• Despre
  • Autori
  • Parteneri
  • Scrie la noi
  • Promovează
  • Newsletter
  • Contact
Sustine Gradiva
Cafe Gradiva
Terapeuti
Urmariti-ne pe WhatsApp
  • Prima pagină
  • Ştiri
  • Evenimente
  • Psi
    • Psihoterapie
    • Psihanaliză
    • Psihiatrie
    • Psihologie
  • Cultură
  • Societate
  • Podcast
No Result
View All Result
Terapeuti
Urmariti-ne pe WhatsApp
No Result
View All Result
Cafe Gradiva
No Result
View All Result
Urmariti-ne pe WhatsApp
Home Cafe Gradiva

Lupta pentru supravietuire a lui Dostoievski

Cafe Gradiva by Cafe Gradiva
in Cafe Gradiva
Lupta pentru supravietuire a lui Dostoievski
dostoievski fratii karamazov

Dragostea abstracta pentru umanitate ascunde aproape intotdeauna o iubire egoista fata de tine insuti.

Nu stiu cum se face, dar am constatat ca cu cat urasc mai mult indivizii luati in parte, cu atat dragostea mea pentru umanitate in general e mai fierbinte…

Dostoievski

Se implinesc 195 de ani de la nasterea lui Dostoievski (11 noiembrie sau 30 octombrie stil vechi) parintele curentului existentialist. Desi considerat precursorul existentialismului prin preocuparile si temele abordate, scrierea lui este realista, frusta, brutala, fara inflorituri. Este poate pe jumatate existentialist pentru ca prin definitie un existentialist este agnostic sau ateu (Cioran, Russell, Simone de Beauvoir, Sartre, Nietzsche, Camus).

Tatal lui Dostoievski, descris de unii ca un tiran (sa ne aducem aminte si de meseria sa in care isi proiecta tendintele sadice), se pare ca ar fi fost ucis de iobagi. Aceasta e o istorie pe care nu o putem verifica. Pot doar presupune si intui ca istoria ar fi fost reala, corelandu-se manusa cu toata problematica abordata de Dostoievski in Fratii Karamazov. Ma indoiesc ca in acele timpuri educatia copiilor era una democratica. Rusia, ca si Romania, a avut experientele sale cu tirani.

Cronos (un tata si sot tiranic) avea 3 baieti: Zeus, Poseidon si Hades. Zeus il otraveste pe Saturn si se aliaza cu fratii sai pentru detronarea lui.

In romanul Fratii Karamazov fiii se razvratesc asijderea impotriva unui tata depravat si bicisnic. Fiodor Pavlovici avea trei fii legitimi (Dmitri din prima casatorie, Ivan si Alexei din a doua) si pe al patrulea, Smerdiakov (care suferea de epilepsie ca si Dostoievski) dintr-o relatie nelegitima. Cu o anatema puternica inca de la nastere (martea mamei sale la nasterea lui), Smerdiakov nu are nici o sansa sa se sustraga scenariului de viata perdant.

Citiţi despre

Curs de diagnostic şi evaluare clinică, Bucureşti, 28-30 mai 2010

Spectacol de teatru neconvenţional „The Window” / „Vitrina” de Ana Mărgineanu

Tariq Ali: European Union Awarded Nobel Peace Prize Despite Ties to NATO, Crippling Austerity Cuts

O parte invizibila, punitiva, sadica strabate toate romanele lui Dostoievski, cea a Parintelui Critic si necrutator care isi pedepseste odraslele rand pe rand. Dostoievski a oscilat mereu intre credinta si ne-credinta in Dumnezeu. Lupta cea mai vizibila intre cele doua parti sunt intruchipate de Ivan si Aliosa. Aliosa aparent iese invingator, desi Ivan prin monologul Marelui Inchizitor pare mult mai veridic. Dmitri isi ispaseste pedeapsa de a ii fi dorit moartea tatalui prin penitenta. Porunca autoritara suna cam asa “ai dreptul sa traiesti doar daca te lasi pedepsit, suferi”. Aparent doar iubirea si pocainta il salveaza pe Dmitri, pe cand Ivan – ateul si Smerdiakov – bruta nu scapa de pedeapsa. Aliosa se elibereaza de tatal biologic doar prin imbratisarea spirituala a tatalui ceresc si a tatalui spiritual – staretul Zosima. Astfel este crutat de Dostoievski, pentru ca e dispus de a asculta de o alta voce parentala (total opusa tatalui). Personajele sunt transparent infatisate ca ipostaze ale lui Dostoievski.

Subscrieţi la Cafe Gradiva

Primiţi în flux sau email evenimentele, ideile şi interpretările cu sens.

Urmăriţi-ne pe WhatsApp

Abonaţi-vă la Newsletter

Daca ne gandim la luminile si umbrele lui Dostoievski, avem urmatoarea clasificare:

  • Ivan, Stavroghin, Smerdeakov , Piotr Verhovenski, Feodor Pavlovici – demonii
  • Dmitri, omul din subterana, Raskolnikov, Grusenka – inger si demon
  • Aliosa, parintele Zosima, Miskin, Sonia – ingerii
  • Ivan – partea de ratiune rece (asemanatoare cu a lui Stavroghin), intelectualitate acida, luciditate, indoiala, rebeliune intelectuala si delir, diabolic prin jocurile provocate
  • Dmitri – oscilant in comportament, instinctiv, impulsiv, rebel (vezi si meseria pe care si-a ales-o)
  • Aliosa (asemanator lui Miskin) – extrem de pur (poate partea din Dostoievski care crede in zei si minuni).

Dmitri si Aliosa sunt fiecare umbra celuilalt – exista in Dmitri un soi de puritate exaltata de care doar Aliosa e capabil, si exista in strafundurile lui Aliosa un altruism bolnavicios de care numai Dmitri e capabil. Aliosa este acea parte din Dostoievski care nu doreste cu nici un chip sa semene cu Tatal real. Religia ii confera astfel o platosa impotriva “genelor”. Daca fiecare dintre frati are oroare de a se considera copiii unui asemenea monstru, Aliosa este cel mai vehement in a isi sterge originile. O aparenta lipsa a defectelor il face neverosimil, la fel ca pe Miskin. Este acea parte din Dostoievski care are nevoie sa creada in minuni.

Ivan si Aliosa sunt cele doua parti din Dostoievski aflate in conflict: Dostoievski cel ateu / agnostic si Dostoievski cel credincios.

Smerdiakov si Feodor Pavlovici semnifica partea de bestie din Dostoievski, acea parte din noi care ne infioara si pe care nu o acceptam asa usor. O observam in ororile pe care unii dintre noi si le aplica siesi si altora. Interdictia de a ucide are la baza, ca de altfel ca majoritatea legilor omenesti, ratiunea de a convietui social bazata pe instinctul vietii. Daca toti ne-am pune in act pornirile ucigase nu ar mai ramane nimeni pe pamant. Si asta nu ne-ar placea, pentru ca multi dintre noi credem intr-o forma de nemurire (chiar daca nedeclarat). O forma de nemurire se infaptuieste prin actul iubirii – al aducerii pe lume a unui copil. Orice copil detine in el nemurirea parintilor. Si parintele trebuie sa moara cel putin simbolic la un moment dat al vietii, astfel incat copilul sa creasca, sa se maturizeze. Chiar daca la 18 ani teoretic un adolescent trece pragul spre adultul tinar, aceasta trecere nu se face la nivel simbolic prin ritualuri. Banchetul are acest rol insa nu este de ajuns. Pentru ca tanarul sa isi ia zborul din cuib, parintii ar fi de dorit sa investeasca in alte activitati din viata lor (de cuplu mai ales). Daca parintii investesc energie mare in rolul parental (neglijand alte roluri din viata lor), tanarul nu se va desprinde. Va avea interdictia de „a creste”. Tinarul va fi infantilizat o viata intreaga, dorindu-si inconstient moartea parintilor. Simbioza aceasta este patologica, pentru ca nici una din parti nu evolueaza. Ritualul trecerii simbolizeaza moartea unor roluri si trecerea in altele. Leul cel batran trebuie sa lase locul leului tanar. Moartea lor simbolica este necesara de multe ori pentru supravietuire. Cunosc multi adulti aflati in simbioza cu parintii lor care si-au ucis la nivel simbolic parintii parasind tara si plecand cat mai departe de ei.

A pleca inseamna a muri putin.

Edmond Haraucourt 

Cand granitele nu exista, ruptura e una dintre solutiile aplicate rapid.

Fratii ajung sa se elibereze de spectrul tatalui si sa se “nasca” punand in act tendintele agresive. Se pare ca o parte din viata Dostoievski nu s-a simtit liber. De aceea s-a razvratit impotriva autoritatii (exemplu: tar). Atunci cand nu mai credem in Salvatori: Parintii (biologici sau investiti cu autoritate), atunci suntem liberi. Nu mai avem nevoie sa ne razvratim.

Cat despre personajele feminine, unele dintre ele sunt victime ale circumstantelor (mor de tinere – ca si in istoria familiala si sentimentala a lui Dostoievski), altele au rol de madone care salveaza, altele de femei usoare care duc la pierzanie.

E posibil ca Dostoievski nu s-a iertat pe sine intr-un final pentru culpa de a ii dori moartea Tatalui, si totusi autodezvaluirea pe care a intreprins-o la sfirsitul vietii l-a ajutat sa treaca pragul nefiintei poate mai impacat.

Putem trage o concluzie terapeutica din roman: acceptati-va trairile incomode de genul urii fata de apropiatii vostri. Punerea lor in act in planul realitatii nu incheie conflictul. El va continua in interiorul supravietuitorului.

Cand cineva declara ca nu are nimic a reprosa parintilor lor sau spune ceva de genul: “copilaria mea a fost una normala”, intuitia ne spune cu totul altceva. Pana cand nu exista impacare cu parintii introiectati nu exista pace. (Uneori aceasta impacare nu apare niciodata).

O forma de autoterapie fara costuri, desigur, pentru cei care au curajul de a intreprinde un astfel de demers de sondare interioara, este aceea de a tine un jurnal.

psiholog psihoterapeut Cristiana Alexandra Levitchi Cafe Gradiva

Cristiana Alexandra Levitchi

este psihoterapeut, psiholog clinician, facilitator constelatii. „Sunt om si nimic din ce e omenesc nu-mi este strain” – vorba lui Terentiu a devenit motto-ul sau.

Toate articolele acestui autor

Foto: http://thebigsmoke.com/2016/06/23/know-youre-googling-fyodor-dostoevsky/

Şi pentru că tot sunteţi aici…

...va solicităm sprijinul, dragă cititoare, dragă cititorule. Audiența noastră a crescut foarte mult, cu deosebire în ultima vreme. Cafe Gradiva - Cultură, societate, psihoterapie este o publicație online unică, din câte cunoaștem, prin profil editorial, format și continuitate. Din 2007, am publicat mii de articole, eseuri, interviuri, știri, corespondențe și transmisiuni de la evenimente locale, naționale și internaționale, recenzii și cronici, anchete, sinteze și dosare, pictoriale, sondaje, opinii și comentarii - scrise, video, audio și grafice, de psihanaliză și psihoterapie de varii orientări, de psihiatrie, psihologie și dezvoltare personală, dar și sociale, educaţionale şi comunitare, pentru drepturile omului şi nediscriminare, culturale, literare și artistice, istorice și filosofice. Realizarea lor a presupus, cale de mulți ani, o muncă enormă, uneori „la foc continuu” ori „în direct”, consacrând nopți, weekend-uri și vacanțe. Au fost necesare felurite resurse, implicare și bani, toate în regim de voluntariat.

Faptul că ne citiți și că reveniți mereu ne încurajează și ne arată că suntem pe drumul bun. Ca publicație de tip magazin independentă editorial, nefinanţată, apărând într-o piață media vastă și cu mari resurse, avem nevoie de susținerea dv. pentru a face mai departe jurnalism psi de calitate. Fiecare contribuție de la dv., mai mare sau mai mică, este foarte importantă pentru a putea continua.
 Susţineţi Cafe Gradiva cu 1 euro sau mai mult - durează doar un minut. Vă mulţumim! 

Cafe Gradiva

Cafe Gradiva

Cafe Gradiva - Cultură, societate, psihoterapie

Citiţi şi

Cafe Gradiva psihanaliză psihoterapie
Cafe Gradiva

Vidul si dependenta

by Cafe Gradiva
23 mai 2025
Fantasma relatiei perfecte si „dependenta” de psihanalist
Cafe Gradiva

Fantasma relatiei perfecte si „dependenta” de psihanalist

by Cafe Gradiva
23 mai 2025
E pe sistem nervos
Psi

„E pe sistem nervos” (nu de la mine). Cam ca la 1800 şi ceva.

by Jonathan Shedler
2 iunie 2025
Load More
Next Post
Zece bile albe pentru Donald Trump

Zece bile albe pentru Donald Trump

Lasă un răspuns Anulează răspunsul

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Sunt de acord cu Termeni şi condiţii şi Acord de confidenţialitate.

Promovaţi-vă evenimentele la Cafe Gradiva! Promovaţi-vă evenimentele la Cafe Gradiva! Promovaţi-vă evenimentele la Cafe Gradiva!

Ca la carte

Moartea ne distruge, ideea de moarte ne salvează
Cafe Gradiva

Moartea ne distruge, ideea de moarte ne salvează

1 mai 2025
Psihodinamica organizatiilor: angajatii in psihoterapie
Cafe Gradiva

Psihodinamica organizatiilor: angajatii in psihoterapie

11 mai 2025

Terapeuţi

Psihoterapeut Alexa Bîtfoi în Bucureşti

Psihoterapeut Alexa Bîtfoi în Bucureşti, sector 4

27 mai 2025
psihoterapeut Gabriela Tudor Popescu în Braşov

Psihoterapeut Gabriela Tudor Popescu în Braşov, Carpaţilor 13

27 mai 2025
psihoterapeut Teodora Dobrescu în Bucureşti

Psihoterapeut Teodora Dobrescu în Bucureşti, sector 3

24 mai 2025
Psihoterapeut Dorin Bîtfoi în Bucureşti

Psihoterapeut Dorin Bîtfoi în Bucureşti, sector 4

27 mai 2025
Psihoterapeut Alina Neagoe în Constanţa

Psihoterapeut Alina Neagoe în Constanţa, Traian 70

27 mai 2025
Cafe Gradiva - Psihoterapie, psihanaliza, psihiatrie, psihologie

Cafe Gradiva - Cultură, societate, psihoterapie este o revistă magazin online de psihoterapie, psihanaliză, psihologie şi psihiatrie, cu interese în sfera culturală şi artistică, socială, educaţională şi comunitară.

Urmăreşte-ne

Caută terapeut

Psihologi | Braşov | Bucureşti | Sector 4 | Constanţa | Psihoterapeuţi | Braşov | Bucureşti | Sector 3 | Sector 4 | Constanţa | Psihoterapeuţi psihanalişti | Bucureşti | Sector 4 | Constanţa

Psihologi online | Skype | WhatsApp | Zoom | Psihologi la telefon | Psihoterapeuţi online | Skype | WhatsApp | Zoom | Psihoterapeuţi la telefon | Psihoterapeuţi psihanalişti online | Skype | WhatsApp | Zoom | Psihoterapeuţi psihanalişti la telefon

Primeşte Cafe Gradiva pe email

  • Despre
  • Autori
  • Termeni şi condiţii
  • Acord de confidenţialitate
  • Cookies
  • Contact

© 2020 Cafe Gradiva - Pshanaliza, psihoterapie, psihiatrie, psihologie.

No Result
View All Result
  • Ştiri
  • Evenimente
  • Gradiva Podcast
  • Cauta terapeut
  • Terapeut? Înscrie-te!
  • Scrie la noi
  • Promovează
  • Newsletter
  • Contact

© 2020 Cafe Gradiva - Pshanaliza, psihoterapie, psihiatrie, psihologie.

Utilizăm module cookie pentru a vă asigura că beneficiați de cea mai bună experiență pe site-ul nostru. Mai mult aici.
×