”50 de mari mituri despre sexualitatea umana”, carte ce va aparea in august la Editura Trei, este mai mult decat o lectura estivala incitanta. Bazat pe cele mai recente cercetari, volumul lui Pepper Schwartz si Martha Kempner desfiinteaza numeroase idei eronate despre sexualitate, idei vehiculate cu sarg intre prieteni, pe forumurile online sau chiar in presa. Iata, in avanpremiera, un fragment referitor la un subiect tot mai dezbatut in Romania: oportunitatea educatiei sexuale in scoli.
Adultii par sa se fi ingrijorat dintotdeauna ca educarea tinerilor pe teme de sexualitate face mai probabil ca ei sa se apuce si sa incerce mai devreme. Sunt oferite putine temeiuri pentru aceasta credinta gresita: unii spun ca educatia sexuala ii starneste si nu face altceva decat sa le incite curiozitatea, in timp ce altii spun ca predarea acestui subiect poarta mesajul implicit ca este in regula sa faci sex.
Tinerii educati amana inceperea vietii sexuale
Adevarul este ca tinerii sunt curiosi in mod natural cu privire la comportamentul sexual, iar in ziua de astazi informatiile si imaginile cu referire la sexualitate sunt peste tot. Tinerii nu au cum sa nu vada un cuplu care se saruta sau se rostogoleste in pat ori de cate ori schimba canalele de televizor obisnuite ori modele in lenjerie intima sumara sau in bikini pe copertele multor reviste de interes general, si au acces la o cantitate uriasa de pornografie explicita, cu un simplu clic de mouse.
Educatia sexuala e posibil sa fie lucrul care-i starneste cel mai putin dintre lucrurile pe care le fac zilnic, dar este singurul dintre aceste lucruri care poate sa-i ajute sa gandeasca critic despre ceea ce vad, citesc si simt in mod inevitabil. Iar cercetarile arata ca, daca li se ofera informatii sincere si despre abstinenta, si despre contraceptie, aceasta nu-i face sa faca sex mai repede, nu-i face sa faca sex mai des si nu-i face sa faca sex cu mai multi parteneri. De fapt, este adevarat tocmai contrariul – tinerii care trec prin acest tip de educatie sexuala sunt mai susceptibili sa amane sexul, sa aiba mai putini parteneri si sa foloseasca prezervativul si alte metode contraceptive atunci cand devin activi sexual (Kirby, 1997, 2001) (…).
Cititi si „De ce mama s-a casatorit cu tata?” Cum oferi o educatie sexuala adecvata copiilor tai?
Educatia sexuala nu preda tehnici pentru dormitor
Educatia sexuala nu-i invata pe tineri cum sa faca sex. Obiectivul cursului e sa le ofere elevilor informatiile de care au nevoie pentru a lua decizii responsabile. Prin urmare, o educatie sexuala cuprinzatoare le ofera informatiile si oportunitatile de a gandi critic despre dezvoltarea umana, reproducere, contraceptie, sanatate sexuala, relatii si luarea deciziilor. Interesant este ca disputele despre educatia sexuala ca instruire avansata in „stiinta de dormitor“ par sa se incinga ori de cate ori profesorii mentioneaza alte comportamente sexuale in afara de sexul vaginal (Kempner, 2003).
Multi profesori au dat de necaz doar pentru ca au facut aluzie la sexul oral si anal, ceea ce ne duce inapoi la mitul educatiei sexuale care le da adolescentilor idei pe care ei nu le aveau deja. Desi unor adulti s-ar putea sa le placa sa creada ca adolescentii nu stiu deja despre aceste comportamente, noi va asiguram ca ei le stiu. Le-au si pus in practica, de fapt.
Un studiu a constatat ca 11% dintre fete si 10% dintre baieti cu varsta de 15-19 ani declara ca s-au angajat in sex anal cu un partener de sex opus. Acelasi studiu a constatat ca sexul oral este destul de obisnuit – 27% dintre baietii de 15 ani si 23% dintre fetele de 15 ani au facut macar o data sex oral cu un partener de sex opus si, pana la varsta de 18 si 19 ani, aceste cifre sar la 70% pentru baieti si 62% pentru fete. In plus, 7% dintre fete si 2% dintre baieti cu varsta de 15-19 ani declara ca au facut sex oral cu un partener de acelasi sex (Chandra et al., 2011).
Subscrieţi la Cafe Gradiva
Primiţi în flux sau email evenimentele, ideile şi interpretările cu sens.