Observam adesea in jurul nostru copii care exprima bucurie si mare placere atunci cand citesc o poveste, repeta notiuni gramaticale invatate la engleza sau rezolva un exercitiu la matematica. Totodata, vedem si copii al caror chip exprima plictiseala si insatisfactie atunci cand rezolva sarcini scolare. Ce face diferenta intre cele doua categorii? Are legatura starea afectiva a copilului cu felul in care invata si cu rezultatele sale scolare? Iata cateva dintre intrebarile asupra carora va invit sa reflectam in cele ce urmeaza.
Este un fapt cunoscut acela ca entuziasmul, curiozitatea si bucuria influenteaza in mod direct procesul de invatare al unui copil. Cu cat un copil cunoaste mai bine ceea ce se intampla in viata lui interioara, cu atat va fi mai receptiv la ceea ce se intampla in exterior si va fi capabil sa invete cu placere. Dimpotriva, daca un copil simte anxietate, frica excesiva de a gresi sau rusine, viata lui, inclusiv rezultatele scolare, vor fi influentate in mod negativ. Emotiile si sentimentele copilului joaca un rol foarte important in interesul si motivatia lui pentru invatare.
Din punct de vedere neurologic, creierul nostru este cel care coordoneaza tot ceea ce simtim si gandim. Sistemul limbic apartine acelei parti din creier destinata emotiilor. Ceea ce se intampla in sistemul limbic are efecte directe asupra atentiei, memoriei, capacitatii de invatare si asupra realizarii de conexiuni intre informatii. Altfel spus, creierul emotional este legat de cel rational, cognitiv. Cu totii am experimentat stari intense din punct de vedere emotional care ne-au impiedicat sa ne concentram si sa indeplinim cu succes anumite sarcini. Cu totii am avut zile in care epuizarea emotionala si oboseala psihica ne-au scazut randamentul. Aceleasi parghii emotionale stau, de asemenea, la baza procesului de invatare a copiilor.
Invatarea de calitate porneste din dorinta copilului de a cunoaste. Aceasta este o trasatura naturala a copilului pe care o poate fructifica sau o poate pierde de-a lungul vietii. Copilul invata cel mai bine atunci cand reuseste sa creeze o legatura emotionala intre cel care il indruma si informatia pe care trebuie s-o invete. La randul lui, rolul dascalului este acela de a structura informatia in asa fel incat ea sa faca sens din punct de vedere emotional pentru copil. De exemplu, abilitatea profesorului de a structura o lectie care sa-i starneasca interesul si curiozitatea copilului va imbunatati semnificativ calitatea procesului de invatare. Inainte de a trece la predarea teoretica a lectiei, profesorul trebuie sa se conecteze afectiv cu copiii, sa simta dinamica grupului si sa intervina cu sprijin si intelegere atunci cand intalneste dificultati. Acest lucru este deosebit de important mai ales la varstele mici ale scolarizarii.
Emotii precum bucuria, entuziasmul si mandria il ajuta pe copil sa fie interesat de subiectele care l-au facut sa se simta astfel. Atentia, memoria, intreaga lui activitate vor fi canalizate catre sursa care a cultivat aceste emotii. Rezultatul va fi invatarea eficienta care are la baza motivatia intrinseca, placerea invatarii, si nu o motivatie extrinseca bazata pe obtinerea, de pilda, a unei note bune. La celalalt pol, anxietatea, furia sau rusinea pot afecta in mod negativ atentia, memoria si concentrarea copilului. Rezultatele scolare vor avea astfel de suferit.
Ce putem face noi, ca parinti, pentru a sprijini pe copilul nostru in procesul de invatare tinand cont de emotiile lui? Iata cateva sugestii.
Subscrieţi la Cafe Gradiva
Primiţi în flux sau email evenimentele, ideile şi interpretările cu sens.
Urmăriţi-ne pe WhatsApp
Abonaţi-vă la Newsletter
1. Ascultati vocea interioara a copilului dumneavoastra
Stabiliti un moment al zilei, poate seara, in care sa stati de vorba cu copilul si sa discutati despre cum a fost ziua lui. Il puteti intreba despre ziua lui la scoala, despre ce i-a placut in mod deosebit in ziua respectiva, ce l-a suparat, intristat sau obosit. Aratati interes fata de ceea ce copilul va povesti si astfel veti afla informatii pretioase despre starea lui afectiva.
2. Incurajati creativitatea si cultivati pasiunea pentru lectura a copilului
Un copil care manifesta creativitate este un copil fericit. Pentru a dezvolta creativitatea nu este nevoie de prea multe instrumente: cateva jucarii, niste hartie si creioane sunt suficiente. Veti descoperi un rezervor nesecat al copilului dumneavoastra din care va scoate tot felul de povesti si personaje fantastice pline de semnificatie pentru el.
Cititi impreuna cu copilul dumneavoastra si puneti-i la dispozitie carti pe care sa le citeasca singur. Lectura stimuleaza inteligenta si creativitatea, iar in acelasi timp ofera relaxare.
3. Incurajati relatiile intre copii
Sprijiniti-l pe copil sa isi construiasca prietenii autentice si durabile. Permiteti copilului sa invite un prieten acasa sau el insusi sa mearga in vizita la un prieten. Prieteniile intre copii ii vor ajuta sa isi regleze in mod corespunzator emotiile, in special agresivitatea si furia, si vor cultiva empatia.
4. Mentineti relatia cu scoala si cadrele didactice
Este important sa aflati feedback-ul profesorului legat de activitatea scolara a copilului dumneavoastra. Exista situatii frecvente in care copilul se poarta foarte diferit la scoala fata de cum se poarta in camin. O comunicare constanta cu adultii care lucreaza cu copilul va oferi o imagine clara asupra activitatilor lui scolare si va permite sa-l ajutati pe copil sa faca fata dificultatilor intalnite la scoala.
5. Respecti dreptul la timp liber al copilului
Intr-o societate in continua miscare in care lucrurile se intampla in mare viteza si graba, copiii nostri sunt primii care sufera. Timpul liber, nestructurat, in care copilul se joaca, asculta muzica sau citeste este de o importanta vitala atat pentru sanatatea sa psihica, dar si pentru progresul scolar. Oboseala fizica si psihica survine la copii cu varste din ce in ce mai mici. Prin urmare, ei se simt epuizati si randamentul scolar scade. Adesea, jocurile pe calculator sau privitul la televizor considerate a fi activitati relaxante nu fac decat sa-l incarce pe copil cu tot felul de continuturi agresive care ii produc agitatie fizica si mentala. Timpul liber in care copilul isi foloseste imaginatia si creativitatea pentru joc si un somn de calitate il vor pregati pe copil pentru provocarile unei noi zile.
Alexa Plescan
este psiholog si lucreaza cu adulti, adolescenti si copii.