Oamenii fără adăpost constituie o categorie-simptom a societăţii. Îi vedem dormind pe străzi, pe bănci în parcuri sau la picioarele vreunui pod. Ne-am obişnuit cu ei şi rareori ne gândim la suferinţa acestor oameni sau la istoria lor personală. Îi evităm, sau dacă nu-i putem evita încercăm să negăm prezenţa lor nu foarte confortabilă. Uneori le mai întindem câte-o bucată de pâine chiar dacă nu ne-o cer. Ne revoltă prezenţa lor şi ne stârnesc milă în acelaşi timp.
Dincolo de ceea ce gândeşte omul obişnuit în interacţiunea lui cu cineva fără adăpost există o atitudine a întregii societăţi asupra oamenilor străzii. Despre această atitudine vorbeşte arhitectura defensivă, adică un fel special de a construi pentru a-i hărţui şi a-i exclude pe oamenii străzii. Dacă ei devin tot mai puţin vizibili nu este pentru că au găsit un adăpost într-un centru social, ci pentru că, într-un fel, spaţiul public le-a fost interzis. Ceea ce pentru ei constituia un adăpost în care se puteau odihni a devenit un spaţiu ostil: ghimpi metalici plantaţi pe anumite porţiuni de străzi care le ofereau un culcuş, ţepuşe metalice la un picior de pod, spaţii transformate în capcane periculoase.
Arhitectura defensiva in Londra |
Aceasta este arhitectura ostilă: un mijloc prin care se doreşte negarea unei părţi din realitatea socială. Trăiască democraţia? Şi drepturile omului? Ale oricărei fiinţe umane? Trăiască!
Subscrieţi la Cafe Gradiva
Primiţi în flux sau email evenimentele, ideile şi interpretările cu sens.
Urmăriţi-ne pe WhatsApp
Abonaţi-vă la Newsletter
Londra |
Londra |
Artistul Nils Norman a documentat fenomenul arhitecturii defensive într-un proiect fotografic amplu. Vedeţi câteva exemple aici.
Alexa Pleşcaneste psiholog. |
DE ACELAŞI AUTOR
Toate articolele acestui autor