• Despre
  • Autori
  • Parteneri
  • Scrie la noi
  • Promovează
  • Newsletter
  • Contact
Sustine Gradiva
 
Cafe Gradiva
Cauta terapeut
Esti terapeut? Inscrie-te!
  • Prima pagină
  • Ştiri
  • Evenimente
  • Psi
    • Psihoterapie
    • Psihanaliză
    • Psihiatrie
    • Psihologie
  • Cultură
  • Societate
  • Podcast
No Result
View All Result
Cauta terapeut
Esti terapeut? Inscrie-te!
No Result
View All Result
Cafe Gradiva
No Result
View All Result
Caută terapeut | Terapeut? Înscrie-te!
Prima pagină Cafe Gradiva

Ce-am invatat din ultimul roman al lui Eco

Cafe Gradiva by Cafe Gradiva
in Cafe Gradiva
0
Ce-am invatat din ultimul roman al lui Eco
0 Shares
Share
Share
Pin
Tweet

Citeştedespre

Salman Akhtar psihanalist

Sinuciderea ca distrugere a Selfului total, la Winnicott şi Akhtar

9 februarie 2021
Psihanalistul Salman Akhtar sacrificiu

Psihanalistul Salman Akhtar despre „ultimul strigăt de luptă” şi motivaţia sacrificială a terorismului

2 februarie 2021
antivaccinare vaccin covid-19 variola

Cei care susţin antivaccinarea în pandemia COVID-19 folosesc aceleași argumente de acum 135 de ani

4 martie 2021

Ce-am invatat din ultimul roman al lui Eco

Un ”mogul” din anii ’90 pune la cale infiintarea, la Milano, a unui tabloid botezat Domani (Maine). Anchetele ziarului au un scop unic: urmeaza sa fie utilizate ca mijloacele de santaj prin care mogulul va accede in cercurile rarefiate ale puterii. Dincolo de intriga si de gaselnitele narative (detalii gasiti aici), ultimul roman al lui Eco, Numarul zero, abunda in ilustrari parodice ale tehnicilor de manipulare, tehnici care, de altfel, nu vor fi nicicand puse in aplicare, caci fictionalul tabloid Maine nu va trece de ”numarul zero”, adica de numarul-pilot, echipa de ziaristi fiind concediata inainte de a vedea vreun numar tiparit.

Ma voi opri la unul dintre trucurile date in vileag de Eco. (Va amintesc ca, inainte sa ajunga profesor universitar si editorialist, Eco a lucrat in anii ’50 ca jurnalist la RAI, deci lectiile sale de manipulare sunt cat se poate de veridice.) ”Trucul” la care ma voi opri se refera la un gen de manipulare mascat de pretentia de impartialitate. Stim prea bine ca orice stire face casa buna cu relatarea ”echilibrata”. Adica, orice eveniment e de dorit sa fie contextualizat prin puncte de vedere complementare.

Vor fi doua declaratii, batandu-se cap in cap; 

altfel,

s-ar putea presupune ca ziaristul le-a dat cuvantul doar celor care gandesc ca el,

le explica subalternilor sai redactorul-sef din romanul lui Eco (p. 58). Si de aici incolo incepe trainingul in jurnalismul tendentios. Cum sa salvezi, de pilda, aparenta de obiectivitate, inducandu-i in acelasi timp cititorului exact interpretarea pe care o doresti?

Abilitatea consta in a pune intre ghilimele mai intai o opinie banala, apoi o alta opinie, mai elaborata, care seamana in buna masura cu opinia ziarisului,

arata, pe un ton didactic, redactorul-sef, dupa care ofera imediat un exemplu. Sa zicem ca s-a prabusit un viaduct, un camion a cazut in gol, iar soferul a murit. Stirea va reda riguros evenimentul, dupa care vin opiniile martorilor. Mai intai e citat domnul Rossi, de 42 de ani:

Ce vreti, sunt lucruri fatele, imi pare rau pentru nenorocitul ala, dar soarta-i soarta. 

Imediat dupa asta, intervine vocea lui Bianchi, zidar de 34 de ani:

E vina Primariei, se stia de mult ca viaductul asta avea niste probleme (p. 58). 

Dupa ce-si ilustreaza lectia, redactorul-sef, un batran diavol intr-ale gazetariei tendentioase, isi intreaba retoric ucenicii:

Cu cine se va identifica atunci cititorul? Cu cel care da vina pe ceva sau pe cineva, cu cel ce indica niste responsabilitati. E clar?

Doua pagini de fictiune spun, iata, mai mult decat zeci de file dintr-un manual de deontologie a presei. Caci exemplul de mai sus ridica o problema cruciala pentru actul de informare: Ce inseamna, pana la urma, sa ramai ”neutru” ca ziarist? In timpul campaniei electorale, de pilda, ar putea insemna sa acorzi un spatiu de exprimare egal fiecaruie competitor. Pornind de aici, ar putea parea ca expunerea opiniilor tuturor partilor implicate e un indiciu suficient ca jurnalistul este fair si ca relateaza elemente relevante, de interes public. Insa Eco ne spune altceva: sub aparenta de echilibru jurnalistic, se poate ascunde dorinta de manipulare.

Problema-i ce anume si cum sa pui intre ghilimele,

remarca redactorul-sef din Numarul zero.

E clar ca impartialitatea si neutralitatea ”au nevoie de o abordare mai larga”, mai nuantata, observa Chris Frost, fost presedinte al Sindicatului National al Jurnalistilor din Marea Britanie (Journalism Ethics and Regulation, p. 80). Dincolo de principiul rigid al exprimarii in presa a unei diversitati de opinii, publicul are nevoie de lamuriri asupra contextului si consecintelor, de elemente vitale pentru deciziile si proiectele sale cotidiene. Ziaristul nu este un observator rece si distant, nu e un antropolog care isi ia notite stiintifice despre tribul studiat. Jurnalistul are un radar afectiv care-l determina sa selecteze anumite teme ce tin de interesul comun al comunitatii din care el insusi face parte; jurnalistul nu va fi impartial cand isi va alege subiectul si va fi poate chiar revoltat si iritat (lui Catalin Tolontan, de exemplu, forumistii i-au reprosat pe blogul sau: ”De ce nu scrii despre fotbal si te-ai apucat sa relatezi cu patima despre sistemul de sanatate?”).

Credibilitatea jurnalistului nu inseamna, deci, sa spui o ”poveste” terna, cu raceala si echidistanta. Si nici nu presupune in mod obligatoriu sa ceri parerea tuturor celor implicati intr-un eveniment. Caci, ca sa preiau un exemplu-limita oferit de Frost, pe cine va interesa, intr-o stire despre un act de pedofilie, care este opinia faptasului? Cine va simti ca lipseste din peisaj opinia pro-pedofilie, fara de care s-ar pierde ”echilibrul” opiniilor celor implicati? Probabil ca mai nimeni nu va fi interesat de justificarile pedofilului. Dar e clar ca o discutie aprofundata cu specialisti (psihologi, juristi) despre motivatiile acestui tip de abuz, dar si despre posibilitatile de preventie va fi perceputa ca fiind cu adevarat utila. 

Victor Popescu Cafe Gradiva

Victor Popescu

este filosof si jurnalist specializat in etica mass-media.

Toate articolele acestui autor

Tags: rubrică: Imago

  Şi pentru că tot sunteţi aici…

...va solicităm sprijinul, dragă cititoare, dragă cititorule. Audiența noastră a crescut foarte mult, cu deosebire în ultima vreme. Cafe Gradiva - Cultură, societate, psihoterapie este o publicație online unică, din câte cunoaștem, prin profil editorial, format și continuitate. Din 2007, am publicat mii de articole, eseuri, interviuri, știri, corespondențe și transmisiuni de la evenimente locale, naționale și internaționale, recenzii și cronici, anchete, sinteze și dosare, pictoriale, sondaje, opinii și comentarii - scrise, video, audio și grafice, de psihanaliză și psihoterapie de varii orientări, de psihiatrie, psihologie și dezvoltare personală, dar și sociale, educaţionale şi comunitare, pentru drepturile omului şi nediscriminare, culturale, literare și artistice, istorice și filosofice. Realizarea lor a presupus, cale de mulți ani, o muncă enormă, uneori „la foc continuu” ori „în direct”, consacrând nopți, weekend-uri și vacanțe. Au fost necesare felurite resurse, implicare și bani, toate în regim de voluntariat.

Faptul că ne citiți și că reveniți mereu ne încurajează și ne arată că suntem pe drumul bun. Ca publicație de tip magazin independentă editorial, nefinanţată, apărând într-o piață media vastă și cu mari resurse, avem nevoie de susținerea dv. pentru a face mai departe jurnalism psi de calitate. Fiecare contribuție de la dv., mai mare sau mai mică, este foarte importantă pentru a putea continua.
 Susţineţi Cafe Gradiva cu 1 euro sau mai mult - durează doar un minut. Vă mulţumim! 

Sustine Cafe Gradiva

Cafe Gradiva

Cafe Gradiva

Cafe Gradiva - Cultură, societate, psihoterapie este un magazin online de psihologie, psihoterapie, psihanaliză şi psihiatrie şi cu deschidere spre sfera artistică şi culturală, educaţională, socială şi a proiectelor comunitare.

Citeşte şi

Masculinitate furata Zimbardo
Societate

Masculinitate furată, feminitate oprimată şi bătălia dintre sexe

by Alexandra Frîncu
2 februarie 2021
Cine nu munceşte nu mănâncă psihoterapeut
Societate

Despre bani și traumatizare: „Cine nu muncește nu mănâncă!”

by Franz Ruppert
1 decembrie 2020
De ce distanța (sau distanţarea) socială se numește „distanță socială”?
Societate

De ce distanța (sau distanţarea) socială se numește „distanță socială”?

by Alexandra Frîncu
29 noiembrie 2020
Load More
Next Post
Filme pentru liceeni: Au inceput inscrierile la conferinta de final de proiect

Filme pentru liceeni: Au inceput inscrierile la conferinta de final de proiect

Lasă un răspuns Anulează răspunsul

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Sunt de acord cu Termeni şi condiţii şi Acord de confidenţialitate.

Primeşte Cafe Gradiva pe email

Terapeuţi

Psihoterapeut Alina Neagoe în Constanţa

Psihoterapeut Alina Neagoe în Constanţa, Traian 70

22 noiembrie 2020
Psihoterapeut Dorin Bîtfoi în Bucureşti

Psihoterapeut Dorin Bîtfoi în Bucureşti, sector 3

10 ianuarie 2021
Scrie la Cafe Gradiva! Scrie la Cafe Gradiva! Scrie la Cafe Gradiva!

Ca la carte

Ce este autoterapia asistată?
Cafe Gradiva

Ce este autoterapia asistată?

8 octombrie 2020
Alchimiile autismului
Cafe Gradiva

Alchimiile autismului

8 octombrie 2020
Promovaţi-vă evenimentele la Cafe Gradiva! Promovaţi-vă evenimentele la Cafe Gradiva! Promovaţi-vă evenimentele la Cafe Gradiva!

Ultima oră

scrierea creativă expresivă traumei

Scrierea creativă ca act de reparație şi resemnificare a traumei

4 martie 2021
Mihai Rusen No Man's Land

Mihai Rusen: No Man’s Land

28 februarie 2021
tehnologii asistive boala Alzheimer carantină

„Rudele pacienţilor cu Alzheimer ne sunau aproape non-stop”: panică şi pregătiri în carantină

27 februarie 2021
Sindromul de fragilitate la vârstnici

Sindromul de fragilitate la vârstnici. Vă puteţi imagina o lume fără demenţă?

27 februarie 2021
Cafe Gradiva

Cafe Gradiva - Cultură, societate, psihoterapie este o revistă magazin online de psihoterapie, psihanaliză, psihologie şi psihiatrie, cu interese în sfera culturală şi artistică, socială, educaţională şi comunitară.

Urmăreşte-ne

Caută terapeut

Psihologi | Braşov | Bucureşti | Sector 3 | Constanţa | Psihoterapeuţi | Braşov | Bucureşti | Sector 3 | Constanţa | Psihoterapeuţi psihanalitici | Bucureşti | Sector 3 | Constanţa

Primeşte Cafe Gradiva pe email

  • Despre
  • Autori
  • Termeni şi condiţii
  • Acord de confidenţialitate
  • Cookies
  • Contact

© 2020 Cafe Gradiva - Pshanaliza, psihoterapie, psihiatrie, psihologie.

No Result
View All Result
  • Ştiri
  • Evenimente
  • Gradiva Podcast
  • Cauta terapeut
  • Terapeut? Înscrie-te!
  • Scrie la noi
  • Promovează
  • Newsletter
  • Contact

© 2020 Cafe Gradiva - Pshanaliza, psihoterapie, psihiatrie, psihologie.

Utilizăm module cookie pentru a vă asigura că beneficiați de cea mai bună experiență pe site-ul nostru. Mai mult aici.