• Despre
  • Autori
  • Parteneri
  • Scrie la noi
  • Promovează
  • Newsletter
  • Contact
Sustine Gradiva
 
Cafe Gradiva
Cauta terapeut
Promovează-ţi evenimentul
  • Prima pagină
  • Ştiri
  • Evenimente
  • Psi
    • Psihoterapie
    • Psihanaliză
    • Psihiatrie
    • Psihologie
  • Cultură
  • Societate
  • Podcast
No Result
View All Result
Cauta terapeut
Promovează-ţi evenimentul
  Curs de formare în psihoterapie psihanalitică & Curs de formare în consiliere psihologică
– înscrieri 2022 >>>
No Result
View All Result
Cafe Gradiva
No Result
View All Result
Caută terapeut | Promovează-ţi evenimentul
Home Cafe Gradiva

Timbuktu: Reprimare in regatul pulsiunilor

Dorin-Liviu Bîtfoi by Dorin-Liviu Bîtfoi
in Cafe Gradiva
Timbuktu: Reprimare in regatul pulsiunilor
Share
pulsiune Abderrahmane Sissako Timbuktu

Timbuktu: Reprimare in regatul pulsiunilor

Timbuktu, sau Tombuctu intr-alte transcrieri, faimosul oras greu sau imposibil de cucerit pentru marii exploratori si misionari „civilizatori” ai Africii secolului al XIX-lea (cine a citit la timp Jules Verne cunoaste!:). Cu triburi foarte puternice, candva, iar azi, in acest film, supus dogmelor cele mai rigide si totodata cele mai inventive ale fundamentalismului islamic.

Filmul Timbuktu de Abderrahmane Sissako este un film explicit despre aceste impuneri. Femeile sunt obligate nu doar sa se acopere pe cap si sa poarte valul, dar si manusi, cu totul absurd pentru clima si profesiile locului (una dintre ele curata peste). Se interzice fumatul. Se interzice si cantatul. E pus la index si fotbalul. Si cate si mai cate. Pasiunea de a interzice e o pasiune creatoare, pentru a parafraza un celebru anarhist rus. Este singura inventivitate permisa a locului. 

De fapt, nu creatoare sau inventiva este, dar prolifica. Pentru ca incearca sa interzica orice semn de creativitate, de juisanta, de placere. Iar aceste semne abunda, rasar, ca firicelele de iarba in desert. Filmul Timbuktu al lui Abderrahmane Sissako face lista acestora si a interdictiilor asociate. Fundamentalistii islamici ai locului incearca sa opreasca un fluviu cu mainile, care este chiar fluviul vietii. Ei iau mereu urma pulsiunilor, daca putem spune asa, iar asta este principala si cam singura lor preocupare. Rezultatul ironic este ca astfel devin robii acestora, intr-o permanenta alerta si denegare.

Citeştedespre

Noi Dostoievski sado-masochism

Noi, Dostoievski (altă introducere în sado-masochism)

22 iunie 2022
Oedip Conversatia Coppola psihanaliza

Muzică psihanalitică (pentru tot felul de Oedipi). Conversaţia (1974)

3 ianuarie 2022
Proiectionistul Oedip José Maria Cabral

Proiecționistul, încă un Oedip literal

7 decembrie 2021

Este o activitate continua, disperata de refulare si reprimare a pulsiunilor la baioneta, chiar daca in film legiuitorii se arata a fi in plina ofensiva. Da, sunt, cu atat mai mult cu cat se simt ei insisi tot mai amenintati. Nu devin robii pulsiunilor, de fapt, ci s-au aratat in aceasta lumina de la inceput. Unul pofteste la femeia altuia si fumeaza pe ascuns, in plina negare (ghicit de un altul dintre ei, mai de-al locului si mai sincer cu sine insusi si cu ceilalti, fumatorul pretexteaza comic ca a gasit dupa duna de nisip o… agrafa de birou lucitoare in soare). Altul chiar isi si ia o nevasta cu forta. Mai multi discuta pasionat despre campionatele europene de fotbal. Unui judecator i se face mila de victima careia tocmai ii scrie verdictul capital – si isi permite luxul de a-si arata compasiunea, retinut, tocmai pentru ca are o asigurare: il va condamna la moarte. Legiuitorii sunt si ei oameni, se bucura la fel, au aceleasi pasiuni si placeri, desi li le interzic celorlalti. Le pedepsesc crunt atunci cand le constata. Cu cat mai amenintati se simt, cu atat mai dure interdictiile si sanctiunile. Siguranta fanatismului lor vine din faptul ca o fac cu sistem, cu sistem religios – desi si asta este foarte discutabil, ceea ce se reiese foarte limpede in urma ciocnirilor teoretice si de situatii cu invatatii musulmani ai locului.

Interferenta brutala a legiuitorilor in viata triburilor locale produce traume profunde, permanente, lasate deschise. Localnicii sunt amenintati, rapiti, batuti, omorati. Interesant mi se pare rolul interpretilor traducatori, pentru ca legiuitorii si localnicii nu vorbesc adesea aceleasi dialecte sau limbi. Interpretii ocupa un loc central in orasul Timbuktu al lui Abderrahmane Sissako. Avem lungi secvente cu dialogul tripartit in care interpretii le traduc legiuitorilor discursul localnicilor si invers, cu toate inevitabilele repetitii incluse, aceleasi idei fiind repetate in discursul original si in cel tradus. Am putea spune, urmand ideile de mai sus, ca nu doar despre traducere este vorba, dar mai ales ca interpretii interpreteaza si ca astfel mediaza (adesea, de la un punct, traducerea devine de altfel superflua in sine, pentru ca legiuitorii isi inteleg victimele paralingvistic si din context). Este viata interpretata pe intelesul (sau pe neintelesul) celor care vor sa o reprime. Pulsiunile care incearca sa se explice si, o data mai mult, sa patrunda in lumea legiuitorilor. Pe de alta parte, bariera de limba le este in sine utila celor din urma, este o stavila in plus in calea pulsiunilor.

Zadarnicia, pana la urma, a eforturilor de reprimare este transparenta in efectele comice, care ritmeaza acest film cu atrocitati (al banalitatii atrocitatii, as spune). Precum se dovedeste, viata are strategii si mijloace de invenţie superioare. Un comando in misiune vrea sa descopere din ce casa se aude un cantec voios, dar e nevoit pana la urma sa raporteze ca e un cantec religios si ca nu au ce face (efectul comic e obtinut uneori si din aceasta disproportie intre mijloacele utilizate si scop: o patrula inarmata impotriva unui biet cantecel). Un alt comando, motorizat, incercuieste amenintator un teren de fotbal, dar e nevoit sa se abtina de la represiune: echipele de fotbal joaca, fenteaza si dau gol… fara minge. O buna fabula care ne invata ca miza se joaca la nivelul lumii interne si ca masurile de interdictie formala sunt exterioare, perpetuu depasite si pana la urma neputincioase.

Abderrahmane Sissako Layla Walet Mohamed Medhi A.G. Mohamed
Regizorul Abderrahmane Sissako si actorii Layla Walet Mohamed si Medhi A.G. Mohamed

In aceasta lupta intre pulsiune si reprimare filmul ramane indecis, precum si rezultatele unor asemenea confruntari din viata psihica. O superba preadolescenta fuge fara tinta prin desert, din locul din care parintii sai nu au putut fugi (desi intentia a existat). O fuga dublata de cea a unui rebel pe o motocicleta. Si metaforizata de o imagine recurenta, a unui comando intr-un jeep care urmareste si trage intr-o gazela. Fata fuge fara speranta, dar e speranta insasi. Un final indecis, dar o fuga disperata cat o asigurare. Si care incheie si morala filmului, daca mai avem nevoie: intr-un final viata va gasi o cale, pentru a cita dintr-o alta pelicula celebra.

Dorin-Liviu Bîtfoi

este psihanalist-in-formare, scriitor si jurnalist. A fondat si conduce AIPsA, Cafe Gradiva si Psihoo. Cea mai recenta carte publicata: Asa s-a nascut omul nou. In Romania anilor ’50.

Toate articolele acestui autor

www.cafegradiva.ro

Tags: Arteautor: Dorin-Liviu Bîtfoidenegarenegarepulsiunerubrică: Atenţie se interpretează!

  Şi pentru că tot sunteţi aici…

...va solicităm sprijinul, dragă cititoare, dragă cititorule. Audiența noastră a crescut foarte mult, cu deosebire în ultima vreme. Cafe Gradiva - Cultură, societate, psihoterapie este o publicație online unică, din câte cunoaștem, prin profil editorial, format și continuitate. Din 2007, am publicat mii de articole, eseuri, interviuri, știri, corespondențe și transmisiuni de la evenimente locale, naționale și internaționale, recenzii și cronici, anchete, sinteze și dosare, pictoriale, sondaje, opinii și comentarii - scrise, video, audio și grafice, de psihanaliză și psihoterapie de varii orientări, de psihiatrie, psihologie și dezvoltare personală, dar și sociale, educaţionale şi comunitare, pentru drepturile omului şi nediscriminare, culturale, literare și artistice, istorice și filosofice. Realizarea lor a presupus, cale de mulți ani, o muncă enormă, uneori „la foc continuu” ori „în direct”, consacrând nopți, weekend-uri și vacanțe. Au fost necesare felurite resurse, implicare și bani, toate în regim de voluntariat.

Faptul că ne citiți și că reveniți mereu ne încurajează și ne arată că suntem pe drumul bun. Ca publicație de tip magazin independentă editorial, nefinanţată, apărând într-o piață media vastă și cu mari resurse, avem nevoie de susținerea dv. pentru a face mai departe jurnalism psi de calitate. Fiecare contribuție de la dv., mai mare sau mai mică, este foarte importantă pentru a putea continua.
 Susţineţi Cafe Gradiva cu 1 euro sau mai mult - durează doar un minut. Vă mulţumim! 

Sustine Cafe Gradiva

Dorin-Liviu Bîtfoi

Dorin-Liviu Bîtfoi

este psihoterapeut şi psihanalist-în-formare. | Contactează

Citeşte şi

Filmul Sticletele Sigmund Freud
Psi

Filmul Sticletele (sau o amintire din postumitate a lui Sigmund Freud)

by Marin Marian-Bălaşa
15 iunie 2021
Privatizarea linistea psihanaliza
Societate

Privatizarea normalităţii: linişte pentru bogaţi, zgomote pentru săraci?

by Dorin-Liviu Bîtfoi
9 februarie 2021
Hitler necrofil plictisitor Erich Fromm
Psi

De ce Hitler era plictisitor

by Erich Fromm
5 decembrie 2020
Load More
Next Post
Comunist burghez

Comunist burghez

Lasă un răspuns Anulează răspunsul

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Sunt de acord cu Termeni şi condiţii şi Acord de confidenţialitate.

Primeşte Cafe Gradiva pe email

Scrie la Cafe Gradiva! Scrie la Cafe Gradiva! Scrie la Cafe Gradiva!

Ca la carte

Salman Akhtar psihanalist
Cultură

Sinuciderea ca distrugere a Selfului total, la Winnicott şi Akhtar

3 ianuarie 2022
Epidemii onirice
Cafe Gradiva

Epidemii onirice

8 octombrie 2020
Promovaţi-vă evenimentele la Cafe Gradiva! Promovaţi-vă evenimentele la Cafe Gradiva! Promovaţi-vă evenimentele la Cafe Gradiva!

Terapeuţi

Psihoterapeut Alina Neagoe în Constanţa

Psihoterapeut Alina Neagoe în Constanţa, Traian 70

13 aprilie 2022
Psihoterapeut Dorin Bîtfoi în Bucureşti

Psihoterapeut Dorin Bîtfoi în Bucureşti, sector 3

13 aprilie 2022
psihoterapeut Gabriela Tudor Popescu în Braşov

Psihoterapeut Gabriela Tudor Popescu în Braşov, Carpaţilor 13

13 aprilie 2022
Psihoterapeut Alexa Bîtfoi în Bucureşti

Psihoterapeut Alexa Bîtfoi în Bucureşti, sector 4

13 aprilie 2022
Cafe Gradiva

Cafe Gradiva - Cultură, societate, psihoterapie este o revistă magazin online de psihoterapie, psihanaliză, psihologie şi psihiatrie, cu interese în sfera culturală şi artistică, socială, educaţională şi comunitară.

Urmăreşte-ne

Caută terapeut

Psihologi | Braşov | Bucureşti | Sector 4 | Constanţa | Psihoterapeuţi | Braşov | Bucureşti | Sector 3 | Sector 4 | Constanţa | Psihoterapeuţi psihanalişti | Bucureşti | Sector 4 | Constanţa

Psihologi online | Skype | WhatsApp | Zoom | Psihologi la telefon | Psihoterapeuţi online | Skype | WhatsApp | Zoom | Psihoterapeuţi la telefon | Psihoterapeuţi psihanalişti online | Skype | WhatsApp | Zoom | Psihoterapeuţi psihanalişti la telefon

Primeşte Cafe Gradiva pe email

  • Despre
  • Autori
  • Termeni şi condiţii
  • Acord de confidenţialitate
  • Cookies
  • Contact

© 2020 Cafe Gradiva - Pshanaliza, psihoterapie, psihiatrie, psihologie.

No Result
View All Result
  • Ştiri
  • Evenimente
  • Gradiva Podcast
  • Cauta terapeut
  • Terapeut? Înscrie-te!
  • Scrie la noi
  • Promovează
  • Newsletter
  • Contact

© 2020 Cafe Gradiva - Pshanaliza, psihoterapie, psihiatrie, psihologie.

Utilizăm module cookie pentru a vă asigura că beneficiați de cea mai bună experiență pe site-ul nostru. Mai mult aici.