Balkan Baroque, faimoasa opera de arta semnata de artista sarba Marina Abramović, poate fi vazuta la Muzeul „Corneliu Miklosi” din Timisoara, intre 15 august – 20 octombrie 2018, in cadrul expozitiei Woman, All Too Woman a proiectului de arta contemporana BaroquellUrban, aflat in acest an la a treia editie.
Celebra instalatie este adusa la Timisoara prin amabilitatea artistei si a colectiei LIMA.
Balkan Baroque a fost de asemenea expusa la Museum of Modern Art din New York – MoMA in expozitia retrospectiva Marina Abramović.
Despre Balkan Baroque citam din programul expozitiei Woman, All Too Woman curatoriate de Andreea Foanene:
Balkan Baroque, premiata cu Leul de Aur la Bienala de la Venetia 1997, pune in discutie stereotipurile specifice Balcanilor, brutalitatea razboiului, tragedia, nationalismul, nebunia si ostilitatea. Tot prin amabilitatea artistei si a colectiei LIMA, organizatorii vor difuza, in cadrul unei conferinte, screening-ul lucrarii Balkan Epic Erotic realizat in aceeasi perioada cu instalatia amintita mai sus si care construieste, antagonic, cealalta fata a Balcanilor: una a naivitatii pure, a comunitatii rurale, a naturii si a dragostei.
In analiza sa Ritual, repetitie, doliu, criticul de arta Lauren A. Ross descrie concludent conceptul instalatiei Marinei Abramović:
Balkan Baroque de Marina Abramović […] abordeaza aspectele complexe ale pierderilor individuale in contextul masivelor tragedii colective. […] In acest performance, Abramović stă in mijlocul unei enorme, sangeroase gramezi de oase de vita, spalandu-le unul cate unul, in timp ce canta cantece populare din vremea copilariei sale. Titlul, Balkan Baroque, le ofera un indiciu privitorilor, de a intelege instalatia ca pe un raspuns al lui Abramović cat priveste tara sa ravasita de razboi, fosta Iugoslavie. Instalatia cuprinde trei proiectii video care ilustreaza temele violentei si a traumei. Timp de patru zile, artista a stat in mijlocul gramezii, frecand si curatand cele 1 500 de oase insangerate de vita. Rochia sa devenind tot mai patata de sange, in timp ce ea canta cantece populare si plangea.
Balkan Baroque nu deghizeaza brutalitatea mortii si grotescul trupurilor. Instalatia ii solicita privitorului o reactie viscerala; este coplesitoare si aproape epuizanta in violenta si moartea pe care le inspira. Corpurile sunt rupte in bucati, sangele si ligamentele sunt la vedere; gramada de oase e atat de mare, incat de la mica distanta este dificil sa descifrezi ce este. Muntele de oase insangerate si mirosind ingrozitor are un efect devastator, de groapa comuna; cu toate acestea, enormitatea acestei scene a mortii nu ii afecteaza lui Abramović capacitatea de a jeli pe fiecare in particular. […] atentia pe care o acorda fiecarui os si grija cu care spala fiecare os, incolo si incoace, incolo si incoace confera un sens al individualului aceste masive tragedii.
[…] Prin repetitia performativa a lui Abramović este creat un spatiu transformator, iar moartea devine posibil de gandit si de abordat.
Despre realizarea, in conditii deosebit de dificile, a instalatiei Balkan Baroque, urmariti mai jos urmatorul film.
Cand traumele din copilarie se transforma in arta: povestea Marinei Abramović
Marina Abramovic & Ulay: Un cuplu extraordinar, in arta si in viata
Abonaţi-vă la newsletter Cafe Gradiva
Primiţi în email evenimentele, ideile şi interpretările cu sens.
Marina Abramović, 8 Lessons on Emptiness with a Happy End @ Mucsarnok
Marina Abramović, „The Abramović Method”@ PAC Contemporary Art Pavilion, Milano
Surse: banatulazi.ro, dilettantearmy.com