤ frustrarea pauperitฤศii din anii comunismului a erupt violent รฎn momentul รฎn care marile corporaศii bancare au inundat piaศa cu bani. รn anii de boom ai economiei romรขneศti, 2005-2008, dar ศi puศin dupฤ, nu exista magazin unde sฤ nu fie coadฤ ศi de unde sฤ nu se iasฤ cu cฤrucioarele pline, รฎndesate ศi cu vรขrf. Benzinฤriile erau รฎn permanenศฤ pline, cozile la pompe fiind ceva normal. Valea Prahovei ศi drumul spre litoral erau arhipline รฎn sezon, ศi nu numai, รฎn week-end-uri ศi รฎn vacanศe. Se circula efectiv barฤ-la-barฤ pe zeci de kilometri vreme de 5-6-7 ore. Nu aveai unde sฤ arunci un ac.
http://mnmlistro.blogspot.ro/2014/08/reclama-cumpar-arunc-reclama-cumpar.html