Te-ai saturat, sunt sigur, de tabloidizarea dizgratioasa, de avalansa smintita de ”breaking news” si de titlurile ”incredibile” si ”senzationale”. Si ai, iata, destule motive sa-ti iei adio de la ”cainele de paza” (inlocuindu-l, eventual, cu pisicile de pe Facebook) si sa inchizi televizorul, ziarul sau site-ul de stiri, eliberandu-te de toata negativitatea, violenta si superficialitatea din media romaneasca.
Dar ce faci cand ai nevoie de lamuriri practice despre deciziile fiscale ale Guvernului, cand doresti sa afli programele si biografiile politice ale candidatilor la primarie sau cand vrei sa fii la curent cu noutatile culturale si administrative din orasul tau? Mediile sociale nu te ajuta prea mult, asa ca te vei intoarci la hulita presa. Ai, pana la urma, nevoie de ea, asa ca merita sa te vezi ce poti face si tu, cititorule / ascultatorule / telespectatorule, pentru a avea o presa mai relevanta si mai profesionista. Si, de vreme ce vorbim tot mai mult despre jurnalismul viciat si imoral, de ce n-am pune problema si invers: Ce datoram noi, publicul, ”cainelui de paza”? Raspund mai jos cu cinci ”porunci” catre consumatorul de stiri, pentalog mediatic inspirat de Wendy N. Wyatt.
1. Fii un receptor avizat
Pune-ti tot timpul intrebari. Asta e o stire sau e o relatare imbibata de aluzii si aprecieri subiective? E o veste credibila sau un simplu zvon? Stiu care televiziune sau ziar imi ofera cele mai utile stiri economice si de sanatate si in care ma pot increde daca vreau sa aflu deciziile politice care ma vor afecta? Alege o stire internationala si compara modul in care e relatata la noi si felul in care apare pe editia online a unui ziar international (The Guardian, Le Monde, The New York Times). Iar daca ai un copil de liceu, indeamna-l sa urmeze un optional de ”educatie media” sau sa devina ”jurnalist in curtea scolii” (ca în proiectul site-ului Think Ouside The Box)
2. Consuma stiri de calitate
Exista o clara aversiune nu doar fata de stirile fistichii, dar si fata de materialele sobre sau incarcate cu date si explicatii (cum ar fi o ancheta RISE Project sau o analiza de pe Curs de guvernare). Nu uita, totusi, ca daca nu consumi presa de calitate (platind eventual un abonament pentru un site sau 2 lei pentru ziarul de la taraba), vei indemna managerii din media sa faca exact ce nu-ti doresti: sa nu mai investeasca in materiale de calitate, care cer timp si profesionalism. Asadar, fii atent inclusiv pe ce ”dai click”!
Lucram uneori si cateva saptamani la o investigatie relevanta pentru comunitate, dar stim sigur ca un accident, nici macar cu morti, va face trafic de 10 ori mai mare,
spune H. Petrovai, manager al publicatiei online hunedoaramea.ro, citata intr-un recent raport despre ”starea media”, publicat de Centrul de Jurnalism Independent.
3. Diversifica-ti sursele de informare
Daca ai un post tv sau un jurnal preferat, e foarte probabil ca acesta sa-ti convina tocmai pentru ca-ti confirma credintele, simpatiile si antipatiile politice. Merita, totusi, sa faci si niste experimente comparative. Ce-ar fi ca in campaniile electorale sa urmaresti alternativ posturile B1 si Antena 3? Sau sa citesti azi opinii de pe Contributors si maine de pe Vox Publica? Sau cum ar fi sa cauti trei relatari pe aceeasi tema de pe trei site-uri diferite, dupa cum sugereaza organizatia Mediawise. Observa cum sunt citate sursele (cu nume si functie sau cu un vag ”se zice ca…”), observa in ce fel autorii stirilor emit judecati de valoare neacoperite (”Romanii nu-si pot imagina viata fara televizor” – ce anchete sociologice dovedesc asa ceva?) sau transmit mesaje panicarde (”Virusul a scapat de sub control”).
4. Da feedback jurnalistilor
Sa-i scrii un email unui jurnalist, sa intervii in comentariile de subsol din online sau chiar sa pui mana pe telefon si sa apelezi postul tv sau radio, pentru a oferi o reactie, o informatie suplimentara sau o corectura factuala face parte din ceea ce se cheama, poate cam pretentios, ”jurnalism participativ”. Intr-un sondaj autohton din 2008, realizat de ActiveWatch, 7% dintre respondenti spuneau ca au sunat in timpul unei emisiuni si 5% ca au scris un mesaj pe forumul online al unei televiziuni. Relevant este ca peste jumatate dintre respondenti (61%) au preferat sa nu raspunda la intrebarea daca au interactionat cu jurnalisti.
5. Sprijina autonomia presei
O poti face selectand mai atent presa pentru care platesti sau articolele catre care ”dai click”. O poti face sprijind media din orasul tau (cumparand ziarul local care ti se pare relevant) sau asumandu-ti ca e nevoie de o televiziune publica solida (si de un radio public pe masura), daca vrei sa afli nu doar barfe politice sau de can-can, dar si de stiri de stiinta, educatie ori arte. Gandeste-te, deci, de doua ori cand spui ca ai vrea sa scapi de taxa radio-tv.
Morala e simpla:
Doar sa acuzi viciile presei si ale jurnalistilor deprofesionalizati nu ajuta prea mult. E treaba fiecarui consumator de stiri sa sprijine concret supravietuirea mediilor de calitate. Pentru ca, pana la urma, avem exact presa pe care o meritam…
Victor Popescu
este filosof si jurnalist specializat in etica mass-media.
Subscrieţi la Cafe Gradiva
Primiţi în flux sau email evenimentele, ideile şi interpretările cu sens.