Cum v-ati simtit lunea care tocmai a trecut? Ati simtit cumva ca nu aveti chef sa mergeti la munca, ca nu aveti chef nici macar sa iesiti din casa? Sau, bine, sa iesiti, dar doar pana la magazinul din coltul strazii pentru lapte si paine? Ati simtit ca a fost vorba despre o zi in care nu stateati prea bine nici cu stima de sine, nici cu dorinta de relationare? V-ati simtit de parc-ar cadea cerul pe voi si v-ar inghiti cu totul? O somnolenta continua si stare de neputinta? A, dar veti spune ca acestea sunt sentimentele care va incearca in fiecare zi de luni. Si totusi, conform unor cercetatori, britanici, bineinteles, luni, 18 ianuarie, a fost decretata cea mai deprimanta zi a anului 2016. Sentinta a fost calculata in functie de niste variabile care tin de gradul de luminozitate, datoriile financiare din aceasta perioada a anului si, evident, temperaturile scazute. Adica, asa-numita depresie colectiva de Blue Monday s-ar datora unor factori exteriori pe care nimeni nu-i poate controla. Acum nu cred ca e nevoie de un studiu pentru a demonstra un lucru atat de bine cunoscut. Acela ca dupa defularea din timpul sarbatorilor de iarna urmeaza, aproape natural, deprimarea.
Blue Monday: origini si evolutie
Inainte de ne lasa insa cuprinsi de depresia de dupa Blue Monday, haideti sa intram putin in culisele acestui fenomen si sa incercam sa-i ghicim cateva dintre cauze. Blue Monday, cea mai deprimanta zi din an, a luat fiinta urmare a unor cercetari intreprinse de psihologului britanic Cliff Arnal. Exista surse care contesta caracterul stiintific al cercetarilor, dar, ce mai conteaza cat de stiintific este un studiu daca el este folosit pentru a promova o afacere, nu-i asa? Da, initial, Blue Monday era un concept folosit intr-o campanie publicitara a unei agentii de turism, Sky Travel pe numele ei. Urmare a scaderii accelerate a serviciilor turistice in luna ianuarie, agentia a gandit o strategie prin care sa-i convinga pe oameni sa calatoreasca si in aceasta luna atat de nefasta pentru vanzari. De aici pana la a demonstra, stiintific sau pseudostiintific, ca in fiecare an exista o Blue Monday, o zi de luni in care toata lumea se simte deprimata, a fost doar un pas.
Ne putem gandi ca aceasta zi speciala destinata depresiei este una care aduce in atentia lumii intregi o afectiune care, potrivit Organizatiei Mondiala a Sanatatii, pana in anul 2020, va constitui a doua cauza de mortalitate. Lumea are nevoie de o zi in care sa constientizeze cauzele si efectele depresiei. Din pacate, Blue Monday nu intentioneaza acest lucru. As spune ca, dimpotriva, minimizeaza implicatiile unei afectiuni complexe precum depresia.
In loc de Blue Monday sa vorbim despre depresie…
A aparut un articol interesant zilele acestea in The Guardian care sugereaza ca intregul concept Blue Monday trateaza cu usurinta o realitate clinica in crestere. Blue Monday nu este despre depresie, ci despre o nostalgie dupa Craciunul care tocmai a trecut. Blue Monday nu vorbeste despre depresia clinica, ci despre o dispozitie afectiva mai degraba normala decat patologica. Perversitatea este ca, indirect, Blue Monday ne invata ca depresia este o afectiune care este conditionata doar de factori externi (vreme, finante etc.) si care nu are deloc legatura cu realitatea interna psihica a cuiva. Asadar, ai o zi deprimata. Luni, 18 ianuarie, trebuie sa te simti foarte deprimat. Doar asa au prevazut studiile, nu? Starea ta afectiva se va schimba imediat daca vei apela la o agentie de turism si vei face o calatorie tocmai in aceasta perioada nefasta. Dupa acest eficient tratament antidepresie, te vei intoarce voios la viata ta obisnuita, la munca si la socializare.
Poti afla daca ai depresie dupa felul in care folosesti telefonul mobil
Subscrieţi la Cafe Gradiva
Primiţi în flux sau email evenimentele, ideile şi interpretările cu sens.
Urmăriţi-ne pe WhatsApp
Abonaţi-vă la Newsletter
Sunt bine-venite si absolut necesare campaniile de informare si constientizare a depresiei. Prima informatie care trebuie sa se cunoasca este aceea ca depresia nu inseamna o tristete temporara, ci este o realitate clinica, uneori, de lunga durata. Ea afecteaza intreaga personalitate a celui care sufera si ii perturba intr-un grad important capacitatea de a munci, de a iubi si de a relationa cu sine. In plus, depresia nu trece pur si simplu. O calatorie sau o prajitura buna nu ajuta. Nu ajuta nici vointa. Auzim adesea spunandu-se despre cei care trec printr-un episod depresiv ca nu-si doresc suficient de mult sa revina la viata de dinainte si de aceea aleg sa se adanceasca in conditia lor patologica. Depresia nu are legatura cu alegerile constiente, ci, mai degraba, cu unele parghii inconstiente care sunt scoase la lumina de circumstante exterioare. Daca vreti, depresia nu este despre un Blue Monday, despre o zi deprimanta de luni, ci despre mai multe zile la rand in care te trezesti epuizat si fara pofta de viata. Si, cel mai important, depresia nu dispare de la sine. Nu este o zi despre care sa spui „A fost o seara, apoi a fost o dimineata. Si toate au fost bune dupa”. Depresia este o stare pentru care, de multe ori, timpul nici nu mai conteaza, pentru ca el este golit de orice semnificatie ori sens pentru cel aflat in suferinta. Mai are rost sa amintim ca depresia, prin insasi caracteristica ei principala data de apatie, sta impotriva oricarei forme de consumerism?
Sursa foto: everyonesbusiness.coop
Alexa Plescan
este psiholog si lucreaza cu adulti, adolescenti si copii. Pentru consultatii in Bucuresti sunati la 0735 524 756 sau scrieti un email la contact@alexaplescan.ro.